Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tahdon vastainen psykiatrinen hoito ja laskutus

Vierailija
02.06.2013 |

Jouduin siis pelkkään tarkkailuun, mutta sekin kesti neljä päivää ja tietenkin sairaalassa olosta laskutetaan.

Sairaalassa oli hyvin ahdistavaa. Ainoat hyvät puolet oli se että sai ruoan valmiina pöytään ja sinne sai tietokoneen ja kännykän.

Lääkkeiden mielivaltainen määrääminenkin ärsytti. Tai no itseni kohdalla käytiin kyllä hyvin läpi se mitkä lääkkeet eivät ainakaan sovi, mutta ei kunnolla haastateltu terveysjutuista. Verikokeet mulla oli ok mutta kotona huomasin pakkaus selosteesta ettei minulle määrättyjä lääkkeitä olisi kannattanut määrätä monestakin syystä.

Perjantaina pamahti lasku postiluukusta. Kyllä ottaa päähän entisestään, vaikkei suuresta summasta ole edes kyse. En sinne olisi halunnut jäädä hetkeksikään, eikä siinne jäämiseen ollut oikeasti perusteitakaan. No näkivätpä ainakin että ihan hyvin voiva olen päävikaisuuksistani huolimatta.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa maksaa se lasku, ne ovat suoraan ulosottokelpoisia. Jos rahat ei riitä (ilmeisesti tästä ei kuitenkaan ole kyse), käänny sossun puoleen.

Vierailija
2/14 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle sadan euron laskusta kyse ja maksan sen kyllä. Harmittaa vaan ihan hirveästi se koko sotku ja että siitä vielä joutuu maksamaan, vaikka kyse onkin aika pienestä summasta loppujen lopuksi.

Ap

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 10:57"]

Kannattaa maksaa se lasku, ne ovat suoraan ulosottokelpoisia. Jos rahat ei riitä (ilmeisesti tästä ei kuitenkaan ole kyse), käänny sossun puoleen.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 21:34"]

Anteeksi, mutta on todella vaikea uskoa, että olet joutunut väärinkäsityksen vuoksi pidättävälle. Voisin melkein vannoa ettei tuollaista "vahinkoa" käy.

[/quote]

Oma lapseni saattaa vastailla silmät auki minulle, kun käyn herättelemässä häntä. Vastaukset ovat kuitenkin silkkaa siansaksaa. Noustuaan jalkeille hän ei enää muista, että olen käynyt herättelemässä häntä eikä tietenkään muista sitäkään, mitä on puhunut minulle. 

Myös minut on yllätetty muutaman kerran sikiunesta. Olen vastannut puhelimeen ja puhunut ummet ja lammet asioita, joissa ei ole järjen häivää. Tosin minä olen muistanut, että olen ollut puhelimessa, mutta en sitä, mitä olen puhunut. Jälkeenpäin olen sitten joutunut tarkistelemaan. Onneksi ei ole käynyt noin ikävästi kuin ap:lla sairaalassa ollessaan. 

Vierailija
4/14 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 21:34"]

Anteeksi, mutta on todella vaikea uskoa, että olet joutunut väärinkäsityksen vuoksi pidättävälle. Voisin melkein vannoa ettei tuollaista "vahinkoa" käy.

[/quote]

Niille joilla on jokin mt-diagnoosi ennestään, voi kyllä käydä. Eksänikin kerran joutui, tulkittiin vähän liian innokkaasti psykoosiksi käytös... Sellainen asia josta ketään jolla ei ole ennestään diagnoosia ei joutuisi tahdonvastaisesti minkäänlaiseen hoitoon.

Vierailija
5/14 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tahdonvastaiseen hoitoon joutuvat eivät itse tajua että hoito on välttämätöntä..

Vierailija
6/14 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 11:43"]

Yleensä tahdonvastaiseen hoitoon joutuvat eivät itse tajua että hoito on välttämätöntä..

[/quote]

Ja joskus, kuten mulla kävi, tahdonvastaiseen hoitoon joutuminen voi johtua myös lääkärin väärinkäsityksestä! Minä olin unenpöpperössä puhunut asioita (vuodesairaalaosastolla) joita en muistanut ja herätessäni kuulustelussa en myöntänyt sanoneeni (koska en muistanut). Tahdonvastaiseen hoitoon jouduin (uneni vuoksi?) ja olin siellä 4 vrk. Tein valituksen siellä sosiaalityöntekijän kanssa mutta päätöksen sain vasta jälkikäteen kun tarkkailujakso oli ohi. Siinäkin sanottiin että jos potilas tuollaisia puhuu mitä lääkäri ja hoitaja olivat aamukierrolla kuulleet, on ihan asiallista tutkituttaa potilaan vointi psykiatrisella. Tässä tilanteessa se psykiatrinen oli pakkohoito.

Vierailija
7/14 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkailuajasta ei laskuteta. Jos tarkkailun päätyttyä jää vapaaehtoiseen hoitoon, laskutetaan myös tarkkailuajasta. Jos taas tehdään sulkeva hoitoonmääräämispäätös, ei myöskään tarkkailuajasta laskuteta.

Useimmat potilaat eivät näe hoidon tarkoitusta ja kukaan ei ikinä tarvitse lääkettä. Nämä ihmiset usein palaavat kerta toisensa hoitoon, kunnes jonain päivänä omaavat sairaudentunnon kun ovat jo menettäneet kaiken.

Vierailija
8/14 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jäänyt vapaaehtoiseen hoitoon, vaan lähdin hetitarkkailuajan päätyttyä kun paperit saatiin valmiiksi.

Lasku tuli postissa kuitenkin...

Ap

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 17:30"]

Tarkkailuajasta ei laskuteta. Jos tarkkailun päätyttyä jää vapaaehtoiseen hoitoon, laskutetaan myös tarkkailuajasta. Jos taas tehdään sulkeva hoitoonmääräämispäätös, ei myöskään tarkkailuajasta laskuteta.

Useimmat potilaat eivät näe hoidon tarkoitusta ja kukaan ei ikinä tarvitse lääkettä. Nämä ihmiset usein palaavat kerta toisensa hoitoon, kunnes jonain päivänä omaavat sairaudentunnon kun ovat jo menettäneet kaiken.

[/quote]

Vierailija
9/14 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ota yhteyttä potilastoimistoon, laskusta löytyy yhteystiedot.

Vierailija
10/14 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/14 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä tulla laskua, jos olit pelkän tarkkailuajan ja kotiuduit heti vapauttavan päätöksen saatuasi. Ota yhteys potilastoimistoon laskusta.

Vierailija
12/14 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitää sitten huomenna soitella ja kysyä asiasta

ja tehdä samalla valitus tarkkailuun jäämisestä.

Vierailija
13/14 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo siis kuka usko tuota etta nait jotain unta ja sen takia sut laitettiin hoitoon ?!! et varmaan itesekaan tuota usko....

Vierailija
14/14 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 oli ap, eikä kyse ollut mistään unesta. Mä en osaa sanoa ks. viestin kirjoittajan puolesta mitään, mutta kyllä niitä väärinkäsityksiä sattuu ja aina voi kaiken laittaa hulluuden piikkiin :)

Ap

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 01:25"]

joo siis kuka usko tuota etta nait jotain unta ja sen takia sut laitettiin hoitoon ?!! et varmaan itesekaan tuota usko....

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan