Miten järjestätte raha-asiat turvallisesti lomalla Thaimaassa ja Euroopassa?
Millä kortilla esim. nostatte käteistä ja mitä se maksaa? Millä kortilla kannattaa ostaa suoraan kaupasta?
Kommentit (11)
Niin, lapsia saa tehdä kuka vaan, mutta luottokortteihin sentään tarkistetaan vähän taustoja. Tarvitseeko niitä lapsia sitten tehdä, jos raha-asiat ovat solmussa, ei ole ollenkaan tuloja tai eletään vain tukien varassa?
Sinkkubilereissulle Bulgariaan riittääkin varmasti pelkkä käteinen.
en nosta Visalla rahaa automaateista, koska se on törkeän kallista. Maksuvälineenä käytän korttia vain erittäin luotettavissa paikoissa. Käteisellä siis mennään erittäin pitkälle.
Mä taas maksan aina kun mahdollista kortilla ja nostan Visalla rahaa automaateista ja pyrin pitämään mahdollisimman vähän käteistä mukana. Mukana olevat rahat hajautettu pariin eri lompakkoon ja eri paikkoihin/kasseihin/osa hotellin tallelokeroon. Maksan mieluummin Visan nostopalkkion kuin stressaan matkakassan varastamisesta.
Otamme kotoa käteistä mukaan, jos Euroopassa. Matkashekkejä, jos muualla. Jaamme rahat miehen kanssa ja osan piilotamme matkatavaroihin.
Kummallakin on mukana kortti, sitten on yksi kortti, joka myös piilotetaan matkatavaroihin. Se on eri tilille kuin nuo kaksi muuta korttia.
Hotellit ja maksut isommissa kaupoissa + bensat hoidamme korteilla. Emme asioi näissä yhteyksissä missään epämääräisissä paikoissa. Käteismaksu sitten pikkupuljuissa.
minä ainakin Thaimaassa hoidin vähän epämääräisesti. En osannut arvatakaan enkä hokannut edes ottaa selvää, voiko siellä maksaa tai nostaa kortilla debitillä. Eipä pystynyt, pelkällä creditillä vaan ja minulla siihen ei ollut mahdollisuutta. Onneksi olin varautunut aika moisella kasalla käteistä, joka menikin vähän hilkulle kahden viikon aikana...
Espanjassa ja monessa Euroopan maassahan käy myös pelkkä pankkikortti.. Oletin tyhmyyksissäni myös Thaimaassa käyvän..
Minä otan euroja mukaan ehkä satasen edestä, paikallista valuuttaa yritän muistaa vaihtaa etukäteen Suomessa ehkä muutaman sadan egen arvosta (aina en muista, tai hoidan asian viime tipassa Hki-Vantaalla). Lähden reissuun, nostan rahaa tarpeen mukaan automaateista (joita yllätys yllätys löytyy, huhuu, muualtakin kuin Suomesta). Tunnettujen ketjujen kaupoissa ja hotelleissa maksan surutta luottokortilla. Matkavakuutukset kunnossa vimpan päälle, mukana Visa, Diners ja Master Card. Näillä ollaan pärjätty, minä yksin, minä ja mies, minä ja kolme lasta. Ja ympäri maailman ollaan menty, pakettimatkoilla ja omilla viimeisen 15 vuoden aikana.
Ja niin, maalaisjärki mukana, oma kassi kainalossa kaupungin vilinöissä eikä liikaa turistin näköisenä.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 21:34"]
nostan rahaa tarpeen mukaan automaateista (joita yllätys yllätys löytyy, huhuu, muualtakin kuin Suomesta).
[/quote]
No juurihan tossa ylempänä oli puhetta, että esim. Thaikuissa ei voi maksaa pankin puolelta. Kaikilla ei ole luottokorttia, joten ei toimi kaikilla tuo sinun tapasi, vaikka kuinka yrität viisastella!
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 21:34"]
nostan rahaa tarpeen mukaan automaateista (joita yllätys yllätys löytyy, huhuu, muualtakin kuin Suomesta).
[/quote]
No juurihan tossa ylempänä oli puhetta, että esim. Thaikuissa ei voi maksaa pankin puolelta. Kaikilla ei ole luottokorttia, joten ei toimi kaikilla tuo sinun tapasi, vaikka kuinka yrität viisastella!
[/quote]
Lisäys edelliseen; eikä siis myös nostaa.
Itse ainakin olen nostanut Thaimaassa rahaa debit-kortilla.
No aika urpo täytyy olla, jos reissuun lähtee ilman luottokorttia, etenkin Euroopan ulkopuolelle. Sori vaan sinulle siellä ylempänä. Käteistä muutaman sadan edestä hajautettuna eri paikkoihin ja loput voi nostaa automaatista paikanpäällä tai maksaa kortilla (suuremmat kaupat ja ravintolat).
Kuten joku jo tuolla sanoikin, automaatista nostaminen maksaa muutaman euron, mutta maksan sen mielelläni siitä turvasta, ettei ole tarvinnut jemmailla tuhansia euroja käteistä koko reissua.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 22:03"]
No aika urpo täytyy olla, jos reissuun lähtee ilman luottokorttia, etenkin Euroopan ulkopuolelle.
[/quote]
Aika urpo täytyy olla, jos ei tiedä/tajua, että kaikille EI MYÖNNETÄ luottokorttia!!