Masentavaa, että on taas 17 tartuntaa! Tuleeko se nyt jo takaisin kuitenkin?
Juuri kun meinasin alkaa ajatella, että kai se siitä helpottaa ja harkitsin paluuta huolettomampaan elämiseen.
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
Rajojen auki pitäminen on hallitukselle tärkeämpää mitä suomalaisten hyvinvointi.
Mitä se rajojen sulkeminen auttaa, kun terassit on täynnä porukkaa. Kaupoissa porukka ei pidä turvavälejä.
Niin kuin miten huolettomampaa? Lakkaat taas pesemästä käsiä?
Mutta kyllähän ihmiset pitää päästää risteilyille ja terdelle. Voi tulla muuten paha mieli jollekulle, ja mitä meistä sitten maailmalla ajateltaisiin?
Jatkuvastihan nuo tartuntaluvut menee ylös ja alas. Huomenna saattaa taas olla vain muutama uusi tartunta.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan että voisi käydä vaikkapa kaupassa muutenkin kuin pikaisesti ruokaostoksilla. Pistäytyä mökkireissulla jossakin ostoksilla. Tavata sukulaisia ja tuttavia. Käydä kampaajalla. Tai käydä joskus vaikka kirpputorilla. Minulla oli tapana käydä joka viikonloppu itsepalvelukirppiksellä, mutta lopetin maaliskuussa.
Niin ja minä en ole ap, kunhan kerroin oman näkökulmani.
Fakta nyt on myös sekin että ei koko Suomea voida pysäyttää täysin ja ajaa suurinta osaa firmoista alas. Tartuntatauteja on ollut aina ja tulee olemaan. Ihmisiä kuolee näihin päivittäin. Korona ei ole pahimmasta päästä ja kuolleisuusluvut perusterveillä ovat minimaaliset. Kausi-influenssa on vaarallisuudeltaan samaa luokkaa.
Toki onhan huolestuttavaa että nyt Koronasta tuli pandemia, mutta jos raha ja talous ei maassa pyöri, ei ole kohta resursseja hoitaa ketään missään, ihmiset joutuu köyhyyteen ja ollaan konkurssissa. Sitten loppuu palvelut ja muut. Tässä nyt ei ole yksittäin kyse siitä että ”pakko on päästä kampaajalle” vaan myös siitä että sen kampaajan on saatava palkka jostain jolla elää.
Ei ole niin mustavalkoista tämän ratkaiseminen että kaikki kiinni ja karanteeni koko maahan loppuvuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
No vaikka, että uskallan taas halata läheisiäni.
Olen koko kevään varonut olemasta ketään kovin lähellä kun en ole tiennyt, että jos vaikka itse olenkin oireeton kantaja. Se on pidemmän päälle aika raskasta.
Tällä palstalla moni vaikuttaa ajattelevan ja hieman naivisti toivovan että korona katoaisi Suomesta jonnekin. Kannattaa yrittää sisäistää että näin ei ole käymässä eikä näin voisi käydä ilman massiivisia ihmisten terveyttä ja henkeä uhkaavia toimenpiteitä, jotka uhkaisivat koko yhteiskuntarauhaa.
Kun lakkaa haaveilemasta että korona katoaa, ei tarvitse kokea pettymyksiä ja säikähdyksiä joka päivä kun uusista koronatartunnosta uutisoidaan. Niitä tulee vielä pitkään, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Siihen on vaan pakko tottua ja sopeuttaa itse omaa toimintaansa sen mukaan mikä on tilanne milloinkin.
Juu, ja tulee tänne takaisin sillä millä tuli alkujaankin.
Lentokoneella, hyväosaisen keuhkoissa.
Jos tilanne etenee kuten monissa muissa Euroopan maissa niin pian rajoituksia tiukennetaan taas kuten muuallakin.
Tuntuu, että koronaan suhtaudutaan niin kuin johonkin julkkisjuoruun; pari kuukautta otsikoissa ja sen jälkeen ketään ei tunnu enää kiinnostavan ja oletetaan, että se oli siinä sit.
No ei ollut. Herätkää jo. Matkustaminen ei oo menossa minnekään, eikö voisi odottaa edes ens vuoteen?
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne etenee kuten monissa muissa Euroopan maissa niin pian rajoituksia tiukennetaan taas kuten muuallakin.
Tämä on ollut tiedossa jo keväästä asti. Jatkossa tuskin enää lähdetään yhtä rajuihin toimenpiteisiin, ts. koko maan ja kaikkien koulujen sulkemiseen. Sama tehdään alueellisesti.
Pk-seutulaisten kannattaa pikkuhiljaa alkaa ostaa vessapaperia yms. kulutustavaraa vähän varastoon, että ei tarvitse paniikissa hamstrata taas. Kaikilla alkaa olla jo kokemusta mitä juttuja kotona eristyksissä kuluu paljon. Vessapaperi kuuluu niihin. Normaalisti puolet päivästä paskotaan töissä ja koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja tulee tänne takaisin sillä millä tuli alkujaankin.
Lentokoneella, hyväosaisen keuhkoissa.
Se ei ole täältä mihinkään hävinnytkään, ja ne risteilyillä, raksoilla, kaljaterasseilla, leikkipaikoissa, päiväkodeissa ja kasvinviljelytiloilla tapahtuneet koronan leviämiset eivät kohdistu edes hyväosaisimpaan kansanosaan.
Toki matkailun avaaminen oli mielestäni idioottimaista, mutta kai sillä ajettiin takaa sitä, ettei eteläisemmän Euroopan maihin pumpattavaa rahaa koskevissa neuvotteluissa päästäisi perustelemaan Suomen maksuvelvoitetta sillä, että matkailua ei ole.
Surullista on kuitenkin se, että monikaan ei enää elä rajoitetusti. Eletään kuin ennenkin. Nyt sitä rahaa voisi käyttää, mutta muistaa silti ne turvavälit kaupoissa ja ravintoloissa, hygienian...
Mä en taida jaksaa elää näin eristyksissä kovin pitkään. Pelkkää etätyötä ja yksin ulkoilua.
Jos tämä jää päälle, niin on varmaan parempi kuolla pois kuin yrittää elää. Kun ei kerran mitään voi tehdä!
Suljetaan uusimaa, niin saadaan muut elää turvassa
Ylen tekstitvssä on uutinen, että uusi tartuntaennätys maailmalla vahvistettu, 259 848 tartuntaa päivässä, ja kuolemia 7360 päivässä. Joten tauti ei ole hävinnyt vaan päinvastoin. Suomessa tilanne saatiin hallintaan, mutta mitään paluuta entiseen normaaliin ei ole. Pitää omaksua uusi normaali, jossa jokapäiväisessä elämässä estetään tartuntoja omalla käytöksellä, toimii muihinkin tarttuviin tauteihin kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan että voisi käydä vaikkapa kaupassa muutenkin kuin pikaisesti ruokaostoksilla. Pistäytyä mökkireissulla jossakin ostoksilla. Tavata sukulaisia ja tuttavia. Käydä kampaajalla. Tai käydä joskus vaikka kirpputorilla. Minulla oli tapana käydä joka viikonloppu itsepalvelukirppiksellä, mutta lopetin maaliskuussa.
Kaikkia näitä voit tehdä, kun huolehdit käsihygieniasta ja turvavälien pitämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että todella moni suomalainen on tehnyt noita asioita koko pandemian ajan? Silloinkin, kun tartuntoja oli paljon enemmän kuin nyt? Ja tulevat tekemään, vaikka tartuntojen määrä nousisikin.
Miten se takaisin tulisi, kun ei se ole edes pois lähtenyt.