Juuri radiossa kerrottu: Yle on kieltänyt radiotoimittajia puhumasta savon murteella koska se loukkaa savolaisia
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Savon murre loukkaa kaikkia muita kuin savolaisia, niin päin se menee.
Eniten se loukkaa suomen kieltä. Jännä miten vaikeaa sen puhtaan ja oikeaoppisen suomen puhuminenkin monille on ja sen sijaan pitää vääntää jotain keinotekoista muka-murretta. Varsinkin nuorille ja vanhuksille tämä vaikuttaa olevan liian ylivoimainen ja vaikea asia.
Tekosyy. Savolaisilta ei ole kyllä kysytty. Paitsi että, jotkut yrittävät savoa, mutta eivät yhtään osaa. Aika yleistä on sotkea savon ja karjalan murteita keskenään. Ei loukkaa, mutta yritykset puhua savoa osaamatta sitä on surkuhupaisia. Voi hitto, mä kuulostan ihan samalta kuin mitä nämä rantaruotsalaiset ovat suomalaisten ruotsin taidoista mieltä.
Samaan aikaan :D
https://www.kela.fi/ajankohtaista-opiskelijat/-/asset_publisher/I7X3vuE…
Murteita ymmärtävä puherobotti voi pian palvella Kelan asiakkaita. Vastaa puheluun huumorilla ja murteella.
Vierailija kirjoitti:
Vuan ketteepä tuo haetannoo?
Lopeta ennen kuin joku savolainen pian loukkaantuu vaikka eihän sitä tiedä XD
Ihm toohuu Ylel, sanos kesksoomalane.
kielletäänkö suomenruotsalaisia puhumasta ruotsia suomen aksentilla? Sehän on kulttuurista omimista.
Minua taas loukkasi kovasti Husun huono suomen kielen ääntäminen Yle Puheessa.
Vierailija kirjoitti:
Tekosyy. Savolaisilta ei ole kyllä kysytty. Paitsi että, jotkut yrittävät savoa, mutta eivät yhtään osaa. Aika yleistä on sotkea savon ja karjalan murteita keskenään. Ei loukkaa, mutta yritykset puhua savoa osaamatta sitä on surkuhupaisia. Voi hitto, mä kuulostan ihan samalta kuin mitä nämä rantaruotsalaiset ovat suomalaisten ruotsin taidoista mieltä.
Miun ääti on karjalaene ja iskä savolaene, niin mitteepä luulet tiijjänkö mie itekkää mikä mie oon ja mitä mie höpäjän?
Savan murretta käytetään ihmisryhmän stereotypioimisena tyhmäksi. Siksi päätös on oikea.
Vihervasemmiston agenda leviää. Ensin kielletään katupartiot, ja nyt suojellaan savolaisia. Lopunajat. Vain Halla-aho voi meidät pelastaa.
Käännä suomeksi: Olisijako työ niin höylijä, että tulisija käämään meellä?
Tiälä Itä-Savossa myö huastoo vatkataan savon ja karjalan murteen sekotusta, ku on tuo Imatra tuossa vieressä häerehtimässä Savonlinnan kiel'asuva.
Vierailija kirjoitti:
Rasisti!
Vierailija kirjoitti:
Käännä suomeksi: Olisijako työ niin höylijä, että tulisija käämään meellä?
Tervetuloa käymään.