Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Mä haluaisin, että isi muuttaisi pois."

Vierailija
11.06.2013 |

Näin sanoi 3-vuotias lapsemme tänä aamuna sylissäni, kun isänsä oli suuttunut lapselle siitä, ettei tämä suostunut pukemaan vaatteita päälleen, koska ne eivät olleet vaaleanpunaisia. SItä vastoin lapsi oli leikkinyt legoilla vaikka vauva ja äiti yrittivät nukkua. Emme mieheni kanssa nukkuneet juuri lainkaan viime yönä koska vatsavaivainen vauva valvotti, ja tuosta väsymyksestä johtui mieheni järjetön raivonpuuska, jonka johdosta taas tämä 3-vuotias pissasi housuihinsa (!) ja oli aivan hysteerisessä tilassa, kun pelkäsi isänsä raivoa. Mies ei siis ole väkivaltainen suuttuessaan mutta huutaa ja murisee kuin joku helvetin hirviö ja varmaan turha sanoakaan, että myös minä olen lapsen ohella totaalisen kyllästynyt noihin raivotiloihin. Siis, mieheni oli tänä aamuna niin pelottava että lapsemme pissasi housuihinsa! Ahdistaa, että lapsi joutuu kestämään isänsä raivonpuuskia, ja että vauvakin oppii siihen, että tuollainen huutaminen on normaalia. Ei ole!

Ja mikään puhuminen ei tunnu auttavan. Kun miehellä napsahtaa, niin napsahtaa, ja aina löytyy joku hyvä syy, mikä OIKEUTTI huutamisen. Tosi laimeasti aina pyytelee myöhemmin anteeksi, ja muistaa aina todeta, että nuo raivonpuuskat johtuvat vaikeasta vaimosta/äitiinsä tulleesta lapsesta jnejnejne. Mies myös muistaa aina kertoa, että hän inhoaa sitä että JOUTUU huutamaan, mutta ei voi mitään kun olosuhteet pakottavat napsahtamaan.

Mies siis suuttui siitä, että lapsi ei pukenut (ok, tämä on aika monen aamun aihe, kun lapsi ei millään pukisi ilman valvontaa, ja tänä aamuna vielä sitten päätti että päälle kelpaisi vain vaaleanpunainen) vaan leikki sitä vastoin legoilla. Emme kyllä vauvan kanssa siihen edes heränneet, vaan siihen kun isä kuiskaten huusi (kyllä, tällainenkin onnistuu mieheltäni) lapselle, lapsi yritti itkeä mutta mies hyssytti häntä hiljaiseksi ja jatkoi kähinäänsä ja kun vauva alkoi äännellä, sulki isä 3-vuotiaan parvekkeelle kun tämä ei osannut itkeä tarpeeksi äänettömästi (!), ja jonka johdosta lapsi sitten pissasi housuihinsa. Isä vei hänet samaa kähinäänsä jatkaen sitten suihkuun ja siinä vaiheessa olimme vauvan kanssa jo ihan hereillä, nousin sängystä ja menin ottamaan lapsen syliini, jolloin tuon lausahduksen sitten kuulin.

Ja mistäköhän lapsi tuollaisen ajatuksen on mahtanut keksiä? No siitä, että mies joskus talvella riidan keskellä totesi lapsen kuullen, että minun eli äidin pitäisi varmaan muuttaa pois kodistamme. Riidan aihe oli ollut jokin epäonnistumiseni, en enää muista mikä kun yleensä joka ikinen riitamme käynnistyy jostakin tekemästäni virheestä, kuten etten ole tyhjentänyt tiskikonetta, en ole muistanut soittaa johonkin paikkaan, olen jättänyt paitani tuolin selkänojalle jne. Eli siis pikkujutusta joka katkaisee kamelin selän. Opin tuossa vuosi sitten, etten enää sano riitatilanteissa mitään, koska siten pääsee vähemmällä: riita kestää pakoltakin vähemmän aikaa (ainakin luulisi, kun on vain yksi riitelijä) ja lapsen ei tarvitse nähdä molempien vanhempiensa olevan pelottavia (=lapsemme silmissä on pelottava jos riitelee). Ja lapsi on alkanut kamalalla tavalla puolustella minua, esim. muutama päivä sitten kun kiva lettuilta päättyi miehen huutoon (yksi lettu paloi -> minä olen ahne itsekäs paska kun halusin haukata palan omaa lettuani ennen kuin palasin kyökin ääreen), lapsi tuli luokseni ja kuiskasi että äiti on ihana, meni sitten isänsä luokse ja sanoi, että lopeta se riitely, johon mies sanoi, että ei hän ole ainoa riitelijä, eihän yksin voi riidellä, mihin meinasin melkein vastata että no todellakin voi, katso itseäsi! mutta pysyin hiljaa. Lapsi kuitenkin sanoi, että voi, mihin mies ei kuitenkaan vastannut vaan jatkoi taas paasaamistaan. Kamalaa, että lapsi asettuu puolelleni ja "suojelee" minua ja katsoo, että isä on aina väärässä. Hän kuitenkin rakastaa isäänsä, mutta kai nyt hänen psyykeensä todellakin vaikuttaa tuollaisen riitelyn katsominen. Ja monesti olen pyytänyt, ettei riideltäisi lasten kuullen, mutta ei kuulemma onnistu kun ei saada hoitoapua. Eli hänen mielestään ei voi riidellä ilman niin kovaa huutamista, että lapset eivät pystyisi nukkumaan vaan heräisivät.

Eli vielä pähkinänkuoressa: vauvan vatsavaivat -> huonosti nukuttu yö -> pinna kireällä jo muutenkin -> uhmaikäisen lapsen järjetöntä mutta vähäeleistä uhmaa, johon olisi voinut vastata täysin asiallisestikin, mutta ei -> raivotaan ja saadaan lapsi pissaamaan housuihin. Kerrassaan mukava aamu!

Kertokaa, mitä hemmettiä. En jaksa.

Joo, minussakin on vikaa, esim. hajamielisyys ja varmaan myös ajoittainen marttyyrisyys (miten tuo taivutetaan?). En todellakaan luule olevani täydellinen vaimo tai äiti, mutta rakastava ja lempeä pyrin olemaan.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni oli tuollainen raivopää. Pelkäsin vielä kaksikymppisenä sen huutamista (se oli vaan jotenkin demonista se huutoraivoaminen, vaikka ei lyönytkään kuin pari kerran elämäni aikana). Lapselle on todella TRAUMAATTISTA JA VAHINGOITTAVAA pelätä omaa vanhempaa, jonka pitäisi olla tuki ja turva. Mistä se lapsi saa turvaa, jos ei koe turvallisuutta oman vanhemman kanssa??? AP ihan totta, olen itse ollut samassa tilanteessa ja säälin syvästi lastasi, jos hän ihan pelosta pissaa allensa.

Vastuullisena aikuisena sinun velvollisuus on ottaa ero miehestä, ja pyrikin pitämään isä erossa lapsista!!! Sun lapsesi muuten henkisesti tulevat voimaan asiasta pahoin, aivan kuten minäkin. Tiedän, koska olen ollut samassa tilanteessa lapsena.

En koe mitään ymmärrystä miestäsi kohtaan. Miten joku voi olla niin vastuuton ja idiootti, että antaa oman käytöksen olla niin pelottavaa, että lapsi pelkää koko sielunsa sopukoita myöten omaa isäänsä!! Hän ei ansaitse omia lapsiaan.

Vierailija
22/27 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en sitten tiedä mitä kicksejä ap sai tästä. Koetko olevasi muita fiksumpi, koska kukaan ei epäillyt provoksi? Ei ole millään muotoa vaikeaa tai haastavaa keksiä uskottavan tuntuinen tarina perhe-elämän haasteista, kunhan ei vedä sitä ihan yli. Itsellä ainakin on se lähtökohtana, että uskon kirjoittajan olevan tosissaan ellei teksti ole ilmiselvää provoilua, koska en näe mitään mieltä siinä että yrittäisin kytätä tai jahdata provoja. Hyvä ja onnistunut provo on vaikka insta vs pentagrammi, joka on jo alkujaan aivan älytön, mutta siltikin siihen moni tarttuu. Ja hauskaa piisaa. Tässä taas ei ollut mitään huumoria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 jatkaa. Huomasin nyt vasta, että tämähän oli provo. AP häpeäisit! Minun elämäni oli vastaavanlaista lapsuudessa. Oikeasti, ei ole mikään naurun ja leikinpaikka tämmöinen. Toisen tuskasta leikkiminen ei ole hauskaa eikä fiksua, vaan alentavaa. Oikeasti mieti miten minunkin sydänalastani oikein tuska taas läikehti, kun tiedän miltä tuossa tilanteessa pienestä ja vähän isommastakin lapsesta tuntuu. Ja sitten sinä olit keksinytkin tämän ihan omasta päästäsi, ja halusit vain huijata AV:lla tyhmiä ihmisiä? Ei ole mitään hauskaa siinä, että joku provoilee täälä raiskattuna teininä, äitinä jolla on lapsi kuollut jne. Tiettyjä asioita, kuten toisten tuskaa ja kärsimystä, on hyvä kunnioittaa, ja tietyt asiat pitää jättää rauhaan.

Vierailija
24/27 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa, minä ajattelen kyllä aina että jokainen aloitus voi olla keksitty. Mutta koska se voi olla tottakin, vastaan.

Itse en harrasta fiktion kirjoittamista joten en oikein ymmärä mitä aloittaja siitä saa. Kai se on kiva huijata netissä kun oikeassa elämässä ei uskalla tai voi? No, eipä mua haittaa, parempi ettei tämä perhehelvetti ollut totta, toivottavasti ap.n mahdolliset lapset elävät terveemmässä    ympäristössä..?

yksi vastaajista

Vierailija
25/27 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, odota sitä aikaa kunhan miehesi on nukkunut kunnolla edes yhden yön. Aivan turha vetää mitään lopullisia johtopäätöksiä nukkumakriisien aikaan.

Onko mahdollista että hänet lähetettäisiin johonkin rauhalliseen paikkaan nukkumaan?

Ihmisillä on vaihteleva sietokyky univajeeseen.

Vierailija
26/27 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riittänyt minunkaan huumorintajuni tähän provoon - oli turhan realistinen ollakseen yhtään hauska. 

Perhehelvetin kokenut

Vierailija
27/27 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa ap! Meillä oli ex:n kanssa juuri tuollaista. Olihan siinä paljon muutakin, mutta ero tuli. Toivottavasti saatte asiat järjestymään.