Vaihto-oppilaan isäntäperheeksi?
Onko kellään kokemuksia? Mikä sujui hyvin,mikä huonosti?
Vaihtarin ikä ja sukupuoli, omien lasten iät ?
Kommentit (25)
En tiedä, meille on ensi lukuvuodeksi tulossa vaihtari : )
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 18:22"]
Muakin kiinnostaisi ja nimenomaan asialliset kommentit ei mitkään hyväksikäyttöhöpinät. Meillä pienet lapset ja olen ajatellut, että jossain vaiheessa voisimme vaihtarin ottaa, se olisi itselle mielenkiintoista ja meidän perhe käy aika paljon museoissa ja kulttuurijutuissa ja voisimme myös matkailla kotimaassa vaihtarin kanssa kun muutenkin matkustetaan nimenomaan lähinnä Suomessa tätä nykyä. Helsingissä asutaan niin täällä olisi joka tapauksessa paljon mahdollisuuksia vaihtarille ja sitten voisimme matkailla myös pikkupaikoille tms. Olisiko se vaihtarille hyvin tylsää tulla perheeseen, jossa olisi pieniä lapsia? Oikeastaan kotihoidontukiaikana kun pienin lapsista 2 olisi mielestäni ehkä kaikkein optimaalisinta kun silloin olisi aikaa ja energiaa hyvin. Me tosin tarvittaisiin isompi asuntokin ennen sitä, että vaihtari saisi oman huoneen, mitä kyllä kokoajan etsimmekin.
Olen käsittänyt, että vaihtarit reissaavat aika paljon muiden vaihtareiden kanssa, onko näin?
[/quote]
Meillä vaihtari viihtyi ainakin hyvin, vaikka omat lapset ovat pieniä. Sai koulusta nopeasti omia kavereita ja myöhemmin myös suomalaisen poikaystävän. Aika monet vaihtarijärjestöt järjestää myös omaa toimintaa vaihtareille. Meidän vaihtari oli esim. Lapissa vaihtarijärjestön järjestämällä matkalla. Itse käytiin Tallinnassa ja Tukholmassa vaihtarin kanssa.
Meillä oli itävaltalainen vaihtari. Samaa ikäluokkaa omien lasten kanssa, 16-vuotias. Ei viihtynyt ollenkaan. Ei esimerkiksi suostunut puhumaan englantia kuin perheen isän kanssa, äidille, jonka englanti oli heikompi ei suostunut puhumaan lainkaan. Istui kaiket päivät huoneessaan, eikä halunnut tehdä mitään. Puolen vuoden päästä vaihtoi perhettä, kun ei enää jaksettu yrittää ottaa kontaktia. Muutti sitten toiseen perheeseen, siellä ilmeisesti suostui puhumaan englantia. Suomea väitti haluavansa opiskella ja siksi hänet osittain valitsimmekin. Ei kuitenkaan puhunut sanaakaan suomea lähtiessään takaisin.
Toista kertaa ei otettu vaihtaria, jäi sen verran paha maku suuhun. Samaan aikaan tutuilla oli myös muutama vaihtari. Yksi sopeutui perheeseen todella hyvin mutta joutui kiusatuksi koulussa. Muutamat taas oli todella ihania persoonia, jotka opettelivat suomea ja jaksoivat jutella myös vanhojen ihmisten kanssa. Itse ottaisin vaihtarin varmaan mieluiten Aasiasta. He yleensä tulevat opiskelemaan bilettämisen sijaan.
5, ai sua kiihottaa ajatus Suomi-äijästä ja POIKA-vaihtarista. No fantasiansa kullakin. Meillä on ollut vain poikia vaihtareina..
Muakin kiinnostaisi ja nimenomaan asialliset kommentit ei mitkään hyväksikäyttöhöpinät. Meillä pienet lapset ja olen ajatellut, että jossain vaiheessa voisimme vaihtarin ottaa, se olisi itselle mielenkiintoista ja meidän perhe käy aika paljon museoissa ja kulttuurijutuissa ja voisimme myös matkailla kotimaassa vaihtarin kanssa kun muutenkin matkustetaan nimenomaan lähinnä Suomessa tätä nykyä. Helsingissä asutaan niin täällä olisi joka tapauksessa paljon mahdollisuuksia vaihtarille ja sitten voisimme matkailla myös pikkupaikoille tms. Olisiko se vaihtarille hyvin tylsää tulla perheeseen, jossa olisi pieniä lapsia? Oikeastaan kotihoidontukiaikana kun pienin lapsista 2 olisi mielestäni ehkä kaikkein optimaalisinta kun silloin olisi aikaa ja energiaa hyvin. Me tosin tarvittaisiin isompi asuntokin ennen sitä, että vaihtari saisi oman huoneen, mitä kyllä kokoajan etsimmekin.
Olen käsittänyt, että vaihtarit reissaavat aika paljon muiden vaihtareiden kanssa, onko näin?