Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amerikkalaistutkimus: Imettäminen nopeuttaa vauvojen aivotoimintaa

Vierailija
09.06.2013 |

Amerikkalaisessa Brownin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan rintaruokinta parantaa vauvojen aivojen kehittymistä.

Tutkimus perustuu 2-4-vuotiaiden lasten aivoista otettujen magneettikuvien vertailuun. Tutkijoiden mukaan pelkällä rintaruokinnalla saadaan kaikkein parhaimmat tulokset. Toisaalta äidinmaidon ja maitovastikkeen yhdistelmä on parempi kuin pelkän äidinmaitovastikkeen käyttö.

Tutkimuksen mukaan imettämisen hyödyt näkyvät erityisesti kielelliseen kehitykseen, havainnointiin ja tunteisiin liittyvissä aivojen osissa. Eniten hyötyä on vähintään kolme kuukautta jatkuneestä imettämisestä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyyköhän aivojen kehitys ravintoa enemmän siihen, että imetettettäessä vauva saa olla ihoa vasten, ja täysimetyksessä se tarkoittaa että vauva on äidissä kiinni miltei koko hereillä oloajan? Toki se äidinmaito on ravintonakin parempaa, mutta jotenkin kuvittelen että läheisyys on tärkeämpää.

Vierailija
2/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisyys tosiaan tutkitusti vahvistaa ihmisen kehitystä. Maitopullolla voi syöttää vaikka kopassa olevaa vauvaa. Ja kai tässä on huomioitu se, että tyypillisesti koulutetut ja hyvinvoivat imettävät enemmän, joten geneettisetkin lähtökohdat voivat olla toiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 07:32"]

Läheisyys tosiaan tutkitusti vahvistaa ihmisen kehitystä. Maitopullolla voi syöttää vaikka kopassa olevaa vauvaa. Ja kai tässä on huomioitu se, että tyypillisesti koulutetut ja hyvinvoivat imettävät enemmän, joten geneettisetkin lähtökohdat voivat olla toiset.

[/quote]

Kuka antaa pullolla maitoa, jos vauva on kopassa/sitterissä? :O Meillä esikoisen kohdalla ei onnistunut imetys ja kun pullosta annoin, niin kyllä lapsi oli sylissä aina koko ajan. Mä en tiedä ketään, joka antaa pullosta niin, että vauva on muualla kuin sylissä.

Vierailija
4/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täysimetyksessä vauva olisi kiinni äidissä koko ajan? Mun vauvat oli täysimetyksessä 6kk ja imetysvälit oli ihan ensipäiviä lukuunottamatta aina n. 3-4 h. Ei täysimetys tarkoita että vauva on koko ajan tississä kiinni.

Vierailija
5/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 07:56"]

[/quote]

Kuka antaa pullolla maitoa, jos vauva on kopassa/sitterissä? :O Meillä esikoisen kohdalla ei onnistunut imetys ja kun pullosta annoin, niin kyllä lapsi oli sylissä aina koko ajan. Mä en tiedä ketään, joka antaa pullosta niin, että vauva on muualla kuin sylissä.

[/quote]

Olen nähnyt jopa sitä, että vauva on lattialla, äiti keskittyy iha muuhun, mutta pitää pulloa vauvan suussa. Ja kyllä noita pulloja sittereihin ja sänkyihin annetaan.

Itse olen imettänyt vauvani, ja kyllähän se tiiviimpää rinnalla oloa  vaatii kuin pullosta juottaminen. Iltaimetykset meillä oli hyvinkin pitkiä.

Vierailija
6/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 08:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 07:56"]

[/quote]

[/quote]

Olen nähnyt jopa sitä, että vauva on lattialla, äiti keskittyy iha muuhun, mutta pitää pulloa vauvan suussa. Ja kyllä noita pulloja sittereihin ja sänkyihin annetaan.

Itse olen imettänyt vauvani, ja kyllähän se tiiviimpää rinnalla oloa  vaatii kuin pullosta juottaminen. Iltaimetykset meillä oli hyvinkin pitkiä.

[/quote]

No huh huh. Ei kyllä olis itelle tullut mieleenkään, että oisin sen pullon lapselle antanut muualla kuin sylissä. Minua niin itketti, että imetys ei onnistunut kuin sen pari viikkoa, ehdin jo tottua siihen läheisyyteen siinä vaiheessa, joten halusin jatkaa läheisyyttä, vaikka imetys ei onnistu.

Nyt imetys onnistuu toisella kertaa ja meillä vauvojen syöntiväli on päivisin sen 2-4 tuntia, öisin 8-11 tuntia, ovat rinnalla varmaan 5-20 minuuttia, alussa tietty olivat pidempään kerralla.

Vierailija
7/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sitten vissiin olljut superrasvaista maitoa tai jotain kun imetys vei aina n. 10 min, enkä koskaan imettänyt alle 3h välein, yötkin nukkuivat kokonaan 3-kuisesta.

Vierailija
8/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyse siitä mitä siitä pullosta annetaan.

eli ilmetyksellä ei ole väliä, mutta sillä on saako korviketta vai äidinmaitoa

Vierailija
9/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän alatiesynnytyskin tutkitusti stimuloi aivot paremmin käyntiin.

Eli luonto on viisaampi kuin ihmiset kuvittelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi