Naapuri pomottaa lapsiaan kuin joku armeijan kersantti
Tosi kärkkäästi komennetaan lapsia heillä eikä ymmärretä, että lapsikin on ihminen eikä joku jonka pitäisi koko ajan totella kuin robotti.
Esim. äsken niillä kävi äiti huutamassa 10v tytön sisään trampalta ja kun tyttö olisi halunnut jatkaa hyppimistä vielä vähän aikaa niin heti äiti vaihtoi äänensävyn tosi rumaksi ja tuli huutamaan että "Mitä kohtaa et ymmärtänyt siitä mitä käskin? Menetkö nurkkaan seisomaan?" ja tyttö itku kurkussa lähti sisälle.
Eikä todellakaan eka kerta, kun kohtelevat tuohon malliin lapsiaan vaan joka päivä on sama meininki, että "asento, lepo".
Kommentit (49)
On helppoa perusteetta komentaa ja ottaa kaikki valta itselleen. Yhtä helppoa on olla kasvattamatta lainkaan ja antaa lasten päättää asioista. Molemmista tavoista seuraa lasten pahoinvointia mutta sen voi sivuuttaa tai muuten painaa alas.
Todellista kasvattamista on lapsen yksilöllisyyden huomiominen, sen tunnistaminen ja myöntäminen että on itsekin ihmisenä keskeneräinen ja erehtyvä, lapsen ottaminen osaksi perhettä sillä tavalla jäsenenä että hän oppii olemaan mukana ja päättämään osaltaan asioista ja huomaamaan ettei toisen ihmisen tylyttäminen kannata.
On paljon vaikeampaa miettiä mitä mistäkin valinnasta seuraa ja miten lapsen ja elämän muuttuessa tulisi joustaa tai muuttaa muuten asioita joita on tottunut tekemään. "KURI" on abstrakti käsite jota voi olla vaikkei aikuinen raivoissaan tai tympeästi komentaisi lasta.
Tuolla tavalla kasvatetut lapset tapaavat viimeistään aikuisena joko itse alkaa tyrannisoida muita tai sitten he alistuvat koko elämänsä muiden tahtoon. Sitten kysellään miksei nainen jätä hakkaajamiestä. Jos lapsesta asti on opetettu ettei itse toiveineen ole mitään ja pitää uskoa mitä joku viisaampi karjuen sanoo, ei sellainen oppi elämässä kanna.
Näitähän toki ei ole pakko miettiä. Saa painaa menemään miten lystää. Seuraukset tulevat kun tulevat - mutta ne tulevat.
Joo voi pitää kuria mutta henkinen väkivalta on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nurkassa seisottaminen on lasun peruste. Suosittelen ap, että teet siitä lasun, jolloin sossut selvittävät muutenkin perheen tilannetta ja tukitoimien tarvetta.
Nurkassa seisottaminen lasun peruste? Et voi olla tosissasi?!
Se on lapsen nöyryyttämistä ja alistamista.
Lasu. En yleensä neuvoisi näin, voi sotkea asioita entisestään... mutta kuvailemasi äiti ei vaikuta siltä, että riittäisi, kun kerran juttelisit hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuon ikäiselle lapselle voi sanoa jo, että nyt loppuu trampoliini aika ja se tarkoittaa sitä että se todella loppuu. 5-vuotiaalle sen sijaan ennakoidaan 10min päästä loppuu trampoliinilla hyppimisen aika, ja sitten kun se loppuu niin se todella loppuu.
Ei tuollaisessa tilanteessa neuvotella lapsen kanssa. Aikuinen sanoo ja lapsi hyväksyy että näin on. Neuvottelun voi tehdä etukäteen, esim. aamulla puhutaan yhdessä kuinka pitkän ajan voi illalla olla pihalla ja sitten sitä noudatetaan.
Olen itse - uskokaa tai älkää - alunperin lempeä kasvattaja. Vuosien saatossa olen tajunnut, että kyllä aikuinen vaan päättää ne asiat, koska lapsen aivot eivät ole kehittyneet riittävästi ymmärtämään asioiden seurauksia. Voi tuntua pieneltä ja turhalta jutulta, että lapsi joutuu lopettamaan trampoliinilla pomppimisen välittömästi kun sanotaan, mutta tosiasia on että juuri noin lapsi oppii säätelemään itseään ja aikanaan myös tekemään fiksuja päätöksiä. Niiden fiksujen päätösten oppiminen ei onnistu päättämällä itse asioista liian aikaisin, tai mikä pahinta niin että aina neuvotellaan kompromissi. Joskus pitää asioita tehdä, vaikka ne tuntuisivat inhottavilta ja tylsiltä. Lapsi voi päättää tuossa iässä omista vaatteista yms., mutta ei siitä milloin siirrytään pihalta sisälle tai syödään iltapala. Joissain tapauksissa se armeijan kuri tuottaa enemmän hyvinvoivia lapsia kuin sellainen, että lapset oppivat että kaikkeen voi neuvotella lisäaikaa.
Ainoa mikä tuossa on huonoa kasvatusta, on nurkkaan seisottamisella uhkailu. Rehellisesti sanottuna ei kuitenkaan usko, että kukaan näin tekee huonossa 2020 naapureiden kuullen pihalla. Harva vanhempi on niin tyhmä.
Samaa mieltä! Se on vähän hassua miten aina haukutaan nykyvanhempia jotka ei osaa pitää kuria, mutta sit kun sitä pitää niin sekään ei ole hyvä. Meidän lapset on aika kilttejä ja vieraskoreita, mutta se ei todellakaan tarkoita että he olisi sitä ilman kovaakin kasvatustyötä. Valitettavasti olen useamman kerran törmännyt siihen että minun tapaani kasvattaa puututaan, koska se nähdään jotenkin tarpeettomana, koska lapset siinä hetkessä tai sitä ennen ovat kiltisti. Itse kuitenkin tunnen lapseni ja näen esim. ne ensimerkit mitkä enteilee homman lapasesta lähtemisestä. Puutun näin ajoissa ja sitä muut saattaa ihmetellä miksi. Esim. miksi lähdemme nyt kotiin kun lapset vaan vähän riehaantui. Tai miksi en anna lapsille lupaa johonkin.
Miten ois sellanen #kasvatusrauha? En väitä toimivani aina oikein, mutta vanhemman pitää saada myös itse kokeilla, erehtyä ja oppia tullakseen hyväksi vanhemmaksi ja kasvattajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nurkassa seisottaminen on lasun peruste. Suosittelen ap, että teet siitä lasun, jolloin sossut selvittävät muutenkin perheen tilannetta ja tukitoimien tarvetta.
Sun mielestä varmaan lapsen kieltäminenkin on nöyryyttämistä ja alistamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatukseen kuuluu se, että lapsi joutuu alistumaan vanhemmilleen. Muu on pelkkää lässytystä, joka ei tee lapsesta tottelevaista.
En minäkään neuvottele, kun käsky on käynyt. Katsos myöhemmin on helpompaa, kun joka asiasta ei ole diskuteerattu ja arvuuteltu josko lapsen sopisi tehdä kuten käsketään.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään neuvottele, kun käsky on käynyt. Katsos myöhemmin on helpompaa, kun joka asiasta ei ole diskuteerattu ja arvuuteltu josko lapsen sopisi tehdä kuten käsketään.
Juuri näin. Löysää ei pidä antaa, koska se johtaa vaan kaaokseen. Lapsen pitää heti pienestä oppia, että vanhemman sana on laki.
Eikös armeija ole nykyään lepokoti, jossa ketään ei saa pakottaa mihinkään ja huutaminenkin on kielletty?
Minä pomotan naapurin lapsia. Hyppivät muuten silmille. Kannattaisi vanhempien opettaa itse tapoja niin ei naapureiden tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin pätee toimintamalli "terr o ristien kanssa ei neuvotella". Vaihtoehtoa "en tottele" ei ole.
Meillä on kolme lasta. Ei mitenkään onnistu että jokaisen kanssa alkaisin neuvottelemaan ja omaa keskeneräisyyttä tunnustelemaan joka käänteessä. Jos yksi rikkoo sääntöjä tarkoittaa se että loputkin katsovat oikeudekseen sen tehdä. Käytännössä, jos yksi saa olla trampalla 10 minuuttia sisääntuloajan jälkeen niin sitten ollaankin jo puoli tuntia myöhässä päivälliseltä.
Meillä on tietyt säännöt jotka koskevat kaikkia. Kotiintuloaika, puhelimet pois päivällisen jälkeen, syömään tullaan heti kun kutsu käy jne. Nämä ovat tiedossa kaikilla eikä niistä jousteta. Ne on moneen kertaan perusteltu, enkä ala niistä enää neuvottelemaan siinä vaiheessa kun lapsi on päättänyt rikkoa sääntöä, vaan palautan ruotuun vaikka jyrkästi jos ei muuten.
Jos on yksi lapsi niin voihan sitä aikansa niinkin viettää että keskustelee sopisiko myöntyä vanhemman anomuksiin. Useamman kanssa on oltava säännöt ja niissä pysytään.
Vierailija kirjoitti:
Minä pomotan naapurin lapsia. Hyppivät muuten silmille. Kannattaisi vanhempien opettaa itse tapoja niin ei naapureiden tarvitse.
Voisitko hieman avata, että miten hyppivät silmille?
Kuulostaa isältäni. Luunappeja, vitsaa, remmiä tms. tuli helposti. Ja tietysti nurkassa seisottamista, pari tuntia kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hieman avata, että miten hyppivät silmille?
Ilmeisesti sitten et, kun alapeukkua kummempaa vastausta ei tullut?
Mikä kohta tuossa avauksessa muka vastasi millään tavalla armeijaa?
Tekis monelle tän päivän "vanhemmalle" itselleen hyvää ku joku ojentais vähän..