Onko sinulle tehty leikkaus?
Onko sinulle tehty syystä tai toisesta leikkaus tai leikkauksia? Mitä on leikattu ja miksi? Toivuitko hyvin? Jäikö pahat arvet?
Kommentit (31)
Minulle tehtiin parikymmentä vuotta sitten silmäleikkaus, missä pääsin silmälaseista eroon. Leikkaus tehtiin yksityisellä puolella.
On leikattu sydän. Rinnassa on 22cm pitkä arpi muistona ja pallean päällä 3 pleuraputkien reikien tekemää arpea.
Lähinnä on rekonstruktiivisia kirurgisia toimenpiteitä. Muun muussa sukuelinkirurgiaa, kasvojen kirurgiaa, silmäkirurgiaa... Siinä ne aikalailla. Lapsuudesta aikuisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
On leikattu sydän. Rinnassa on 22cm pitkä arpi muistona ja pallean päällä 3 pleuraputkien reikien tekemää arpea.
Mun sydän leikattiin lapsena selän puolelta. Pitkä arpi on muistona.
Laparoskopia. Endometrioosin ja kystan takia. Arvet juu mutta parantui hyvin. Niin ja nielurisat pienenä
On leikattu luomia ja rasvapatteja ympäri kroppaa. Arpia on, mutta ei ne mua haittaa yhtään.
Nielurisaleikkauksesta ei jäänyt näkyviä arpia, mutta muista leikkauksista (laparotomia, umpilisäkkeen poistoleikkaus sekä 2 x polven tekonivelleikkaus) jäi. Laparotomian arpi on noin 30 cm pitkä, tekonivelleikkausten arvet noin 20 cm pitkiä. Lisäksi vatsassani on noin 1,5 cm arpi laparotomian yhteydessä laitetusta dreenistä ja samaa kokoluokkaa umpparin poistosta.
Minulle terkkarilääkäri onnistui sähläämään taannoin kaularankaan leikkausta vaativan vaivan. Pikku leikkauksen piti kestää vain pari sairaala-päivää ja vain 1% leikkauksista epäonnistuisi!
No, sitten leikkauksessa Töölön savimaja-sairaalan "neurokirurgi"-voodoo-poppamiehet 👺 loihtivat minulle pahan verenmyrkytys-haavainfektion ihon bakteereista 🥵☠️. Syynä sairaalan puutteellinen savimaja-hygienia. Toheloivat vielä muitakin operaation osia, leikkauksia tehtiin sitten yhteensä 10 kpl kuukauden sisällä! Muistivat kyllä hokea että vain yhdessä prosentissa heidän lekkauksistaan tulee ongelmia. Minulle leikkaus oli ensimmänen ja siinä tuli ainakin kaksi vakavaa virhettä eli epäonnistumisprosetti oli yli 200% 😖!
Leikkaukset tehtiin niskan puolelta ja haavan viimeisteli plastiikka-kirurgi, arpea ei jäänyt.
Mutta koko leikkaus- ja kuntoutus -sairaala-jakso kesti parin päivän sijaan kaksi kuukautta 😖! Eikä vaiva ole vieläkään täysin kuntoutunut!
Suunnittelematon sektio, ei kuitenkaan hätäsektio. Siisti lähes näkymätön vaalea arpi.
Kroonisesti tulehtuneet poskiontelot leikattiin, samalla avarrettiin nenän ahdasta sisärakennetta. Lievästi heikentynyt hajuaisti.