Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päihtynyt työhakija

Vierailija
13.06.2013 |

Voi hitto, mikä ongelma. Olen "rekryvastaava" pienehkössä yrityksessä, työntekijöitä on muutama kymmenen. Mitään koulutusta hommaan ei ole, kunhan olen pitkän kokemuksen ja persoonani myötä tämän homman itselleni omaksunut ja avoimia paikkoja on meillä harvakseltaan. Tähän asti ei ole ollut ongelmia, olen haastatellut hakijoita ja yhdessä esimiesten kanssa tehty valintaa.

Mut nyt sit... paikkaan tuli vain muutama hakemus ja näistä yksi oli selvästi ylitse muiden koulutuksen ja työhistorian puolesta. Eli ainoa pätevä ja vielä täsmäkoulutettu. Kaveri vain sattui olemaan aivan päissään haastattelussa ja ulkoisesti epäsiisti antaen vaikutelman siitä, että pullo ei ole vieras juttu. Oli ihan rauhallinen ja vastasi asiallisesti, mutta viinan lemu ja hienoinen sössötys ja horjahtelu puhuivat puolestaan. Lisäksi hän oli myös hyvin tietoinen siitä, että on pätevä ja antoi ymmärtää varmistuvansa siitä, että valinnassa ei tapahdu syrjintää. Se on nyt ongelma...

Mulla ei ole tällaista tilannetta tullut vastaan ja pystyn keskustelemaan esimiehen kanssa vasta ensi viikolla. Sitä ennen olisi hyvä saada jotain faktaa menettelyistä, ei tuollaista voi palkata... yritin kysyä jos olisi suosittelijoita, mutta ei antanut lupaa kysyä ex-työnantajilta.

En saa nukuttua enkä syötyä eikä just nyt ole ketään kelle soittaa. Apua?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyse on työpaikasta eikä valtion/ kunnan virasta? Senkun valittaa syrjinnästä jos haluaa, ei siitä kukaan ole kiinnostunut, voit suoraan sanoa, että henkilö oli humalassa haastattelussa, jos joku liiton lakimies sulle soittaa. Asia jää siihen. Ei yksityisiin firmoihin ole mitään sitovia kelpoisuusvaatimuksia tai valitsemisjärjestystä. Ja varsinkin, jos käy vielä niin, että paikka jää täyttämättä. Olisit itse asiassa voinut sanoa hänelle jo haastattelun lopussa, että häntä ei tulla palkkaamaan, koska hän ei ollut siinä kunnossa, jossa työpaikalla pitää olla.

Ja 15 vuoden hr-kokemuksella: ÄLÄ palkkaa häntä vaikka onkin ainoa kelvollinen, tuo tyyppi on sulle ongelma heti ekan palkkapäivän jälkeen, nimim. kokemusta on.

Vierailija
2/8 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole jossakin kunnallisessa tms. vastaavassa työpaikassa, niin käsittääkseni saa valita kenet vain, oli sitten pätevin tai ei! Todennäkäisesti pääihdeongelma tyypillä - olisi vain pitänyt jo siinä haastattelutilanteessa olla rohkea ja sanoa asiasta! Tiedän, että ei helppo nakki! Jollette joudu julkaisemaan valittujen meriittejä, niin eihän tämä hakija pääse tietämään, millainen henkilö tuli valituksi! Etkö voi soittaa jollekin esim. oman liittosi asiamiehelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 14:03"]

Jos et ole jossakin kunnallisessa tms. vastaavassa työpaikassa, niin käsittääkseni saa valita kenet vain, oli sitten pätevin tai ei! Todennäkäisesti pääihdeongelma tyypillä - olisi vain pitänyt jo siinä haastattelutilanteessa olla rohkea ja sanoa asiasta! Tiedän, että ei helppo nakki! Jollette joudu julkaisemaan valittujen meriittejä, niin eihän tämä hakija pääse tietämään, millainen henkilö tuli valituksi! Etkö voi soittaa jollekin esim. oman liittosi asiamiehelle?

[/quote]

Jatkan vielä: tuliko työpaikanhakuosoitus tälle tyypille työkkäristä vain hakiko itse jonkun ilmoituksen kautta? Jos työkkäristä, niin ilmoita sinne, että heidän lähettämä hakija oli humalassa! Ja älkää todellakaan palkatko edes miksikään koeajaksi - jotta ette joudu kuseen kaikkien pakollisten hoitoonohjausten yms. kanssa! Koeta rauhoittua ja saada kuitenkin syötyä ja nukuttua tai hommaa pomo käsiisi - oikeasti ongelma ei ole sinun!

Vierailija
4/8 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis uskomatonta... Miten joku voi tulla haastatteluun kännissä javielä kuvitella että paikkaan olisi jotain mahdollisuuksia? Joko se on käsittämättömän ylimielinen tai ihan vitun tyhmä. Et edes kahta kertaa mieti tuollasen palkkaamista. Tietää 100% varmuudella vaan ongelmia teille.

T: HR Päällikkö

Vierailija
5/8 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haastattelussa saadun vaikutelman perusteella" yms.

Vierailija
6/8 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi olla päivittelemättä täältä sivusta, että heti työhaastattelussa halusi tuoda ilmi alkoholiongelmansa. Mutta ihan hyvä niin teidän firmanne kannalta. Eipä tarvitse palkata häntä. Yleensä viinan liika maistuvuus paljastuu työnantajalle liian myöhään. 

Vierailija
7/8 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille tosi paljon! Nämä on mulle aika vieraita juttuja (ei varmaan pitäisi, kun kuitenkin rekryän, mutta toimintaa on siis vain harvakseltaan ja tähän asti simppeliä...). Puhun heti maanantaina esimiehen kanssa ja mietitään ilmoittamiset ym. mutta ei kyllä todellakaan palkata tätä kys. henkilöä, siitä ei ole pelkoa. Ei ollut työkkärin kautta, itse haki paikkaa.

Vierailija
8/8 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut pyytää joku muukin käymään siellä. Jos hän alkaa jälkikäteen väittämään että ei ollut humalassa, niin silloin on hyvä että mahdollisimman moni todistaja olisi nähnyt missä kunnossa hän oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan