Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävästä tullut inhottava nälvijä.

Vierailija
20.07.2020 |

Minulla oli aika läheinenkin ystävä jonka kanssa juteltiin kaikki mahdollinen ja sinkkuajan treffit sekä kiinnostukset ym. Kaikki henkilökohtaiset intiimitkin jutut itsestään.
Sattuman kautta tavattiin hänen sisaruksen kanssa ja kipinä välillämme syttyi. Kerroin heti asiasta ystävälleni koska en halunnut salata tällaista. Hän suuttui järkyttävän paljon ja raivosi minulle. Myöhemmin huusi sisarukselleenkin muiden sukulaisten läsnäollessa ja haukkui minua erinäisin nimityksin. Kuulin yhteisiltä tuttaviltamme kuinka haukkui minua heillekin. Annoin hänelle aikaa käsitellä tunteitaan ja päätin antaa kaikki anteeksi jos pyytää. Kyllä hän minua sitten tarvitsikin ja pyysi anteeksi, minä annoin ja päätettiin jatkaa ystävyyttä kuten ennenkin.
Samassa tilassa heidän kanssaan oli mahdotonta olla. Joko ystäväni kiehnäsi sisaruksensa kyljessä kuin vastarakastunut tai sitten hän haukkui ja piikitteli.
Illanistujaisista on muodostunut kammotus minulle. Ystäväni on ihan normaali kunnes juo muutaman niin hän aloittaa piikittelyn ja nälvimisen minua kohtaan. Möläyttelee minusta asioita vuosien takaa ikävään sävyyn, asioita jotka on kerrottu vain hyvälle ystävälle, ei kaikkien korville. Vähättelee ulkonäköäni yms.
Yritän jaksaa hänen käytöstään ja laittaa toisesta korvasta ulos kaikki piikittelyt ja ikävät kommentit, mutta tuntuu ajan edetessä aina vaan vaikeammalta. Hän on toisaalta vihainen sisarukselleen ja välillä taas minulle, hän on jotenkin epäterveellä tavalla mustasukkainen sisaruksestaan. Tässä nyt jo pitkään olen yrittänyt työstää tilannetta ja antaa aikaa, odottanut, että mustasukkaisuus laantuu, mutta ei. Edelleen hän saa kohtauksiaan ja on inhottava käytökseltään. Onkohan tässä mitään toivoa saada välejä mukaviksi? Vinkkejä?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No herran jestas, laita välit poikki. Aikuinen ihminen saa seurustella kenen kanssa haluaa. Hän ei ole vielä kasvanut aikuiseksi, eikä ehkä kasvakaan.

no oikeestaan ei saa. Ainakin jos haluaa jatkaa ihmissuhteitaan. Et sinäkään ala ystäväsi isän/äidin kanssa suhteeseen, tai kaverisi lapsen, ystäväsi vaimon/miehen, jne. 

Kyllä ap on ylittänyt rajat tässä suhteessa. On syönyt ns kuormasta. Ystävän perhe on kuin omaakin perhettä. Eipä olisi tullut mieleenkään aloittaa suhdetta hyvän lapsuusystävän veljen kanssa, koska ollaan jaettu kuitenkin iso osa lapsuuta/nuoruutta yhdessä. Teet väärin, jos kerran asia on ystävälle ongelma.

Lopeta suhde ja hae ulkopuolinen mies. Jätä tuo veli rauhaan, ei noin epätoivoinen voi olla.

melkein kuin oma veli!

Nuo luettelemasi henkilöt, isä, äiti, lapsi tai puoliso ovat täysin eriasia kuin sisarus. Todellakaan en koskaan olisi aloittanut suhdetta ystävän vanhemman tai lapsen kanssa enkä ystävän puolison tai edes ex-kumppanin kanssa.

Ystäväni sisarus ei myöskään ollut millään tapaa verrattavissa omaan sisarukseeni. Emme ole lapsuudesta tuttuja, en ole ikinä aiemmin viettänyt aikaa heidän vanhempien luona lapsuudenkodissaan. Vanhempia olen nähnyt silloin tällöin ohimennen, kun olen ollut ystäväni seurassa ja hänen sisarusta en ollut tavannut aiemmin kuin kerran jolloin kipinää oli heti ilmassa sieltä suunnalta. Läheinen hänestä on tullut vasta seurustelun aikana.

Ei tämä ole mikään tilanne jossa noin vaan voi toisen jättää kuin merkityksettömän roskan. Kumppanillani on myös oma mielipide eikä hän halua erota tai olla sisaruksen omaisuutta. Hän haluaa olla suhteessa jossa on onnellinen ja toivoisi toki muidenkin pystyvän olemaan.

Aloittaja

Vierailija
42/59 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on joka junaan. Serkkuni oli kanssani hyvä ystävä kunnes juttelin kerran hänen sisarensa kanssa. Siitä nousi älämölö, kun hän soitteli kaikki sisaruksensa läpi. Soitin kerran hänen veljelleen ja siitä kummallinen kohtaus. Minä en saa olla tämän serkkuni mielestä missään tekemisissä hänen sisarustensa kanssa. Asioiden pitää kiertää hänen kauttaan. Sama koskee kaikkia ihmisiä, jotka ovat ns silmäätekeviä. Serkkuni haluaa olla kontrolloida ja välittäjä. Enpä ole mitään velkaa serkullenin ja ystävyys on olematonta.

Ihmeellinen tarve joillakin kontrolloida toisten elämiä ja väkisin tehdä itseään tarpeelliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä kumppanisi nainen ja sinä myös? Sillä voi olla merkitystä koko jupakkaan.

Vierailija
44/59 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä kumppanisi nainen ja sinä myös? Sillä voi olla merkitystä koko jupakkaan.

Ei. Olemme heteroita kaikki.

Aloittaja

Vierailija
45/59 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai miehetkin osaa shown järjestää.

Vierailija
46/59 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarusten väleihin voi liittyä hyvin kipeitä ja syviä asioita. Mutta tämä ei ole sun ongelmasi.

Ei tarvitse sietää. Jos välttämättä haluaa yrittää muuttaa tilannetta niin terapeutti olisi oikea henkilö ratkomaan tätä

Vierailija
47/59 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisarusten väleihin voi liittyä hyvin kipeitä ja syviä asioita. Mutta tämä ei ole sun ongelmasi.

Ei tarvitse sietää. Jos välttämättä haluaa yrittää muuttaa tilannetta niin terapeutti olisi oikea henkilö ratkomaan tätä

Ainakaan kumppanini ei ole joutunut sisaruksensa hyväksikäyttämäksi. Eikä muutenkaan ole mitään ihmeitä ollut. Suhde ollut vain sellainen, että näkevät sattumalta satunnaisesti ja sisarus niissä tilanteissa käskyttänyt, sättinyt ym. Tullut mitta täyteen siitä ja nyt ei huvita olla tekemisissä. Varmasti osaltaan vaikuttaa sekin miten minua kohdellut vaikka paljon olen jättänyt kertomatta ja silotellut sisaruksensa käytöstä.

Terapeutilla sisaruksensa on välillä käynyt, mutta aiheena muut asiat kuin sisarussuhteet. Ehkä hän hyötyisi niidenkin puhumisesta terapeutin kanssa mikäli vaan pystyy siellä rehellisesti kertomaan miten on muita kohdellut ja mitä tuntee missäkin tilanteessa. Ongelma on kuitenkin se, että eihän tuollaista voi mennä ehdottamaan hänelle.

Aloittaja

Vierailija
48/59 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti puolison ongelmat koskettaa. Ei niitä voi sivuuttaa.

Vierailija
49/59 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin harmittaa tosi paljon tässä sekin, että kumppanin sisaruksen lapset jäävät tapaamatta myös, kun ei tavata. Olen kyllä tarjoutunut hoitamaan lapsia heidän luonaan jos haluavat aikaa, mutta tarjous ei ilmeisesti ole tarpeeksi houkutteleva. Ehkä jos yökylään ottaisi niin sitten, mutta siinä omat ongelmansa sieltä puolelta.

Aloittaja

Vierailija
50/59 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menet heidän vanhemmilleen

Luonnollista käydä puolison vanhemmilla. Etkö itse käy?

Vierailija
51/59 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävääsi sattui kun löysit hänen läheisistään jonkun häntä läheisemmän. Selkeästi ollut ihastunut sinuun, vaikka ei fyysisessä mielessä niin emotionaalisesti. Hän kokee olonsa jollain tavalla uhatuksi, jätetyksi ja petetyksi. Hän ei osaa käyttäytyä selkeästikään muutaman drinksun jälkeen. Voimia AP.

Vierailija
52/59 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävääsi sattui kun löysit hänen läheisistään jonkun häntä läheisemmän. Selkeästi ollut ihastunut sinuun, vaikka ei fyysisessä mielessä niin emotionaalisesti. Hän kokee olonsa jollain tavalla uhatuksi, jätetyksi ja petetyksi. Hän ei osaa käyttäytyä selkeästikään muutaman drinksun jälkeen. Voimia AP.

Kiitos.

Varmasti jotain tällaistakin taustalla. Siihen päälle halu kontrolloida nuorempaa sisarustaan. Tuntuu, että hän ei kestä sitä, ettei hän ole sisarukselleen läheisin ja tärkein ihminen, vaikka ei hän sellainen ollut ennen minuakaan, että sikäli ei muutosta. Tärkeä toki aina ollut omalla tavallaan, mutta ei läheinen.

Aloittaja

Vierailija
53/59 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne ei ole juuri helpottanut. Hetken jo luulin, että nyt alkaa välit normalisoitua ja muutaman kerran oli mukava tavata, kun tapasin yksin tai lasten kanssa häntä, mutta sitten yht'äkkiä hän alkoi taas jurottaa ja jätti vaan yhteydenpitoni huomiotta. Tämä tapahtui minun ja miehen joulusuunnitelmien paljastuttua. Suunnitelmat eivät olleet ystävän toivomanlaiset ja oletan liittyvän asiaan.

Nyt tuntuu, että olen siinä pisteessä, kun on vaan pakko nostaa kädet pystyyn. Vaikka kuinka olisin mukava, järjestäisin aikaa meille keskenään ei tilanne muutu hyväksi. Erityisesti tänä vuonna tämä ihmissuhde on ollut yksi suurimmista stressin ja mielipahan aiheuttajista. Kuormittaa arkea jo melkoisesti ja olen päättänyt, että hoidan pakolliset eli lasten syntymäpäivät ym, mutta muuten en ota yhteyttä. Jatkossa siis pintapuolinen kohtelias suhde. Tällä hetkellä en pysty muuhun. Ehkä joskus hän on aidosti pahoillaan ja pystyy korjata käytöksen sisarustaan sekä minua kohtaan ja minullakin on voimavaroja antaa anteeksi ja ymmärtää.

Aloittaja

Vierailija
54/59 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tilanne voi koskaan muuttua hyväksi.

Vierailija
55/59 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Olin joskus aikoja sitten kumppanisi sisaruksen asemassa. Oma veljeni (joka oli minulle silloin tärkein ihminen maailmassa) alkoi seurustella pitkäaikaisen kaverini kanssa. Tämä aiheutti minussa melkein kestämättömiä tunteita. Käytännössä "menetin" molemmat kuin yhdessä yössä.

Molempien suhtautuminen minuun muuttui. Lisäksi olin tietoinen eräistä asioista, joiden vuoksi ajattelin (ehkä lapsellisesti), että veljeni olisi ansainnut parempaa.

