Miksi näen jatkuvasti painajaista siitä, ettei kotini ulko-ovea saa lukkoon vaan se on jotenkin rikki?
Kommentit (25)
Mä näin nuorena,mutta en varmaan enää yli 40 v.
Vierailija kirjoitti:
Meidän talon ulko-oven lukko on rikki, mutten koe siitä paineita tai näe painajaisia. Hassua sinänsä, että täällä talojen turvajärjestelmät soivat vähän väliä ja murtojakin tapahtuu. Ei meillä.
Kuulostaa kontrollifriikin unelta. Rentoudu ja rauhoitu. Miehen veljen vaimo merkkaa maitotölkkeihinkin niiden avaamispäivän ja voin kuvitella, että hän näkee myös tuollaisia näkyjä.
Voi vaikuttaa kotivakuutuksen korvauksiin varkaustapauksessa, jos lukko on ollut epäkuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Näen samanlaista unta usein. Minullakin se on lapsuuden kodin ovi, vaikka se ovi ei taida koskaan olla lapsuuden kodissa.
Toinen usein toistuva uni liittyy pakkaamiseen. Olen joko lähdössä matkoille tai palaamassa kotiin. Kuitenkin matkalaukun pakkaaminen ei ota onnistuakseen, teen sitä viime tipassa, laukkuja on valtavasti ja tuskailen miksi minulla on taas näin paljon tavaraa mukana, kun muilla on vain yksi laukku. Aina tähän liittyy myös järjetön stressi ehdinkö junaan, joskus lentokoneeseen. Liput on ostamatta, passi hukassa, olen väärällä laiturilla jne.
Minulla tuo pakkausuni esiintyy siinä muodossa että pitäisi päästä lähtemään hotellista tai muusta väliaikaisesta asuinpaikasta, ja kaikkialta löytyy aina vain lisää vaatteita, kirjoja, epämääräisiä paperikasoja ja ties mitä, jotka pitäisi saada pakattua ihan vain muutamaan hyvin epämääräiseen kassiin - tämä on myös hyvin turhauttava uni.
Vessoista en ole koskaan nähnyt unta, voisikin olla kiinnostavaa vaihteeksi. Senkin edestä kyllä portaista, hisseistä (ne liikkuvat myös sivuittain, sisällä ja ulkona!) ja kellareista (ei koskaan ullakoista, mutta ne kellarit ovatkin lähinnä erilaisia jättikokoisia puoliksi hylättyjä tehdashalleja, joissa on kaikkea kiinnostavaa rompetta).
Vierailija kirjoitti:
Talot ja autot tulkitaan usein unissa minuudeksi. Eli talo unessa on symbolinen sinä ja tuo ulko-ovien lukitseminen voisi tarkoittaa, että sinulla tosiaan on turvaton olo. Unien tulkinnasta voi olla montaa mieltä, mutta tätä tukee esim. psykologisten testien persoonallisuutta tutkiva osio, jossa tarkoitus on jatkaa paperilla olevaa kuviota piirtämällä. Neliö piirretään usein taloksi, joka on ns. terveen persoonallisuuden merkki. Samoin ympyrän piirtää suurin osa auringoksi tai kukaksi, ja se on myös merkki siitä, että oma minuus tai ego on ns. terve.
En koskaan ole ollut taiteellisesti lahjakas tai tehnyt juurikaan käsitöitä, mutta yllätin äitini luovilla ratkaisuillani kun muutin. Tein siis itse kaikenlaisia naulakoita, vaaterekkejä ja hyllyköitä ja tämän jälkeen äitini näki unen, jossa lapsuudenkodissani minun huoneestani paljastui pääsy toiseen huoneeseen (mitä ei siis todellisuudessa ole). Eli unen talosymboliikkaa tulkiten, hän näki persoonastani piilossa olleen puolen, joka nyt tuli esiin.
Likaiset vessat unessa kiinnostavat, sillä näen niitä tämän tästä. Samoin jostain syystä toistuva teema ovat vesipuistot. Onko jollain tarkempaa tietoa, mistä nämä unet kumpuavat?
Unikirjan mukaan unet käymälästä ovat tavallisia. Enne sielullisesta vapautumisesta (päästää pska pois?). Luot uutta järjestystä itsetutkiskelun avulla. Ulostaminen on ensimmäisiä tahdonalaisia toimintoja, joten oman tahdon ilmaisu voi liittyä asiaan. Tosin mä näen virtsaamisunia yleensä silloin, kun on oikeasti mentävä vessaan, alitajunta herättää, ettei tulisi yökasteltua.
Olen nähnyt ap:n mainitsemaa unta ennen ja jälkeen sen, kun noin oikeasti tapahtui minulle. Meni siis oven lukko rikki, enkä sisään mennessä olisi edes huomannut asiaa, ellen olisi jostain syystä tarkistanut kahvasta, että ovihan vain aukesi. En tiedä kauanko se oli ollut noin, mutta korjauksen odottelu ilman turvaketjua oli ahdistavaa. Takaa-ajajia ei onneksi ollut.
Minulla tavallisempi uni on mennä jonnekin jossain yöpaidassa, alasti tms. Viime yönäkin lähdin kävellen keskustaan joskus marraskuisena päivänä, paljasjaloin ja rönttäisissä kotivaatteissa. Koetin kovasti ostaa jotain kenkiä itselleni ja siinä oli kaikenlaisia vaikeuksia myymälävarkausepäilystä alkaen. Lompakko oli onneksi tullut mukaan.