Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suurperheet aina mankuvat huvipuistojen,tivoleiden yms hinnoista.

Vierailija
04.06.2013 |

Ei sitten aikanaan ole tullut mieleen ettei kannata tehdä niin montaa lasta jos ei niille ole varaa mitään hupia tarjota.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin lukea Iltalehden jutun ja siinähän oli ainakin juttua perheestä, jolla 2 lasta. (Jotka siis kauhistelivat hinnoista.) Eli suurperhe? :) 

Noh, meillä 5 lasta ja hinnoista ei valiteta, mutta minua ihmetyttää kun suurperheille on niin vähän vaihtoehtoja esim.hotelleissa! Jos halutaan reissata, täytyy ottaa 2 huonetta, kun heillä ei ole tarjota noin isoja. Onko se sitten mukavaa lomailla eri huoneissa, vaikkakin siellä vain nukutaan, mutta olisihan se mukava nukkua samassa paikassa koko sakki. 

Tulipa muuten mieleen tuosta, kun osa kirjoitti, että täytyy osata  ennakoida ja tehdä esim. vain se 1 lapsi jos joskus vaikka joutuu työttömäksi ym., mutta miten sitten jos vain tekee sen yhden ja tuleekin miljonääri jossain vaiheessa, sitten harmittelee, että himpskatti kun tuli vain tuo yksi tehtyä. Nyt voisimme elättää kokonaisen lauman. :) 

Vierailija
2/44 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:45"]Meillä on yksi lapsi ja juurikin taloudellisista syistä. En halunnut enenmpää mitä tiedän että pystyn taloudellisesti hoitamaan. On tärkeää että lasta voidaan viedä eri paikkoihin, antaa harrastaa eri lajeja, pukea lapsi kauniisti ja tarjota kaikinpuolin hyvä elämä, myös tosiaan taloudellisesti. En tarkoita että lapsen pitää saada kaikki mitä haluaa mutta ei aina myöskään tarvitse sanoa ei joka asiaan. Autoon mahtuu 3 henkinen perhe mukavasti ja ulkomaanmatkustelukin on mahdollista. Itse olen 4 lapsisesta perheestä jossa ei koskaan ollut varaa tehdä mitään.[/quote]  Sama täällä. Yksi lapsi ja pystymme hänet hyvin elättämään. Miettikääpä mammat sitä, että pian koittaa ne ajat, jolloin ns. ilmainen opiskelu loppuu. Jo vauvasta alkaen pitää ruveta keräämään opintorahastoa, koska yksi opintovuosi voi maksaa vaikkapa 40.000 e, kuten USA:ssa voi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:20"]Totta . Itse olen elänyt lapsuuteni 4 lapsisessa perheessä, jossa kaikilla pienet ikäerot. Lapsuuteni oli köyhä ja onneton. Koskaan emme päässeet huvipuistoihin, elokuviin tai vaikkapa mökkeilemään puhumattakaan ulkomaanmatkoista. Aina olimme kotona neljän seinän sisässä tai sitten kerrostalon etu- ja takapihalla, sillä suuren lapsikatraan raahaaminen jopa ilmaisiin huvitukseen (uimarannat, luontoretket) oli äidilleni työlästä ja usein täysin mahdotonta. Meillä ei ollut varaa edes autoon, joten liikkuminen oli hyvin rajoitettua. Minua jopa pilkattiin koulukavereiden ja pihapiirin lasten toimesta köyhyytemme takia. Syksyisin lomien päätyttyä kun muut kertoivat koulussa hauskoista lomaretkistään niin minä olin hiljaa ja kuuntelin kateellisena. Kuviksen tunnilla piirsin ikimuistoisimman kesämuistoni kuten aina ensimmäisillä luokilla oli tapana tehdä. Minun paperilleni piirtyi lähileikkipuiston liukumäki! Nyt olen 27-vuotias ja edelleen katkera siitä, että työtön yksinhuoltajaäiti teki niin monta kakaraa. Moni varmasti halveksuu kommenttiani, ja pitää kalliita erikoisaktiviteetteja turhukkeina eikä niin välttämättöminä lapsen hyvinvoinnin kannalta. Aivan sama. Kyllä nämä asiat oikeasti voivat aiheuttaa suurta surua ja kateellisuutta ikätovereita kohtaan kun tuntuu siltä, että jää paitsi jostain suuresta ja hauskasta jota muut joka kesä kokevat. Suurin haaveeni lapsena oli aina päästä huvipuistoon. Viis siitä, että muualla lapsen unelmoivat puhtaasta juomavedestä. Suhteelliset ovat harmit meillä ihmisillä, joten pakko myöskin minun on kehoittaa teitä mammoja harkitsemaan oikeasti sitä lapsilukua! [/quote]

Mä muistan vielä 40-vuotiaana haaveilleeni, kateellisena, muille omasta polkupyörästä. Meillä oli vain yksi vanhimmalla tytöllä jolta jouduttiin sit kerjäämään josko lainais. Yleensä ei lainannut.=(

Kaikki muu kirjoittamasi oli kuin meiltä paitsi lapsia oli "vain" 3.

Vierailija
4/44 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 12:23"]

Taisin lukea Iltalehden jutun ja siinähän oli ainakin juttua perheestä, jolla 2 lasta. (Jotka siis kauhistelivat hinnoista.) Eli suurperhe? :) 

VIIDEN tenavan pykääminen on tänä päivänä EDESVASTUUTONTA!

Noh, meillä 5 lasta ja hinnoista ei valiteta, mutta minua ihmetyttää kun suurperheille on niin vähän vaihtoehtoja esim.hotelleissa! Jos halutaan reissata, täytyy ottaa 2 huonetta, kun heillä ei ole tarjota noin isoja. Onko se sitten mukavaa lomailla eri huoneissa, vaikkakin siellä vain nukutaan, mutta olisihan se mukava nukkua samassa paikassa koko sakki. 

Tulipa muuten mieleen tuosta, kun osa kirjoitti, että täytyy osata  ennakoida ja tehdä esim. vain se 1 lapsi jos joskus vaikka joutuu työttömäksi ym., mutta miten sitten jos vain tekee sen yhden ja tuleekin miljonääri jossain vaiheessa, sitten harmittelee, että himpskatti kun tuli vain tuo yksi tehtyä. Nyt voisimme elättää kokonaisen lauman. :) 

[/quote]

Vierailija
5/44 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:45"]Meillä on yksi lapsi ja juurikin taloudellisista syistä. En halunnut enenmpää mitä tiedän että pystyn taloudellisesti hoitamaan. On tärkeää että lasta voidaan viedä eri paikkoihin, antaa harrastaa eri lajeja, pukea lapsi kauniisti ja tarjota kaikinpuolin hyvä elämä, myös tosiaan taloudellisesti. En tarkoita että lapsen pitää saada kaikki mitä haluaa mutta ei aina myöskään tarvitse sanoa ei joka asiaan. Autoon mahtuu 3 henkinen perhe mukavasti ja ulkomaanmatkustelukin on mahdollista. Itse olen 4 lapsisesta perheestä jossa ei koskaan ollut varaa tehdä mitään.[/quote]  Sama täällä. Yksi lapsi ja pystymme hänet hyvin elättämään. Miettikääpä mammat sitä, että pian koittaa ne ajat, jolloin ns. ilmainen opiskelu loppuu. Jo vauvasta alkaen pitää ruveta keräämään opintorahastoa, koska yksi opintovuosi voi maksaa vaikkapa 40.000 e, kuten USA:ssa voi olla.

[/quote]

Meillä on neljä lasta ja jokaiselle on tilit avattu vauvana. Säästäminen on alkanut heti. Tulevaisuudesta kun ei koskaan tiedä.

Että äläs huolehdi muiden elämistä ;)

Alkuperäiseen, kalliista hinnoista on minun tuttavapiirissäni valittanut vain 1-2 lapsiset perheet. Mutta jos he ovatkin niitä jotka laskevat joka pennin ja lapsiakaan ei tehdä sen takia koska kaikki on niiiiiiin kallista?

Suurperheelliset eivät ole valittaneet vaan he ovat säästäneet kesälomareissua varten ja tehneet sen reissun sitten.

Mekin teemme niin. Joka kesä kykenemme menemään johonkin kun rahat ovat jo valmiina.

Vierailija
6/44 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 07:46"]Ei sitten aikanaan ole tullut mieleen ettei kannata tehdä niin montaa lasta jos ei niille ole varaa mitään hupia tarjota. [/quote]

Mingunmangunvoukunmoukun

Olen yhden lapsen äiti ja silti olen sitä mieltä, että Suomessa matkailu on liian kallista. Varaa on ja enemmänkin, mutta Suomi hinnoittelee itsensä ulos. Mekin menemme mieluummin ulkomaille, kuin maksan Särkänniemessä pullovedestä 2.60 ja huonoista ranskiksista 10 euroa.

Vierailija
7/44 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen valittanut vain yhdestä jutusta. Jos myydään perhelippu, niin miksi se ei ole perhelippu vaan isä-äiti-kaksi lasta-lippu.

Vierailija
8/44 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta ja meille Lintsin reissu maksaa n.110 €. Ostan lapsille rannekkeet etukäteen Prismasta. Aikuisille ei tarvita rannekkeita ja Lintsille pääsee sisään ilmaiseksi, toisin kuin Särkänniemeen, puhumattakaan Puuhamaasta, jossa kaikille joutuu ostamaan saman hintaisen pääsylipun kävipä laitteissa tai ei.  Otamme vesipullot mukaan. Lintsillä ostetaan yhdet pehmikset. Huvitellessa ei tule edes nälkä. Tuolla 110€:llä ei kyllä 5h perhe matkustaisi ulkomaille eikä muuallekaan, joten meillä on varaa kerran vuodessa Lintsiin vaikka köyhiä ollaankin.

Vierailija
9/44 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua tässä ketjussa ihmetyttää aikuisten kapeakatseisuus, siis että Lintsit ym. olisivat onnellisen lapsuuden perusasioita. Itse muistan köyhästä lapsuudestani parhaimpina arkiset hetket kotona, kun äiti leipoi pullaa ja oli rauhallinen tunnelma, tai suvun yhteisellä kesämökillä kun serkkujen kanssa saunottiin.

Yleensäkin lasten onnellisuus on kiinni vanhempien sisäisestä tasapainosta ja suhteen harmoniasta, ja jos siinä kohtaa on perusta kunnossa, kestää ulkoiset seikat vertailua mihin ökyelämään tahansa.

Vierailija
10/44 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huomioon että huvipuistot, tivolit sun muut ovat liiketoimintaa eikä harrastus tai hyväntekeväisyyttä. Ei noiden puistojen pyörittäminen mitään halpaa lystiä ole, ja kulujen kattamisen lisäksi niiden pitäisi myös tuottaa voittoa.

Vierailija
11/44 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä marisen kyllä, jos hinta on minusta kohtuuttoman korkea. Linnanmäelle meno maksaisi meidän perheeltä (4 henkeä) tänä kesänä 148e (ennakkolipuillakin 140e) ja se on jo liikaa. En halua laittaa yhteen huvipuistopäivään, muutaman tunnin hupiin (puolet ajasta jonottelua) noin valtavasti rahaa. Mieluummin vien lapset vaikka Hoploppiin tai Snadistadiin, niihin pääsee seitsemän kertaa tuolla samalla summalla ja hauskuutta on varmasti enemmän. Aiemmin on joka kesä käyty Lintsillä, mutta nyt ovat kerta kaikkiaan hinnoitelleet meidät ulos sieltä.

Vierailija
12/44 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi olla edes suurperhe. Riittää että on kolme lasta niin jää jo ulos useimmista "perhe"tarjouksista.

Vierailija
13/44 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mankuminen tässä ole oleellista. Minäkin kahden lapsen äitinä saatan niitä päivitellä, vaikka toinen on vielä vauva. Ihan kaikkea ei lapsen tarvitse saada, on hyvä oppia rahan arvo pienestä pitäen.

Mutta siinä mielessä olen kanssasi samaa mieltä, että sitä lapsilukua on kyllä syytä harkita, koska vaikka huvipuistot eivät ole välttämättömiä, niin silti sellainen lapsuus on surullista, jossa kaikki kiva on kielletty siksi, ettei ole varaa, kun sisarusta pukkaa jatkuvalla syötöllä. On monenlaista hyvää lapsuutta, mutta kyllä hyvään lapsuuteen kuuluu elämysten tarjoaminen. Niitä elämyksiä voivat olla vaikka metsäretket, mutta tuskin nekään onnistuvat jos vauvoja ja taaperoita piisaa joka käsiparille.

Vierailija
14/44 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ihan jo kahden lapsen hyvätuloisena äitinä ihmettelen noita hintoja. Varaa on kyllä käydä, mutta hinnalle ei vaan ole katetta niin paljon, että kannattaisi käydä esim. Linnanmäellä.

Vierailija
15/44 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itkee tämä kahden lapsen äitikin näitä hintoja... Tulotaso voi elämän kuluessa muuttua joskus huonompaankin suuntaan.

