lähtisitkö puolisosi mukaan ulkomaille, jos
se tarkoittaisi irtisanoutumista omasta työstäsi?
Mun mies on tässä tilanteessa. En ole varma, mitä voin häneltä pyytää, varsinkin kun pelkään, että kokonaiskuvio tulee tarkoittamaan taloudellisen tilanteen heikentymistä. Mut mun itse on pakko lähteä.
Kommentit (9)
No jos on "pakko" lähteä, niin sitten miehen olisi "pakko" lähteä mukaan. Me ollaan perhe, joten tykätään asua samassa paikassa, enemmällä tai vähemmällä rahalla, ei sillä ole merkitystä.
Muutto on tilapäinen, vuoden tai kaksi. "Pakko" on tietenkin suhteellinen tekijä, mutta jos haluan urallani eteenpäin niin nyt on lähdettävä - ja jos en lähde, tiedän, että melko varmasti saa vaihtaa alaa tulevaisuudessa. Tosin lähtökään ei TAKAA mitään. Tässä pelataan vähän tuplaa tai kuittia, sillä erotuksella, että jos ei pelaa, ei melko varmasti saa yhtään mitään.
Mies ei saa työstään mitään vuorottelu- tms vapaita, koska kyseessä on yksityinen firma.
No kyllä! Mieheni haluaisi jenkkeihin töihin ja koko ajan olen kannustanut. Musta olis ihana kotirouvailla pari vuotta, kirjoittaisin ja maalaisin.
Miten miehen urakehitys jatkossa? Olisiko tyytyväinen tuossa firmassa seuraavat 10 vuotta tai jopa eläkeikään asti? Voisiko hän tehdä jotain ulkomailla? Onko hän sellaisella alalla, että on helppo saada töitä sitten kuin palaatte Suomeen?
Paljon riippuu myös suhteesta. Joillekin kaukosuhde on helpompaa, ja loppujen lopuksi vuosi on lyhyt aika. Erityisesti jos olet Euroopassa eli pystyisitte varmaan näkemään suhteellisen usein. Myös taloudelliset seikat vaikuttaa. Itse varmaan voisin irtisanoutua ja lähteä miehen perässä ulkomaille, mutta olettaisin sitten myös että mies hyvin pitkälle elättää minut siellä jos järkevää työtä ei ole tarjolla.
Tilaisuus päästä pois Suomesta? Ottaisin loparit yhtään enempää miettimättä.
Minun mies lähti mukaan ja irtisanoutui. Rahatilanteemme pysyi suurinpiirtein samana muutosta huolimatta ja muutto on pidempiaikainen. Oletko valmis kaikkeen negatiiviseen, jota voi seurata? Kaikki ei välttämättä mene siten kuten se näyttää paperilla. Tai oikeastaan olen varma, että jotakin negatiivista varmasti tulee ja sen yli teidän on jotenkin rämmittävä.
Olen työpaikassa, missä suurinosa on muualta tulleita. Sanoisin, että kukaan ei kyllä noin lyhyen ajan takia jätä vakinaista työpaikkaansa muualla. Paljon on perheitä pienien lasten kanssa, joissa osa perheestä asuu toisessa maassa ja osa toisessa. Jopa raskaita naisia pienten lasten kanssa ja perheen isä on töissä muualla.
Kannattaa siis miettiä tosi tarkkaan. Jos teillä ei ole lapsia, sanoisin, että miehellä ei ole mitään järkeä seurata sinua yhtään minnekään.
KOmpensoiko yrityksesi puolison mukaan lähtemisen? Jotkun firmat tekee niin.
Itse lähtisin kyllä jos puolison työ veisi maailmalle, samoin mies lähtisi minun mukaani - tosin hän voi tehdä työtään mistä tahansa eli ei joutuisi irtisanoutumaan.
Ap:n mies on duunariammatissa, jossa "urakehitystä" ei ole. Hänellä on nyt mukava ja hyvä työpaikka, jossa hänellä itsellään vakaat olot siitä huolimatta, että ala on suhdanneherkkä ja yt:t käytännössä koko ajan päällä. Tavallaan hän olisi siinä tyytyväinen lopun ikäänsä, tavallaan taas hänkin kaipaa jo jotain muuta. Hän ei todennäköisesti voi tehdä oman alansa hommia ulkomailla, mutta varmaan keksisi jonkun harrasteen. Palattua hän saisi varmasti jotain alansa töitä, mutta ei välttämättä yhtä hyvää, mukavaa ja vapaata työpaikkaa kuin missä nyt on. Toisaalta ehkä hän voisi ryhtyä sitten yrittäjäksi. Mutta se taas on niitä haihatteluja, joiden toteutumisesta ei voi olla mitään varmuutta.
Me olemme aikanaan eläneet kaukosuhteessa vuoden kun aikaisemmin olin ulkomailla. Se oli miehelle ihan siedettävää, mutta itse en oikein hyvin kestänyt sitä.
Vaikea rasti etenkin jos taloudellinen tilanne vaikeutuisi. Olen ollut toimivapaalla kyllä miehen ja perheen kanssa ulkomailla pari vuotta. Miten niin sinun on "pakko"? Onko se tilapäinen vai pysyvä muutto? Vuosi etänäkin kyllä onnistuu.