Oikikseen vielä yli nelikymppisenäkin?
Onkos täällä ketään, joka olisi lähtenyt/päässyt oikikseen päälle nelikymppisenäkin? Ikää on itselläni sen verran, mutta toisaalta eläkkeeseenkin vielä yli 20 vuotta, joten ehtii sitä työtäkin vielä tekemään. Kokemuksia kellään?
Kommentit (36)
Ilman muuta! Rohkeasti vaan opiskelemaan!
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden, joka meni lääkikseen 48-vuotiaana.
Tiedän yhden joka meni lääkikseen nuorena, mutta ei päässyt tenteistä läpi ja lopulta menetti opinto-oikeutensa oltuaan opiskelijana herraties kuinka kauan. Mutta hinku lääkäriksi oli kova ja lopulta 57 vuotiaana valmistui Ukrainasta lääkäriksi. Ehti reilun vuoden olla töissä ennen kuin syöpä vei hautaan. Mutta silti olen iloinen hänen puolestaan, että sai toteutettua unelmansa.
Miten oikikseen haetaan ja minkälainen pohjakoulutus tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Voi erilaisilla pohjakoulutuksilla hakea, minulla on yo-tutkinto ja amk -tutkinto pohjalla.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja siis ihan yhteishaussa haetaan :)
Yleisin pohja varmaan yo, mutta voi hakea myös avoimen kautta ilman sitäkin.
T. Ap
Kyllähän se kannattaa! Nykyisin eläkeikäkin vain nousee niin hyvin voi toisen uran luoda vielä 40-50 -vuotiaana.
Minäkin olen miettinyt oikeustieteellistä. Ikää jo 46-v, mutta silti ”ehtisi”. Töitä kuitenkin painettava vielä parikymmentä vuotta vähintään..
Jätä ne vähät opiskelupaikat nuorille. Se on yhteiskunnan etu.
Ite ainakin hakemassa yliopistoon ens keväänä t.36
Yhteiskunnalle on myös hyödytöntä jos nelikymppinen on työtön tai estynyt tekemään nykyistä koulutusta vastaavaa työtä. Kannattavampaa kouluttaa uudelleen!
Yksi elämä, anna mennä jos haluat sitä!
Tiedän yhden joka aloitti oikiksessa noin 50 vuotiaana ja opinnot ovat edenneet ripeään tahtiin. Ehtii siinä töissäkin olla ennen kuin eläkeikä koittaa. Itse ajattelisin tuollaiselle senioriopiskelijalle hyväksi erikoistumisalaksi perhe- ja perintöoikeutta. Avioehtoja, perunkirjoituksia, testamentteja ja sen sellaista. Siinä hommassa iästä ja elämänkokemuksesta on etua. Vaikea ajatella että joku 45-vuotiaana valmistuva pääsisi yritysmaailmaan uratykiksi.
Mutta ilman muuta jos on mahdollisuus opiskella (talouden puolesta), intoa piisaa ja opiskelupaikka lohkeaa (into vaikuttaa siihenkin), niin siitä vain! Opiskelujen aikana voi sitten professoreilta kysellä mihin kannattaisi tuon ikäisenä suuntautua, että saisi niitä töitäkin.