Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen laihtunut BMI 39>33, olenko silti koronariskiryhmää?

Vierailija
21.07.2020 |

Tutkimuksissa on todettu, että BMI 30 ja yli on riski Koronan osalta. Jos BMI on alle 30, ei riski ole Koronan osalta sen kohonneempi yli- kuin normaalipainoisillakaan.

Mutta miten, kun kuitenkin olen jo laihtunut ja varmaan esim sisäelinrasvaa on poistunut. Niin onko minulla silti edelleen iso koronariski? Täytyyhän sillä olla joku merkitys asiaan, että olen laihtunut... vai onko?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole sellainen tiukka raja, että 29,5 olisi ok ja 30,5 olisi riskiryhmää. Mutta voisit kyllä alle kolmenkymmenen tiputtaa.

Vierailija
2/9 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä tuolla laihtumisella selviät helpommin koronasta kuin lähtöpainolla. Turha pelätä liikaa, tartunnan oireiden vakavuuteen vaikuttaa niin moni asia: geenit, veriryhmä, sukupuoli, ikä, peruskunto jne jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On merkitystä. En osaa sanoa, onko riski vielä koholla, mutta se on pienempi kuin sellaisella, joka on ollut lihoamissuunnassa samassa BMI:ssä. Laihtuminen ja rasvanpoltto itsessään parantaa insuliinin ja muiden hormonien toimintaa. Sama homma on monilla, joilla ylipaino haittaa vaikkapa hedelmällisyyttä: paino on tärkeää saada laskusuuntaan, mutta ei ole hirveästi väliä, vaikka se ei ehtisi hirveästi laskea, koska laihtumisprosessi normalisoi itsessäänkin kehon toimintaa.

Vierailija
4/9 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaprosentti on oleellisempi kuin BMI, mitauta se tai osta kunnon kehonkoostumusvaaka, esim omronilla hyviä

Vierailija
5/9 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole sellainen tiukka raja, että 29,5 olisi ok ja 30,5 olisi riskiryhmää. Mutta voisit kyllä alle kolmenkymmenen tiputtaa.

No, CDC, NHS ja myös Italian terveysviranomaiset kyllä tiedottaa niin, että olisi. Yritän kovasti vielä pudottaa painoa ennen syksyä, 8 kg pois niin pääsisin tuohon BMI alle 30...

Vierailija
6/9 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet fädäässi.

Vierailija
7/9 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On merkitystä. En osaa sanoa, onko riski vielä koholla, mutta se on pienempi kuin sellaisella, joka on ollut lihoamissuunnassa samassa BMI:ssä. Laihtuminen ja rasvanpoltto itsessään parantaa insuliinin ja muiden hormonien toimintaa. Sama homma on monilla, joilla ylipaino haittaa vaikkapa hedelmällisyyttä: paino on tärkeää saada laskusuuntaan, mutta ei ole hirveästi väliä, vaikka se ei ehtisi hirveästi laskea, koska laihtumisprosessi normalisoi itsessäänkin kehon toimintaa.

Lohdullista kuulla! Yritän syödä tosi terveellisesti, kuitenkin ihan normaalia kotiruokaa mutta kasviksia lisäten. Uin päivässä 30-45 min, jumppaan, kävelen... Kai näillä jotain vaikutusta on.

Vierailija
8/9 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvaprosentti on oleellisempi kuin BMI, mitauta se tai osta kunnon kehonkoostumusvaaka, esim omronilla hyviä

Mitkä ne rajat siinä rasvaprosentissa mahtaa olla?

Vierailija
9/9 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet fädäässi.

Mutta vähemmän kuin talvella. Minulla on vielä 20 kg ylipainoa. Mutta eiköhän ne siitä, kun lähes 14 kg jo lähtenyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi