***ELOisat torstaina***
Kommentit (37)
Hei!
En kuulu mitenkään tähän teidän elokuisten odotusporukkaan mutta töissä on tylsää niin tulee täälläkin surffailtua :) Luulisin, että tunnistan siut hanneli80. Laitapa miule päin vaikka postia osoitteeseen elmojamasa@luukku.com niin katsellaan osuinko oikeaan
Hyvävointista loppuodotusta teille kaikille!
Leena
Viikot menevät nopeasti, jännää että ollaan jo näin loppusuoralla. Lähiaikoina varmaan syntyy muitakin elokuisia.
Itselläni ei mitään ihmeempää, vauvavalmistelut vielä vaiheessa. Ensi viikolla haetaan hoitopöytä yhdeltä tutulta. Vieläkin tuntuu välillä niin epätodelliselta, että kohta meillä on vauva. Viimeksi neuvolassa katselin aulassa toista vauvaa, pieniä suloisia käsiä ja jalkoja... Kaikki arvot oli ok neuvolassa viimeksi, painoa tullut n. 900g/vko, yhteensä 10 kg nyt. Vauvan painoksi arvioitiin käsikopelolla 2,5 kg. Tästä eteenpäin onkin sitten neuvola joka viikko. Vakituinen neuvolantätini jää kesälomalle, ja sanoi että seuraavaksi me näemmekin vauvamerkeissä. Toivottavasti neuvolan sijainenkin on yhtä mukava.
Minullakin on himona nuo Lillin mainitsemat nektariinit, niin mehukkaita ja taivaallisia ovat. Kuten myös mansikat ja jäätelö. Suunnitelmissa olisi vielä yksi vähän pidempi reissu, mennä täältä Turun läheltä käymään Ikeassa ja erään sukulaistätini luona. Mies ei hihku riemusta Ikean suhteen, mutta kaipa tuo suostuu kuskiksi, kun pehmitetään...
Mantse 35+4
ONNEA Pantterille ja koko perheelle! Olipahan nopea toimitus:) Ihanaa vauvantuoksuista arkea teille.
LEM:ille kaikkea hyvää ja kasvua pienelle. Onneksi ollaan jo loppusuoralla kuitenkin, jos tulee tarpeelliseksi saada vauveli aiemmin ulos.
MIELITEOISTA: mä olen syönyt herneitä ja mansikoita ihan tuhottomasti. Muuten ei mitään ihmeellistä. Opemamma ja Lilli voisivat lähetellä niitä kuuraus- ja imurointi-innostuksiaan vähän tännekin päin. Mua nimittäin vain laiskottaa.
NEUVOLALÄÄKÄRI: tänään se sitten oli ja todellisuus läiskäsi päin naamaa kuin märkä pissavaippa. Kohdunkaula 3 senttiä ja vähän pehmennyt ja EHKÄ kohdunsuu sormelle auki!! Että voihan p...ska. Minusta ainakin saatte siis sinne elokuun lopulle " innokkaan" (=marisevan) palstailijan. Lääkäri vielä sanoi, että ei ole lähiaikoina tämä syntymässä. Ei ole laskeutunut eikä mitään muutakaan. Ja viime kerralla terkkari oli sitä mieltä, että pitää ottaa rauhallisesti ettei lähde syntymään. Justiinsa juu. Seuraava neuvolakin vasta 25.7. Se hyvä puoli oli, että verenpaine ei ole vielä ainakaan lähtenyt nousemaan, oli 112/79.
Jassoo, armas puolisoni on laittanut ruuat valmiiksi, siispä syömään. Ei tässä vaiheessa enää muitakaan iloja ole :(
Jamssa rv35+5
Meillä on verhot, ikkunat, sauna, matot jne jne..pesty ja puunatta viime kuussa, kuin myös supersiivous kaappien pohjia myöten suoritettu... Vauvahankinnat on loppusuoralla, itkuhäly ja rintapumppu puuttuu, mutta nehän ehtii vielä.. ja sitten haluaisin lapselle vielä ihan oman viltin, mutta turhaahan se jo on..:)
KÄTILÖN VAIHTAMISESTA, kun kaikki viisaammat (=jo synnyttäneet) ovat kohkanneet että jos ei kätilö jostain syystä miellytä, pyydä joku toinen.. Ja sanoohan sen jo järkikin että joku kammokätilö voi ola paljon pahempi kuin itse synnytys, mutta..Miten tämä käytännössä, ei mulla ainakaan ole pokkaa sanoa kenellekkään, että anteeksi, naamasi ei miellytä voisitko pyytää tänne jonkun toisen...eh...? Oletteko miettineet/joskus vaihtaneet/ katuneet sitä ettei tullut vaihdettua....?hmmm
nyt ruuan laittoon..
kerutus
Oikein kovasti onnea Pantterille ja koko perheelle pienen pojan syntymästä! Kertomus sai miut ihan kyynelehtimään. Teillä ainakin synnytys kävi nopeasti. Ensimmäistä odottaessa on varmaan turha edes kuvitella vastaavanlaista synnytystä.
Himoista oli puhetta. Miullekin on nektariinit ja persikat maistuneet näillä kuumilla keleillä ja niiden lisäks jäätelö ja suklaa. Mitään intohimoja hajujen suhteen ei ole tullut. Oli kyllä hauska tuo opemamman himo pölynimurin hajuun. :)
Onneks miehellä alkaa loma huomenna, niin pääsee vihdoin mökkeilemään ja veteen vilvoittelemaan. Sitä tosiaan kaipailee ja nyt varmaan vielä uskaltaa mökkeilläkin. Miut varmaan myös löytää palstailemasta vielä elokuun lopullakin ellei sitten vauva synny aikaisemmin. Eilen nimittäin neuvolassa hoitaja sanoi, että pää on jo tosi alhaalla.
Jospa miekin tästä lähtisin vähän siivoilemaan ja kasailemaan tavaroita. Hyvää päivänjatkoa kaikille!
Babyperhonen ja Onnikki rv 33+4
Niin sitä elokuisia alkaa ilmaantua maailmaan. Perästä tullaan...
ÄITIPOLI kuulumiset: tänään oli sitten synnytystapa arvio. A oli edelleen perätilassa, tarkemmin pakara-jalka tarjonta. Eli jos ei ihmeitä tapahdu parissa viikossa niin täältä olisi sitten tulossa pari elokuista lisää maailmaan 27.7. Tänään siis jo sovittiin alustavasti sektiopäivä.
Muuten oli kaikki ok, toisen painoarvio 2,8 kg ja toisen 2,7 kg, eli hyvin kasvavat. Verenpaine oli hiukan koholla 128/85, joten joudun maanantaina verenpainekontrolliin neuvolaan. Ja sitten taas viikonpäästä äitipolilla kontrolli.
Vähän hämmentävä olo kun tietää että viimeistään kahden viikon päästä saa nyytit syliin, vaan toisaalta kiva tietää ettei ainakaan yliajalle mennä, ja kaksosia tuskin yli päästetäänkään.
PUPU: kyselit mitä ajatuksia sektio herättää. Tällä hetkellä tuntuu, että on melkein helpotus kun sektio tulossa. Alkuraskaudessa kävin pelkopolilla, kun edellinen synnytys päättyi kiireelliseen sektioon 5 päivän käynnistelyitten ja yritysten kautta jne. Ja nyt vielä lisä pelkona oli, että A syntyisi alakautta ja B kuitenkin leikattaisiin, tavallistä kaksosraskauksissa. Eli olen siis tyytyväinen kun pääsen suoraan sektioon, eikä tarvii montaa päivää yrittää ennen sitä. Ja tämä kaikki siis sillä oletuksella että A ei enää käänny.
