Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisi: Mopoista poistettu vaarallisesti pakoputkia ja mopon moottoreita korvattu tehokkaammilla Itä-Uudellamaalla - tunnistatko vanhempana viritetyn mopon?

Vierailija
23.07.2020 |

https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista/tiedotteet/1/1/mopoista_poiste…

"Itä-Uudellamaalla on havaittu vaarallinen ilmiö: Mopoja on viritetty nuorten keskuudessa niin paljon, että ne vastaavat teholtaan moottoripyöriä. Mopojen pakoputkien rakenteita on esimerkiksi muutettu tai pakoputki on poistettu kokonaan. Myös mopon moottori on saatettu vaihtaa kokonaan toiseen voimakastehoisempaan moottoriin.

– Mopojen virittäminen on laitonta ja aiheuttaa häiriötä ja vaaraa niin mopon kuljettajalle itselleen kuin muille tienkäyttäjille. Pahimmassa tapauksessa nuori ei kykene hallitsemaan viritettyä mopoa ja seurauksena voi olla vakava loukkaantuminen tai kuolema, komisario Asko Sartanen Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta painottaa.

Viritetty mopo on liikenneturvallisuusriski, sillä mopon runkoa ei ole suunniteltu koviin nopeuksiin, eikä nuorilla ole yleensä kokemusta kovissa nopeuksissa ajamisesta - saati, että heillä olisi päällään kovissa nopeuksissa tarvittavia suojavarusteita.

– Huolestuttavaa kyllä, mopojen virityksen yhteydessä myös jarrujen toimintaa on saatettu muuttaa. Olemme törmänneet liikenteessä mopoihin, joiden etujarrut on saatettu poistaa kokonaan. Jos tapaamme vaarallisesti viritettyjä mopoja liikenteessä, voi nuori menettää ajo-oikeutensa eli hänet määrätään ajokieltoon, Sartanen jatkaa.

– Ajokielto voi myös tänä päivänä olla varsin pitkä, eli jos nuori määrätään ajokieltoon 17-vuotiaana, voi hänen B-ajokorttinsa saaminen viivästyä, Sartanen painottaa.

Pakoputken rakenteen muuttaminen vaikuttaa erittäin paljon myös moposta lähtevään ääneen.

– Poliisille tulee tällä hetkellä paljon ilmoituksia häiriötä aiheuttavista mopoilijoista. Mopoilusta aiheutuva meteli on koettu erittäin häiritseväksi varsinkin nyt kesällä ilta- ja yöaikaan, kun ihmiset nukkuvat ikkunat auki. Osa asukkaista on menettänyt yöunensakin tällaisen metelin seurauksena ja varsinkin palveluiden ääreen muuttaneet iäkkäämmät ihmiset ovat meluhäiriöistä suuresti kärsivä riskiryhmä, Sartanen kertoo.

Huoltajilla on velvollisuus huolehtia lapsensa mopon lainmukaisuudesta

Poliisi muistuttaa, että lasten vanhemmilla ja huoltajilla on vastuu ja velvollisuus huolehtia siitä, että nuorille hankitut ajoneuvot ovat lakien ja asetusten mukaisia.

– Vanhemmilla on kyllä keinoja vaikuttaa lastensa mopoilla liikkumiseen ja estää myös mopojen virittäminen. Liikkumiseen voi vaikuttaa esimerkiksi aikaisemmilla kotiintuloajoilla. Mopojen virittämistä taas pystyy valvomaan esimerkiksi niin, että on huoltajana tarkkana siitä millaisia lisävarusteita nuorelle ostetaan, Sartanen luettelee.

Vanhempien kannatta myös muistaa, että mopot eivät ole katsastusjärjestelmän piirissä. Tämä tarkoittaa sitä, että mahdolliset merkittävätkin turvallisuuteen vaikuttavat puutteet mopon rakenteessa tulevat ilmi vain poliisin valvonnan kautta. Vanhemmat ovat siis merkittävässä eräänlaisessa "katsastusmiehen" roolissa koskien nuorelle hankittua ajoneuvoa.

– Myös rekisterikilven taittaminen istuimen alle on kiellettyä ja se on vanhemman helppo havaita. Tämä voi olla jo varoitusmerkki siitä, että nuori on virittänyt mopoaan. Asia kannattaa ottaa pikimmiten puheeksi nuoren kanssa, Sartanen toteaa.

Poliisi valvoo Itä-Uudellamaalla nyt kesäaikaan poliisilaitoksen alueen taajamia ja asutuskeskuksia, joista tulee häiriöilmoituksia nuorten häiritsevästä mopoilusta."

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan tämänkin yhteiskunnan syövän saisi loppumaan? Harmi vaan kun nykyään keskitytään kaikkeen aivan täysin epäolennaiseen esim. pyöräilijöiden haukkumiseen. Mopot, motoristit ja jussijuhalat sutivien romubemareidensa kanssa on se oikea ja vaarallinen liikenteen ongelma.

Vierailija
2/15 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse tuolla asua. Varmaan tosi "viihtyisää".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Viritetty mopo on liikenneturvallisuusriski, sillä mopon runkoa ei ole suunniteltu koviin nopeuksiin, eikä nuorilla ole yleensä kokemusta kovissa nopeuksissa ajamisesta - saati, että heillä olisi päällään kovissa nopeuksissa tarvittavia suojavarusteita."

Ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Mopot kuristetaan Suomeen ja muualla kulkevat paljon enemmän. Poliisi puhuu muunneltua totuutta.

Vierailija
4/15 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo nyt mikään uusi ilmiö ole.

Tai ehkä uusi uudellamaalla?

90-luvulla Savossa, kun olin itse teini, niin monella oli mopot (yleensä tossumopo Suzuki PV tai Honda Monkey).

Ja se oli melkein kunnia-asia että sitä oli viritetty edes vähän poraamalla pakoputkea.

Mutta, juu eihän tuo järkevää touhua ollut kun nyt aikuisena tätä mietin.

Mopo menee 80 km/h, mutta jarrut suunniteltu pysäyttämään 40 km/h kulkeva mopo.

Vierailija
5/15 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Viritetty mopo on liikenneturvallisuusriski, sillä mopon runkoa ei ole suunniteltu koviin nopeuksiin, eikä nuorilla ole yleensä kokemusta kovissa nopeuksissa ajamisesta - saati, että heillä olisi päällään kovissa nopeuksissa tarvittavia suojavarusteita."

Ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Mopot kuristetaan Suomeen ja muualla kulkevat paljon enemmän. Poliisi puhuu muunneltua totuutta.

Ja sen kyllä huomaa, ulkomailla mopoilijoita kuolee kuin kärpäsiä.

Vierailija
6/15 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisille pitäisi saada lisää rahaa jotta voivat ostaa desibelimittarit. pysäyttäis noita mopopoikia ja mittais montako desibeliä tulee. Jos tulee rajusti yli rajan niin siihen loppu ajo. pyörä valtiolle ja sakot vanhemmille. jos homma toistuu niin aletaan katselemaan pitäisikö nuori huostaanottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaankin perustaa liikenteen valvontaan erikoistunut poliisilaitos?

Vierailija
8/15 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo nyt mikään uusi ilmiö ole.

Tai ehkä uusi uudellamaalla?

90-luvulla Savossa, kun olin itse teini, niin monella oli mopot (yleensä tossumopo Suzuki PV tai Honda Monkey).

Ja se oli melkein kunnia-asia että sitä oli viritetty edes vähän poraamalla pakoputkea.

Mutta, juu eihän tuo järkevää touhua ollut kun nyt aikuisena tätä mietin.

Mopo menee 80 km/h, mutta jarrut suunniteltu pysäyttämään 40 km/h kulkeva mopo.

Höpö höpö. Suomi taitaa olla ainoa maa maailmassa missä mopojen nopeus on rajoitettu, ja olen melko varma että tehdas ei laita mitään erityisen paskoja "Suomi-jarruja" niihin meille tuotaviin malleihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopoja on viritetty aina, ei ole mikää uusi juttu tai maailman ihmeellisin asia. Nykymopoissa on sentään jarrut ihan toiselta planeetalta kuin 1960- ja 1970-luvin mopissa. Niilläkin huristeltiin 80-90 km/H vaikka oli omenan kokoiset pienet rumpujarrut. 

Vierailija
10/15 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sitä taas on verorahat hyvässä käytössä kun poliisi kuluttaa aikaansa jotain mopon virittäjiä kyttäämällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo nyt mikään uusi ilmiö ole.

Tai ehkä uusi uudellamaalla?

90-luvulla Savossa, kun olin itse teini, niin monella oli mopot (yleensä tossumopo Suzuki PV tai Honda Monkey).

Ja se oli melkein kunnia-asia että sitä oli viritetty edes vähän poraamalla pakoputkea.

Mutta, juu eihän tuo järkevää touhua ollut kun nyt aikuisena tätä mietin.

Mopo menee 80 km/h, mutta jarrut suunniteltu pysäyttämään 40 km/h kulkeva mopo.

No PV-suzuki oli varmaan surullisin esimerkki "tappajamoposta". Vauhtia sai vaikka kuinka paljon, mutta ajo-ominauisuudet yhdistettynä huonoihin jarruihin eivät yltäneet samalle tasolle.

Kyllä nykyisillä perusmopon näköisillä kulkineilla nuo hallintaominaisuudet ovat jo pienen kevarin luokkaa; Nestetoimiset levyjarrut. Iso raskas runko jne.

Osa tänne tuoduista on malleja, joita samalle rungolle on varustettu 250cm3 koneeseen asti.

Eli kyllä nuo suhteellisen turvallisia ovat. Ainakin siihen 60kmh nopeuteen asti.

Se, että mopoikäisen (puuttuva) järki ja kuolemattomuuden tunne ovat mitä ovat, tekevät tilanteesta sen mitä se on nyt (ja on ollut aina samanikäisten keskuudessa)

Vierailija
12/15 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopon pitäisi kulkea 60km/h vakiona. 

Ei tarvisi olla tukkeena liikenteessä.

Kuristukset rasittaa moottoria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo nyt mikään uusi ilmiö ole.

Tai ehkä uusi uudellamaalla?

90-luvulla Savossa, kun olin itse teini, niin monella oli mopot (yleensä tossumopo Suzuki PV tai Honda Monkey).

Ja se oli melkein kunnia-asia että sitä oli viritetty edes vähän poraamalla pakoputkea.

Mutta, juu eihän tuo järkevää touhua ollut kun nyt aikuisena tätä mietin.

Mopo menee 80 km/h, mutta jarrut suunniteltu pysäyttämään 40 km/h kulkeva mopo.

No PV-suzuki oli varmaan surullisin esimerkki "tappajamoposta". Vauhtia sai vaikka kuinka paljon, mutta ajo-ominauisuudet yhdistettynä huonoihin jarruihin eivät yltäneet samalle tasolle.

Kyllä nykyisillä perusmopon näköisillä kulkineilla nuo hallintaominaisuudet ovat jo pienen kevarin luokkaa; Nestetoimiset levyjarrut. Iso raskas runko jne.

Osa tänne tuoduista on malleja, joita samalle rungolle on varustettu 250cm3 koneeseen asti.

Eli kyllä nuo suhteellisen turvallisia ovat. Ainakin siihen 60kmh nopeuteen asti.

Se, että mopoikäisen (puuttuva) järki ja kuolemattomuuden tunne ovat mitä ovat, tekevät tilanteesta sen mitä se on nyt (ja on ollut aina samanikäisten keskuudessa)

Pv:llä ihan turvallista ajaa ainakin 65km/h mitä omani aikanaan kulki. 

Vierailija
14/15 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo nyt mikään uusi ilmiö ole.

Tai ehkä uusi uudellamaalla?

90-luvulla Savossa, kun olin itse teini, niin monella oli mopot (yleensä tossumopo Suzuki PV tai Honda Monkey).

Ja se oli melkein kunnia-asia että sitä oli viritetty edes vähän poraamalla pakoputkea.

Mutta, juu eihän tuo järkevää touhua ollut kun nyt aikuisena tätä mietin.

Mopo menee 80 km/h, mutta jarrut suunniteltu pysäyttämään 40 km/h kulkeva mopo.

Höpö höpö. Suomi taitaa olla ainoa maa maailmassa missä mopojen nopeus on rajoitettu, ja olen melko varma että tehdas ei laita mitään erityisen paskoja "Suomi-jarruja" niihin meille tuotaviin malleihin.

Ei ole PV nopeutta ainakaan rajoitettu, se on se 40 ihan tehtaalta.

Honda z50 eli se Honda monkey on 48 km/h eli sitä ihan vähän rajoitettu.

Siinä ne vaihtoehdot olikin 90 luvun teinille ja kukaan ei ajellut pappa tuntureilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpotkulaudalla tai -skootterilla tai oikenalaisella sähköpyörälläkin menee ohi noista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän