Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odottaako joku muukin perheellinen pääsykokeiden tuloksia? Mitkä fiilikset?

Vierailija
10.06.2013 |

Itse odotan tuloksia, enkä yhtään tiedä pääsinkö sisälle vai ei. Alkupisteet olivat hyvät jne. mutta hakijoiden taso oli niin kova, että ei tosiaan riitä se, että oli ihan hyvä hakija.

Minulla on jo aiempi korkeakoulututkinto, joka ei työllistä. Jotenkin opiskelemaan lähteminen tuntu isolta prosessilta; meidän pitää, jos pääsin sisälle, järjestää muutamassa viikossa lapsille hoitopaikat, uusi koti uudessa kaupungissa, miehen pitää löytää uusi työ jne. Eniten pelottaa lasten sopeutuminen, koska heillä on nykyisessä kaupungissa hyviä kavereita, joita kaipaavat lomillaankin. Toisaalta olen niin kyllästynyt työttömyyteen, että tuntuu mahtavalta voida tehdä edes jotain elämänsä eteen.

Mites muilla? :)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen! Mun yo-todistus ei ollut kummoinenkaan, eli pelkän valintakokeen varaan tässä on pakko laskea. En osaa yhtään sanoa tasosta, kun itsestäni koe tuntui jopa helpolta, ts. osasin vastata kaikkiin kysymyksiin, mutta kuinka tarkasti, se on toinen juttu se että riittääkö.

Mitään käytännön ongelmia ei opiskelemaan meno toisi, kun asun valmiiksi yliopistokaupungissa, lapset jo kouluikäisiä jne.

Vierailija
2/11 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin odotan ja hermostuttaa. En usko että pääsen, koska mulla ei ole yo-todistusta vaan aika vaatimaton amistokari. Alanvaihto olisi mielessä, mutta en usko että hallitsin tarpeeksi hyvin aineistotehtäviä ja essee-vastauksia. :P Mutta jos en pääse niin sitten ensi vuonna uudestaan, perehdyn akateemiseen kirjoittamiseen sitten paremmin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sekin hermostuttaa, kun pääsykoe tuntui liian helpolta. Olen aivan varma, että siinä meni metsään koska en usko että on mahdollista että valintakoe voi lukiota käymättömältä tuntua niin simppeliltä, eikä alan kokemusta yms. ole ollenkaan. :(

t. 3

Vierailija
4/11 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en odota.Ehkä soitan taas poliisille.Siinä sitä odottelua täksi kesäksi.

Vierailija
5/11 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 14:52"]

Niin ja sekin hermostuttaa, kun pääsykoe tuntui liian helpolta. Olen aivan varma, että siinä meni metsään koska en usko että on mahdollista että valintakoe voi lukiota käymättömältä tuntua niin simppeliltä, eikä alan kokemusta yms. ole ollenkaan. :(

t. 3

[/quote]

Muistan itse aikoinani, kun hain yliopistoon todella huonolla yo-todistuksella. Koe tuntui helpolta, osasin kaiken ja silti olin aivan varma, etten mitenkään voi päästä sisään. Ajattelin, että jos tämä koe oli minulle helppo, niin kaikille muille (minua fiksummille) sen täytyi olla vieläkin helpompi.

Pääsin sisään ja olin viiden parhaan joukossa. Eli mitä tahansa voi tapahtua. Luulen, että suurin osa hakijoista häilyy epätietoisuuden, epäuskon ja suuren toivon varassa :)

Vierailija
6/11 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin pääsykokeet tuntuivat liian helpoilta. En mitenkään ymmärrä, miten niin helppojen testien pohjalta voidaan oikeasti jakaa opiskelupaikat selkein perustein. Se tuntuu hakijan kannalta jotenkin hämärältä, että joku opiskelija on sen ratkaisevan puolen pisteen verran parempi kuin joku toinen, koska haastattelijasta vaan "tuntui siltä".

ap.

Vierailija
7/11 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 15:00"]

Minustakin pääsykokeet tuntuivat liian helpoilta. En mitenkään ymmärrä, miten niin helppojen testien pohjalta voidaan oikeasti jakaa opiskelupaikat selkein perustein. Se tuntuu hakijan kannalta jotenkin hämärältä, että joku opiskelija on sen ratkaisevan puolen pisteen verran parempi kuin joku toinen, koska haastattelijasta vaan "tuntui siltä".

ap.

