Harmittaa tyttären puolesta kun keskiarvoksi
tuli 8,9. Niin lähellä olis ollu 9,0 ja tyttären mielstä sen jo mieltää paljon paremmaksi kuin kasilla alkava, totta.
Kommentit (38)
Todistukset jaetaan vasta huomenna.
Mitä väliä sillä todistuksen numerolla on, jos tyttö kuitenkin osaa saksansa kympin arvoisesti? Oli reilua opettajalta kertoa asia.
Itse kun olin OHO-palaverissa, ihmettelin, kuinka tytölläni oli matikasta ysi tokarissa, vaikka kokeet ovat olleet kasin luokkaa. Opettaja totesi, että tehtävät on tehty ja tuntiaktiivisuus on hyvä, ja kokeet ovat vain yksi osa-alue arvostelua.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 19:48"]
Meillä ei vielä keskiarvosta tietoa, mutta tyttö totesi silmät kirkkaina, että olisi saanut saksasta 10, (ope sanoi), mutta kun on mölynnyt tunnilla niin saa vain 9. Mutta että onhan se 9 hyvä numero. Voi vee!
[/quote]Ei mölyämiset vaikuta jos kokeista saanut kymppejä, tehnyt tehtävät, tunnilla aktiivinen
[/quote]
Tottakai vaikuttaa. Tunnilla täytyy osata käyttäytyä, jos mielii saada kymppejä.
[/quote]Viimeistään ylppäri kirjoituksissa selviää onko älliä.
Tuohan on hyvä keskiarvo. Turha sitä on harmitella. Loppujen lopuksi sillä ei ole mitään merkitystä onko ka 8,9 vai tasan 9. Voisitteko olla iloisia siitä että ka on melkein 9? Nauttikaa kesästä!
Todistukset todellakin jaetaan vasta huomenna.
Mutta aavellä nämäkin asiat tiedetään luonnollisesti etukäteen... :)
Kyllä mä ainakin lukiossa laskin keskiarvon etukäteen. Ei ap käsittääkseni kertonut mistä luokka-asteesta on kyse.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 22:54"]
Kyllä mä ainakin lukiossa laskin keskiarvon etukäteen. Ei ap käsittääkseni kertonut mistä luokka-asteesta on kyse.
[/quote]
Tuskin lukiossakaan pystyy laskemaan kuin kokeiden keskiarvon. Loppu jää opettajien arvioinnin varaan.
Meillä ainakin ope oli kertonut jo eilen eri aineiden arvosanat kaikille jotka halus tietää, että täyin mahdollista.
Voi vitsi, kuinkahan mammat saa nyt unen päästä kiinni ollenkaan, kun jänskättää, että onko se keskiarvo 9,9 vai 10!
Samaa harmitteli meidän tyttö viime vuonna - ka oli 8,95.
Nyt hän on lukiossa ja sai tietää viimeisen jakson arvosanat jo eilen. Paperitodistukset jaetaan tänään.
Meillä ei vielä keskiarvosta tietoa, mutta tyttö totesi silmät kirkkaina, että olisi saanut saksasta 10, (ope sanoi), mutta kun on mölynnyt tunnilla niin saa vain 9. Mutta että onhan se 9 hyvä numero. Voi vee!
[/quote]Ei mölyämiset vaikuta jos kokeista saanut kymppejä, tehnyt tehtävät, tunnilla aktiivinen
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Arvostelukriteerit ovat muuttuneet. Nykyään saa kasin kun kokeista täydet ym. 9 ja 10 vaativat oppilaalta oma-aloitteellisuutta opiskella enemmän mitä koulu vaatii.
Vanha kymppi on tämän päivän kasi.
Meillä ainakin pojan saksan numero oli jouluna käytöksen vuoksi ysi. Mielestäni ja pojankin mielestä ihan oikein. Saa nähdä mitä on nyt, kun sai kevätjuhlassa primusstipendin. :-)
Mun luokkakaveri sai ysillä keskiarvoksi melkein 10, en muista tarkkaan, mutta enemmän kuin 9,5 mutta ei kuitenkaan 10. Oli pettynyt itseensä kun ei saanut kymppiä. Ko. ihminen opiskeli lääkäriksi ja lääkiksen aikana meni naimisiin ja sai pari lasta. Nyt reilu kolmekymppisenä on lähellä hermoromahdusta kun kaikki ei mene suunnitellusti eikä hän voi itse kaikkeen vaikuttaa. Potilaat on vääränlaisia, lapsilla on oma tahto eikä mies tee niinkuin käsketään.