Vierailija
16/44 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta . Itse olen elänyt lapsuuteni 4 lapsisessa perheessä, jossa kaikilla pienet ikäerot. Lapsuuteni oli köyhä ja onneton. Koskaan emme päässeet huvipuistoihin, elokuviin tai vaikkapa mökkeilemään puhumattakaan ulkomaanmatkoista. Aina olimme kotona neljän seinän sisässä tai sitten kerrostalon etu- ja takapihalla, sillä suuren lapsikatraan raahaaminen jopa ilmaisiin huvitukseen (uimarannat, luontoretket) oli äidilleni työlästä ja usein täysin mahdotonta. Meillä ei ollut varaa edes autoon, joten liikkuminen oli hyvin rajoitettua. Minua jopa pilkattiin koulukavereiden ja pihapiirin lasten toimesta köyhyytemme takia. Syksyisin lomien päätyttyä kun muut kertoivat koulussa hauskoista lomaretkistään niin minä olin hiljaa ja kuuntelin kateellisena. Kuviksen tunnilla piirsin ikimuistoisimman kesämuistoni kuten aina ensimmäisillä luokilla oli tapana tehdä. Minun paperilleni piirtyi lähileikkipuiston liukumäki!
Nyt olen 27-vuotias ja edelleen katkera siitä, että työtön yksinhuoltajaäiti teki niin monta kakaraa. Moni varmasti halveksuu kommenttiani, ja pitää kalliita erikoisaktiviteetteja turhukkeina eikä niin välttämättöminä lapsen hyvinvoinnin kannalta. Aivan sama. Kyllä nämä asiat oikeasti voivat aiheuttaa suurta surua ja kateellisuutta ikätovereita kohtaan kun tuntuu siltä, että jää paitsi jostain suuresta ja hauskasta jota muut joka kesä kokevat. Suurin haaveeni lapsena oli aina päästä huvipuistoon. Viis siitä, että muualla lapsen unelmoivat puhtaasta juomavedestä. Suhteelliset ovat harmit meillä ihmisillä, joten pakko myöskin minun on kehoittaa teitä mammoja harkitsemaan oikeasti sitä lapsilukua!

Vierailija
17/44 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:15"]Tulotaso voi elämän kuluessa muuttua joskus huonompaankin suuntaan.[/quote]

Kyllä, ja myös se pitää ottaa huomioon lasten lukumäärästä päätettäessä.

Vierailija
18/44 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:09"]No minä ihan jo kahden lapsen hyvätuloisena äitinä ihmettelen noita hintoja. Varaa on kyllä käydä, mutta hinnalle ei vaan ole katetta niin paljon, että kannattaisi käydä esim. Linnanmäellä. [/quote]

Sama juttu. Linnanmäen hinnoittelupolitiikka muuttui täksi kaudeksi sellaiseksi, että pysytään poissa. Särkänniemeen lähtee isäntä lasten kanssa, kun minulla on kaveriviikonloppu.

Vierailija
19/44 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:22"] [quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:15"]Tulotaso voi elämän kuluessa muuttua joskus huonompaankin suuntaan.[/quote] Kyllä, ja myös se pitää ottaa huomioon lasten lukumäärästä päätettäessä. [/quote]
Eli parempi olisi olla tekemättä yhtään lasta, koska voihan käydä vaikka niin, että joskun sairastun, jään työttömäksi, talo palaa, trombi pyyhkäisee kotimme matalaksi... :D Hehehe!!! Onneksi meillä osataa elää enemmän hetkessä eikä miettiä kaikkia mahdollisia skenaarioita 25 vuotta eteenpäin.

Vierailija
20/44 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:37"][quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:22"] [quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 08:15"]Tulotaso voi elämän kuluessa muuttua joskus huonompaankin suuntaan.[/quote] Kyllä, ja myös se pitää ottaa huomioon lasten lukumäärästä päätettäessä. [/quote]
Eli parempi olisi olla tekemättä yhtään lasta, koska voihan käydä vaikka niin, että joskun sairastun, jään työttömäksi, talo palaa, trombi pyyhkäisee kotimme matalaksi... :D Hehehe!!! Onneksi meillä osataa elää enemmän hetkessä eikä miettiä kaikkia mahdollisia skenaarioita 25 vuotta eteenpäin.[/quote]

Totta, ei elämäänsä saa elää peläten pahinta kaiken aikaa... Lapsia ei taitaisi syntyä juuri ollenkaan, jos näin pitäisi varautua. No, järjen riemuvoittoja, niitä täällä riittää :)