Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Intiimiongelmat pilaavat seksielämäni. Apua kaivataan!

Vierailija
13.06.2013 |

Olen vasta 20-vuotias, en ole ollut koskaan raskaana ja olen ollut ensimmäisessä seksiä sisältävässä suhteessani nyt kolme vuotta.

Ongelmat alkoivat melkeinpä välittömästi seksielämän alettua kolme vuotta sitten. Aluksi Sain hiivatulehduksen, johon sain reseptilääkkeet samalla kuin hain e-pillerireseptin. Ensimmäinen tulehdus tuli siis jo ennen pillereiden aloittamista. Lääkkeet eivät kuitenkaan auttaneet kuuria pidemmälle ja hiiva uusiutui aina kuurin loputtua. Ainoastaan reseptillä saatavat lääkkeet auttoivat, eivät mitkään itsehoitolääkkeet. Kävin kynegologeilla ensimmäisen vuoden aikana yhteensä 8 kertaa ja joka kerta vaan määrättiin enemmän lääkkeitä hiivan hoitoon. Viimeisellä kerralla lääkekuuri kesti jopa 2 kk.

Vasta sitten yksi lääkäri keksi, että hiiva johtuu kuivista limakalvoista ja aloitin käyttää ceridal-öljyä päivittäin ja vaihdoin minipillereihin. No ei se kauheasti auttanut, vaikka se öljy, kyllä helpotti oireita. Minipillereistä vaihdoin takaisin e-pillereihina ja sen jälkeen lopetin hormonaalisen ehkäisyn kokonaan vähäksi aikaa. Nyt käytössä on e-rengas. 

Vuosien saatossa hiivaongelma on vähentunyt lähinnä ruokavalion muutoksella. Kuivuus on silti pahentunut. Aloitin syömään cymbalta-masennuslääkkeitä viime syksynä ja ne kuivattivat limakalvoja entisestään. Lääkäri totesi jonkun vaginiittitulehduksen tjn. ja aloin käyttämään vaihdevuosi-oireiden helpottamiseen tarkoitettua estrogeenivoidetta limakalvojen kosteuden parantamiseen. Aluksi kuurin piti kestää vain 2kk, mutta käytän sitä vieläkin 5kk jälkeen 2-3 pv välein, koska muuten käveleminenkin alkaa sattua liikaa. Ceridalia levitän edelleen 1-2 krt päivässä. 

Muuten parisuhteellamme menee hyvin, mutta seksi on vähentynyt radikaalisti. Sitä on enään n. 1-2 kertaa kuukaudessa ja joka kerran jälkeen intiimiosiini sattuu ja polttelee ainakin tunnin seksin jälkeen. Tällöin ei onnistu mikään muu, kuin äksänä sängyllä makaaminen. En koe seksiä enään kaiken sen kivun arvoiseksi. Miestänikään ei huvita kauhean usein, koska hänkään ei pidä niistä kivuistani. Myös muu mekaaninen hankaus aiheuttaa kipua, kuten pitkäaikainen kävely ja pyöräily

Nyt alan olemaan jo toivoton tämän helpottamisesta. Naistetautilääkäreillä on tullut kolmen vuoden aikan vierailtua jopa 15 kertaa. Tuntuu, että lääkärit eivät ota vaivojani vakavasti, koska kyllä nuoren kehon pitäisi hoitaa kosteutus ongelmitta. Minun ei tee yhtään mieli seksiä, en koe itseäni lainkaan seksuaalisena ihmisenä, enemmänkin aseksuaalisena, vaikka ennen nautin seksistä paljonkin. Itsetuntonikin on kärsinyt kovasti. En haluaisi lopettaa masennuslääkkeiden syömistä, vaika ne osaltaan pahentavat kuivuutta. Muutoin lääkkeillä ei tunnut olevan muita haittavaikutuksia ja ne ovat todella auttaneet. Ongelmia on myös ollut jo kauan ennen cymbaltan aloittamista, joten niiden lopettaminenkaan ei ole tae ongelmien helpottamisesta.

Kaipaan todella tukea ja kanssasiskoja. Onko muilla samanlaisia ongelmia tai onko kellään kokemuksia vastaavien vaivojen helpottumisesta?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä kokemuksia?

Vierailija
2/16 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai käytät sataprosenttista puuvillaa sisältäviä alushousuja? Ei siis saa olla yhtään prosenttia elastaania tai lycraa. Mummomallin väljät pöksyt ovat parhaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, tunnen suurta myötätuntoa sinua kohtaan. Itse aloin saman ikäisenä kärsiä hankalista ongelmista, jatkuvia tulehduksia ja hiivaa. Olin tuoreessa suhteessa ja seksiä harrastettiin paljon, mutta pikkuhiljaa ongelmien ja kipujen vuoksi seksi väheni. Kävin läpi tosi rankkoja aikoja, minäkuvani muuttui täysin ja suhteeni omaan kehooni myös. Lääkäreillä ravasin jatkuvasti, pahimmillaan kuukauden välein. Olen käynyt tuona aikana kymmeniä  kertoja gynekologilla. Minun ongelmani aiheuttivat gynekologisen vestibuliitin, emättimen eteisrauhasten kroonisen tulehduksen. Sinuna hakeutuisin nyt asiantuntevan lääkärin luokse. Asutko pk-seudulla vai missä? Tärkeintä olisi että pääsisit hyvään hoitoon. 

Olisi hienoa jos voisin sanoa että tuosta vaivasta pääsee kyllä eroon. Osa pääsee, osalle taas ei mene niin nappiin... Itse kuulun ikävä kyllä jälkimmäiseen porukkaan. Toivotan sinulle kuitenkin voimia ja kaikkea hyvää elämääsi!

Vierailija
4/16 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei onneksi noin pahaksi päässyt tilanne ikinä menemään mutta alapää oli kuiva kuin sahara. Poikaystävällä oli vaikeuksia ymmärtää miksei minua koskaan panettanut ja seksi ilman liukasteita teki kipeää. Tulehdus tuli muutaman kerran ja limakalvot olivat haavoilla. Apteekista antoivat neuvon pestä silloin tällöin lactacyd-pesunesteellä ja rasvata alapää aina huolellisesti perusvoiteella aamuin illoin. Käytin välillä myös mainitsemaasi Ceridal-öljyä. Se ja runsas liukasteiden käyttö auttoivat jonkin verran, eikä seksielämä päässyt näivettymään. Lisäksi otin tavoitteeksi juoda enemmän, koska monesti se vain unohtuu. 

Poikaystäväni on myös ensimmäinen seksikumppanini ja aloitin hänen kanssa seurustellessani pillerit. Tästä on aikaa jo yli 6 vuotta, joten muistissa ei ollut lainkaan miten ennen oli. Lisäksi murrosiän loppuminen ja muut seikat ovat voineet muuttaa olosuhteita.

Päädyin tänä keväänä vaihtamaan yhdistelmäehkäisypillerit mineihin ja sittemmin kapseliin terveydellisistä syistä. Aika pian huomasin, että ensimmäistä kertaa vuosikausiin olin pikkarit märkinä ja seksi onnistui ilman jatkuvaa liukuvoiteiden lisäämistä. Ongelma olikin siis todennäköisesti kehittynyt minulle vuosien saatossa ja vaikka olikin vaihtanut pillerimerkkiä muutaman kerran, sama oire oli pysynyt. Olin vain ajatellut vian olevan minussa. Luulin samoin kuin sinä, että minä en ole lainkaan seksuaalinen ihminen. Minulla oli onneksi helppo ratkaisu ongelmiini vaikka sen löytämisessä menikin kauan aikaa. Olen myös huomannut, että nuoren naisen on pakko vaatia itselleen apua. Minulla kävi kohdalle osuneiden terveydenhoitajien ja lääkäreiden kanssa hyvä tuuri. He eivät tuominneet, niin kuin toiset olivat tehneet, vaan ymmärsivät huoleni. Aiemmin tuntui, että jos ehkäiset, niin sinun tulee kärsiä joistain sivuvaikutuksista. Sinuna ehkä kokeilisin muuttaa käyttämiäsi lääkkeitä. Oliko mitään eroa silloin, kun et esimerkiksi käyttänyt ehkäisynä hormoneita?

Vierailija
5/16 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile jättää hormonaalinen ehkäisy kokonaan pois hetkeksi? Kondomien kanssa on tietysti ärsyttävää aina leikkiä mutta itselläni se todella auttoi ja hyödyt voitti haitat.

Vierailija
6/16 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hiiva tarttunut mieheen? Jos miestä ei ole hoidettu, saat jatkuvasti taudin häneltä takaisin. hiiva voi olla myös oireettomana. meillä oli näin..

Vierailija
7/16 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Kuulostaa ihan siltä kuin olisin itse kirjoittanut tuon. :) 7 vuotta ehdin kärsimään kivuista ja jatkuvista hiivatulehduksista, saamatta oikein mitään apua. Tai no nuo samat hoidot mitä sinä tunnut saaneen. Viimein kuitenkin satuin lääkärille joka totesi että kyseessä on varmaankin vulvodynia, ja ohjeisti fysioterapeutin puheille. Fyssarin kanssa harjoiteltiin lantionpohjan lihasten rentouttamista ja kipua helpottavia painantoja ym. Kuulemma olin jännittänyt kipujen takia niin paljon että alapään lihakset olivat pysyvästi krampissa, ja näin ollen kivut siis vain pahenivat.

Hiivatulehduksiin auttoi kuukauden sokeriton dieetti sekä kortisonipistokset emättimeen. Näistä kannattaa puhua gynegologille, ja jo aikaa varatessa pyytää lääkäriä joka olisi erikoistunut vulvodyniaan. Suosittelen noita kortisonipistoksia, vaikka ajatuksena onkin inhottava niin itsellä ne auttoivat heti. Toisin kuin esimerkiksi puolen vuoden mittaiset lääkekuurit. Hormonaalinen ehkäisy piti jättää täysin pois, eikä miestäkään se tunnu haittaavan. Mielummin näin kuin ettei olisi seksiä ollenkaan, tai että joutuisi katselemaan kun minua sattuu. Lisäksi ollaan käytetty liukuvoiteita aina seksin yhteydessä, myös silloin kun tunnun olevan kostea. Selitin miehelle sitä kuinka saatan kostua, mutta silti tarvitsee lisäliukastusta. No hän meni ja osti 10 erilaista joista sitten ollaan kokeiltu se meille sopivin. 

Aikansa siinä meni että pääsi kivun pelosta ylitse, sekä siitä mielleyhtymästä että seksi on epämiellyttävää. Nyt voin taas vihdosta viimein nauttia siitä! Auttoi myös se että sain vaivalle diagnoosin ja joku oikeasti otti ongelmani tosissaan. Lue täältä lisää tietoa:

http://vdopas.com/vulvodynia-mita-se-on/

Toivottavasti saat apua vaivoihisi, ja pyydä niitä kortisonipistoksia emättimeen!

Vierailija
8/16 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 15:41"]

Kokeile jättää hormonaalinen ehkäisy kokonaan pois hetkeksi? Kondomien kanssa on tietysti ärsyttävää aina leikkiä mutta itselläni se todella auttoi ja hyödyt voitti haitat.

[/quote]

Kondomi auttaa myös, jos satutkin olemaan sperma-allergikko, ja saat hiivan kerta toisensa jälkeen koska sperma ärsyttää alapäätä. Sanot, että alapäähän sattuu ja polttelee seksin jälkeen. Kokeile siis kumia, äläkä ainakaan masennuslääkityksestä luovu, jos on löytynyt sellainen lääkitys joka sopii ja toimii.

Ja tietysti mies pitää hoitaa myös, toivottavasti olette sen jo tehneet?

Vierailija
9/16 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kerran kolmen kuukauden pätkän ilman mitään hormonaalista ehkäisyä. Se ei auttanut, joten kumin käyttöepämukavuudesta johtuen aloiten e-renkaan käytön. Mies hoidettiin myös aina hiivan aikana. Huomattavaa on, että hiivaa ei kuitenkaan ole ollut nyt yli puoleen vuoteen vaan ongelmat johtuvat jostain muusta. Tuntuu ettei pelkästä kuivuudestakaan voi puhua, kun myöskään liukuvoiteiden/öljyjen käyttö ei auta yhdyntäkipuihin.

Luin tuosta kakkosen mainistemasta vestibuliitista eli vulvodyniasta lisää ja se vaikuttaa todella paljon samalta, mistä kärsin. Tosin tämä kohta ei kauheasti fiiliksiä parantanut: 

"Koska mitään tutkitusti toimivaa, parantavaa hoitoa ei toistaiseksi ole olemassa, mitään takeita ei voida antaa täydellisestä paranemisesta. Älä kuitenkaan lannistu. Paranemistakin tapahtuu. Hoitomenetelmistä riippumatta, oireiden osittaista helpottumista on raportoitu 40-50% tutkituista tapauksista"

http://vdopas.com/voiko-vulvodyniasta-parantua/

Asun pääkaupunkiseudulla. 

Vierailija
10/16 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellinen siis ap

Vierailija
11/16 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat sanon kuin joku aiemminkin. Mies on hoidettava myös! Vain siten oravanpyörä loppuu. Ei ihme jos olet kuiva, jos olet 3 vuotta kärsinyt hiivasta, jo siinä haurastuisi ja kuivuisi pahemmankin kiimalorton alapää. Minkälaisia lääkäreitä siellä oikein on???

Miehelle lääkitys samaan aikaan kuin sinullekin, niin voit alkaa nauttimaan seksistä. Ja vaikkei se hiiva miehellä oireilisikaan, lääkitä tulee silti!

Vierailija
12/16 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmennän vielä tuosta hiivaongelmasta. Kaikki alkoi siitä, mutta nyt ongelma on jotain muuta. Kun ensimmäisen vuoden jälkeen yksi lääkäri keksi alkamaan hoitaa kuivia limakalvoja, hiivatulehdukset vähenivät, mutta yhdyntäkivut eivät. Sen jälkeen on ollut vain satunnaisia hiivatulehduksia, mitkä olen tunnistanut aika nopeasti ja hakeutunut heti lääkärille. Myös mies hoidettiin aina hiivan yhteydessä. Suurin apu hiivatulehdusten hoitoon tuli tosiaan ruokavalion muutoksella, eli sokerit, hiivatuotteet, vaaleat viljat jätin pois. Punaista lihaa en syö muutenkaan. Nyt viimeisestä hiivasta on siis aikaa jo yli puoli vuotta ehkä jopa vuosi, en tarkkaan edes muista.

Vierailija
13/16 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja taas, jos joku ei jostain syystä tajunnut, nro 11 siis ap

Vierailija
14/16 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk seudulla löytyy vulvodyniaan erikoistuneita lääkäreitä useita. Kirjoitin tuon aiemman postauksen jossa kehoitin kokeilemaan noita kortisonipiikkejä, mutta niitä tosiaan ei lähde kokeilemaan oikein muut kuin kyseiseen vaivaan erikoistuneet lääkärit. Toisinaan tulehdus ei ole havaittavissa, mutta noilla pistoksilla voidaan saada silti apua. Etsi erikoislääkäri, jokainen vulvodyniapotilas vaatii yksilöllistä hoitoa juuri niihin omiin vaivoihinsa joten kenenkään muun on mahdoton sanoa varmaksi mikä juuri sinulla auttaisi.

Ja voi kun asia olisi noin ihanan yksinkertainen että hoidata mies ja ala nauttimaan seksistä... ;)

Vierailija
15/16 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies hoitoon, hän tartuttaa sinut kaiken aikaa...

mikä on hygienianne ???? saippuaa EI SAA KÄYTTÄÄ alapääähygieniassa, pelkkää vettä.vaihdatteko alsuhousut miten ?? eli aamuin illoin vaihtoon.

liikaa ei saa pestä alapäätä, 

joitakin auttaa alapään valeleminen piimällä.. joo , on vanha konsti. kandee kokeilla

osaa autta, kun lisäksi ottaa päivittäin maitohappobakteereja

liikaa hiivaa sisältävä ruoka pois

tässä nyt ekaks yksinkertaisia ja heti käytöön otettavai asioita

sitten tilaat ajan gynekologille, jolla on ammattitaitoa !!! eli kyllä vikaa on , jos tollasta on naisen elämä..

ei ole mitenkään normaalia sii

tärkeää on toki selvitää MATO TILANNE !!KIHOMADOT aiheuttavat vastaavia oireita !!tiedän tapauksia, joissa hoidettu kaikella, mut ei ole tajutt matomahdollisuutta..

eli nämä nyt, ja varmasti alkaa antoisa eläm

tsemppii sinulle

Vierailija
16/16 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heip!

Kuulostaa minun tarinalta. Mutta mulle kävi sillain, että paranin, tosin en tiedä miksi.

Erottiin silloisen miehen kanssa ja olin täysin ilman seksi aika pitkän aikaa, en edes runkannut. Sitten kokeilin seksiä erään toisen miehen kanssa, niin ei sattunut yhtään! :O Myöhemmin koklasin eksänkin kanssa vielä, niin hänenkään kanssa ei sattunut.

Myös mulla kaikki lähti hiivasta liikkeelle ja epäilen, että mulla se oli vain sittenkin hiivaa ja siitä johtunut oravanpyörä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän