Noista kasvirasvoista vielä...
...siis olenko mä ainoa täällä palstalla, joka laittaa leivän päälle margariinia ja käyttää ruuanlaittoon rypsiöljyä?
Nää tavat olen oppinut suomalaisista ravitsemussuosituksista ja ei oo tullut mieleenkään, että oisivat jotenkin epäterveellisiä.
Jos ne kovat rasvat ovat jotenkin terveellisempiä, niin miksei sitten ravitsemussuosituksia ole muutettu?
Kommentit (9)
Mä vähän luulen, että tosiasiallisesti kukaan ei tiedä, mikä rasva on kaikkein terveellisin. Voi olla, että kasvirasvoilla on tiettyjä terveysvaikutuksia, ja kovilla rasvoilla toisia terveysvaikutuksia, ja näiden keskenäinen vertailu ei varmaan ole helppoa. Uskon myös, että monipuolisuus on terveyden kannalta parempi kuin yksipuolisuus. Väitetäänhän ruisleipääkin terveelliseksi mutta ei ruokavalio silti voi perustua yksin ruisleipään.
Margariinia en syö koska se on pahaa. Syömme Oivariinia leivän päällä, sitä käytetään myös ruoanlaitossa oliiviölyn kanssa. Silloin tällöin tulee ostettua rypsiöljyä. Leipää meillä menee aika vähän, joten tuo Oivariinin kulutus pysyy maltillisena. Lisäksi meillä syödään pähkinöitä, joista saa niitä kasvirasvoja vielä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:51"]
...siis olenko mä ainoa täällä palstalla, joka laittaa leivän päälle margariinia ja käyttää ruuanlaittoon rypsiöljyä?
Nää tavat olen oppinut suomalaisista ravitsemussuosituksista ja ei oo tullut mieleenkään, että oisivat jotenkin epäterveellisiä.
Jos ne kovat rasvat ovat jotenkin terveellisempiä, niin miksei sitten ravitsemussuosituksia ole muutettu?
[/quote]
RAvitsemussuosituksia ei muuteta, koska se ei ole teollisuuden etujen mukaista. Lisäksi niitä laatineet asiantuntijat menettäisivät loputkin uskottavuudestaan.
Tällaisessa pelissä me kuluttajat ollaan pelinappuloina...
Itse ajattelen niin, että luonnolliset rasvat ovat terveellisimpiä, parhaita ovat luonnostaan nestemäisessä muodossa olevat öljyt, kuten oliiviöljy. Kovetetut kasviöljyt ovat kemiallisesti käsiteltyjä ja vaikuttavat haitallisesti elimistössä. Eläinrasvat ei kohtuudella käytettynä ole mikään ongelma. Itseasiassa esim. voihappo on suolistolle tosi tärkeäkin.
Kookosöljy (huom! ei se munkkirasva) ei osallistu tähän moega 3vs6 prosessiin ollenkaan, koska se on keskipitkäketjuinen rasvahappo.
ajatteletko ap koskaan omalla järjelläsi vai seuraatko vain "virallista" totuutta?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 15:30"]
[/quote]
RAvitsemussuosituksia ei muuteta, koska se ei ole teollisuuden etujen mukaista. Lisäksi niitä laatineet asiantuntijat menettäisivät loputkin uskottavuudestaan.
Tällaisessa pelissä me kuluttajat ollaan pelinappuloina...
Itse ajattelen niin, että luonnolliset rasvat ovat terveellisimpiä, parhaita ovat luonnostaan nestemäisessä muodossa olevat öljyt, kuten oliiviöljy. Kovetetut kasviöljyt ovat kemiallisesti käsiteltyjä ja vaikuttavat haitallisesti elimistössä. Eläinrasvat ei kohtuudella käytettynä ole mikään ongelma. Itseasiassa esim. voihappo on suolistolle tosi tärkeäkin.
Kookosöljy (huom! ei se munkkirasva) ei osallistu tähän moega 3vs6 prosessiin ollenkaan, koska se on keskipitkäketjuinen rasvahappo.
[/quote]
Voi herrajumala. Ja eläinrasvoja koskeva meijeriteollisuus tai tehomaatalousko ei ole teollisuutta, jonka taloudellisia etuja ei kukaan suojele eikä maailmanlaajuisesti tue miljardeilla?
Joskus näissä argumenteissakin kannattaisi vähän - edes vähän - käyttää jotain järkeä tai logiikkaa. Kannattaisi ensin tarkistaa, että mitkä teollisuuden alat niitä isoja taas olikaan.
Oliiviöljyä suositellaan muualla maailmassa lähinnä siksi, että se on siellä paljon yleisemmin käytössä kuin rypsiöljy. Siitä on ollut myös ylituotantoa Välimeren maissa, joten mm. EU on tukenut sen markkinointia. Rypsiöljy on vähän sellainen suomalainen/pohjoismaalainen erikoisuus. Mutta rasvahappokoostumukseltaan rypsiöljy peittoaa oliiviöljyn terveellisyydessä. Oliiviöljyssä ei ole juuri ollenkaan omega-3:sta!
[/quote]
Olet ilmeisesti lukenut taas jotain karppaajien hömpötyksiä. Niistä ei kannata välittää, sama kuin lukisi kiihkouskovaisten höpötystä mistä tahansa. Pehmeät kasvirasvat on todettu terveellisimmiksi kaikissa tutkimuksissa, ja niitä kannattaa suosia.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 16:09"]
Oliiviöljyä suositellaan muualla maailmassa lähinnä siksi, että se on siellä paljon yleisemmin käytössä kuin rypsiöljy. Siitä on ollut myös ylituotantoa Välimeren maissa, joten mm. EU on tukenut sen markkinointia. Rypsiöljy on vähän sellainen suomalainen/pohjoismaalainen erikoisuus. Mutta rasvahappokoostumukseltaan rypsiöljy peittoaa oliiviöljyn terveellisyydessä. Oliiviöljyssä ei ole juuri ollenkaan omega-3:sta!
[/quote]
Oliiviöljyn puolesta kirjoittaa kyllä myös Pohjois-Amerikkalaiset usein, ja minusta ne perustelut tosiaan kuulostaa varsin vakuuttavilta.
Valitettavasti se omega-3 rypsiöljyssä ei juuri hyödytä, koska tosiaan rypsistä saa myös runsaasti omega-6:tta , noin tuplasti enemmän kuin kolmosta, joten se vääristää ennestään omegatasapainoa liikaa omega-6 -suuntaan. Oliiviöljy on tuossa mielessä neutraali: se ei sisällä juuri omega-3:a, mutta ei omega-6:ttakaan. Sen päärasva on omega-9. Eli se omega-3/6 tasapaino minkä saa muusta ruokavaliosta säilyy, kun rasvaksi käyttää oliiviöljyä, kun taas rypsiöljy vinouttaa sitä muutenkin yleensä liikaa saadun omega-6:n suuntaan, vaikka siinä on sitä kolmostakin.Omega-6 ylimäärä taas aiheuttaa monia terveysriskejä esim. tulehdus- ja allergisten reaktioiden voimistumista.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 16:09"]
[/quote]
Olet ilmeisesti lukenut taas jotain karppaajien hömpötyksiä. Niistä ei kannata välittää, sama kuin lukisi kiihkouskovaisten höpötystä mistä tahansa. Pehmeät kasvirasvat on todettu terveellisimmiksi kaikissa tutkimuksissa, ja niitä kannattaa suosia.
[/quote]
Pehmeät kasvirasvat, joo joo.. Kannattaa kuitenkin muistaa, että on kasvirasvoja ja "kasvirasvoja". Eli lähtökohtana ovat rasvat niiden luonnollisessa muodossaan (kylmäpuristut kasviöljyt, pähkinät, siemenet, kookosöljy, avokado jne.) ja toisessa päässä jalostetut rasvat (esim. tavalliset kuumakäsitellyt kasviöljyt) sekä pitkälle käsitellyt, synteettiset eli keinotekoiset kasvisrasvat kuten margariinit.
Itse suosin mahdollisimman vähän prosessoituja ruokia, pätee myös rasvoihin. Miksi käyttäisin synteettistä margariinia, kun voin käyttää ihania kylmäpuristettuja kasviöljyjä sekä voita? Tietysti jos on henkilö, joka muutenkin perustaa ruokavalionsa eineksiin, valmisruokiin, kevyt-light-0%-rasvaa-ei lisättyä sokeria-mutta täynnä makeutusaineita ja esansseja ja väri- ja lisäaineita -tuotteisiin, niin kai siihen samaan syssyyn sitten menevät keinotekoiset rasvatkin.
Ei kovat eläinrasvat ole tieteellisen tiedon mukaan suinkaan terveellisempiä, vaan liikaa syötynä jopa haitallisia. Mutta tietyissä vähähiilihydraattisen ruokavalion kannattajien piireissä varsinkin niitä suositaan ja siellä levitetään käsitystä että voi on erityisen terveellistä mutta kasviöljy ei.
Itse uskon suosituksia siinä että eläinrasvaa on hyvä vain kohtuukäyttää, mutta en kyllä usko margariinin terveellisyyteen, koska itse vältän mieluiten prosessoituja elintarvikkeita. Öljyt öljyinä ja voi voina, eikä teollisena kovetettuna valmisteena.
Rypsiöljy on vähän siitä jännä, että lähinnä suomalainen lähdekirjallisuus sanoo sitä erityisen terveelliseksi... Kun lukee muunmaalaista tietoa, oliiviöljyä pidetään paljon terveellisempänä. Rypsissä on kyllä sitä omega-3:a, mutta kun siinä on myös omega-6:tta, niin itse asiassa se ei vaikuta edullisesti omega-3-omega-6 tasapainoon ihmisessä, ja se tasapaino on tärkeämpi kuin saadun omega-3:n määrä. Lisäksi rypsissä on ulkomaisen kirjallisuuden mukaan myrkyllistä erukahappoa ja se oksidoituu eli härskiintyy helposti myös elimistössä, oliiviöljy on vakaampi (samoin eläinrasvat).