Ei pankkiin ilmoiteta ulkomaanmatkoista eikä pankki sulje kortteja sen takia,
että olet ulkomailla ja epäilevät kortin varastetuksi. Hih, aika pöljää porukkaa täällä.
Kommentit (21)
No ei imoiteta. Kortti suljetaan, jos sillä tehdään jotain epäilyttävää. Esimerkiksi nostetaan rahaa Vantaalla nyt ja maksetaan ostoksia Roomassa 15 minuuttia myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 07:57"]
Ei mutta luottokunta voi niin tehdä.
[/quote] No ei sulje luottokuntakaan. Ajatelkaas, kuinka paljon matkustellaan ja kaikki aina soittaisivat että hei olen silloin ja silloin siellä ja siellä ja silloin siellä, korttiani ei ole varastettu
Just mainostivat, että luottokorttiin voi saada palvelun, että se toimii vain siinä maassa missä milloinkin olet. Eli jos reissussa kortin tiedot kopioidaan, ei sitä voi enää käyttää väärin kun tulet kotiin. Eli maa, missä oleskelet, kannattaa luottokortin antajalle ilmoittaa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 07:59"]
No ei imoiteta. Kortti suljetaan, jos sillä tehdään jotain epäilyttävää. Esimerkiksi nostetaan rahaa Vantaalla nyt ja maksetaan ostoksia Roomassa 15 minuuttia myöhemmin.
[/quote] No tuokaan ei tule pankin tietoon, ellei tilin omistaja siitä ilmoita. Ei ne siellä pankissa seuraa tililtä menevää maksuliikennettä kuin pyynnöstä
Kyllä itse asiassa Luottokunta voi sulkea kortin ihan vaan, kun satut olemaan ulkomailla.
Varsinkin, jos teet siellä ulkomailla ensimmäisen maksusi ns. epäilyttävän isona.
Ei kaikista reissuista kannata eikä pidäkään ilmoittaa, mutta jos olet menossa Ruandaan ja ostamassa sieltä luottokortilla auton, kun normaalisti et käytä korttia oikein lainkaan, niin kannattaa ehkä kuitenkin ilmoittaa ;-)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 08:02"]
Kyllä itse asiassa Luottokunta voi sulkea kortin ihan vaan, kun satut olemaan ulkomailla.
Varsinkin, jos teet siellä ulkomailla ensimmäisen maksusi ns. epäilyttävän isona.
Ei kaikista reissuista kannata eikä pidäkään ilmoittaa, mutta jos olet menossa Ruandaan ja ostamassa sieltä luottokortilla auton, kun normaalisti et käytä korttia oikein lainkaan, niin kannattaa ehkä kuitenkin ilmoittaa ;-)
[/quote] Kyllä ne sulle soittaa ennen kortin sulkemista! Usko jo
Ruandassa auto-ostoksilla, et sitten muuta keksinyt
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 08:01"]
[/quote] No tuokaan ei tule pankin tietoon, ellei tilin omistaja siitä ilmoita. Ei ne siellä pankissa seuraa tililtä menevää maksuliikennettä kuin pyynnöstä
[/quote]
Se tulee pankin tietoon korttiyhtiön kautta. Esimerkiksi Nets (ent. Luottokunta) seuraa Visojen tapahtumia ympäri maailman 24/7/365.
No ei takuulla sulje keskustelematta kortin omistajan kanssa ensin! Mulle on pari kertaa tullut puhelu, että olenko reissussa, kun korttia on käytetty jossain toisella puolella maapalloa. Toisella kertaa olin kotona ja toisella kertaa Espanjassa. En siis siellä, missä korttiani käytettiin. Onneksi oli toinenkin kortti mukana, koska kortti oli kopioitu ja se jouduttiin sulkemaan.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 08:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 08:02"]
[/quote] Kyllä ne sulle soittaa ennen kortin sulkemista! Usko jo
[/quote]
Ei tämä ole uskon asia vaan ihan tiedon.
Ne sulkee kortin ja ilmoittaa sitten, että kortti on suljettu, uusi on tulossa.
Ja joo, keksin ton Ruandan, ku ajattelin, että ehkä siitä tajuaa, että miten poikkeavasta tapahtumasta pitää olla kyse.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 08:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 08:01"]
[/quote]
Se tulee pankin tietoon korttiyhtiön kautta. Esimerkiksi Nets (ent. Luottokunta) seuraa Visojen tapahtumia ympäri maailman 24/7/365.
[/quote]
kyllä niitä pistokokeilla seurataan -ei tietenkään kaikkia koko ajan. Vaan pistokokeilla. Mulle nimittäin on soitettu pankista (mulla oli op kotipankin visa, eli seuraavat itse) juuri tuollaisesta. Ja nimenomaan kyseessä ei ollut mikään iso osto Siellä Toisessa Paikassa, vaan kopioliiga kuulemma testaa kortteja ensin pienemmillä summilla, että toimiiko. Kas kun ison ostoksen puihin meno herättäisi huomiota sielläkin päässä, jos kopiokortti ei toimisikaan kunnolla, ja liiga kenteis jäisi kiinni. Parinkympin maitkauppaostoksiin taas ei kukaan kiinnitä huomiota, vaikka kortti ei toimisikaan. Sitähän nyt sattuu oikeastikin. Näin selittivät minulle sieltä pankista.
mitta kyllä ne soittavat ensin. Jos kortti vain lakkaa toimimasta, olet yleensä itse vaurioittanut sirua tai unohtanut tunnusluvun. Tai päästänyt kortin vanhenemaan.
Suomalainen visakortini suljettiin asuessani ulkomailla erityisen pienen visaostoksen takia.
nostin rahaa suomessa lentokentällä että ei tarvitse kahveja ostaa kortilla
ja heti saavuttuani tokioon nostin paikallisesta automaatista sen jälkeen
"kiva" pankkini kuoletti korttini :S ....Oli tosi hauska soitella suomeen, että
pistäisivät sen taas toimimaan :) Onneksi oli käteistä ettei tarvinnut olla muutamaa
tuntia kerjäläisenä
Kaikki ulkomaiset visa ja osa mc tapahtumat varmennetaan ja luottokunta nets taitaa vastata yli 90% varmennusliikenteestä. Siellä istuu koko ajan henkilö seuraamassa epäilyttäviä tapahtumia jotka automaatio poimii. Nämä joko kuitataan oksi tai pahimmilaan suljetaannkortti tai keskustellaan asiakkaan kanssa.
Ja poh. Itse ilmoitan aina kun menen "kyseenalaisiin" maihin ja joka kerta on vaan kiitelty ilmoituksesta. Korttini on vuosien varrella kuolletettu muutaman kerran, siksi varovaisuus. Luottokunta yritti soittaa kerran tai kaksi mutta jos ei heti paase vastaamaan niin kiinni se menee.
Ja poh. Itse ilmoitan aina kun menen "kyseenalaisiin" maihin ja joka kerta on vaan kiitelty ilmoituksesta. Korttini on vuosien varrella kuolletettu muutaman kerran, siksi varovaisuus. Luottokunta yritti soittaa kerran tai kaksi mutta jos ei heti paase vastaamaan niin kiinni se menee.
Eli kantsii olla käteistä vararahana mukana tai toinen kortti, ainakin reissukaverilla!
No mulla suljettiin kortti kesken baari-illan. Oli kuulemma epänormaalia käyttöä. Onneksi olin siinä vaiheessa on kepsupaikassa ja kaverimaksoi sen ja taksin kotiin.
Olisi varmaan pitänyt ilmoittaa tiedossa oleva baari-iltakin pankkiin :D
terveisin Ilmeisisti Liian Harvoin Baareissa Juokseva
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 07:54"]
että olet ulkomailla ja epäilevät kortin varastetuksi. Hih, aika pöljää porukkaa täällä.
[/quote]
Sori nyt mutta kyllä tätä tapahtuu. Meillä on käynyt useamman kerran, sekä asuessamme ulkomailla että senkin jälkeen. Meillä oli esim. tilanne, että asuimme USAn itärannikolla mutta matkustimme lomalla länsiosaan maata. Kun korttia käyttää kaukana kotiosoitteesta, luottoyhtiö tekee varmennussoiton. Jos siihen ei huomaa vastata, kortti napsaistaan kiinni. Vastaavasti kävi pari vuotta sitten kun asuimme jo Suomessa ja meillä oli suomalaiset kortit ja matkustimme USA:han. Sekä Amex että Visa läppäistiin kiinni ja ne sai auki vasta kun oli soittanut luottoyhtiöön. Kolmas esimerkki, vaihto-oppilaaksi lähteneen lapsen Visa electron sekä vanhemman luottokortin rinnakkaiskortti eivät toimineet, vaikka ennen lähtöä vasiten oli asioitu pankissa ja hoidettu ilmoitusasiat kaikki viimeisen päälle kuntoon.
Ei mutta luottokunta voi niin tehdä.