Voiko 63 vuotiaan alkoholistin laittaa pakkohoitoon?
Siis äitini on ryypännyt ainakin 40 vuotta. Viimeiset 12 vuotta olen passannut häntä, Siis ollut ilmainen piika hänelle, siivonnut, pyykännyt yms. Näinä vuosina olen pistänyt merkille, että hän saattaa juoda kahden viikon aikana 9 litraa punaviiniä, vähintään 2 litraa rommia ja kahdesta neljään litraan brandyä. Onko häntä mahdollista laittaa pakkohoitoon? Ja hän on myös alkanut haisemaan, 2018 hän alkoi haisemaan kuin vanhusten hoitotalossa olevat vanhukset, ihmettelin sitä, mutta en ajatellut enempää, mutta nyt tämän vuoden tammikuussa hänen henkensä on haissut kuin jätesäkki. Väittää pesevänsä hampaitaan ja syövänsä mynthon pastilleja, mutta niin hän on tehnyt viimeiset kymmenen vuotta muutenkin, haju vain on uusi, ja todella järkyttävä. Miten ihmisen henki voi haista kirjaimellisesti samalle kuin mädäntynyt jätesäkki? Voiko olla että hänen maksansa piiputtaa viimeisiä?
Kommentit (21)
Mulle tuli taas mieleen naapurin mies joka on samanikäinen.
Ota yhteyttä hänen kotikuntansa sosiaalitoimistoon ja pyydä apua.
Sinulla ei ole mitään velvollisuutta uhrautua, lakisääteistä varsinkaan.
Edunvalvoja voisi olla hyvä juttu.
Ap, kyse on loppupeleissä sinun rajojen asettamisesta ja jaksamisesta. Mahdollistat äitisi toiminnan auttamalla häntä vaikka tarkoituksesi on tietenkin hyvä. Valitettavasti aikuisia ei oikein voi pakottaa mihinkään. Pärjääkö hän taloudellisesti? Onko hänellä tiedossa olevia terveysongelmia joiden vuoksi hänet saisi lääkärin vastaanotolle? Saatan olla samassa tilanteessa itse lähivuosina vanhempieni kanssa ja arvelisin että ottaisin matalalla kynnyksellä yhteyttä kunnan sosiaalitoimeen ja kysyisin neuvoja. Kokeile sinäkin sitä?
Tsemppiä Ap. Äitisi on sairas. Ettei hampaat olisi mätänemässä. Viini kuluttaa hampaita pahasti, kuten muukin hapan. Sosiaalitoimiston kautta apua. Äitisi tarvitsee lääkäriä. Varmasti kieltäytyy, mutta et voi hoitaa hänen terveyttään jos hän ei itsekään sitä tee. Voimia.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä Ap. Äitisi on sairas. Ettei hampaat olisi mätänemässä. Viini kuluttaa hampaita pahasti, kuten muukin hapan. Sosiaalitoimiston kautta apua. Äitisi tarvitsee lääkäriä. Varmasti kieltäytyy, mutta et voi hoitaa hänen terveyttään jos hän ei itsekään sitä tee. Voimia.
Perustele. Olen viisikymppinen ja litkin viinejä harva se päivä eikä hampaissani ole mitään vikaa. Ei edes yhtä reikää ole vielä tullut tähän ikään mennessä. Suora ja vaalea hammaskalusto on edelleen ja luottohammaslääkäri kiittelee.
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvoja voisi olla hyvä juttu.
Ai ihminen joka käy töissä, maksaa laskunsa, pitää huolen itsestään, mutta lapsi ei pidä alkoholin määrästä, pitäisi saada holhoukseen? Just, onneksi on itsemääräämisoikeus.
Ei onneksi voi. Kyllä ihminen saa juoda itsensä hengiltä jos niin haluaa. Ja jos hän ei halua ottaa apua alkoholiongelmaan, tai sen aiheuttamiin terveysongelmiin, niin se on hänen valinta. Sinun ei toki tarvitse häntä passata ja katsella tuota menoa.
Itse olen valinnut myös juoda itseni hengiltä, mutta mulla ei onneksi ole asiaan sekaantuvia omaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele. Olen viisikymppinen ja litkin viinejä harva se päivä eikä hampaissani ole mitään vikaa. Ei edes yhtä reikää ole vielä tullut tähän ikään mennessä. Suora ja vaalea hammaskalusto on edelleen ja luottohammaslääkäri kiittelee.
Viinissä on happoja, hapot liuottavat kiillettä. Sokeriakin on, se ruokkii bakteereja, jotka tuottavat happoja. Sinä olet vain ollut onnekas, vrt. onhan niitä satavuotiaita tupakoitsijoitakin, mutta ei se tarkoita ettei tupakointi olisi vaarallista.
Suomessa ei onneksi ole mitää pakkohoito systeemiä alkoholismia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvoja voisi olla hyvä juttu.Ai ihminen joka käy töissä, maksaa laskunsa, pitää huolen itsestään, mutta lapsi ei pidä alkoholin määrästä, pitäisi saada holhoukseen? Just, onneksi on itsemääräämisoikeus.
Eihän tuosta ap:n tekstistä käy mitenkään ilmi että käy töissä, maksaa laskunsa tai pitää huolta itsestään.
Ap. Yritä puhua äitisi terveyskeskuslääkärille. Ilmoita etukäteen, että äitisi juo paljon ja sinä haluat hänelle hoitoa. Pakkohoitoon et saa äitiäsi. Lääkäri voi ehkä saada puhuttua äitisi ympäri. Tuo haju kyllä viittaa siihen, että on mätänemässä sisältä päin. Hampaat, ruokatorvi voi olla tulehtunut, vatsa mädäntymässä. Terveydentila pitää tutkia perusteellisesti. Tuo alkoholin määrä on hirvittävä. Mistä Hän saa siihen rahat.
Tunnen yhden kuuskymppisen joka juo viiniä liikaa ja polttaa sätkiä. Ennen ei mitään, nykyisin henki haisee niin että minulla meinaa oksennus tulla kurkkuun. En tiedä onko se mädäntyneet hampaat vai maha/suolisto joka vetää viimeisiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvoja voisi olla hyvä juttu.Ai ihminen joka käy töissä, maksaa laskunsa, pitää huolen itsestään, mutta lapsi ei pidä alkoholin määrästä, pitäisi saada holhoukseen? Just, onneksi on itsemääräämisoikeus.
Äitini ei käy töissä. Veljeni hakee hänen ruoka-ostoksensa. Hänen omat vaatimattomat tulonsa menee viinaan. Ei edes vesilaskua maksa itse. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap. Yritä puhua äitisi terveyskeskuslääkärille. Ilmoita etukäteen, että äitisi juo paljon ja sinä haluat hänelle hoitoa. Pakkohoitoon et saa äitiäsi. Lääkäri voi ehkä saada puhuttua äitisi ympäri. Tuo haju kyllä viittaa siihen, että on mätänemässä sisältä päin. Hampaat, ruokatorvi voi olla tulehtunut, vatsa mädäntymässä. Terveydentila pitää tutkia perusteellisesti. Tuo alkoholin määrä on hirvittävä. Mistä Hän saa siihen rahat.
Pitää keskustella sitten lääkärin kanssa. Veljeni ostaa hänen ruoka-ostoksensa ja kodinkoneet, huollot yms. Isäni joka asuu 400km päässä maksaa hänen vesi- ja sähkölaskunsa. Hän ostaa itse alkoholinsa. Olemme pitäneet palaveria tilanteesta perheen kesken, mutta ei häntä kadullekaan voi heittää, eikä kukaan halua asua hänen kanssaan samassa talossa. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viinissä on happoja, hapot liuottavat kiillettä. Sokeriakin on, se ruokkii bakteereja, jotka tuottavat happoja. Sinä olet vain ollut onnekas, vrt. onhan niitä satavuotiaita tupakoitsijoitakin, mutta ei se tarkoita ettei tupakointi olisi vaarallista.
Ehkä sillä on myös oma osuutensa että osaan pestä hampaani kaksi kertaa päivässä ja langata. Olen muutenkin kova luu, ei ole ollut murtumia tai poikkaisuja ikinä.
Ihmeen kauan on pystynyt naisena tuollaisia määriä juomaan. Ei varmaankaan yksin ole ryypännyt, sentään 58-60 litraa 100% alkoholiksi muutettuna vuodessa. Maksa piiputtaa varmasti. Verikokeisiin kannattaa viedä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen kauan on pystynyt naisena tuollaisia määriä juomaan. Ei varmaankaan yksin ole ryypännyt, sentään 58-60 litraa 100% alkoholiksi muutettuna vuodessa. Maksa piiputtaa varmasti. Verikokeisiin kannattaa viedä.
Mun äiti ryyppäsi myös koko ikänsä isoja määriä. Kuoli 71v iässä. Ei piiputtanut maksa tai haima tai muutkaan sisäelimet. Aivonsa hän kyllä onnistui juomaan pilalle. Elämänsä viimeiset 10 vuotta hän makasi hoivakodissa alkoholin aiheuttaman dementian takia. Käytännössä hän oli onnistunut sulattamaan pikkuaivonsa alkoholilla ja eli loppuelämänsä täysin vuoteeseen hoidettavana kasvina.
Ei häntä mikään auttanut. Jos ihmisellä itsellään ei ole halua lopettaa juomista, niin ei sitä kukaan muukaan pysty hänen puolesta tekemään. Sitä paitsi jos ap:n äiti on juonut isoja määriä ja pitkän aikaa, niin silloin kognitiiviset kyvyt ovat heikentyneet sen verran, että ei kykene enää kovinkaan hyvin sisäistämään syy-seuraus suhteita ja niiden perusteella muuttamaan elämänsuuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää keskustella sitten lääkärin kanssa. Veljeni ostaa hänen ruoka-ostoksensa ja kodinkoneet, huollot yms. Isäni joka asuu 400km päässä maksaa hänen vesi- ja sähkölaskunsa. Hän ostaa itse alkoholinsa. Olemme pitäneet palaveria tilanteesta perheen kesken, mutta ei häntä kadullekaan voi heittää, eikä kukaan halua asua hänen kanssaan samassa talossa. -Ap
Klassinen esimerkki, miten alkoholisti manipuloi ja sairastuttaa koko lähipiirin. Jos yksin ryyppää itsensä hengiltä niin mikäs siinä mutta jos koko perheen vetää samaan soppaan, niin se on itsekästä ja sairasta. Olen itsekin alkoholistin läheinen. Kovan työn olen tehnyt siinä, että asetan omat rajat. Mutta tilanteemme ei ole ollut noin paha kuin AP. Voimia. Olette varmasti tehneet voitavanne ja joskus on rakkautta laittaa rajat vaikka se julmaa olisikin tavallaan.
Ei voi.