HIMOT: täällä ei mitään ihmeitä himoja, pommac ja jäätelö ehkä suurimmat. Ällötys ja pahoinvointi ovat jossain määrin palanneet, eli lähellekkään kaikki ei maistu. Kaikki kylmä ja raikas kelpaa kylläkin.
Vaan nyt lepoasentoon, rankka päivä takana. Äpolilla meni melkein 5 tuntia kaikkine jonottamisineen, ja täälä on ainakin odotustilassa maailman huonoimmat penkit...
Babybel ja muksut rv36
Kertokaahan ihmiset olenko ihan hullu, eli huomenna ollaan lähdössä mieheni kanssa täältä ruotsista kahdeksi viikoksi suomeen- joo ja laivalla putkutetaan lahden yli. Eli nyt mennään viikolla 34 ja paluumatkalla on 36 rv täynnä... otankohan nyt ison riskin, ei kyllä kiinnosta laivalla synnyttää. No eipä silti, ei mulla mitään merkkejä kyllä synnytyksen lähenemisestä ole. Sen jälkeen aion kyllä pysyä kotitalon terassilla.
Mulla mielitekoina mansikat ja nektariinit...ja jäätelöä kuluu paljon!
Nyt on alkanut vaivatkin, mulla on häntäluunseutu ja pakarat kovin kipeet ja kävelystä on tullut vaikeaa, kohtalotovereita? Ensimmäistä kun odotan niin ei tiedä miten nää hommat menee.
Jaahas, nyt meidän ihana kollikissa on hellyydenkipee ja tuli kiehnään tähän tietokoneen eteen ja nyt väkisin syliin, tosi helppo kirjoittaa. Täytyy kai sitä nyt tässä vähän rapsutella niin tulee onnelliseksi :).
Ensi viikolla mulla neuvola-aika suomessa, saas nähdä kuinka paljon eroaa tän svedu-maan neuvolasta.Viime kerralla vauva oli kääntynyt pää alspäin ja toivotaan, että on siinä asennossa pysynyt, siltä se kyllä vaikuttaa.
Tähtinova rv 34
Tosi hieno juttu, että elokuiset alkavat jo jakautua. Johan tässä itselläkin alkaa toiveet nousta, että ei voi mennä enää kauaa. Vaikka onhan tuo kauan kovin suhteellinen käsite. Vähän ollaan vitsailtu, että ensi viikon to/pe ollaan tilattu toimitus, tosin kyllä se seuraavakin viikkko käy, jos helteet vähenis. ;)
TURVOTUSta löytyy valtaisasti ja jaloissa on nahka niin kireällä, että ei tee mieli lattiaa vasten edes laittaa.
NLA-LEKURIkin oli, mutta se käynti oli niin turha... mulla piti olla samalla koko arvio, mutta oma lekuri oli poissa ja sijainen ei sitä tehnyt. Ei ollut edes varannut ultraa, joten dopplerilla vain sydän kuunneltiin ja sisätutkimus oli sitä mitä odotinkin: kiinteä ja kiinni, kuten esikoisesta rv 41+3 asti. Vasta 41+6 oli kuulema vähän auki, että voitas seuraavana päivänä kalvot puhkaista. Eipä onneksi tarvittu sitä, kun tuli sitten ominvoimin vähän ennen käynnistystä.
VALMISTELUT: ovat kyllä vaiheessa. :/ Just mies sai talonvierustan aidat tehtyä, jotta voin sitten ulkoilla elo-nyytin kanssa pihallamme, ilman että tarvii kokoaika juosta tuon esikoisen perässä. Häntä kun kovasti kiinnostaa karata naapuriin koiraa katsomaan tai tielle autoja. Kotiutumisvaatteet olen vauvalle katsonut valmiiksi ja itselle parit imetysliivit ja paidan sekä laitokselle mukaan parit puhtaat alkkarit, mutta vielä pitäis laittaa nyytin sänky valmiiksi. Pakata esikoiselle laitoksella olo ajaksi vaatetta ja ruokaa, jottei hoitajan sitten tartte pähkäillä meidän ruoka-rajoittesen kanssa, että mitäs nyt sai antaa ja mitä ei. Liivinsuojia ja pieniä vaippoja muistin jopa ostaa, mutta lisää imetysliivejä pitäis vielä babyidean jämyltä tilata. Taidan yrittää ryhdistäytyä ja tilata ne heti tänään illalla tai huomenna, samalla pitäis kaivaa kaapista hugga- ja miettiä sen rengasliinan ostamista. Oli niin kätevän näköinen kavereilla, että viimeksi meinasin ostaa oman, mutta ihan liian kauan taas jahkasin ja sitten siirryttiinkin jo Ergoon 4½kk iässä.
Nyt iltapalaa esikoiselle ja itselle ja sitten mies on toivottavasti saanut ovi-stopparin asennettua ja päästään yhdessä kauppaan ja puutarhahommiin.
-Eliisa & kipinä rv 36+3
Ihan alko ittee hirvittään, että kohta se synnytys on edessä! =) Mieskin meni tänään kesälomalta takasin töihin, niin saan vaan toivoo että ois kotona sit sillon kun h-hetki koittaa! Vaikkakin pääseehän se töistä heti lähteen, kun vaan soitan, mutta jotenkin tuntuu mukavammalta ajatus että ois " tukena" alusta asti kun on kuitenkin eka tulossa! =)
HIMOT: Mulla on tullu himo kurkkuun! Pienen palan kun pelkälteen ottaa, niin tulee tunne et vois vetästä samaan syssyyn koko kurkun! =) Ja sitten on kans noi hajut! Suihkusaippuat on yks(ja käsisaippua)! Välillä käyn peseen kädet melkeinpä vaan sen takia, kun se saippua tuoksuu niin hyvälle! =D Ja tiskiaine on kans hyvä(meillä on tällä hetkellä sitruunan tuoksusta Fairya), mikä onkin juttu, niin saan helpommin inspiksen tiskaamiseen! ;) Sit on nää " perinteiset" jätski ja suklaa, mut ne nyt on ollu koko raskauden ajan ja maistu ne ihan hyvin ennen raskauttakin! =)
Nyt tekeen salaattia, että saa ukko kevyttä syötävää illalla kun tulee töistä kotiin! =)
-Mömmeli06 rv36+6-
Täällä minäkin vain lomailen ja rv36+4 paluu laivalla Ruotsiin. Eli samoilla viikoilla suunnilleen mennään tuon kotiutumisen kanssa. Minä en niin ole edes miettinyt, onko matkustaminen riskillä vai ei. Kaipa joku helikopteri noutaa, jos oikein tosissaan pitäisi laivalla ryhtyä synnyttämään ;) Mikään ei kyllä täällä viittaa, että vauva syntyisi ennen la:ta. Esikoinen meni 2 päivää yli.
Enpä ole täällä Suomen puolella neuvolassa käydessäni suurempaa eroa huomannut. Ehkä Ruotsiin suurempi luotto, kun siellä tapaan aina samaa kätilöä, joka on ihan vakuuttavan oloinen ja muutenkin helposti lähestyttävä. Täällä Suomessa taas sijaistava terkkari, jossa ei kyllä sinällään mitään vikaa. Esikoisen aikana meillä oli neuvolassa hyvä terkka, joka pahus vie oli nyt lomalla. Muuten hän olisi mielellään minut ottanut vastaan.
Velho78 rv35+1
Alkaa itse asiassa jännäämään nyt teidän muidenkin puolesta yhä enemmän. Itse taidan alkaa valmistautua sit siinä elokuun puolella vastaanottamaan vauvaa. Nyt on vielä paljon hoitamattomia juttujakin....
Air
Heti alkuun lämpöiset onnittelut Pantterille pienestä pojasta!
Itselläkin on ollut eilisen ja tämän päivän aikana napakoita supistuksia, ei varsin kipeitä, mutta aikas ikäviä muuten... Olen ollut paljon jalkeilla (lue: koko ajan) ja se kai sen tekee. Tänään ei kyllä 2x½h lepokaan auttanut ja sen päälle lähdettiin kyykkimään vielä mansikkamaalle. Mies kyllä arveli joutuvansa perkaamaan marjat itse, kun katseli mun ähinää ja lyllertämistä penkkien välissä =0) Kasassa kuitenkin vielä ollaan, mutta alkaa tuntua siltä, että tahtoo tästä olotilasta jo vähitellen eroon! Olenkin ajatellut, että kun tämän vauvan saisi täysiaikaiseksi, niin sitten saa tulla. Pari viikkoa siis vielä tuohon etappiin, laskettu aika tuntuu olevan aivan toivottoman kaukana...
Mielitekoja on: kylmä appelsiinituoremehu, mandariinit, ruisleipä, rasvaton maito, mehujää (appelsiininmakuiset)... Siinä taisi olla ne kiihkeimmät. Mitään ei-ruokaan liittyvää ei nyt tule kyllä mieleen.
Minunkin piti eilen kaivaa esikoisen ajoilta lyhythihaisia bodyja pesuun vaikka olin ensin ajatellut ettei vastasyntynyt tartte niitä. Onneksi löytyi kolme pientä kokoa ja väritkin neutraalit valkoiset.
Neeuska rv 36+1
Ihanaa kuulla, että nyt niitä elovauvoja alkaa pikkuhiljaa syntymään! Oma odotus kun on jo aika kärsimätöntä tämän kuumuuden takia. Nyt tuli sellainen olo, että josko tästä tosiaan pääsisi jo kohta synnyttämään.
Tänään pää jotenkin tyhjänä, joten ei muuta juttua nyt irtoa.
Kirppu ja masukki 37+2
Alkaa tosiaan mennä nimet jo ihan sekaisin, mutta oikeassa olet, Pepperhän se kanssani samassa tilassa on ja todennäköisesti edelleen yhtenä kappaleena. Pahoitteluni...
Pantoufle
Tänään oli rankka päivä Hkissä. Nyt alkoi paasto ja aamulla pitäisi olla kahdeksalta keskussairaalan äippäpolilla käännytyksillä ja/tai synnytystapa/koko arviossa. Siis nekku on yhä perätilassa. Toivotaan, että kääntyisi vastaan panematta, sillä vähän epäilyttää tuo kääntökin.
t. Kretukka 37 vkoa täynnä
Se olisi sitten 2-0 poikien hyväksi :)
Istukkaverinäyte jää minultakin sitten ottamatta kun Kättärillä synnytän. Toisaalta hieno idea vuorotella sairaaloita mutta mielelläni minäkin olisin luovuttanut.
Kerutus: Kylläpäs teille on menoja ja tapahtumia kertynyt yhdelle kuulle. Itse olen jo alku raskauden aikana ilmoittanut etten välttämättä kaipaa vieraita sairaalaan. Huumori mielellä olen ajatellut jos laittaisi keittiön pöydälle ison lapun ITSE PALVELU. Viereen pumppu termasin ja keksipaketin. itse vetäytyisin yläkertaan omaan rauhaan :) Taitaisi ainakin anoppi vetää herneet palkoja myöden nenäänsä. muutama tulija taitaisi ymmärtää huumorin.
Vierailuajoista Kättärillä: Miten tavalisella osastolla, ei perhehuoneessa asuvilla vierailuajat mahtavat mennä? Voiko isä ja sisarukset vierailla muulloinkin kun varsinaisella ajalla esim päiväsalin puolella? se varsinainen vierailuaika ei taida olla kuin tunti tai kaksi?
Päivän jatkoja :)
pubu ja Unski rv34+6