Minulla on harvinaista 0-verta, mutta en käy luovuttamassa koska
minulla on autoimmuunisairaus ja vasta-aineet tosi koholla. Harmittaa toki että näin on.
Kommentit (40)
Minäkin olen aina ennen luovuttanut, kun olen vain kyennyt. Nyt on mennyt vuosia sairastaessa, sitten leikkaus, ja nyt syynä on todella paha infektioekseema. Nykyään ne tosin on hyvin tarkkoja esim ihottuman suhteen, ei saa olla iho rikki mistään. No, tärkeintähän on potilaan turvallisuus, ei luovuttajan halu.
Minäkin olen aina ennen luovuttanut, kun olen vain kyennyt. Nyt on mennyt vuosia sairastaessa, sitten leikkaus, ja nyt syynä on todella paha infektioekseema. Nykyään ne tosin on hyvin tarkkoja esim ihottuman suhteen, ei saa olla iho rikki mistään. No, tärkeintähän on potilaan turvallisuus, ei luovuttajan halu.
36, huomasin itsekin, että virheitä oli tullut. Piti luntata netistä, kun en enää muistakaan, miten nämä menevät, on sen verran pitkä aika koulun biologiantunneista.
Mä kävin nuorena luovuttamassa ihan säännöllisesti (vaikka ihan tavallinen O+ ), mutta nyt sairauden takia en enää kelpaa. (tai lähinnä sen lääkityksen takia)
Arvostan paljon ihmisiä, jotka käyvät luovuttamassa. Tekevät arvokasta työtä, aivan pyyteettömästi.
Minä olen koko aikuisikäni halunnut mennä luovuttamaan verta. Eikä pysyviä esteitä vielä ole ilmennyt, mutta kertaakaan en ole päässyt luovuttamaan. Ensin olin liian kevyt (50 kiloa on raja). Sitten minulla oli lääkitys joka saattaa laskea verenpainetta, eli oletuksena oli että pyörryn heti (tosiasiassa tuo lääke ei minulla laskenut verenpainetta, mutta kun se SAATTAA tehdä niin JOILLAKIN niin ei). Sitten matkustin malaria-alueella, en muista kuinka pitkä karenssi tuli. Sitten tulin raskaaksi ja sain varhaisen keskenmenon -> puolen vuoden karenssi. Nyt menossa se puoli vuotta umpeen, eli saisin kohta luovuttaa, paitsi että nyt olen jälleen liian kevyt.
Pitäisi kai luovuttaa luovuttamisyritysten suhteen.
Rhesustekijä on itsenäinen veriryhmäantigeeni, ei sillä ole mitään tekemistä ABO-antigeenien kanssa. Eli AB- voi ottaa O- -verta.
O- on ns yleisluovuttaja, AB+ ns yleisvastaanottaja. O- -veriryhmässä ei ole ABO-antigeenejä eikä rhesustekijää joten se käy kaikille.
Antigeenejä on monia monia muitakin, osa potilaista täytyy sen vuoksi tosi tarkkaan tyypittää antigeenien suhteen ja hänelle annettavasta verestä joutuu määrittämään nämä antigeenit jotta löydettäisiin verta, joka sopii.
Nämä säännöt koskevat sitten vain punasoluja, verestä valmistetaan myös trombosyyttivalmisteita sekä plasmaa, jossa nuo antigeeniasiat menee tavallaan päin vastoin. Eli kyllä kaikenlaista verta tarvitaan, mutta O- -verestä on usein pula, koska sitä käytetään hätäverensiirroissa silloin, kun ei ehditä määrittää potilaan veriryhmää. Määritys tehdään aina mahdollisimman nopeasti ja sen jälkeen annetaan oman veriryhmän mukaista verta jos sitä suinkin on saatavilla.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 20:37"]
http://fi.wikipedia.org/wiki/ABO-veriryhm%C3%A4j%C3%A4rjestelm%C3%A4
O-verta on joka kolmannella.
Itselläni on harvinaisinta AB(Rh-) verta jota on vain 1 %:lla suomalaisista.
[/quote]
no katsopa tarkemmin taulukkoa, O verta toki joka kolmannella mutta O-:sta vain viidellä prosentilla. AB- on toki harvinaisempi muttei niin "hyödyllinen" sillä hätätilanteessa AB-:lle voidaan antaa kaikkia muita - veriryhmiä mutta AB-:n verta vain AB-:lle ja AB+:lle. O- verta voidaan puolestaan antaa kaikille, O- taas voi vastaanottaa vain oman ryhmänsä verta. Siksi yleensä juuri tästä ryhmästä on suurin pula.
Itse olen O- ja käyn luovuttamassa säännöllisesti. Suosittelen.
[/quote]
USkomattoman sekavaa tekstiä. Luin todella moneen kertaan enkä siltikään tiedä mitä tässä ajetaan takaa. AB-lle ei voi ja voi ja vain ja sit vain AB-lle...AB+lle taas ei voi ja ehkä? =)
[/quote]
En ole tuon kirjoittaja, mutta yritän selventää.
0+-verta voi antaa kaikille (AB0+)
Jos sinun veriryhmäsi on A+, sinulle kelpaa A+ ja 0+
Jos sinun veriryhmäsi on B+, sinulle kelpaa B+ ja 0+
Jos sinun veriryhmäsi on AB+, sinulle kelpaa AB+, A+, B+ ja 0+
Jos sinulla on negatiivinen rhesustekijä, sinulle kelpaa ainoastaan oman veriryhmäsi negatiivinen veri.
Koska 0+ -veri kelpaa miltei kaikille, siitä on eniten pulaa.
Suomessa Wikipedian mukaan A-veriryhmä on yleisin ja toiseksi yleisin on 0. AB on harvinaisin. Verirymissä negatiivinen rhesustekijä on aina se harvinaisempi, koska se hylkii muita veriryhmiä ja aiheuttaa kantajalleen erilaisia riskitekijöitä. Esimerkiksi aikoinaan, jos äiti oli rh+ ja lapsi oli rh-, se oli syntyvälle vauvalle ilmeinen hengenvaara. Nykyään nämäkin tilanteet osataan hoitaa.
[/quote]
Hups, lipsahti virhe. Korjaan sen, kun vielä muistan.
Tietenkään +-verestä ei ole pulaa, koska sitä on helpoimmin tarjolla. Pulaa on yleensä negatiivisesta verestä, koska sitä on vähiten tarjolla. 0+:aa tietysti menee eniten, koska se kelpaa suurimmalle osalle ihmisistä. Suurin pula näyttää olevan 0 negatiivisesta.
Joten käykäähän luovuttamassa, jos vain voitte. Minun veriryhmäni tilanne näyttää olevan kunnossa, mikä on minulle helpotus. En erityisemmin innostu ajatuksesta mennä verenluovutukseen pyörtyilemään. Minulla on hyvä hemoglobiini mutta matala verenpaine.
Veritilannetta voi seurata SPR:n sivuilta. Sieltä voitte myös tarkistaa, sovellutteko verenluovuttajiksi.
Sulla tuli aika paljon virheitä. Esim. äidin rh+ ei ole "vaarallinen" vaan nimenomaan rh- silloin kun sikiö on rh+.
Ja 0- verta voi antaa kaikille siksi siitä on aina pula. 0+ voidaan antaa vain rh-positiivisille.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 20:46"]
[/quote]
no katsopa tarkemmin taulukkoa, O verta toki joka kolmannella mutta O-:sta vain viidellä prosentilla. AB- on toki harvinaisempi muttei niin "hyödyllinen" sillä hätätilanteessa AB-:lle voidaan antaa kaikkia muita - veriryhmiä mutta AB-:n verta vain AB-:lle ja AB+:lle. O- verta voidaan puolestaan antaa kaikille, O- taas voi vastaanottaa vain oman ryhmänsä verta. Siksi yleensä juuri tästä ryhmästä on suurin pula.
Itse olen O- ja käyn luovuttamassa säännöllisesti. Suosittelen.
[/quote]
USkomattoman sekavaa tekstiä. Luin todella moneen kertaan enkä siltikään tiedä mitä tässä ajetaan takaa. AB-lle ei voi ja voi ja vain ja sit vain AB-lle...AB+lle taas ei voi ja ehkä? =)
[/quote]
En ole tuon kirjoittaja, mutta yritän selventää.
0+-verta voi antaa kaikille (AB0+)
Jos sinun veriryhmäsi on A+, sinulle kelpaa A+ ja 0+
Jos sinun veriryhmäsi on B+, sinulle kelpaa B+ ja 0+
Jos sinun veriryhmäsi on AB+, sinulle kelpaa AB+, A+, B+ ja 0+
Jos sinulla on negatiivinen rhesustekijä, sinulle kelpaa ainoastaan oman veriryhmäsi negatiivinen veri.
Koska 0+ -veri kelpaa miltei kaikille, siitä on eniten pulaa.
Suomessa Wikipedian mukaan A-veriryhmä on yleisin ja toiseksi yleisin on 0. AB on harvinaisin. Verirymissä negatiivinen rhesustekijä on aina se harvinaisempi, koska se hylkii muita veriryhmiä ja aiheuttaa kantajalleen erilaisia riskitekijöitä. Esimerkiksi aikoinaan, jos äiti oli rh+ ja lapsi oli rh-, se oli syntyvälle vauvalle ilmeinen hengenvaara. Nykyään nämäkin tilanteet osataan hoitaa.
[/quote]
Hups, lipsahti virhe. Korjaan sen, kun vielä muistan.
Tietenkään +-verestä ei ole pulaa, koska sitä on helpoimmin tarjolla. Pulaa on yleensä negatiivisesta verestä, koska sitä on vähiten tarjolla. 0+:aa tietysti menee eniten, koska se kelpaa suurimmalle osalle ihmisistä. Suurin pula näyttää olevan 0 negatiivisesta.
Joten käykäähän luovuttamassa, jos vain voitte. Minun veriryhmäni tilanne näyttää olevan kunnossa, mikä on minulle helpotus. En erityisemmin innostu ajatuksesta mennä verenluovutukseen pyörtyilemään. Minulla on hyvä hemoglobiini mutta matala verenpaine.
Veritilannetta voi seurata SPR:n sivuilta. Sieltä voitte myös tarkistaa, sovellutteko verenluovuttajiksi.
[/quote]
Mullakin on O-ryhmän verta mutta lääkäri neuvoi olla menemättä verta luovuttamaan kun pyörtyilen kovin helposti ja koska olen ''kuiva''.
Niin kauan kun on naurettavan tiukat kriteerit luovuttamiselle, ei pulaa verestä tosiasiassa ole.
onko O ryhmä harvinainen?
t. O:n edustaja
O- on harvinaisempi kuin O+.
Mulla myös O- mutta mun verta ei huolita koska mulla on 1. tyypin diabetes. muuten kyl luovuttaisin verta heti!
5, mitä kaikkia liian tiukkoja kriteerejä siinä on?
Ei kaikki voikaan luovuttaa. Itse luovutan säännöllisesti (ihan yleinen A+) ja tosin usein ihmiset ihmettelee, kun kuulee luovuttamisesta, että miksi ihmeessä käyt. Miettisivät jälkikäteen jos kukaan ei kävisi ja joku läheinen sen takia kuolisi.
täällä myös yksi O-, joka ei voi sairauksien vuoksi luovuttaa verta.
[/quote]
täällä toinen rh- veriryhmäläinen. En voi luovuttaa diabeteksen vuoksi enää.
Kävin ennen säännöllisesti luovuttamassa kolmesti vuodessa, nyt en ole sitten enää käynyt, kun aina luovutuksen jälkeen sain pitkäksi aikaa sydämeen lisälyöntejä. Olen kyllä sopinut veripalvelun kanssa, että minut voi erikseen kutsua luovutukseen, mikäli juuri minun verityyppini verta tarvitaan. Veriryhmäni on B-, joten kovinkaan moni ei sitä tarvitse. Näitä erillisiä luovutuspyyntöjä on sitten jokunen tullut ja olen silloin käynyt, mikäli on ollut mahdollista.