Tuo tilanne valitettavasti vaikutti suhteisiimme lopullisesti. Olemme kuitenkin oppineet uuden tavan olla. Alkuperäinen tilanne tapahtui jo vuosikymmeniä sitten! Olemme olleet taas jo pitkään läheisiä, mutta eri tavalla kuin silloin joskus.

Tunsin siis sietämätöntä ulkopuolisuuden tunnetta, kiukkua, hämmennystä ja menettämisen pelkoa.

Tämä tarina ei varmaan auta sinua yhtään mutta ajattelin jakaa sen, jotta "vastapuolen" mahdollinen näkemys tulee myös esiin.

Vierailija
56/59 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Olin joskus aikoja sitten kumppanisi sisaruksen asemassa. Oma veljeni (joka oli minulle silloin tärkein ihminen maailmassa) alkoi seurustella pitkäaikaisen kaverini kanssa. Tämä aiheutti minussa melkein kestämättömiä tunteita. Käytännössä "menetin" molemmat kuin yhdessä yössä.

Molempien suhtautuminen minuun muuttui. Lisäksi olin tietoinen eräistä asioista, joiden vuoksi ajattelin (ehkä lapsellisesti), että veljeni olisi ansainnut parempaa.

Tuo tilanne valitettavasti vaikutti suhteisiimme lopullisesti. Olemme kuitenkin oppineet uuden tavan olla. Alkuperäinen tilanne tapahtui jo vuosikymmeniä sitten! Olemme olleet taas jo pitkään läheisiä, mutta eri tavalla kuin silloin joskus.

Tunsin siis sietämätöntä ulkopuolisuuden tunnetta, kiukkua, hämmennystä ja menettämisen pelkoa.

Tämä tarina ei varmaan auta sinua yhtään mutta ajattelin jakaa sen, jotta "vastapuolen" mahdollinen näkemys tulee myös esiin.

No jatkan vielä, että minusta ei kyllä tullut inhottavaa nälvijää, vaan märehdin asiaa itsekseni. Yritin vain valottaa niitä tunteita, joita tuollaisen käytöksen taustalla voi olla.

Vierailija
57/59 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jatkan vielä, että minusta ei kyllä tullut inhottavaa nälvijää, vaan märehdin asiaa itsekseni. Yritin vain valottaa niitä tunteita, joita tuollaisen käytöksen taustalla voi olla.

Nuo sinun tunteesi tilanteessa oli toki ymmärrettäviä ja käsittelitkin ne hyvin, koska et lähtenyt sille tielle, että räyhäät ja haukut ihmisiä, puhut asiat jotka on luottamuksella kerrottu yms.

Aloittaja

Vierailija
58/59 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin molemmat. Tekisin erittäin selväksi asiallisesti että miksi. Ystävälle, että hänen käytöksensä on järkyttävän ja miehemme että pitäisi sanoa vastaan, jos siasrus käyttäytyy törkeästi. Ottavat onkeensa tai sitten eivät. Mutta jos tilanteen antaa jatkua "hys hys", niin se tulee vain pahenemaan.

Vierailija
59/59 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin molemmat. Tekisin erittäin selväksi asiallisesti että miksi. Ystävälle, että hänen käytöksensä on järkyttävän ja miehemme että pitäisi sanoa vastaan, jos siasrus käyttäytyy törkeästi. Ottavat onkeensa tai sitten eivät. Mutta jos tilanteen antaa jatkua "hys hys", niin se tulee vain pahenemaan.

Olen miehen kanssa asiasta keskustellut ja aion vielä uudemman kerran palata aiheeseen sillä en jaksa tätä enää. Pakko ymmärtää täysin, että joko hän on minun kumppani sanan kaikissa merkityksissä ja seisoo tukenani hyväksymättä huonoa käytöstä tai sitten hän saa olla yksin tai etsiä jonkun joka jaksaa hänen sisarustaan.

Aloittaja