[/quote]

Kaikki tähdet kohdallaan siis oltava jos pääsee.. :P Btw, psykkaan hakee vuosittain satoja ja jopa yli tuhat hakijaa, siellä jos missä saa aika epätietoisena olla että pääseekö. Ja sisään pääsee reilusti alle 100. En itse hae sinne koska ensinnäkään en pääsisi, mutta kaveri pääsi, luki vuoden putkeen ja joka päivä. Oli hoitovapaalla lapsensa kanssa niin oli aikaa. Sai melkein parhaat pisteet. Eikä ollut lukiopohjaa vaan ihan eri alan amistutkinto. Kuulema ei oikein vieläkään jaksa uskoa että pääsi silloin aikanaan. :D

Vierailija
8/11 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi. En taida päästä opiskelemaan, kokeessa meni liian paljon väärin... Jos en pääse, käyn avoimen puolella opiskelemassa puuttuvat 10 pistettä ja yritän ensi vuonna uudestaan.

Vierailija
9/11 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelupaikkoja on nykyään niin tolkuttoman paljon, että pääseminen on todella helppoa melkein kaikkialle muualle kuin johonkin Taideyliopistoon (esimerkiksi jazz-linjalle pääsi näemmä 6 hakijaa 165:stä, mikä alkaa vaikuttaa jo ihan asialliselta suhteelta) ja vastaaviin. Juuri tästä syystä harmittaa, että itse jäin Suomeen opiskelemaan: taskussa on nyt kaksi käytännössä arvotonta tutkintoa, joilla ei pysty erottautumaan mitenkään. Työssähän se osaaminen lopulta punnitaan, mutta olisi ollut mukava saada joku meriitti jo opiskeluajaltakin.

Vierailija
10/11 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 15:39"]

Opiskelupaikkoja on nykyään niin tolkuttoman paljon, että pääseminen on todella helppoa melkein kaikkialle muualle kuin johonkin Taideyliopistoon (esimerkiksi jazz-linjalle pääsi näemmä 6 hakijaa 165:stä, mikä alkaa vaikuttaa jo ihan asialliselta suhteelta) ja vastaaviin. Juuri tästä syystä harmittaa, että itse jäin Suomeen opiskelemaan: taskussa on nyt kaksi käytännössä arvotonta tutkintoa, joilla ei pysty erottautumaan mitenkään. Työssähän se osaaminen lopulta punnitaan, mutta olisi ollut mukava saada joku meriitti jo opiskeluajaltakin.

[/quote]

Muistetaan vielä mahdollisuus saada opiskelupaikka keittiönoven kautta avoimen opinnoilla, niin tutkintojen arvostus lähestyy asymptoottisesti nollaa.

Vierailija
11/11 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä odottelen mutten kovin malttamattomana. Mulla on jo korkeakoulututkinto ja vakituinen työ mutta olen ollut aika tympiintynyt erityisesti kiireeseen ja myös rakenteisiin. Nyt kun olen jäämässä äitiyslomalle hain sitten yliopistoon alalle, jolle olisin kanssa nuorena päässyt mutta valitsin tuon nykyisen homman, joka paremmin työllistää. Mietityttää itseasiassa mitä tekisin jos saisin opiskelupaikan kun tosiaan tuo ala on huonosti työllistävä ja huonosti palkattu jolle hain. Voisin ehkä kuitenkin opiskella sitä ja tehdä vaikka välillä nykyisen alani töitä, joita kyllä aina löytyy.

Pääsykoe meni hyvin mutta paremminkin olisin voinut valmistautua ja alalle otetaan vain muutama opiskelija, neljä kai vain siinä kiintiössä, jossa voisin päästä koska mun yotodistus ei ole kovinkaan hyvä (ei nyt heikkokaan) niin olen aina ajatellut, että pääsen yliopistoon vain suoriutumalla pääsykokeissa hyvin. Ja näin se on ollutkin. Mä luultavasti joka tapauksessa lykkäisin opintojen aloitusta vuodella. Saisinpa opiskelupaikan tai ei tarkoitus on syksyllä aloittaa taas kerran opinnot avoimessa yliopistossa. Sivuainetta tosin opiskelisin siellä kun tuota alaa, jolle hain ei oikein avoimessa ole valitettavasti tarjolla.

Mulla sinänsä helppo tilanne, että muuttaa ei tarvitsisi jos saisin opiskelupaikan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi