Ärsyttää.. poimin herkkutatteja ja saaliista iso osa meni haaskuun
Kun perkasin tattisaalista, niin suuressa osassa tatteja oli minimaalisen pieniä valkoisia toukkia, sellaisia 2-4mm pitkiä ja mustapäisiä, jopa nuorissa tateissakin. Ei niitä oikeasti näe jos ei perkaa hyvässä valossa ja tarkkaa tutkien. Hyi! Kuinkahan paljon ihmiset huomaamattaan pistävät pannulle toukkaisia sieniä..😣
Aiemmin keräsin vain suppilovahveroita, kantarelleja ja mustia torvisieniä, niissä ei ole toukkia. Herkkutatit ovat minulle uusi tuttavuus, ihanan herkullisia pannulla voissa paistettuna, mutta alkoi ällöttämään ne toukat.
Tattikonkarit, miten suhtaudutte tattien toukkiin, ettekö välitä, vai keräättekö vain ihan juuri maasta esiin tulleita puhtaita tatteja?
Kommentit (19)
Lienevät kärpäsentoukkia, nyt on ollut niin lämmintä, että lisääntyvät runsaasti. En tiedä, ovatko haitaksi, jos kypsentää sienet kunnolla, että kaikki toukat varmasti kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Lienevät kärpäsentoukkia, nyt on ollut niin lämmintä, että lisääntyvät runsaasti. En tiedä, ovatko haitaksi, jos kypsentää sienet kunnolla, että kaikki toukat varmasti kuolee.
Ihan mielenkiinnosta, mitä haittaa uskot olevan elävien toukkien syömisestä? Ei kai ne mahassa kovin kauan elossa pysy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, mitä haittaa uskot olevan elävien toukkien syömisestä? Ei kai ne mahassa kovin kauan elossa pysy.
Ei varmasti ole haittaa, onhan ne toukatkin täynnä herkkutattia :) Mùtta ajatuksena ällöttää syödä valkoisia kärpäsentoukkia.
Ei ehkä olisi pitänyt leikkauttaa silmiä, nyt näkö on liiankin hyvä 😄
Ap
Oi, mistä päin Suomea olet löytänyt herkkutatteja? Juuri eilen turhaan etsin :(
Vierailija kirjoitti:
Oi, mistä päin Suomea olet löytänyt herkkutatteja? Juuri eilen turhaan etsin :(
Etelä Suomen rannikolla. Metsäteiden reunoilta ja kuusien alta. Tykkää karusta metsänpohjasta. Kannattaa edetä hitaasti tarkastellen, nuoret tatit osaavat lymyillä huomaamattomia 😊
Ap
Eihän se haaskuun mennyt vaan niille toukille :D
Ulkomaille muuten ostetaan Suomesta toukkaisetkin herkkutatit ja myydään sitten ravintola-annoksissa kovilla hinnoilla. Kyllähän se ajatuksen tasolla ällöttää, mutta käytännössä ei huomaa eroa.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaille muuten ostetaan Suomesta toukkaisetkin herkkutatit ja myydään sitten ravintola-annoksissa kovilla hinnoilla. Kyllähän se ajatuksen tasolla ällöttää, mutta käytännössä ei huomaa eroa.
Sitähän mä epäilinkin! Ravintola-asiakas ei voi tietää että pistelevät matoja suuhunsa kovaan hintaan hienossa ravintolassa 😄
Ap
Meillä kasvaa niitä omalla pihalla, mutta myös läheisessä puistossa. Niihin tulee tosiaan herkästi toukkia ja päällepäin ei välttämättä näe lainkaan. Olen niitä toukkiakin varmaan syönyt, kun kuitenkin paistan aina sienet, mutta toukkaisimmat kohdat menevät kyllä kompostiroskiin.
Leikkaa jo metsässä jalka/sieni pitkittäin niin näet onko toukkia jos et niitä halua. Ei niitä sienisääsken toukkia kannata korissa kannella jos ei halua niitä.
Italiassahan ne syö ihan huoletta toukkaisia tatteja. Mua ei toukat haittaa, kunhan sieni nyt on suht hyvännäköinen. Pannulle vaan!
Vierailija kirjoitti:
Niissä tateissa on kai laatuluokat. Mitä joskus näkynyt kuvia noista myydyistä tateista niin ihan hyviä olleet. Päällepäin jämäköitä vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaa jo metsässä jalka/sieni pitkittäin niin näet onko toukkia jos et niitä halua. Ei niitä sienisääsken toukkia kannata korissa kannella jos ei halua niitä.
Tässä hyvä neuvo. Myös pillistö voi olla toukkainen mutta muuten puhdas eli poistan vanhojen pillit jo metsässä jos epäilyttää. Ja itse kerään kaikenkokoisia, isokin voi olla puhdas ja pieni sievä matoinen.
Vierailija kirjoitti:
Italiassahan ne syö ihan huoletta toukkaisia tatteja. Mua ei toukat haittaa, kunhan sieni nyt on suht hyvännäköinen. Pannulle vaan!
Niillähän on siellä päin myös toukkaista juustoa, joku casu marzu... Joo, ei mulle kiitos😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvä neuvo. Myös pillistö voi olla toukkainen mutta muuten puhdas eli poistan vanhojen pillit jo metsässä jos epäilyttää. Ja itse kerään kaikenkokoisia, isokin voi olla puhdas ja pieni sievä matoinen.
No juu. Ei se tumman keltainen/vihreä pillistö ole kovin houkutteleva. Siinä on poikkeuksetta niitä matoja ja niiden käytäviä. 😜
Mikä on teidän suosikki tapa valmistaa herkkutatteja? Itse olen lähinnä paistanut voissa pannulla. Mausteeksi suolaa, mustapippuria ja joitakin yrttejä sekä sipulia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Italiassahan ne syö ihan huoletta toukkaisia tatteja.
Ne syö myös toukkaista juustoa ja vielä ihan tarkoituksella, https://en.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juu. Ei se tumman keltainen/vihreä pillistö ole kovin houkutteleva. Siinä on poikkeuksetta niitä matoja ja niiden käytäviä. 😜
Sori sanoin epäselvästi. Siis pillistö voi olla matoisa mutta lakki muuten puhdas. Isoista tateista saa hyvin nyljettyä pillikerroksen pois niin voi tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassahan ne syö ihan huoletta toukkaisia tatteja.
Ne syö myös toukkaista juustoa ja vielä ihan tarkoituksella, https://en.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu
Hyi hitto! Ötököissä menee mun kulinaristinen raja!
Lisäproteiinia, paistuvat pannulla siinä missä muutkin. Ei valittamista, kunhan ei ole aivan pehmeä.