GALLUP: Hormoonikierukan hyvät ja huonot puolet?
Mulla olis nyt hormoonikierukan resepti jonka sain taannoin jälkitarkastuksessa ja ajattelin että jos nyt päädyn laitatuttaan sen niin se laitetaan joskus alkusyksystä (mahd tiputteluvuodon takia vasta silloin). Nyt vaan on tullut sellanen fiilis että onko se hyvä ehkäisyvaihtoehto. Mulla kun esim yhdistelmäpillerit ovat aina vieneet kaikki seksi halut ja pillereitä oon syönyt monta vuotta, mitä nyt olen saanut 3 lasta väleissä joista nuorimmainen nyt 4kk. Lapsia ei siis ole ainakaan lähivuosina suunnitteilla siksi tuo kierukka olis hyvä. Hintansakin puolesta (n 180e ) ihan ookoo koska tällä rahalla ei saa kuin vuoden e-pillerit. kierukkaa voi pitää 5 v JOS se sopii mulle. Eli mitä tehdä?! Ehkäisyrenkaasta en ainakaan ole kiinnostuntu enkä pillereistä enkä piikistä. Vaihtoehtoja ei kumiukkojen jälkeen paljoa jää..laastari, kierukka tai piuhat poikki. Toisekseen mua pelottaa hirveesti sen laitto. Oon aina papa-kokeissakin melkein pyötynyt ja kun jännitän niin tottakai se sattuu!! Eli jos kertoisitte molempia hyviä ja huonoja puolia sekä miltä sen laitto tuntuu.
Kommentit (14)
Minulla on taipumusta akneen ja kokeilin kaikenmoisia hoitokonsteja voiteista Diane Nova -pillereihin. Nyt 35:n vuoden kypsässä iässä aika on tehnyt tehtävänsä ja iho on siloisempi kuin koskaan. Tänä vuonna ottamani hormonikierukka ei ole vaikuttanut ihoon mitenkään, mutta käsittääkseni sivuvaikutukset voivat olla yksilöllisiä.
Kreatiivi
Pillerit piti mennä hakemaan, mutta kun lääkärin kanssa keskusteltiin muistakin vaihtoehdoista alkoi tämä tuntumaan parhaimmalta!
Ennen tätä päivää en tiennyt kierukoista oikein mitään ja pidin pillereitä " ainoana vaihtoehtona" .
Kiva kuulla että muilla näin hyviä kokemuksia! Nyt viimeistään hävisi kaikki epäilykset!
Laitto hieman pelottaa, mutta jos olen kahdesta synnytyksestä selvinnyt, niin en tähänkään varmaan " kuole" !
Viivi
Aina ollut huono iho, mutta kierukka minun kohdallani ei ainakaan ole pahentanut asiaa, itse asiassa ihoni on nykyään paljon parempi, tosin se johtunee siitä että olen ollut 1 v 3 kk tupakoimatta, joka tosiaan sai ihon kukoistamaan, nykyään ei juuri näppyjä ole vaikka kärsin niistä tosi pahasti vielä reilu vuosi sitten kun aloin kakkostani odottamaan...
Mulla laitettiin heti jälkitarkastuksessa, silloin oli vielä kohdunsuu pehmeä, laitto saittui kyllä hetken verran ja mulla vielä kohtu supisteli tosi voimakkaasti samalla, mutta se oli vain tosi lyhyen aikaa. Sitten pari kuukautta oli tiputtelua ja vuotoa just kun oli jälkivuodosta päässyt eroon, mutta sen jälkeen olen ollut enemmän kuin tyytyväinen ehkäisyyn. Seksihalutkin on paremmat kuin pillereiden aikaan, ehkäisystä ei tarvitse murehtia, kuukautisia on harvoin ja tosi niukkaa vuotoa, ei kipuja ym. Mitään iho-oireita ei ole ollut. Eli ainakin minulle sopinut tosi hyvin sen alkuvaiheen jälkeen. Tuntuis tosi hankalalle nyt miettiäkään jotain muuta vaihtoehtoa, ehdottomasti huolettomin ja varmin ehkäisy.
