Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaantuisitko tästä ystävällesi?

Vierailija
22.07.2020 |

Kauan tuntemasi ystävä tietäisi, että hänen tärkeänä päivänään sinä voisit ystäväsi iloksi tehdä päivätyösi mukaisen työn ilmaiseksi. Jos olisit kampaaja, laittaisit ilmaiseksi ystävällesi hääkampauksen. Jos olisit tuomari tai pappi, vihkisit ystäväsi ilmaiseksi kaukaisessa juhlapaikassa. Jos olisit leipuri, tekisit ilmaiseksi ystävälle hänen häihinsä kakun. Jos olisit meikkaaja, tekisit juhlameikin ilmaiseksi. Jos olisit muusikko, soittaisit ilmaiseksi setin juhlissa. Jos olisit valokuvaaja, ottaisit kuvat juhlista ilmaiseksi. Olet työssäsi aidosti hyvä, asiakkaat ovat tyytyväisiä eli huonosta laadusta tai rumasta lopputuloksesta ei ole kyse.

Ystäväsi päättäisi kuitenkin valita aivan jonkun ulkopuolisen hoitamaan juhlapäiväänsä. Ystävä palkkaisi tuntemattoman kampaajan, tuomarin, leipurin jne sen sijaan, että ottaisi sinut ilmaiseksi. Ystävä ei perustele päätöstään mitenkään eikä edes ilmoita sinulle, ettei halua käyttää sinua juhlissaan. Loukkaantuisitko, jos ystävä valitsisi jonkun muun hoitamaan ko. tehtävän? Vaikuttaisiko tilanteeseen se, jos a) olisit kutsuttu kuitenkin juhlaan, b) ystävä ei kutsu sinua lainkaan juhliinsa? Peukku ylös = loukkaantuisin, peukku alas = en loukkaantuisi. Kirjoita myös perustelut.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin, jos ystävä hakisi hyvin erilaista tyyliä kuin omani. Jos sen sijaan ystävän hankkima palvelu on laadultaan "sama", olisin loukkaantunut. Tulisi olo, ettei ystävä arvosta minua ammatillisesti.

Vierailija
2/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ystävä ajattelee, ettei halua teetättää työtä ilmaiseksi?

Ehkä ystävä haluaa, että vieraat saavat olla juhlissa ihan vaan vieraana?

Vierailija
4/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitollisuudenvelka?

Vierailija
5/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei vaan tykkäisi tavasta, jolla työtäni teen. Kertoisi myös siitä, että ehkä ei olisi minulle niin läheinen ystävä kuin kuvittelisin.

Itse ainakin kysyisin kaveriltani "teet tosi hienoja kakkuja, voisitko tehdä meille hääkakun, jos siis jaksat vielä vapaalla tehdä."

Vierailija
6/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä loukkaantuisi koska syy voi olla aivan teidän persoonissanne ja siinä kuinka saumatonta yhteistyötä pystyisitte tekemään. Ehkä ystävä tahtoo säästää sinut näkemästä pimeimpiä puoliaan ja on valmis maksamaan siitä, että ystävyytenne edes mahdollisesti säilyy.. ehkä. Itselle kyllä kelpaa kaikki ilmainen apu, ei tarvitse olla edes erityisen hyvä, mutta plussaa jos on. Ja tietysti sinut on kutsuttu, muuten se meinaa ettette ole ystäviä.

Vierailija
7/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en saisi lainkaan kutsua juhliin, olisin pettynyt.

Vierailija
8/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En loukkaantuisi. En pidä itseäni millään tavalla ammatillisesti ylivertona ja mikäli ystäväni haluaa palveluista maksaa jollekulle muulle, se sopii hyvin. Osallistun ilomielin hääjuhlaan ihan siviilivaihteella ilman velvollisuuksia. Enemmän loukkaantuisin, jos minun odotettaisiin haaskaavan hyvät bileet työn merkeissä. Jos kutsu jäisi kokonaan saamatta, saattaisin loukkaantua. Samalla olisin kuitenkin hyvilläni, ettei minua pyydetty paikalle vain ilmaisen kampauksen/vihkimisen/bändin/häävideon toivossa.

Vierailija
9/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan loukkaantuisi.

Päinvastoin, olisin tyytyväinen siitä ettei hän hyväksikäyttäisi minua ilmaiseksi.

Työni ei ole ilmaista, joten mieluummin annan häälahjaksi 50 e tilille kuin 1000 e palvelun maksutta :)

Enemmän tuntuu olevan noita kavereita, jotka käyttävät ammattitaitoani hyväksi (oli kyseessä sitten ammatti tai harrastus) ja joille pitää aina olla ilmaisena apuna. Palkaksi saa ehkä kahvia juoda kupillisen jos minä menen joskus heidän luokseen kylään. Ei puhettakaan että he tulisivat edes minun luokseni ja toisivat tarjottavat tai tarjoaisivat kunnon ruuat.

Ja jos käyn pariin kertaan autolla ostamassa vaikka polkupyörään osia, niin maksimissaan saan sentilleen sen rahasumman mikä osiin on mennyt, en yhtään pyöristettynä ylöspäin enkä taatusti vaivanpalkkaa siitä että ajelen autolla ympäriinsä ja käytän aikaani. Kun ihan harrastuksenahan minä omiakin polkupyöriäni korjaan, valokuvaan, leivon jne niin ilmaiseksihan minä sitten muita autan. Tai jos osiin on mennyt 90 e niin minulle maksetaan 20 e. No kiitos tästä...

Vierailija
10/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan olla juhlissa vieraana mielummin,joten en loukkaantuisi.

Vierailija
11/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakuista, kampauksesta jne. tuskin loukkaantuisin. Mutta jos erikoisalaani olisi joku harvinaisempi asia, niin ehkä sitten. Tyyliin: olisin ammatiltani hulavannetta pyörittävä miekannielijä ja hääpari palkkaisi häihinsä sellaisen.

Vierailija
12/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä ikinä tullut mieleen hyväksikäyttää minkään alan ammattilaista ilmaiseksi vaikka miten olisi ystävä. Eikä muutenkaan piikomaan juhliini kuin joku palkaton orja.

Vierailija
13/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Eikö häihin saa palkata ketä haluaa? En nyt ymmärtänyt.

Vierailija
14/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mitä? Yleensä mainittujenkin ammattien edustajat mielellään juhlivat kuten muutkin kutsuvieraat sen sijaan että kuvaavat tms. tai heräävät vapaapäivänä kukonlaulun aikaan duunaamaan kakkuja, meikkejä tai kampauksia.

Vierailija
15/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi outoa loukkaantua. Enhän voi edellyttää että hän käyttää juuri minun palveluitani.

Ilman kutsua jääminen kyllä ihmetyttäisi

Vierailija
16/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ystäväsi haluaa sinun saavan vain nauttia päivästä.

Vierailija
17/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä esitit asian monimutkaisesti.

Vierailija
18/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomari ei voi vihkiä ilmaiseksi ketään, koska Suomen valtio perii vihkimismaksun 150/250 e tuomarin tahdosta riippumatta. Aikanaan onnistui, enää ei, talouskansliaan on lähetettävä lasku yhdessä väestörekisterille tehtävän vihkimisilmoituksen kanssa

Vierailija
19/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ystäväsi haluaa sinun saavan vain nauttia päivästä.

Hahha! Ehkä ystävä kuitenkin miettii ihan OMAA hääpäiväänsä ja sitä kenet haluaa sinne hoitamaan jonkun tietyn homman. Eikä sitä että kuinka yksi vieras saa nauttia päivästä. 

Vierailija
20/25 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä läheisempi ystävä sitä enemmän toivoisin että saisin nauttia hänen ja muiden kanssa päivästä ilman työntekoa. Läheinen ystävä toisaalta taas olisi ainut kenelle ilmaiseksi tekisin yhtään mitään🤔 Riippuu varmaan kuinka paljon tämä merkitsisi tälle ystävälle. Itse osaisin tehdä hääkakun ja varmaan voisinkin tehdä, se menisikin sitten häälahjasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi