Riita ilmaisutavoista - mitä tässä tapahtuu?
Saatiin puolison kanssa aikaan riita ilmaisutavoista ja vastaamattomuudesta.
Kun minä kysyin häneltä, aikooko hän vielä syödä tuota ruokaa, kun hän oli laittamassa pikkuruiset ruoanjämät takaisin jääkaappiin, hänen mielestä se oli suora kehotus heittää loput jämät roskiin eikä hän vastannut mitään, vaan laittoi ruoan jääkaappiin. Tarkoitin kyllä oikeasti kysyä tarkistaakseni, laittaako hän ruoan jääkaappiin itseään varten (=ruoka saattaa tulla syödyksi) vai sillä ajatuksella, että ehkä joku haluaa vielä syödä sitä (=ruoka unohtuu varmuudella jääkaappiin).
Kun hän kysyi minulta, laitanko pöydällä olevan kahvimukini tiskikoneeseen, minä koin sen kehoituksena laittaa kahvimuki koneeseen, enkä vastannut vaan vein sen kupin sinne koneeseen. Mutta se ei ollut kuulemma kehotus vaan kysymys, että aionko vielä käyttää kuppia.
Joo tiedän, aivan mitätön ja typerä aihe riidalle. Mutta meillä tuntuu menevän vähän väliä sukset ristiin tällaisten ihmeellisten tulkintaerojen takia, ja olen alkanut miettiä, onko tässä nyt joku murteeseen liittyvä eroavaisuus takana? Siis samaan tapaan kuin kehdata ja viitsiä vaihtavat päittäin merkitystä riippuen, missä päin Suomea ollaan. Minä olen pk-seudulta ja puoliso Itä-Suomesta. Vai onko liiallinen kotitoimistoilu ja toistemme naamojen tuijottaminen vain pehmittänyt jomman kumman/molempien aivot?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Ette ole enää ns samalla taajuudella.
Nyt on aika tonkia luurangot kaapeista ja löytää yhteys uudelleen.
Tämä on se hetki, jonka myötä nainen alkaa helposti suunnitella eroa joka tulee miehelle yllätyksen. Eihän tuollaista jatkuvaa väärinymmärtämistä jaksa kukaan...
Kirpaisee myöntää, mutta muutaman kerran olen miettinyt, olisiko erillään helpompaa. Ja luulen, että olet oikeassa tuosta samasta taajuudesta... Tosi vaikea hahmottaa, mikä kaikki johtuu nyt tästä poikkeuksellisen paljosta yhdessä olemisesta, ja mikä on osa syvempää ongelmaa. Ehdotin puolisolle kerran puolivakavissani pariterapiaa, mutta ei lämmennyt ajatukselle ainakaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Jaah, insinöörimies, veikkaan?
Ei insinööri, mutta teknisellä alalla kyllä. Miten insinööriys liittyisi asiaan?
Jaah, insinöörimies, veikkaan?