Asuntolainan loppumisesta vie ilon tulevat remppakulut.
Pläääh, kylppäriremonttia pukkaa tässä 5v sisällä ja entäs sitten isommat eli esim.putkiremppa, siinähän puhutaan jo sellaisista summista, että on kuin olisi uusi asuntolaina saatana maksettavan..ja sitten sitä pitäisi maksaa jostain kälyisestä eläkkeestä, ei helvetin helvetti ja stana😬😟.
T. 44v, asunto 14v ja asuntolaina loppuu ensivuonna.
Kommentit (28)
No harmi mutta itseäni kyllä ilahduttaa se ajatus että ei ole enää asuntolainaa kun remonttilainan aika on. Ja tietenkin säästän koko ajan suunnilleen sitä summaa mikä aikanaan meni asuntolainaan niin ei tarvitse ottaa niin paljoa remonttilainaa.
Kun laina loppuu, voit säästää pari vuotta kylppäriremppaa varten. Sitten ei tarvitse ottaa lainaa. Ja samalla tavalla voit säästää putkiremppaakin varten.
Sain maksettua asuntolainan pois nelikymppisenä kuten aloittajakin. Etsin ja löysin rakenteilla olevan taloyhtiön ja siitä mieleisen asunnon haluamallani alueella. Halusin enemmän neliöitä eli taloyhtiölainaa tuli jonkin verran mutta uudessa yhtiössä ei ole remontteja tiedossa ainakaan 20 vuoteen. En ole katunut hetkeäkään.
Minäkin ostin uudehkon kivan asunnon ja tässä voin asua huoletta ilman lainoja.
N47
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuminenhan se vasta kallista on.
Eikä itselle jää koskaan yhtään mitään.
Näin sanovat vain suomalaiset, vaikka asuntosijoitus tuotoltaan on niitä matalampia eli vain 2-3%.
Muualla maailmassa, tai vaikkapa Euroopassa tai Ruotsissa vuokra-asuminen on yleistä ja jos omistusasunto, se on on tullut perintönä.
Suomessakin omistusasuminen on kannattavaa, jos on tarpeeksi varakas ja omarahoitus on 60-70%, mutta näin harvoin.
Omistusasunnossa usein kun asuntolaina (maksuaika 20-30v) on maksettu, alkaa sen uudelleen maksaminen, koska kaikella elinkaarensa esim. julkisivu 15-20v, ikkunat ja ovet 20-30v, putket 25-35v, sähkötyöt, hissi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy asunto ja osta uudeksi kodiksi uudempi, johon ei ole tulossa remppoja.
Ei asuntoon tarvitse kiintyä. Vaihtoon vain!
Ei autoakaan ajeta rämäksi rotiskoksi asti vain sen takia, että se on maksettu. Vaihtoon ja uudempaa tilalle!
En ole ap, mutta itse vihaan muuttorumbaa ja kaikenlisäksi tulee paljon muitakin kuluja: välittäjän palkkio nykyisen myynnistä, varainsiirtovero uudesta asunnosta helposti useamman tonnin. Ei se asunnon vaihto ole kovin halpaa ja helppoa.
Pähkäilen kyllä muuten samoja juttuja kuin ap. Kohta laina on maksettu (3 vuotta vielä) mutta kylppäri ja sauna on käyttöikänsä päässä. Helposti taas 20 000 menee sinne. Ja muutenkin pitäis uusia yhtä sun toista. Varmaan uutta lainaa heti kun vanhasta pääsee eroon.
Jos myyt asuntoa jossa asut mihin tarvitset välittäjää?
Siivoat itse, hankit tiedot isännöitsijältä, otat kuvat, toki ne voi otattaa jollakin jos omat taidot ei riitä, teet ilmoituksen nettiin ja esittelet itse. Kaupanvahvistajana saat pankistasi tai joku asiamies.
Sinä siitä myynnistä ja asunnosta vastaat, miksi maksat jollekin työstä joka on helppoa tehdä itse?
Olen myynyt kaikki asuntoni (omakotitalot ja muut) itse, helppoa kuin heinäntekoon.
Etuoveen ilmoitus, siitä se alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuminenhan se vasta kallista on.
Eikä itselle jää koskaan yhtään mitään.Näin sanovat vain suomalaiset, vaikka asuntosijoitus tuotoltaan on niitä matalampia eli vain 2-3%.
Muualla maailmassa, tai vaikkapa Euroopassa tai Ruotsissa vuokra-asuminen on yleistä ja jos omistusasunto, se on on tullut perintönä.
Suomessakin omistusasuminen on kannattavaa, jos on tarpeeksi varakas ja omarahoitus on 60-70%, mutta näin harvoin.
Omistusasunnossa usein kun asuntolaina (maksuaika 20-30v) on maksettu, alkaa sen uudelleen maksaminen, koska kaikella elinkaarensa esim. julkisivu 15-20v, ikkunat ja ovet 20-30v, putket 25-35v, sähkötyöt, hissi jne.
Tuo 2-3% voi olla koko maan keskiarvo. Pääkaupunkiseudulla ja kasvukeskuksissa selvästi enemmän. Toki jää osakemarkkinoiden 7-9% vuosi tuotosta.
Tuo mitä puhut kannattavuudesta ja omarahoitusosuudesta on kyllä täyttä puppua. Kaikkein vähiten sijoitusasunto (mitä omistusasuntokin on) tuottaa 100% omarahoituksella. Riski on toki pienin, mutta sijoitetun pääoman tuotto heikko. 100%:n velkavipua olisi tuoton kannalta paras, mutta riskin kannalta huonoin. Lisäksi mikään pankki ei suostu sellaiseen.
Jos sulla ei ole säästöjä kun tulee putkiremontit ja muut, niin lainaahan sulle tulee joka tapauksessa. Asuntolainassa voi sentään joka kuukausi säätää sen kuukausierän (Nordean lyhennysjousto), mutta rahoitusvastike menee joka kuukausi.
Älä valita niistä remonteista, jos kerran ratkaisuehdotukset ei kelpaa.