En suosittele. Minulla oli Mirena 2,5 kk ja koko ajan vuosi, hullun lailla. Lisäksi tuli masennusoireet, mikään ei ollut enää kivaa, ahdisti, jatkuvat vatsakivut, päänsäryt ja kaiken kukkuraksi 2 vkoa asennuksesta KOHTUTULEHDUS. Karmea kokemus, antibioottitipassa sairaalassa, järkyt kivut ja reilu 40 kuumetta.
Ja mulle on tähän asti sopinut pillerit, mutta nyt synnytysten jälkeen ei näemmä. Kaiken muun fyysisen vaivan oisin kestänyt, mutta nuo mielialamuutokset...Ei kiitos.
Myrkkyä, sanon minä! =)
Oikein pätevä,ja tavallaan huoleton ehkäysyvaihtoehto,koska kierukka irroittaa hormoonia ehkäisyyn päivittäin,niin ei tarvitse siitä ottamisestä esim.oraalisesti välittää.Menstraatiovuoto on ollut vähäistä.Minulla tulee kohta ensimmäinen vuosi täyteen ,kun ehkäisin asetettiin.Hintaa sille tuli yli 160¿:a,mutta ajan kanssa se on halpa,kun ehkäisin on viidelle vuodelle.Ihon kanssa ei ole ollut isompia ongelmia.Toisinaan leukaan pulpahtaa varsin tuskallisiakin finnejä,mutta kokonaisuudessa iho-ongelmat vähäiset.Asennus kesti n.5-10 min.Ei sattunut!
Mulla on kokemusta hormonikierukasta kolmen vuoden ajalta. Muuten olin tosi tyytyväinen; laittaminen helppo/kivuton, täysin huoleton ja huomaamaton, olemattomat kuukautiset, ei mielialanvaihteluita kuten pillereiden kanssa. Mutta mutta... sain siitä aivan karmean aknen! Selässäkin oli hirveesti finnejä, mitä mulla ei ole koskaan aikaisemmin ollut! Kuulin vasta jälkeenpäin, että hormonikierukka voi aiheuttaa iho-ongelmia.
Hoidatin ihoni ihotautilääkärin määräämillä vahvoilla akne-lääkkeillä (Roacuttan), kun mikään muu ei auttanut, mutta lääkekuuri oli pitkä ja kallis ja sivuvaikutukset ikävät, joten jälkeenpäin ajateltuna olisi varmaan kannattanut vain poistattaa se kierukka...
Iho-oireet kuulemma alkavat tyypillisesti puoli vuotta hormonikirukan laittamisen jälkeen (kellä niihin on taipumusta). Ainakin mun kohdalla tuo piti valitettavasti täsmällisesti paikkaansa.
Enää en uskalla tuo takia hormonikierukkaa laittaa. Harmittaa. :-(
Mutta varmaankin nämä iho-oireet ovat vain joidenkin harvojen ongelmana; suurimmalla osalla hormonikierukan käyttäjistä ei tunnu vaikuttavan ihon kuntoon.
Nyt kun Mirena on paikallaan mietin, että miten edes mietinkään pillereiden uudelleen aloittamista. Hormonikierukka tuntuu niin helpolta ja huolettomalta kun ei tartte murehtia, että jäikö se pilleri väliin vai ei.
Asennus ei tuntunut yhtään missään. Etukäteen se oli suurin huoleni.
Jotain pientä vuotoa tullut, kerrallaan max 2pv -suurimmalla osalla tutuistani menkat jääneet kokonaan pois. Toivottavasti multakin :-)
Jos iho-ongelmat huoletta, voithan ottaa kuparikierukan? Siinä tosin menkat useimmilla pidentyy ja runsastuu, mutta hormoonien vaikutusta ei ole. Tosin, kuten tätäkin pinoa lukiessa huomaa niin suurimmalla osalla ei mitään oireita, mutta sitten joillekin muutamille se ei kertakaikkiaan sovi.
mulle laitettiin Mirenan hormonikierukka toukokuun lopulla ja on vaikuttanut ihan hyvältä. Aikaisempaa kokemusta ei kierukasta ole. Tiputteluvuotoa kesti reilun kuukauden, toki se on kai varsin persoona kohtaista. Seksihalut ei ainakaan ole vähentyneet, ehkä jopa päinvastoin, eipä tarvitse muistella onko pillerit otettu tai pelailla kumien kanssa. On siis tosi helppoa ja kaikenlisäksi varsin edullistakin (vrt pillerit/kumit). Mulla oli kans hirveitä pelkoja siitä asettamisesta, mutta varasin ajan gynekologille, ja ei tuntunut missään, kesti muutaman minuutin !!! Olin tosi positiivisesti yllättynyt. Terveyskeskuksen papa kokeet sattuu satakertaa enemmän (siis ainakin mulla). Joten suosittelen !
Itselleni eivät ole pillerit koskaan sopineet ja siksi olinkin lykännyt hormonikierukan laittoa. Jo ennen esikoistani (12v.sitten) laitatutin kuparikierukan, kuukautiset tuplaantuivat, joten vuosin aina viikon(ei kiva). Nyt nuorimmaisen syntymän jälkeen päätin kokeilla hormonikierukkaa (laitettiin helmikuussa), ei tiputteluja, ei mielialan muutoksia, ei kuukautisia; hyvä =). Voin vaan suositella.
nurse
Voin vain suositella, minulla jo toinen menossa ja hyvältä tuntuu, välissä siis pyöräytin meitin kakkosen, itse sain sen sairauden hoitoon, joten hinnaksi tuli vain 90 ¿, vaivana siis pco ja endometrioosit sekä TODELLA kivuliaat ja runsaat kuukautiset, joista ei nyt tietoakaan ja hormonikierukkahan auttaa moneen muuhunkin asiaan, on siis lähes terveysvaikutteinen =) eikä ole mitään pelkoa saada veritulppia niinkuin taas pillereiden kanssa on !!! Voisin kehua Mirenaa vaikka kuinka, mutta eiköhän tämä riitä =) Tosin kaikillehan se ei sovi, mutta eihän mikään ole kaikille sopiva, tätä ainakin suosittelisin kokeilemaan jos mikään ei sitä estä !!!
Helposti meni paikalleen, lääkärin mukaan siksi että raskaudesta niin vähän aikaa ja kohdunsuu vielä pehmeä. Ainoa mikä hiukan tuntui, oli kohdun sisäpituuden mittaus,mutta itse kierukan laittoa ei edes paljon huomannut. Tiputteluvuotoa oli reilu kuukausi ja aluksi seksihalut väheni, mutta nyt on kaikki taas ok.
Minulle laitettiin Mirena tammikuussa. Laitto kesti ehkä puoli minuuttia eikä sattunut ollenkaan. Tiputteluvuotoa oli kaksi ja puoli kuukautta ja meinasin jo poistattaa koko värkin, mutta sitkeästi odottelin. Koko aikana en siis tarvinnut siteitä, pikkuhousunsuoja riitti. Sitten tiputtelu loppui eikä kuukautisia ole näkynyt. Muutamana päivänä kuukaudesta saatan tarvita pikkuhousunsuojaa, mutta muuten elo on yhtä juhlaa. Ei ole kipuja, ei vuotoja, ei tarvitse muistaa pillereitä, ei käyttää kumiukkoja, ei pelätä raskautta. Ja kuitenkin mahdollisuus perheenlisäykseen on, jos joskus siltä tuntuu. Tämä sopii meille kuin nakutettu ja tulee paljon halvemmaksi kuin pillerit. Kuten edelläkin sanottua: voin vain suositella!!!
Minulle neuvottiin kokeilemaan Cerazette nimisiä pillereitä ensin, niissä kuulemma on samaa hormonia kuin Mirenassa, joten näin saisit kokeiltua hormonin sopivuuden sinulle.
kanssa että pitäiskö ottaa hormonikierukka. Mietin vaan kun olen kuullut, että siitä saattaa tulla aknea. Siis varsinkin jos on taipumusta huonoon ihoon, niin kuin mulla. Onko jollain asiasta kokemusta?