Milloin viimeeksi olet kokenut kunnon ukonilman? Tuntuu että aina vain sataa kuin saavista kaataen, jyrähtää pari kertaa ja siinä se
Mies sanoo että ukkonen väistää Mikkeliä, en tiedä voisiko olla totta? Siis että paikkakuntaerot...
Kommentit (23)
Kyllä kunnon ukonilmasta on aikaa jo kauan. Jotenkin tuntuu, että lapsuuden aikana oli kovempia ukkosia kuin nykyään, mutta se on varmasti vain tunne eikä minkään lajin tosiasia. Tarkoitan kunnollisella ukonilmalla sellaista, että vettä ja rakeita sataa, jyrinä on helvetillinen ja aivan päällä. Pientä kolinaa on toisinaan, tänä vuonna ei vielä kertaakaan, mutta ukonilma... sellaista ei ole kohdalle osunut pitkään aikaan. Asun Tampereella.
Muistan 90-luvulla yhden kunnon ukonilman Helsingissä. Olin kaupungilla ja taisi olla viikonloppu - juuri ennen ukkosmyrskyn alkua ehdin Kaartinaukiolla olleeseen baariin sisälle. Siellä olutta särpien ja isojen ikkunoiden takaa katselin ja ihailin poikkeuksellisen kovaa salamointia keskellä Helsinkiä.
Joo eipä ole ollut varmaan kymmeneen vuoteen ukkosta jossa todella tuntuu että maailma loppuu, ja että oikein rukoilee että jos tästä selvitään niin on hienoa.
Sellaisia nimittäin on joskus ollut. Tänäänkin vain pari jyrähdystä ja se oli siinä.
Olen asunut Jyväskylässä parikymmentä vuotta. Vain 2-3 kertaa ukkonen tullut ns. päälle. Kolme järveä suojaa tehokkaasti. Sitten kun tulee niistä jonkun yli, onkin melkoinen rytinä.
Kesäkuussa oli Jyväskylässä kova ukkonen. Noin tunnin ajan pyöri ihan tässä meidän nurkilla.
Espoossa on joka kesä kovat ukkoset. Aina meidän pään päällä ja hirveästi salamoita.
Joo etenkin 90-luvulla ukkonen tuli useinkin Mikkelin Tuppuralaan ja koska sen täytyy ylittää vesistöjä päästäkseen tänne, niin ukkonen oli aina voimakas. Viimeeksi muistan kunnon ukkosen vyörynneen tänne 18 vuotta sitten. Toki Tuppuralaankin on yksittäisiä salamoita iskenyt, mutta ei tule kunnon ukkonen niskaan. En tiedä muun Mikkelin tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuussa oli Jyväskylässä kova ukkonen. Noin tunnin ajan pyöri ihan tässä meidän nurkilla.
Asut sitten eri nurkilla kuin minä. Ei nimittäin ollut lähelläkään minun kotipaikkaani se ukkonen. t. numero 6
Kesäkuussa oli yöllä kova ukkonen Helsingissä. Piti ihan nousta ylös ja silmät ristissä seurata sitä, kun tuntuu ettei ukkoset osu ikinä kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Tunnin verran aamutuimaan kuului jostain kauempaa jyrinää ja välähteli vähän. Ei ollut lähelläkään kovaa ukkosta. ainakaan tässä kohtaa. Kunnolla päällä ukkonen taisi olla viimeksi joskus 2010 tai jotain sinnepäin. Asun lähellä Jyväskylän keskustaa.
En muista minäkään. Pari vuotta sitten oli reipas ukkonen ja sen jälkeen niin järkyttävä sade ja raekuuro, että piti pysähtyä valtatielle, kun näkyvyys oli tasan 10 senttiä eteenpäin. En edes nähnyt olinko keskellä tietä vai reunassa. Mutta ei silloinkaan muistaakseni ukkonen mitenkään järisyttävä ollut, vaikka melko näkyvä ja voimakas olikin.
Olin silloin noin 10-vuotias. Äitinikin pelkästi sitä myräkkää, vaikka yleensä lähinnä nauttii ukkosesta. Tuntui tosissaan, että talo romahtaa niihin jyrinöihin. Samantien rytisi kun oli välähtänyt. En muista kauanko sitä jatkui. Sen jälkeen ukkoset olleet lähinnä pientä kuminaa ja pari välähdystä. Hämeessä näin.
Kyllähän tietyt maantieteelliset seikat, kuten isot vesistöt ja vuoristot saavat ukkoset kiertämään jotkut seudut kauempaa. Ihan tutkittu juttu, että ukkonen harvoin tulee isomman vesistön tai vuoren yli ja jos pääsee tulemaan on voimakkaampi kuin muulloin.
Viime viikolla. Oli todella lähellä, olin ulkona ja yritin päästä erään rakennuksen sisätiloihin mutta avaimeni ei jostain syystä toiminut. Pelästyin tosiaan että nyt jysähti lähelle, ja sellaista jyrinää harvoin kuulee.
Vierailija kirjoitti:
Tänään Lahdessa.
Meni jo ja kauhean laimea oli.
Vierailija kirjoitti:
Missä itse asun jyrähti vain muutaman kerran ja se oli siinä. Tulispa nyt oikein kunnon ukonilma :(
Kovin kummoisia ukonilmoja ei ole kyllä aikoihin ollut. Tuntuu, että ne suorastaan välttelevät omia asuinpaikkojani tai iskevät silloin, kun olen muualla.
Lapsena tuntui, että Mikkelissä sataa ja ukostaa aina. Osui aina myräkkä kohdalle, kun ajettiin ohi.
No tuntuu myös väistävän Helsinkiä hyvin, kaikki meni tänäänkin ohitse.