Naapuri pomottaa lapsiaan kuin joku armeijan kersantti
Tosi kärkkäästi komennetaan lapsia heillä eikä ymmärretä, että lapsikin on ihminen eikä joku jonka pitäisi koko ajan totella kuin robotti.
Esim. äsken niillä kävi äiti huutamassa 10v tytön sisään trampalta ja kun tyttö olisi halunnut jatkaa hyppimistä vielä vähän aikaa niin heti äiti vaihtoi äänensävyn tosi rumaksi ja tuli huutamaan että "Mitä kohtaa et ymmärtänyt siitä mitä käskin? Menetkö nurkkaan seisomaan?" ja tyttö itku kurkussa lähti sisälle.
Eikä todellakaan eka kerta, kun kohtelevat tuohon malliin lapsiaan vaan joka päivä on sama meininki, että "asento, lepo".
Kommentit (49)
Teen juuri samoin. Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa.
No kerrankin joku kasvattaa lastaan eikä ole "no voisitko kultamussu mitenkään nyt tulla sisälle jookos".
Armeijan koulutusmalli sopii myös lapsiin todella hyvin.
Eikös vanha kansa sen jo tiennyt: "Joka kuritta kasvaa, se myös kunniatta kuolee". Eli kyllä se on ainoastaan ja vain hyvä, että lapsilla on oikeasti kuri. Se luo turvallisuutta ja tekee niistä hyviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vanhempi kehittää itsestään vihollisen lapselle, sen sijaan, että oltaisiin samalla puolella ja voitaisiin luottaa toisiinsa. Turvallinen rajojen asettaminen on oppimisprosessi eikä valtataistelu.
Liibalaaba lässynlää
Tekisin ilmoituksen. Kun oma mussukkani pompahtaa maailmaan etupyllystäni, aion hemmotella ja antaa lapsen itse valita oman sukupuolensa
Laita joku neutraali /ystävällinen lappu nimettömänä tai "naapuri", ja pyydä että hän kohtelee lasta kauniimmin, perustele sitä. Tuo äidin käytös on nyt henkistä väkivaltaa. Lyhyt lappu riittää. Voi olla ettei äiti ole huomannut omaa käytöstään kunnolla jostain syystä tai ei ymmärrä inhimillisyyttä.
-Irmeli- kirjoitti:
Tekisin ilmoituksen. Kun oma mussukkani pompahtaa maailmaan etupyllystäni, aion hemmotella ja antaa lapsen itse valita oman sukupuolensa
Eiköhän se putkahda välipillusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vanhempi kehittää itsestään vihollisen lapselle, sen sijaan, että oltaisiin samalla puolella ja voitaisiin luottaa toisiinsa. Turvallinen rajojen asettaminen on oppimisprosessi eikä valtataistelu.
Liibalaaba lässynlää
Viimeistään teini-iässä tulee ongelmia.
Teflonvanhempien tulokset on jo näkyvissä. Hienoa että vielä on kasvatusvastuutakin olemassa.
Se luo turvallisuutta ja tekee niistä hyviä ihmisiä.
-Tottakai rajat täytyy olla ja turvallisuus, mutta joskus LIIAN tiukka kuri nimenomaan EI tee lapsista hyviä tulevaisuutta aatellen, vaan asia kääntyy päälaelleen- liian ankara kuri johtaa sellaseen että lapsi osaa kyllä näennäisesti käyttäytyä, mutta sillä on piilossa negatiivisia tunteita, ja tunnen monia kovassa nuhteessa kasvaneita jotka nimenomaan ON luonnehäiriöisiä aikuisena ja syy on LIIAN tiukassa kurissa. :)
Liika kuri ei todellakaan tee ihmisistä hyviä- vaan oikeudenmukainen, välittävä kasvatus enemmänkin. :)
Vierailija kirjoitti:
Se luo turvallisuutta ja tekee niistä hyviä ihmisiä.
-Tottakai rajat täytyy olla ja turvallisuus, mutta joskus LIIAN tiukka kuri nimenomaan EI tee lapsista hyviä tulevaisuutta aatellen, vaan asia kääntyy päälaelleen- liian ankara kuri johtaa sellaseen että lapsi osaa kyllä näennäisesti käyttäytyä, mutta sillä on piilossa negatiivisia tunteita, ja tunnen monia kovassa nuhteessa kasvaneita jotka nimenomaan ON luonnehäiriöisiä aikuisena ja syy on LIIAN tiukassa kurissa. :)
Liika kuri ei todellakaan tee ihmisistä hyviä- vaan oikeudenmukainen, välittävä kasvatus enemmänkin. :)
Mutta mitä on liian tiukka kuri? Keskimääräisessä kurin tiukkuudessa on hyvin isoja vaihteluita riippuen mistä ajasta ja paikasta puhutaan.
Nykylinja Suomessa lienee sieltä kaikkein lievimmästä päästä. Toki ainakin Ruotsissa on vielä lievempää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vääpeli komentaa.
Ja kaikki intin käyneethän tietävät, että vääpeli on komppanian äiti
Kyllä tuon ikäiselle lapselle voi sanoa jo, että nyt loppuu trampoliini aika ja se tarkoittaa sitä että se todella loppuu. 5-vuotiaalle sen sijaan ennakoidaan 10min päästä loppuu trampoliinilla hyppimisen aika, ja sitten kun se loppuu niin se todella loppuu.
Ei tuollaisessa tilanteessa neuvotella lapsen kanssa. Aikuinen sanoo ja lapsi hyväksyy että näin on. Neuvottelun voi tehdä etukäteen, esim. aamulla puhutaan yhdessä kuinka pitkän ajan voi illalla olla pihalla ja sitten sitä noudatetaan.
Olen itse - uskokaa tai älkää - alunperin lempeä kasvattaja. Vuosien saatossa olen tajunnut, että kyllä aikuinen vaan päättää ne asiat, koska lapsen aivot eivät ole kehittyneet riittävästi ymmärtämään asioiden seurauksia. Voi tuntua pieneltä ja turhalta jutulta, että lapsi joutuu lopettamaan trampoliinilla pomppimisen välittömästi kun sanotaan, mutta tosiasia on että juuri noin lapsi oppii säätelemään itseään ja aikanaan myös tekemään fiksuja päätöksiä. Niiden fiksujen päätösten oppiminen ei onnistu päättämällä itse asioista liian aikaisin, tai mikä pahinta niin että aina neuvotellaan kompromissi. Joskus pitää asioita tehdä, vaikka ne tuntuisivat inhottavilta ja tylsiltä. Lapsi voi päättää tuossa iässä omista vaatteista yms., mutta ei siitä milloin siirrytään pihalta sisälle tai syödään iltapala. Joissain tapauksissa se armeijan kuri tuottaa enemmän hyvinvoivia lapsia kuin sellainen, että lapset oppivat että kaikkeen voi neuvotella lisäaikaa.
Ainoa mikä tuossa on huonoa kasvatusta, on nurkkaan seisottamisella uhkailu. Rehellisesti sanottuna ei kuitenkaan usko, että kukaan näin tekee huonossa 2020 naapureiden kuullen pihalla. Harva vanhempi on niin tyhmä.
Ap. Onneksi on naapuri, jonka tekemiset eivät kuulu sinulle.
Tuo nurkassa seisottaminen on lasun peruste. Suosittelen ap, että teet siitä lasun, jolloin sossut selvittävät muutenkin perheen tilannetta ja tukitoimien tarvetta.
Naapurisi voisi päivittää koulutusmallinsa puolustusvoimien nykyään käyttämään syväjohtamiseen.
Täälläkin on paaaljon vanhempia, jotka ihmettelevät, kun Pirjoliisa on ihan mahdoton ja kyllä sille nyt pitää saada joku diagnoosi.
Vaikka kyse on puhtaasti siitä, että lapselle ei ikinä ole asetettu mitään rajoja.
Kymmenen vuotias ei päätä, miten myöhään hyppii trampoliinililla.
Siinä vanhempi kehittää itsestään vihollisen lapselle, sen sijaan, että oltaisiin samalla puolella ja voitaisiin luottaa toisiinsa. Turvallinen rajojen asettaminen on oppimisprosessi eikä valtataistelu.