Nyt riittää mökkeily
Vuokrattiin mökki, hieno paikka, ranta, laituri, rantasauna, mökki, kaikki niin kuin puhelimessa sovittiin, MUTTA AIVAN HELVETILLISET MÄÄRÄT KAIKENLAISIA VI*UN VERENIMIJÖITÄ ja nyt 2vrk tullut vettä kuin aisaa.
Mitään ei voi tehdä, ulos jos menee pörisee aivan mustanaan paarmoja ja jotain pieniä, mäkäräisiä? Ei auta hyttyssavut eikä mikään joka paikka on syöty aivan ruvelle, lapset huutaa, riehuu ja kiukkuaa koko ajan.
Vesi sade oli nyt viimeinen niitti, kotonakin voidaan istua sisällä tuijottamassa puhelinta ja televisiota.
Mieskin on vit*uuntunut, mököttää saunalla ja juo kaljaa.
Kommentit (46)
Minä taas pidän moniin ulkomaiden ötököihin verrattuna Suomen itikoita kuitenkin ärsyttävyydestään huolimatta melko harmittomina.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Uusimaalaisten on hyvä jo asennoitua tulevaan karanteeniin kotona kun Uusimaa laitetaan taas säppiin.
Miksi laitettaisiin ja eipä tuo viimeksikään liikkumista rajoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Aijaa. Itse rentoudun pelkästä maisemanvaihdoksesta. Kiva lukea mökillä kirjaa :) Lisäksi omalla on aina jotain puuhaa, on mielekästä kun tulee olo että pitää nurkat kunnossa. Vieras mökki voikin olla vähän nihkeä. Ei ole rutiineja ja ei tiedä mitä odottaa.
Ja mökillä tuntuu kuin ois ollut siellä koko viikon, jos on ollut vaikka vaan pitkän viikonlopun. Meillä mökki paikalla, jossa ei suoraan ole naapureita ja voi olla vaikka nakkena ja rentoutua keinussa kirjan ja kahvikupposen kanssa. Stressitöntä elämää. Ei järveä avara piha ja pelto vieressä, metsä ympärillä, mutta vähän kauampana puhapiiristä, niin ei noita itikoitakaan ole riesaksi asti.
Silloin kun me ollaan vuokrattu mökkejä niin ollaan aina tehty päiväretkiä lähialueella luonnossa, nähtävyyksiä katsomaan, lähikaupunkiin jne. Ei siellä mökissä tarvitse istua koko ajan.
Sateella voi myös grillata, saunoa ja uida. Ostakaa Thermacell niin pääsette ötököistä.
Oltiin mökillä sateisella viikolla. Lämmitettiin sauna jokainen päivä, pulahdettiin uimaan sadesäälläkin (ei tosin ukkosella), laitettiin takkaan tuli ja grillattiin makkaroita ja vaahtokarkkeja. Pelattiin korttipelejä ja luettiin. Ostettiin hyttysmyrkkyä, joka ei ollut mikään supertehokas mutta auttoi sen verran, että ulkona pystyi olemaan aina, kun ei satanut ja silloin pelattiin krokettia ja mölkkyä.
Ihan kiva loma oli.
Me ollaan oltu melkein koko kesä mökillä. Hyttysistä ei ole ollut minkäänlaista riesaa tänä vuonna. Nyt näillä uusilla helteillä alkoi olla paarmoja siellä täällä. Yhtään mäkärää ei olla tavattu. Tänään sataa ensimmäistä kertaa reiluun viikkoon, ja tervetullut onkin kasvillisuuden ja sienten takia.
Aivan ihana mökkikesä on ollut, ja eiköhän se vielä jätku pitkään, kun ei elokuukaan ole vielä edes käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin mökillä sateisella viikolla. Lämmitettiin sauna jokainen päivä, pulahdettiin uimaan sadesäälläkin (ei tosin ukkosella), laitettiin takkaan tuli ja grillattiin makkaroita ja vaahtokarkkeja. Pelattiin korttipelejä ja luettiin. Ostettiin hyttysmyrkkyä, joka ei ollut mikään supertehokas mutta auttoi sen verran, että ulkona pystyi olemaan aina, kun ei satanut ja silloin pelattiin krokettia ja mölkkyä.
Ihan kiva loma oli.
Ihana asenne sinulla. Minä luulen, että se onkin kaikista tärkeitä lomalla, tapahtuupa se lomailu sitten missä vaan. Kotona, mökillä, rantapaikassa, kaupunkilomalla, aktiivilomalla jne. Harvoin sellaista lomaa onkaan, missä kaikki menee autuaallisen ihanasti alusta loppuun. Mutta asenteella pääsee pitkälle ja se vaikuttaa koko lomailijajoukkoon.
Tulipa hyvä mieli tuosta viestistäsi.
Ei ole mökkeily selväti sinun juttu joo :)
Itse olen parhaillaan Lounais-Suomessa vuokramökillä yksin. Aivan ihanaa! Jo se että on muualla kuin siellä helsinkiläislähiön kaksiossa, on ihanaa, vaikkei tekisi edes mitään ihmeellistä. Ja onhan vanhassa mökissä tietynlainen erilainen rauha, pysähtynyt tunnelma joka rauhoittaa. Ei minua kauheasti haittaa millainen sää on. Voin kävellä sateellakin ulkona katselemassa vehreitä maalaismaisemia. Lisäksi voin käydä katsomassa autolla lähiseudun nähtävyyksiä. Ja sytyttää mökissä takan ja lukea kirjaa. Nettaillakin voin ja pelata tietokoneella! Tai juoda kaljaa, ihan mitä vaan tekee mieli milloinkin. Aamu-uinnillakin käyn vaikka sataisi - en ole auringonpalvojia ollenkaan ja rannalla oleilu ei kiinnosta, uin sen mitä uin kunnon ja nautinnon takia, sitten lähden pois.
Itikat on mullekin vähän kiusa koska olen hyttysenpistoille allerginen. Mutta se tarkoittaa vaan että syön reseptivapaata allergialääkettä tämän viikon. Se vähän väsyttää, mutta ei muita haittavaikutuksia. Eikä sitten turpoa palloksi ja tule kuumeinen ja kipeä olo jos hyttyset pistää.
Itse raivasin pensaikon juuria tien varressa kahden sateen välissä.
Se paarmojen määrä oli helvetillinen. Menin välillä laittamaan paarmoja vastaan tarkoitettua öljyä iholle. Siitä ei ollut mitään apua.
Perkasin kasvimaata. Vai ettei ole hyttysiä? Kyllä minulle ainakin riitti niitä ihan riesaksi asti. Hyttysmyrkystä ei ollut mitään apua.
Tällainen on pirullista, etenkin kun on selkeästi allerginen näille. Hyttysenpistot kutiavat ihollani päiväkausia ja paarman puremisista tulee jopa tulehtuneen oloisia, jolloin niistä valuu jotain möhnääkin ja puremasta tulee isot patit.
Ymmärrän hyvin ap:ta.
Kannattaa tulevaisuudessa panostaa vaikka kaupunkilomiin ja merenrantalomiin, kuten joku ehdottikin. Tosin meren rannalla yleensä on taas hitonmoinen tuuli.
Mies raukka. Ihme että istuu saunassa kun ei jaksa kuunnella tommosta pikkusielusta kiukuttelua säästä ja itikoista mille ei kukaan voi mitään. Lähde sä kotiin ja jätä muut sinne nauttimaan lomasta
Vierailija kirjoitti:
Minä taas pidän moniin ulkomaiden ötököihin verrattuna Suomen itikoita kuitenkin ärsyttävyydestään huolimatta melko harmittomina.
Ai jaa. Minä taas en ole koskaan etelänlomilla kokenut häiriötä ötököista. Parvekkeella voi istuskella mihin aikaan vaan ilman häiriötä.
Ap kirjoitti:
Kyllä paarmoja on iltamyöhään ja silloin mäkäräiset oikein innostuu, ikinä en ole nähnyt näin älyttömiä määriä paarmoja.
Kaatosateessa ja kylmässä ei oikein huvita pihalla olla.
Thermacell, en ole hyttysen hyttystä nähnyt. Auttaa myös paarmojen suhteen, niillä on erittäin hyvä hajuaisti. Muutama pihaan sinne tänne, ei näy itikoita.
Paarmat ovat näin heinäkuun lopulla kyllä jo melko vähissä. Olet valinnut mökkisi typerästi, jos niistä vielä haittaa on.
Lapsille pitää varata tekemistä mökille sadepäivinä varalle.
Miehesi on juoppo.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mökkeily selväti sinun juttu joo :)
Itikat on mullekin vähän kiusa koska olen hyttysenpistoille allerginen. Mutta se tarkoittaa vaan että syön reseptivapaata allergialääkettä tämän viikon. Se vähän väsyttää, mutta ei muita haittavaikutuksia. Eikä sitten turpoa palloksi ja tule kuumeinen ja kipeä olo jos hyttyset pistää.
Siis se antihistamiini vaikuttaa sinulle näin?
Itselleni lääkäri sanoi, että kun olen noin allerginen kaikille pistoksille, minun tulisi jo keväällä hyvissä ajoin aloittaa antihistamiinin syöminen ja jatkaa sitä koko kesän.
Päätin kuitenkin, että ennen kärsin vahingot kuin syön lääkkeitä kuukausikaupalla. Minulle on antihistamiinista tullut kovaa päänsärkyä, kun olen joskus kokeillut, että en silläkään mielelläni niitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva loma oli.
Näin mekin tehtiin. Ja joo, ihan kiva loma oli... mutta tosiaan vain ”ihan kiva”. Valehtelisin kyllä jos väittäisin etten yhtään toivonut ja odottanut aurinkoisia päiviä lomalla. Pakko sopeutua siihen mitä on kun ei ole vaihtoehtoa, ja yrittää tehdä tilanteesta paras mahdollinen. Eipä sateessa vietetty mökkiloma kuitenkaan niin kiva ole, että sen vuokramökin varaisi jos etukäteen tietäisi että sataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa. Minä taas en ole koskaan etelänlomilla kokenut häiriötä ötököista. Parvekkeella voi istuskella mihin aikaan vaan ilman häiriötä.
Hyvä. Moni on törmännyt kuitenkin vähintään torakoihin. Luteitakin on joku mukanaan kantanut. Monissa maissa myöskin moskiittoverkko on tärkeä väline reissulla mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Moni on törmännyt kuitenkin vähintään torakoihin. Luteitakin on joku mukanaan kantanut. Monissa maissa myöskin moskiittoverkko on tärkeä väline reissulla mukana.
Riippuu varmaan kohteesta mitä missäkin on. Me ollaan mukavuudenhaluisia, ei haeta mitään extreme kokemuksia lomalta, vaan ihan perus Etelä-Euroopan rantaloma kohteissa hyvätasoisissa hotelleissa lomaillaan. Eikä tosiaan ole koskaan ollut minkäänlaisista ötököistä häiriötä. Joskus joku yksittäinen ötökkä voi jossain olla, mutta ei tosiaan lentele kaikenlaisia lepattajia ympäriinsä. Paitsi Alanyassa oli kyllä paljon jotain sirkkoja, tai mitä lie. Ne oli aika ällöjä, mutta se oli muutenkin sellainen paikka että yksi reissu sinne riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan kohteesta mitä missäkin on. Me ollaan mukavuudenhaluisia, ei haeta mitään extreme kokemuksia lomalta, vaan ihan perus Etelä-Euroopan rantaloma kohteissa hyvätasoisissa hotelleissa lomaillaan. Eikä tosiaan ole koskaan ollut minkäänlaisista ötököistä häiriötä. Joskus joku yksittäinen ötökkä voi jossain olla, mutta ei tosiaan lentele kaikenlaisia lepattajia ympäriinsä. Paitsi Alanyassa oli kyllä paljon jotain sirkkoja, tai mitä lie. Ne oli aika ällöjä, mutta se oli muutenkin sellainen paikka että yksi reissu sinne riitti.
Hyvä ettei ole ollut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi hyvä hetki vaikka pelata yhdessä jotain, ratkoa ristikoita, leipoa, tehdä hyviä ruokia, jutella ja muuta mukavaa, nutta ei, sinä kiroilet ja rääyt. Sinulla on asenneongelma ap ja tartutat sen myös muihin.
Näitä voi tehdä kotonakin, ja normaaleissa perheissä tehdäänkin. Ihan arkenakin. Ei sitä varten tarvitse lomaa, eikä varsinkaan kallista vuokramökkiä! Ymmärrän oikein hyvin ap:n harmin!
Joo, jos mökillä olo on vaan harmitusta, niin silloin kannattaa toki mennä kotiin, jos siellä harmittaa vähemmän. Ei ylipäätään kannata tuhlata elämää siihen, että harmittelee miten voisi nyt olla asia olla.
Pointti on siinä että kun koko vuoden raataa töissä, haluaisi että lomalla saisi sitten oikeasti rentoutua ja NAUTTIA. Varsinkin kun se vuokramökki ei ole mikään ilmainen, ja niillä rahoilla olisi voinut olla muutakin käyttöä kun koko mökkiloma menee hukkaan vesisateessa ötököiden syötävänä. Totta ihmeessä ottaa päähän kun loma onkin sitten sitä että leikitään että on kivaa, ja väen vängällä yritetään keksiä jotain viihdykettä että saadaan aika kulumaan. Sitä mitä tarkoitus oli tehdä ei kuitenkaan voi tehdä (tai toki voi, mutta siitä ei saa mitään iloa irti olosuhteista johtuen). Omalla mökillä ei ehkä harmita samalla lailla. Sinne pääsee uudestaan koska vaan, joten jos joskus sataa se ei ole katastrofi. Omalla mökillä on aina myös jotain pientä laittoa mihin voi hyödyntää sadepäivät.
Kannattaa jättää ne mökkeilyt suosiolla elämästään pois. :D