Meillä oli parhaan oppilaan keskiarvo ysillä 9,9. Muistaakseni kuvis oli 9. Hän näkyy Googlen mukaan toivivan opettajana nykyisin:) Oli tosi sosiaalinen ja iloinen ihminen silloin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 07:52"]
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Arvostelukriteerit ovat muuttuneet. Nykyään saa kasin kun kokeista täydet ym. 9 ja 10 vaativat oppilaalta oma-aloitteellisuutta opiskella enemmän mitä koulu vaatii.
Vanha kymppi on tämän päivän kasi.
[/quote]Vaikuttaa aktiivisuus, tehtävät on tehty. Pojalla peruskoulun jälkeen huonoin numero oli 9. Kymppejä oli enemmän ku ysejä. Ei ollut hikipinko.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 00:04"]
Voi vitsi, kuinkahan mammat saa nyt unen päästä kiinni ollenkaan, kun jänskättää, että onko se keskiarvo 9,9 vai 10!
[/quote]Ei oo mun pojalla kymppiä. Jouluna oli yx kasi äikästä. Siis on lukiossa.
[/quote]
Tottakai vaikuttaa. Tunnilla täytyy osata käyttäytyä, jos mielii saada kymppejä.
[/quote] Minunki poika on välillä huudellut sivusta tunnilla huomautuksia, ei oo nk kiltti oppilas. Silti todistus vilissyt ysejä ja kymppejä. Voihan olla että jos ois ollut kiltti tunnilla niin ne ysit olisi kymppejä. Itse laskin kokeiden keskiarvot, tunnilla liianki aktiivinen kertoi ope hymyssä suin peruskoulussa, läksyt teki , tosin pari kertaa jäänyt tekemättä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 09:00"]
[/quote]
[/quote] Minunki poika on välillä huudellut sivusta tunnilla huomautuksia, ei oo nk kiltti oppilas. Silti todistus vilissyt ysejä ja kymppejä. Voihan olla että jos ois ollut kiltti tunnilla niin ne ysit olisi kymppejä. Itse laskin kokeiden keskiarvot, tunnilla liianki aktiivinen kertoi ope hymyssä suin peruskoulussa, läksyt teki , tosin pari kertaa jäänyt tekemättä.
[/quote]Jatkan vielä. Ansaitusti sai numerot. En ole koskaan ajatellut että kyllä sun olisi pitänyt saada 10 kun sai ysin todistukseen. Itse on tehnyt läksyt, ei ole tarvinnut auttaa.
[/quote]
Tuo on niin syvältä. Pärstäkerroin vaikuttaa kaikissa aineissa. Miksei ole mölyämisarvosana (käytös) selkeästi erikseen ja osaamisen arvosanat erikseen.
No, kyllä minä tuon harmin toisaalta ymmärrän, mutta kyllä se siitä kohta kirkastuu, hyvä keskiarvo kuitenkin. Olin itse tosi tunnollinen oppilas, en mikään penaalin terävin kynä, mutta lukemalla pärjäsin ihan hyvin. Poikani on selvästi se terävämpi kynä, mutta häntäpä ei juuri arvosanat kiinnosta. Koulunkäyntimotivaatiota yritän jotenkin ylläpitää, mutta muuten olen oppinut hänen kauttaan ajattelemaan, että eiköhän nyt riitä, että ne perusasiat oppii (ja mieluummin pysyvästi, toisin kuin minä hauki on kala -metodillani), ei niillä arvosanoilla välttämättä tee yhtään mitään. Tietysti jatko-opintoihin on sitten keskiarvorajoja, mutta toisaalta esim. minä pääsin kotikuntani lukioon ihan heittämällä sisään (sinne pääsivät oikeastaan kaikki), enkä olisi muualle halunnut silloin muuttaakaan, ja yliopistoon pääsin pääsykokeen avulla. Joskus tuntuu, että etenkin tyttöjen kohdalla saa pitää varansa siitä, ettei kasvata jotain tunnollista suorittajaa, jolla ei ole ensimmäistäkään omaa ajatusta tai käsitystä siitä, kuka on ja mitä haluaa. (Tämä nyt ei ollut moite sinulle ap, kun en edes tiedä tapauksesta enempää!)