Hormonikierukka, vai muka paras???! Ketuttaa!
Mulle laitettiin n. 1,5kk sitten hormonikierukka, sitä suositeltiin sanoilla että on monien naisten mielestä parasta mitä naisten ehkäisyssä on tarjolla ja kuukautiset niukkenee ja jää ehkä kokonaan pois.
Ja perkele sanon minä. Kaksi viikkoa meni ihan hyvin, sitten alkoi kuukautiset, alavatsa kipeänä kaksi viikkoa, turvonnut olo ja kauheet pms:t (joita mulla ei yleensä ole), reilua vuotoa 7 päivää ja siitä asti on tiputtanut JOKA PÄIVÄ niin että ainakin pikkuhousun suojan tarvii.
Jösses että alkaa kyrsiä kun koko ajan jonkin sortin menkat neljättä vai jo viidettä viikkoa. Tosi tehokas ehkäisykeino muutenkin, kun ei tee mieli seksiä turvonneena vuotavana pms-hirviönä.
Ei ollu viisas veto? Onko teillä kokemusta hormonikierukan aloituksesta, onko mulla nyt menkat koko kesän??? Tosi kivaa :-((.
Kommentit (30)
Mulla on toinen hormonikierukka menossa. Vaihdettiin alkuvuodesta. Ekankaan kanssa ei jääneet menkat pois, mutta niukkenivat kyllä huomattavasti. Nyt tän tokan kanssa on ollut sellaista ihme tiputtelua, tai että menkat tuntuu venyvän tosi pitkiksi. Ei ole runsaat, mutta kestäääää...ja sitten pari viikkoa taukoa ja taas. Toivon todella että tasaantuu normaaliksi kohta tämä meno.
Voi kyllä olla että mulla ikäkin vaikuttaa, ja osaltaan aiheuttaa vuotohäiriöitä. Näin sanottiin :P
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 18:51"]
Olisi pitänyt ottaa sterilisaatio *ap jupisee* arrgh
[/quote]
Mulle ois jouduttu laittaan kierukka vaikka ois tehty sterilisaatio, näin sanoi lääkäri (runsaat säännölliset kuukautiset). Nyt jo 8 vuotta hormonikierukka ja tyytyväinen olen. Kyllä se varmaan sullekkin helpottaa muutamassa kuukaudessa.
No tiputteluvuotoa joo, mutta ei sitä että sitä tiputteluvuotoa on koko ajan! Neljä kuukautta, jee...neljän kuukauden menkat! Vitsi miten nastaa! Kumpikohan ehtii tapahtua ensin, vuodan kuiviin vai kuolen vitutukseen.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 18:49"]
Eikö sinullle kerrottu, että alkuvaiheessa tiputteluvuotoja on yleisesti, saattaa kestää jopa 4 kk, mutta sen jälkeen jäävät yleensä pois.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 18:51"]
Olisi pitänyt ottaa sterilisaatio *ap jupisee* arrgh
[/quote]
minulla oli 1,5 v hormonikierukka ja onneksi siinä vaiheessa hakeuduin sterilisaatioon. Olisi muuten varmaan erottu. Halut meni täysin ja aina pms olo. Kuuntele itseäsi, suosittelen kaikille sterilisaatiota. Paras kaikista!
Eihän 1,5kk ole vielä mitään. Otin hormonikierukan 2v sitten ja ekat 9kk oli vuotoa, joko kunnollista tai tiputtelua, lähes joka päivä. Mutta sitten vuodot loppuivat kokonaan, ihanaa :) Kärsin tätä ennen 15 vuotta kamalista kuukautisista, vuosin kuin härän kurkusta, kolmen viikon välein ja kahdeksan päivän ajan. Joka vuoto-yö piti kello laittaa herättämään kahdesti siteiden vaihtoon, tai olisi lakanat menneet. Lisäksi oli aika pahat kuukautiskivutkin. Hormonikierukka on vienyt vuodot ja kivut ja parantanut elämänlaatuani valtavasti! Mahtava keksintö!
Mulla samat kokemukset kuin numerolla 11. Menkat katosivat kokonaan, kun jaksoi olla kärsivällinen. Tuolla yhdelle aiemmalle vastaajalle sanoisin, että mikään alapäähaju ei ole normaalia, vaan asentaessa kierukan mukana on livahtanut bakteeri ja seurauksena on ollut tulehdus mikä haiskahtaa. Tätä ehkäistään tekemällä papakoe ennen asennusta, kaikki asentajat eivät vain sitä vaadi ja asiakkaat mielellään laistavat siitä. Papakokeen tuloksissa usein menee aikaa ja jotkut ehtivät nappaamaan tulehduksen ihan niitä tuloksia odotellessaankin.
sh
Ei juma. Papakoe estää tulehdukse. Muropaketistako opiskelit tippa-iitaksi?
Mulla oli hormonikierukka vuoden verran. Koko ajan kierto meni vain hullunpaan suuntaan ja lopulta tiputteluvuotoa oli aina 2 viikkoa ja 2 viikkoa taukoa. Painoakin oli tullut 4kg tosi nopeasti, vaikka paino oli enemmin ollut ihan vakio. Kierukka otettiin pois, 4kg lähti ihan hupsista vain ja kierto normalisoitui.
Aivan loistovehje on ollut minulle: ei kuukautisia, ei sivuvaikutuksia (muuta kuin se, ettei raskaus ala vaikka on paljon seksiä!)
Ei tutkitusti sovi kaikille.
Odota viela, kohta kuukautiset ehka jaa kokonaan pois. Ei mua ainakaan ole ikina turvottanut, vaikka jo toinen hkierukka menossa. Mutta, ahka se ei sovikaan just sulle.