Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muksuoppia voi käyttää pelon karkoittamiseen?

Vierailija
11.06.2013 |

Meidän lapsi pelkää maanjäristyksiä sun muuta hullua, mitä ei todellakaan tarvitsisi pelätä. Mutta kun pelkää kuitenkin. Etenkin illalla ja yöllä. Pelko on ollut poikkeuksellisen voimakasta ja pitkäkestoista, joten mentiin jo perheneuvolaan. Siellä meille tyrkättiin muksuopin ohjenuoralista käteen.

Oon nyt tuota ohjenuoralistaa tavannut, enkä yhtään tajua, että miten sen kanssa toimitaan, kun kyse ei ole mistään konkreettisesta tekemisestä. Eli en osaa soveltaa kakkosohjetta, missä sanotaan, että "sovi lapsen kanssa minkä taidon hän opettelee". Tai vielä se menee, taitohan olisi pelonkarkotus.

Mutta karkottuuko se pelko ihan vain sillä, että nyt päätetään, että tässä tehdään näitä pelonkarkoitusharjoitteita eli kannustetaan ja suunnitellaan taitojenoppimisjuhlia? Kun ymmärsin, että tässä pitäisi oppia jokin uusi taito eikä vain olla toteuttamatta vanhaa. Ja johan maalaisjärkikin sanoo, ettei se pelko käskemällä pois lähde. Joten en tajua.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muksuoppi olekaan niin laajalti käytetty kuin kuvittelin? Vai eikö täällä ole tänään keskustelijoita?

Minä mietiskelen tuossa sitäkin, että onko tuossa vaarana, että lapsi onnistumisen paineessa tai kilpailuhenkisyyttään "pakottaa" itsensä olemaan pelkäämättä. Eli pelkää oikeasti, mutta ei paljasta sitä vanhemmille, jotta homma etenee sinne palkintoa kohti. 7-vuotiaasta on kyse, joten osaa jo valehdella ja huijata vanhempiaan, vaikka se kyllä yleensä näkyy naamasta. Mutta yöllä ei kukaan ole katsomassa miltä naama näyttää.

ap

Vierailija
2/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muksuoppi eroaa tarrataulukosta? Musta se on aika samanlainen kuin tarrataulukko, muksuoppiin vain on kirjattu kehumiset ja kannustamiset paperille, mutta kyllä niitä tulee tarrataulukon kanssakin automaattisesti toteutettua.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näin illalla yhtään muksuoppiin tutustunutta paikalla? Netistäkään kun ei löytynyt juuri muuta kuin nuo muksuopin 15 teesiä monella nettisivulla. Mutta ei missään mitään enempää niiden tulkitsemisesta.

ap

Vierailija
4/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että et saa vastauksia, itsekään en osaa vastata, kun koko muksuoppi on mulle aika vieras juttu. Tiedän että se on Ben Furmanin kehittämä systeemi, mutta en ole sitä ikinä käyttänyt.

Vierailija
5/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos opetat hänet toimimaan oikein maanjäristyksen tullessa? Keksi joku pelastussuunitelma ja harjoitelkaa sitä.

Vierailija
6/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et yhtään kerro, mitä muuta olette tehneet, jotta pelko vähenisi. Itse en tunne yhtään tuota muksuoppia, mutta meillä pelkoja on käsitelty juttelemalla, juttelemalla ja juttelemalla. Ja jos pelon aiheuttaja on jokin niin meidän oloissa "hassu" asia kuin maanjäristys, niin on sanottu ettei Suomessa ole koskaan ollut maanjäristyksiä joissa ihmisiä on kuollut, niin ei vain tapahdu täällä. Joillekin lapsille on tärkeää kuulla, mitä vanhempi on itse pelännyt pienenä ja miten niistä peloista selvittiin (ja miten niitä pelättyjä asioita ei koskaan tapahtunut, jos tämä pätee). Nämä eivät tietenkään ole pikakeinoja, koska monet pelot ovat kehitysvaiheita joiden yli ei voi hypätä pikakelauksella vaan lapsen on käytävä niitä läpi tarvittava aika ja työstettävä ne jotenkin, jotta ne voivat jäädä taka-alalle. 

Vierailija
7/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 18:53"]

Mitäpä jos opetat hänet toimimaan oikein maanjäristyksen tullessa? Keksi joku pelastussuunitelma ja harjoitelkaa sitä.

[/quote]

Tuon lisäksi tutustukaa maapallon rakenteeseen ja siihen, miten todennäköisiä ja suuri maanjäristykset eri puolella maailmaa ovat. Ja selittäkää erityisesti, miten vakaa Suomen peruskallio on. Tieto ja osaaminen yleensä auttaa kaikilla pelkoihin jos niillä on konkreettinen syy, vaikka epätodennäköinenkin.

Perusturvallisuuden tunnetta pitäisi myös jotenkin  vahvistaa mutta en tiedä vieläkö se tuossa iässä on mahdollista. Jotenkin (näin täysin maallikkona) tuntuu, että sillä puolella on jotain häikkää jos on (mielestäsi) järjettömiä pelkoja ja esim. maanjäristysten pelon tilalle voi kehittyä uusi pelko jos ei perusturvallisuutta saada kuntoon. Vieläkö pääsette perheneuvolaan?

Vierailija
8/8 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että joku edes yrittää osallistua keskusteluun. Oli näköjään hankala aihe. Taitaa olla vain mainospuhetta, että muksuoppi mukamas on niin ihastuttava ja ympäri maailman käytetty juttu. Aika tuntemattomalta vaikuttaa, vaikka minäkin olin kyllä kuullut sanan aiemminkin.

Meillä kyllä on vielä tapaaminen perheneuvolassa. Siellä pääsen kyselemään kysymykseni, joten ihan tyhjän päälle ei jäädä. Meille vain annettiin "kotiläksyksi" tämä muksuopin toteuttaminen, mutta sitä ei mitenkään esitelty ja nyt täällä kotona minä en tajua, että miten meidän pitäisi sitä toteuttaa. Mutta kysellään perheneuvolasta lisää.

Ja pelko on kyllä mielestäni aika voimakasta, kun yöllä itkua jatkuu tunnin verran, vaikka aikuinen kuinka tyynesti vieressä selittää, että lapsi on turvassa. Ja joskus pelko oli päivälläkin niin kovaa, että oksenteli pitkin pihoja, kun oli aivan suunniltaan.

Ollaan käyty läpi maapallon rakennetta, Suomen kalliot on keskusteltu, aina on saanut tulla viereen yöllä, ja samat keskustelut kallioista on käyty läpi moneen kertaan. Näitä samoja pelkoja on ollut jo kauan, ja pitkän ajan kuluessa reaktiot ovat kyllä lieventyneet ja noita pelkokohtauksia on tullut harvemmin. Silti yhtäkkiä parin kuukauden tauon jälkeen saattaa tulla samalla viikolla monta valvottua yötä pelkojen vuoksi. Varmaan jokin stressitekijä nuo kohtaukset laukaisee, mutta on vaikea tietää mikä asia on ollut lapselle niin kova koetus, että tulee uniin voimakkaasti. Meillä elämä on hyvin perustasaista, mutta luulen, että laukaisijana voi olla vaikka kina veljen kanssa tai huonosti mennyt välitunti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän