Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Remontin hinnan arviointi ennen asunnon ostoa?

Vierailija
18.07.2020 |

Onko mahdollista tehdä/saada edes suuntaa antavaa arviota siitä mitä tietyn asunnon remontti tulisi kustantamaan ennen ostamista? Olen hankkimassa ensimmäistä omistusasuntoa, ja vaihtoehtoina olisi sekä remontoituja että remontin tarpeessa olevia asuntoja. Tietysti remontoitu on vaihtoehtona helpompi, kun voi vain muuttaa sen kummempia miettimättä, mutta remontoimattomat ovat puolestaan totta kai halvempia, ja niissä pääsisi toteuttamaan omaa makua.

On vaikea tehdä valintaa remontoidun ja remonttia kaipaavan välillä kun ei tiedä mitä sen jälkimmäisen mieleiseksi laittaminen kustantaisi. Ymmärrän kyllä että hinta-arviota varten pitäisi tietää suurin piirtein millaiseksi asunto oltaisiin laittamassa, kun eri materiaalivaihtoehdoilla on eri hinnat.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pitkälti siitä, mitä remontteja pitäisi tehdä.

Vierailija
2/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten paljon aiot remontoida. Lisäksi omat materiaalivalinnat vaikuttaa suuresti. Seinät kannattaa maalata ja se halpaa hommaa. Keittiö, kylppäri, sauna, vessaremontteihin saakin uppoamaan kymppitonneja, lattiaan vaihtelevasti. Toki asnnon koko vaikuttaa kaikkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin ihan googletin vaikka "lattia remontti laminaatti hinta" niin esim. Urakkamaailman sivuilla on listattu todellisia esimerkkejä eri kaupungeissa, eri neliöillä, työn ja materiaalien hinnan osuus eriteltynä jne. Pitää toki miettiä sen kautta onko taitoa tehdä itse vai ei, ja vähän kartoittaa myös kuinka kalliita materiaalien pitää olla jotta miellyttävät omaa silmää. Pintaa syvemmälle menevissä rempoissa toki vielä riski, että löytyy joku kallis katastrofi...

Vierailija
4/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta riippuu siitäkin onko asunnossa asbestia. Kysy onko kartoitus tehty. Jos ei tarvitse purkaa asbestipurkuna, niin ei pintojen uusiminen niin hirveän kallista ole.

Jos haluat uuden "peruskeittiön" eli ei mitään luksusta niin varaisin kymppitonnin. Seinien maalaus ei ole kallista. Vanhat tapetit voit poistaa itse, maalatakin voi itse, tai tapetoida.

Riippuu tosiaan ihan siitä mitä kaikkea haluat remontoida. Usein on hyvä asua asunnossa hetki niin tulee mietittyä tarkemmin mikä siellä eniten tökkii.

Vierailija
5/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät uutta yksityisnäyttöä ja otat mukaasi jonkun remppafirman edustajan arvioimaan remontin hinnan.

Toki joudut maksamaan tuolle remppafirman henkilölle hänen ajastaan.

Vierailija
6/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin mieleiseni asunnon (hyvä taloyhtiö, hyvä sijainti) ja sitten tekisin ne rempat joihin on varaa. Vanha keittiö tai kylppäri tai muovimatot ei ole ikinä häirinneet mua. Ostaisin tosin talosta jossa linjasaneeraus on tehty, tai jos ihan tarkkaan ilmoitetaan kuinka paljon se tulee maksamaan.

Vierailija
7/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle muutamakin taho (remonttiryhmä ja välittäjä) sanoivat, että noin 780e/m2. Se oli 64m2 kolmiosta kerrostalossa, joka vaati _kaikkien pintojen_ ml kph ja keittiö, uusimisen.

Vierailija
8/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miten paljon aiot remontoida. Lisäksi omat materiaalivalinnat vaikuttaa suuresti. Seinät kannattaa maalata ja se halpaa hommaa. Keittiö, kylppäri, sauna, vessaremontteihin saakin uppoamaan kymppitonneja, lattiaan vaihtelevasti. Toki asnnon koko vaikuttaa kaikkeen.

Tiedostan että tässä on monta muuttujaa. Itse en tosiaan ole vielä niin pitkällä tässä että olisin päättänyt jonkin tietyn remppakohteen, mutta useimmissa pitäisi remontoida ainakin keittiö, monesti myös kylpyhuone. Tapetit/seinien maalaus ovat yleensä myös ajankohtaiset. Pääasiassa pintaremonttikohteita olen katsellut, ja puhutaan n. 80 neliön kokoisista asunnoista.

Sitä tosiaan pohdin, että voinko esim. laittaa myynti-ilmoituksen johonkin palveluun, listata asiat mitä haluaisin remontoitavan, ja saada jonkinlaiselta asiantuntijalta osviittaa todennäköisistä kustannuksista, vai onko sellainen edes mahdollista ilman että remonttireiskat pääsevät paikan päälle tutkimaan asuntoa?

Ap

Vierailija
9/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö, märkätilat ja lattiat vaatii isännöitsijältä luvan, pitää olla tehty määräysten mukaan.

Vierailija
10/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 80m2 asunto, pintaremontiin tarvikkeet ei nyt paljon maksa, jos ei tehdä kylpyhuoneeseen tai keittiöön täysremppaa.

Suurin kuluerä on työkustannukset, ammattimiehen palkka on 40-70€/h + alv 24%. Kirvesmiehen lisäksi tarvitaan usein sähkömies.

Ja niitä työtunteja tulee, kun purkaa entistä, paikkaa ja piikkaa, huolehtii jätehuollosta ja vasta sen jälkeen pääsee itse remppahommiin.

Viikossa (40h) ei paljon kerkiä saada uutta pintaa.

Vierailija
11/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedostan että tässä on monta muuttujaa. Itse en tosiaan ole vielä niin pitkällä tässä että olisin päättänyt jonkin tietyn remppakohteen, mutta useimmissa pitäisi remontoida ainakin keittiö, monesti myös kylpyhuone. Tapetit/seinien maalaus ovat yleensä myös ajankohtaiset. Pääasiassa pintaremonttikohteita olen katsellut, ja puhutaan n. 80 neliön kokoisista asunnoista.

Sitä tosiaan pohdin, että voinko esim. laittaa myynti-ilmoituksen johonkin palveluun, listata asiat mitä haluaisin remontoitavan, ja saada jonkinlaiselta asiantuntijalta osviittaa todennäköisistä kustannuksista, vai onko sellainen edes mahdollista ilman että remonttireiskat pääsevät paikan päälle tutkimaan asuntoa?

Ap

Seinät voi maalata/tapetoida ja vaihtaa lattia, mutta lähes kaikkeen muuhun tarvitset taloyhtiön luvan. Ammattilaisen suunnitelmat ja piirustukset. Lisäksi valvojan palkka. Jo nämä kustannukset 600-2000€ eli tässä vaiheessa olla vielä paperikuvien ja työselostuksen asteella.

Vierailija
12/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli keittiöliikkeen tarjous uudesta keittiöstä (ei lattioita) vähän yli kymmenen tuhatta. Mutta valitsin sitten Ikea-keittiörempan, ja purku plus uudet kaapit ja asennus plus sähköt tulee maksamaan noin viisi tuhatta.

Maalaan itse, ainoastaan maalit maksaa.

Vierailija
13/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 80m2 asunto, pintaremontiin tarvikkeet ei nyt paljon maksa, jos ei tehdä kylpyhuoneeseen tai keittiöön täysremppaa.

Suurin kuluerä on työkustannukset, ammattimiehen palkka on 40-70€/h + alv 24%. Kirvesmiehen lisäksi tarvitaan usein sähkömies.

Ja niitä työtunteja tulee, kun purkaa entistä, paikkaa ja piikkaa, huolehtii jätehuollosta ja vasta sen jälkeen pääsee itse remppahommiin.

Viikossa (40h) ei paljon kerkiä saada uutta pintaa.

Laskisin 500 e/m2, jos kerran keittiö, kph ja kaikki pinnat menee uusiksi.

Varmaan vähemmälläkin pääsee, mutta kph ja keittiö maksaa helposti purkuineen, suoristuksineen ja uusine kalusteineen + pintoineen jo kympin kappale.

Vierailija
14/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu monesta asiasta, kuten edellä onkin jo selostettu. Ei yksikään urakoitsija voi antaa mitään järkevää arviota näkemättä paikkaa, joten suoraan vaan netistä kysyminen ei auta.

Sinuna ostaisin asunnon, jossa uskot pystyväsi asumaan vaikka heti (vaikka jotain pitäisikin sinusta korjata/muokata) ja sitten lähtisin kyselemään hintoja.

Vierailija
15/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella tekemään mahdollisimman paljon itse.

Ja kuten aiempi sanoikin, ostaisin vaan sen hyvän asunnon. Mielestäni esimerkiksi retro keittiö on ihana, jos on siisti. En alkaisi turhaa vaihtamaan mitään mikä on aikoinaan tehty hyvin.

Vierailija
16/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos sinulla on antaa firmalle pohjapiirrustus, kuvia ja perustietoja mm. pintojen iästä sekä tarkat toiveet - mm. siitä, mitä koneita haluat keittiöön, minkä merkkiset kaapistot jne. - niin toki remonttifirma sulle voi arviohinnan laskea, mutta se on sitten yläkanttiin, koska harva firma haluaa hirttäytyä hintaan, joka kusee kintuille heti, jos vaikkapa seinäpinnat paljastuvatkin kylppärissä märiksi.

Sinulla ei ole tuttavapiirissä ketään talon rakentanutta tai remontteja tehnyttä? Jonka kanssa voisit käydä näytössä?

Noin hanskasääntönä keittiön kaapistojen ja koneiden ja välilaattojen vaihto maksaa kymppitonnin, kunnon kokoisessa keittiössä. Kylppäri menee suht samoille, jos uusit kaikki laatat ja kattopaneelit ja vaihdat kalusteet. Vaatekaapit saa asennettuna noin parilla tonnissa per seinä. Yhden huoneen seinien maalaus on itsetehtynä viitisenkymppiä.

Tätä rataa.

Jos kumminkin esimerkiksi ostat kasarilla rakennetun kämpän, jossa ei ole koskaan uusittu laatoituksia, se VOI olla abestiurakka, kannattaa kysyä isännöitsijältä, miten talon muitan asuntoja remontoitaeasa on asia ollut, se nostaa nimittäin kustannuksia.

Noin 30 tonnilla uusit keittiön ja kylppärin ja makkarin vaatekaapit, maalaat ja hiotutat parketit.

Vierailija
17/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos sinulla on antaa firmalle pohjapiirrustus, kuvia ja perustietoja mm. pintojen iästä sekä tarkat toiveet - mm. siitä, mitä koneita haluat keittiöön, minkä merkkiset kaapistot jne. - niin toki remonttifirma sulle voi arviohinnan laskea, mutta se on sitten yläkanttiin, koska harva firma haluaa hirttäytyä hintaan, joka kusee kintuille heti, jos vaikkapa seinäpinnat paljastuvatkin kylppärissä märiksi.

Sinulla ei ole tuttavapiirissä ketään talon rakentanutta tai remontteja tehnyttä? Jonka kanssa voisit käydä näytössä?

Noin hanskasääntönä keittiön kaapistojen ja koneiden ja välilaattojen vaihto maksaa kymppitonnin, kunnon kokoisessa keittiössä. Kylppäri menee suht samoille, jos uusit kaikki laatat ja kattopaneelit ja vaihdat kalusteet. Vaatekaapit saa asennettuna noin parilla tonnissa per seinä. Yhden huoneen seinien maalaus on itsetehtynä viitisenkymppiä.

Tätä rataa.

Jos kumminkin esimerkiksi ostat kasarilla rakennetun kämpän, jossa ei ole koskaan uusittu laatoituksia, se VOI olla abestiurakka, kannattaa kysyä isännöitsijältä, miten talon muitan asuntoja remontoitaeasa on asia ollut, se nostaa nimittäin kustannuksia.

Noin 30 tonnilla uusit keittiön ja kylppärin ja makkarin vaatekaapit, maalaat ja hiotutat parketit.

Me tehtiin vasta remontti 80 neliöiseen kolmioon. Kaikki siis uusiksi, esim. lattiat piti hioa ja tasoittaa vanhan parketin ja muovimaton poiston jälkeen. Tuota lattiahommaa ei moni hoksaa budjetoida! Harvoin ikivanha parketti on siinä kunnossa, että pelkkä hiominen riittää.

Mutta siis tehtiin kaikki mahdollinen itse: purkutyöt, pohjatyöt kaikkeen mahdolliseen, maalaus, tapetointi, listoitus, tilattiin vaatekaapit yms netistä ja kasattiin itse jnejne. Ammattilaisilta luonnollisesti sähkö- ja putkityöt, keittiön asennus ostettiin myös. Puolison isä teki kaikki laatoitukset eli säästettiin siinä iso summa.

Tähän remppaan meni meillä tuo 30 tonnia eli jos ulkopuolisella teetättäis koko homman, niin kyllä se 50-60 tuhatta on lähempänä todellista arviota. Riippuen siitä tietenkin, että onko valmis tekemään itse esim. purkutyöt.

Vierailija
18/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Seinät voi maalata/tapetoida ja vaihtaa lattia, mutta lähes kaikkeen muuhun tarvitset taloyhtiön luvan. Ammattilaisen suunnitelmat ja piirustukset. Lisäksi valvojan palkka. Jo nämä kustannukset 600-2000€ eli tässä vaiheessa olla vielä paperikuvien ja työselostuksen asteella.

Lattian vaihtoon tarvitaan myös lupa.

Vierailija
19/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei todellakaan taloyhtiön lupaa varten tarvitse mitään ammattilaisen tekemiä suunnitelmia, jos ei kosketa rakenteisiin tai muuteta olemassa olevien vesipisteiden tms paikkaa. Eli jos et tee muutoksia pohjaan, niin riittää remontti-ilmoitus isännöitsijälle. Suullinen selitys siis siitä mitä aiotaan tehdä. Isännöitsijä sitten valitsee taloyhtiön puolesta valvojan remontille, ja tuon valvojan maksaa remontoija kyllä.

Vierailija
20/26 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei todellakaan taloyhtiön lupaa varten tarvitse mitään ammattilaisen tekemiä suunnitelmia, jos ei kosketa rakenteisiin tai muuteta olemassa olevien vesipisteiden tms paikkaa. Eli jos et tee muutoksia pohjaan, niin riittää remontti-ilmoitus isännöitsijälle. Suullinen selitys siis siitä mitä aiotaan tehdä. Isännöitsijä sitten valitsee taloyhtiön puolesta valvojan remontille, ja tuon valvojan maksaa remontoija kyllä.

Siis kirjallista selitystä tarkoitin. Ei tarvitse olla mitään pohjapiirroksia tms kuvia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi