Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi apua... Jaksaako joku lukea ja kommentoida? Taas viestittelyä eksän kanssa.

Vierailija
10.06.2013 |

Taustaa: Eksä ILMOITTI vähän aikaa sitten milloin hänellä on loma ja milloin hän OTTAA lapsen ja milloin EI OTA. Siis täysin neuvottelematta, ilmoitusluontoisesti.

Mulla vaan meinaa hajota järki, teenkö mä jotain perustavanlaatuisesti väärin?? Mulle ei siis sopinut enää tässä vaiheessa viikonloppujen puljaaminen ja vaihtaminen kesällä, olen suunnitellut vähän kaikenlaista alkuperäisten (suullisen) tapaamissopimuksen mukaisesti.

Minä: En halua puljata viikonloppuja, Jos haluat lapsen ylimääräiseksi ajaksi (= juhliin mukaan), niin toki käy, mutta se ei muuta viikonloppuja. Lisäksi 16vrk on liian pitkä aika noin pienelle (tämä oli myös lastenvalvojan kanta), joten se lomapätkä pitää katsoa tarkemmin. Kunhan lapsi on pari vuotta vanhempi, niin mulle käy, että vuorovuosin kumpikin saa määrätä oman kaksiviikkoisen lomansa ajankohdan.

Eksä: No nyt mä määräsin, kun on loma sovittu, että tee mitä tykkäät. Lisäksi lapsi tulee minun lomalla siksi viikonlopuksi sulle. Älä yritä olla viisaampi kuin olet mä en jaksa sitä kuunnella kato. Sä et todellisuudessa ajattele edes lasta, vaan susta tämä on mukavaa kun saa yrittää päteä ja yrittää olla hankala.

Eksä: Kyllä noille sun jutuille nauraa ammatti ihmisetkin... Mua et saa kato kiusattua. Kiusaa edelleen, vaikka jotain valmiiksi kiusattua ja masentunutta asiakasta :) Pelle. Ai niin, jos muuten joskus satut käymään tai muuten näkemään mun muita lapsia, niin sä et puhu niille mitään. En halua, että tuollainen ihminen on hetkeäkään tekemisisssä niiden kanssa. Ja ne myös tietää millanen todellisuudessa olet.

Minä: Mitä jos rauhottuisit? En estä sua näkemästä lasta mutta en näe mitään syytä miksi mun pitäisi joustaa tavalla, joka ei käy mulle tai on lv:n suositusta vastaan (kyllä, soitin tänä aamuna lv:lle). Mitä oikein odotit? Jatketaan keskustelua sit ku osataan keskustella rakentavasti, jooko?

Siis onko mulla joku periaatteellinen velvollisuus aina joustaa esim. viikonloppujen vaihtamisessa? Tähän mennessä näin olen tehnyt. Toisinpäin se ei toimi ja kun esim. olen kysynyt jäisikö eksä pois töistä hoitamaan sairasta lasta, niin hän on vain ilmoittanut, että ei ole ollut tapana!  

Ahdistaa ihan älyttömästi tällainen ja alan oikein epäilemään omaan mielenterveyttäni :/

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää ihmeessä kirjallinen sopimus tapaamisoikeuksista. Sitten ei tarvitse miettiä kenen kanssa ollaan milloinkin tai kuka sanoi mitä pari vuotta sitten. Se on kaikkien etu.

Sopimus mahdollistaa myös sen, että lapsen sairastuessa, se kenellä lapsi on, jää lapsen kanssa kotiin.

Vierailija
2/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kirjallisesti sopimuksesta olen itsekin haaveillut, mutta yksin sitä on vähän vaikea tehdä... Ehdottomasti pitäisi olla sellainen ja mun mielestä vielä mahdollisimman tarkka ja yksityiskohtainen, kun välit ovat tällaiset. Mutta ei löydy tarpeeksi yhteisymmärrystä, vikaa kyllä molemmissa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jokin syy siinä oli, että teille tuli ero. Jos toinen oli idiootti suhteessa niin hän on sitä myös etänä. Sinä olet periaatteessa oikeassa, tietenkin, mutta käytännössä se fiksumpi eli sinä käsittää, ettei lapsen ole hyvä olla etällä jos häntä ei sinne haluta. Eikä lapsi saisi tuntea olevansa ei-toivottu.

Voimia.

Vierailija
4/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aikamoinen pettäjä mies oli silloin kun yhdessä oltiin... Mutta se ei nyt enää liity tähän.

Tää riitely saa mun mahan sekaisin ja pulssi on yli satasen koko ajan kun vaan odotan, että milloin puhelin plimpsahtaa ja tulee taas vähän viestiä. Jotenkin on tosi pelottavaa pitää päänsä ja olla antamatta periksi. Olen minäkin kyllä virheitä tehnyt ja ollut todella ilkeä ja katkera eksälle, mutta jotenkin en enää jaksa olla sellainen.

Eksä laittoi eilenillallakin aika provosoivaa viestiä, joihin vastasin vaan "juu" ja laitoin puhelimen sen jälkeen äänettömälle.

ap

Vierailija
5/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:01"]

No, aikamoinen pettäjä mies oli silloin kun yhdessä oltiin... Mutta se ei nyt enää liity tähän.

