Kieltääkö joku laki puhelinmyyjiä puhumaan ohi paperista?
Osallistun hyvin usein netissä erilaisiin kilpailuihin ja sen takia saan aika paljon puhelinmyyjiltä yhteydenottoja. Kilpailuihin kun ei voi osallistua antamatta markkinointilupaa. No, aivan sama minulle, olen kotiäiti ja on aikaa vastailla puhelimeen.
Ihmettelen suuresti sitä, että joka ikinen puhelinmyyjä puhuu täysin samat litaniat sanasta sanaan, oli kyseessä ihan mikä tahansa lehti tai kirjakerho tai lomaosake. Tietenkin eri ihminenkin kyseessä, mutta miksi joka ikinen puhelu menee sanasta sanaan näin:
"No Holopaisen Tulppu tässä terve. En kai vaan häirinny? Ihan mukavalla asialla lähdin tässä soittelemaan kun sä olet meidän tietojen mukaan osallistunut netissä tällaiseen kilpailuun. Valitettavasti arpaonni ei nyt ihan päävoittoon osunut, mutta me haluttiin kuitenkin tarjota sulle ilmaiseksi lehteä/kirjakerhojäsenyytä/lomaosaketta/koruja ilman minkäänlaista velvoitetta. Että laitetaankos tulemaan? Niin sun osoitehan meillä tässä onkin että kiva kun saadaan tarjota sulle.."
Ja sitten aina sanon, että ei kiitos, en tilaa mitään. Joka kerta. Aina sama litania. MIKSI?
Kommentit (7)
Kokeneet ja todella hyvät puhelinmyyjät EIVÄT lue valmista "manuskaa" kuin piru raamattua, vaan he osaavat soveltaa tyylinsä ja puheensa jokaisen asiakkaan mukaan. Alalla kumminkin vaihtuvuus on suurta, ja suurin osa lukee puheet kiltisti paperista, koska muuten hommasta ei tulisi yhtään mitään.
t. eräs nuorempana alalla ollut, josta itsestä ei valitettavsti huippumyyjäksi ollut :)
Ei kiellä. Paperistalukijat eivät vielä hallitse kyseistä hommaa, tai eivät ole itse tajunneet että parempi opetella homma ulkoa ja kehitellä oma myyntipuhe niin että se kuitenkin vastaa paperin sisältöä.
"koulutuksessa" kyllä ohjeistettiin miten on hyvä toimia, mutta ehkä kyseisiet puhelinmyyjät ovat uusia joten siksi lukevat suoraan paperilta.
Holopaisen Tulppu..
Repesin. Mistä ihmeestä sinä tuon Tulpun tuohon repäsit?? =))
Minä olin myymässä menaisia joskus -96, ja silloin jo oli tuo valmis teksti joka alkoi; ihan mukavalla asialla soittelen, sitä piti jatkaa niin kauan kun oli kokemusta sen verran että pystyi puhumaaan "lonkalta", tosin se paperi oli siinä edessä "turvana" jos yhtäkkiä tulee ajatuskatko eikä muistakaan mitä piti sanoa. Puhelinmyynti on todella rankkaa hommaa henkisesti, eikä kaikilla ole lahjoja siihen. Tuo valmis myyntipuhe on sellainen että aloittelijakin voi saada sillä myyntiä, ja lisää itsevarmuutta, ja allahan on suurin osa koko ajan aloittelijoita.
Ei olisi minustakaan myyntityöhön, mutta muuten olen hoitanut tuhansia ja taas tuhansia puheluita. Äkkiä niihin kehittyi ne tietyt fraasit ja toimintatapa, jolla ne sai nopeasti ja sujuvasti hoidettua.
Vaatii kuitenkin aika paljon, että moottoriturpana vetää aina erilaista asiallista läppää kaikille. Sellaisilla puhelahjoilla kannattaa olla ihan muissa hommissa kuin puhelimessa. :D
B-to-B-puolella aivan parhaat puhelinmyyjät (titteli toki yleensä on "myyntineuvottelija" tms.) tienaavat 3000 - 4000 eur melko helposti tekemällä max. 7,5 työpäivää. Ja työ on sellaista, että sitä ei tarvitse työpäivän jälkeen miettiä tai kotiin viedä. Tuollaiseen suoritukseen kyllä tarvitaan poikkeuksellisia luontaisia puhelahjoja. Sivusta pari tällaisen tyypin työskentelyä seuranneena olen kyllä sitä mieltä, että raha on heille tullut melko helpolla verrattuna esim. moneen akateemiseen duuniin.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 14:19"]
Ei olisi minustakaan myyntityöhön, mutta muuten olen hoitanut tuhansia ja taas tuhansia puheluita. Äkkiä niihin kehittyi ne tietyt fraasit ja toimintatapa, jolla ne sai nopeasti ja sujuvasti hoidettua.
Vaatii kuitenkin aika paljon, että moottoriturpana vetää aina erilaista asiallista läppää kaikille. Sellaisilla puhelahjoilla kannattaa olla ihan muissa hommissa kuin puhelimessa. :D
[/quote]
Se on sen työ, myyntipuhe. Se on sama melkein kaikilla koska se on se toimivin. EI juuri sinuun mutta prosentuaalisesti koko kansaan.
Ja ei se ole laki vaan edelleytys että myyjällä on töitä, pitää tehdä niinkuin pomo käskee, ihan niinkuin muissakin ammateissa.