Tää riitely saa mun mahan sekaisin ja pulssi on yli satasen koko ajan kun vaan odotan, että milloin puhelin plimpsahtaa ja tulee taas vähän viestiä. Jotenkin on tosi pelottavaa pitää päänsä ja olla antamatta periksi. Olen minäkin kyllä virheitä tehnyt ja ollut todella ilkeä ja katkera eksälle, mutta jotenkin en enää jaksa olla sellainen.

Eksä laittoi eilenillallakin aika provosoivaa viestiä, joihin vastasin vaan "juu" ja laitoin puhelimen sen jälkeen äänettömälle.

ap

[/quote]

Ja musta tuntuu, että eksälle ei oikein kukaan ole koskaan vastaan sanonutkaan tai ainakaan sitten loppupelissä pitänyt päätään. Eksä on aina saanut jyrättyä tahtonsa läpi ja kaikki on aina pyörinyt hänen ja hänen töittensä ympärillä ja aikatauluttamana.

ap

Vierailija
6/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lukunsa on tietenkin hyvät tavat, toisen viestien julkaiseminen ei ole välttämättä kilttiä tai saatika edes järkevää.

Periaatteessa sinun pitää joustaa, ponnistella, tukea, edes auttaa jne. lapsen oikeutta toiseen vanhempaan. Juridisesti on säädetty, että muualla asuvan vanhemman ainoa velvollisuus on maksaa elatusta, muut velvollisuudet onkin sitten sinulla.

Vierailija
7/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin mustaa valkoiselle, jos ei muuten toimi. Harmi homma. :(  Meillä toistaiseksi toimii hyvin ilman lappusia.

Vierailija
8/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:04"]

Oma lukunsa on tietenkin hyvät tavat, toisen viestien julkaiseminen ei ole välttämättä kilttiä tai saatika edes järkevää.

Periaatteessa sinun pitää joustaa, ponnistella, tukea, edes auttaa jne. lapsen oikeutta toiseen vanhempaan. Juridisesti on säädetty, että muualla asuvan vanhemman ainoa velvollisuus on maksaa elatusta, muut velvollisuudet onkin sitten sinulla.

[/quote]

No joo, myönnän, että viestejä ei saisi julkaista. Mutta oikeesti, mulla hämärtyy jo se, että mikä no reilua ja mikä epäreilua...

Onko muuten juridisesti noin? Eikös mun pidä vain olla estämättä tapaamisia? En todellakaan estä, vaan olen tarjonnut lasta myös "ylimääräisenä" aikan eksälle, mutta tämä ei ole halunnut. Nytkään mulla ei ole mitään sitä vastaan, että eksä minun viikonloppuna veisi lapsen jonnekin sukujuhliin. Hän siis näkisi lasta enemmän, mutta hän itse sitten haluaa "tasoittaa" tämän ylimääräisen näkemisen ja olla seuraavina viikonloppuina näkemättä lastaan! :O

ap

Vierailija
9/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaista on mulla mun eksän kanssa. Pitäisi saada soitettua lastenvalvojalle, kun meillä on sopimus ihan selkeä sellainen ja nytt eksä kuvittelee että hän saa tavata sen ohi lapsiaan miten sattuu. Itse ajattelin lastenvalvojalta kysyä neuvoa.

Vierailija
10/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä tallessa eksän viestit. Voi olla, että joskus tarvitset todistusaineistoa. Koskaan ei voi tietää, mitä tapahtuu. 

Suoraan sanottuna eksäsi käyttäytyy todella törkeästi. Hän päättää omavaltaisesti lapsen tapaamisista ja sitten syyllistää sinua räikeästi siitä, kun et suostukaan hänen vaatimuksiinsa. 

Kirjallinen sopimus olisi oikein hyvä olla olemassa, ettei eksä pääse jatkuvasti sanelemaan yksipuolisesti lapseen liittyviä asioita. Eikö sosiaalitoimistossa auteta tällaisissa asioissa? Ellei sekään onnistu, sitten pitää mennä käräjille, jossa lyödään lukkoon kirjallinen sopimus.

Rohkeasti vain pistät asian vireille.  

Vierailija
11/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperi on paperia. Edes sopimus ei ole tae mistään. Paitsi tietenkin, jos lähivanhempi ei sitä noudata.

Vierailija
12/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tämäkin on vain yksi puoli asiasta. Ehkä mies kokee, että haluat pompottaa häntä? Siis tottakai nyt sinun juttusi perusteella saa käsityksen, että hän pompottaa, mutta kokonaiskuva asiasta on kuitenkin näin ulkopuolisille epäselvä.

Tiedän eronneita puolisoita paljon ja myös näitä vastaavia riitoja. Joskus tiedän 100%, että se lähivanhempi harrastaa alistamista ja hyppyyttämistä lasten avulla, mutta tekeytyy itse uhriksi repien yksittäisen jutun pois isommasta kokonaisuudesta. Samalla tiedän etävanhempia, jotka just harrastaa tuota ilmoittelua ja toisen pitää mukautua, ja ruikuttavat päälle, että eksä on hankala. Tarinoilla on kuitenkin aina kaksi puolta ja vaikea pienen palan perusteella sanoa mitään tyhjentävää.

Vierailija
13/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velvollisuutta, periaatteellista tai juridista, joustaa. Riitatilanteissa katsotaan ensisijaisesti kirjallista tapaamissopimusta, sen puuttuessa suullista sopimusta. Mikäli ex ei ole ilmoittanut kohtuullisella varoitusajalla lomistaan, ei sopinut niistä (minkä voinet helposti osoittaa tekstiviesteistä ja sähköposteista) ja kaiken lisäksi hänen ehdottamansa tapaamisajankohdat ovat lapsen edun vastaisia, on hänen todennäköisyydet saada tahtonsa läpi todella heikot. Exäsi myös tietää sen, ja siitä tuo uhoaminen johtuu. Älä anna sen hämätä, sitähän sillä juuri hakee - kun ei ole todellisia perusteita haluamilleen tapaamisille, on sinun painostus ja käänteinen psykologia (syyttää sinua kiusaamisesta, vaikka itse temppuilee tapaamisten kanssa ja mustamaalaa sinua lapsilleen) viimeinen epätoivoinen keino. Pysy itse asialinjalla ja vaadi kirjallista tapaamissopimusta. Vastahankaisuus kostautuu viimeistään käräjillä.

Vierailija
14/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä kommenteista. Nyt pystyy jatkamaan jo töitäkin, kun sai vähän purkaa tätä ahdistusa ja kuulla, että ei (tällä kertaa ainakaan) ole se hullu osapuoli. Taidan ilmoittaa tuon ekan asiattomaksi viestiksi, jospa moderaattori hävittäisi sen. Eipähän jäisi tekstiviestit killumaan tänne. Jospa saisin vaikka bannin, niin ei tulisi roikutua ollenkaan täällä :D

ap

Vierailija
15/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksäsi kuulostaa pomottavalta, alistavalta tyypiltä, joka tietää, miten saa sut pois tolaltasi. Hän ajaa omat oikeutesi sun oikeuksien edelle, koska on niin tottunut tekemään ja koska pitää ylempää valtaansa itsestäänselvyytenä. Moni asia on varmasti johtanut tuohon suhteen epätasapainoon, mutta tilanne nyt on mitä on.

Mäkin kannatan kirjallista sopimusta. Pyydä ulkopuolinen apuun sopimusta laadittaessa, jotta se on molempien vanhempien oikeuksien kannalta tasapuolinen ja myös eksäsi tämän tajuaa.

Vierailija
16/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä sen verran vastaan, että taidan tosiaan varata lastenvalvojalta ajan ja tehdä hänen kanssaan oman versioni tapaamissopimuksesta ja lastenvalvoja voi sitten olla yhteyksissä eksään.

En usko, että tilaneesta, jossa me molemmat olisimme paikalla tulisi yhtään mitään... :/

ap

Vierailija
17/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Kiitos, että kirjoitit nuo viestit tähän. En ole ainoa, jolla on tuollainen eksä... nuo lauseet voisivat olla hänen suustaan. 

meillä oli vähän samanlaista, kunnes minä luetutin kaikki nämä hänen viestinsä lastenvalvojalla ja kerroin tämän. Siitä hän suuttui niin, että muuttui täysin kylmäksi ja välinpitämättömäksi minua kohtaan. Ei esim. toimita mitään tavaroita takaisin oma-aloitteisesti, ellen pyydä. on ilmoittanut, että hänellä oli ennen hyvää tahtoa, mutta sitä ei enää ole. 

Itsekin olen epäillyt omaa mielenterveyttäni, mutta kun luetutan kaikki viestit kavereilla, vanhemmilla, tai jopa työkaverilla, niin saan kuulevani itse olevani asiallinen. Se kummasti selkeyttää tilanteen.

voimia sinulle!

Vierailija
18/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nää näköjään poista tätä ketjua... Kyllähän sieltä vielä provosoivia viestejä tuli, mutta en vastannu niihin kyllä mitään. Viimeisenä eksä kysyi, että voiko maksaa elarit vasta keskiviikkona. No, aivan sama mulle vaikkei maksais ollenkaan!

ap

Vierailija
19/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia, ap, idiootin kanssa asiointiin. Yritä pysytellä aina asiallisena, ja jos se ei onnistu niin käännä selkäsi. Meillä oli hieman samanlainen tilanne, ja tein sen päätöksen että en tee asioille mitään. Annan isän olla lapsen kanssa sen mitä haluaa. Jos meillä on etukäteen sovittuna muuta menoa ja isä ilmoittaa että nyt olen tulossa, sanon että nyt ei käy. Jos isä jättää tulematta, en soita perään, vaan jatkamme elämää. Tapaamissopimusta ei ole meilläkään, koska ex kokee sen kahlitsevaksi. Mun mielestä se selkiyttäisi elämää. Mutta näillä mennään.

Mikä teillä oli eron syy? Meillä juuri exän halu kulkea miten lystää ilman kahleita (perhettä).

Vierailija
20/20 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi on kyseessä?