Eihän kaikki tarvitse älypuhelinta?
Ostin keväällä Huawei 8s kännykän tarjouksesta 70e. En tarvi sitä mihinkään. Tietysti jos löhtisin lomalle niin voisi uutiset siitä katsoa mutta kun en ole ollut lomallakaan viiteen vuoteen.
En osaa edes käyttää tuota puhelinta. En jaksa opetellakaan. Mitä minä siitä saisin? Ladata kerran vuorokaudessa ja jos joku soittaisi niin varmaan en osaisi edes vastata, menisi puhelu sivu suun.
Mitä mietteitä herättää?
Kommentit (32)
Noh. Minusta on hyvä miettiä, mitä tarvitsee ja mitä ei. Mikä helpottaa elämää ja mikä ei.
Kaikkea ei tarvitse hankkia siksi, että "muillakin on".
Mutta toisaalta on vähän hömelöä hankkia jotain ja jättää sitten peruskäyttö opettelematta.
Ja kyllä, se älykänny on tietokone mukana, eli sillä on monenmoista käyttöä meille kalkkiksillekin:
- se on kamera, voit ottaa kuvia ja vaikkapa tallentaa liikkeen aukioloajat ottamalla kuvan sen ovesta helposti
- se on sähköposti taskussa
- voit viestitellä sen kautta kavereille ja lapsille ilmaiseksi vaikkapa whatsapilla
- siinä on pankkisovellus - tosin sinun kapulasi on niin halpa, että siinä tuskin on sormenjälkitunnistinta, jota s-pankki tarvitsee - helppo tarkistaa saldo.
- siinä on navigaattori, jos etsit vierasta kohdetta
- siinä on tosiaan se netti, jos haluat tarkistaa uutiset tai sääennusteen vaikkapa
- siihen voi ladata spotifyn ja kuunnella musiikkia, todelöa kätevää ainakin minusta
- ja toki voit myös vaikkapa lukea tai kuunnella sen kanssa kaunokirjallisuutta tai faktakirjallisuutta tai mitä vain.
Nämä nyt ainakin minulle ovat arvokkaita toimintoja, joita on helppo käyttää, jos ei ole noin nuivalla asenteella liikenteessä kuin ap selvästi on.
Tekninen tumpulointi ei ole mikään kehuskelun aihe.
N53
En ole vielä tarvinnut älypuhelinta. En ainakaan itse ole asiaa tiedostanut.
N43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni teki saman tempun. Osti älypuhelimen ja valittaa, ettei osaa käyttää sitä. Olen häntä neuvonut mutta ei kannettu vesi kaivossa pysy. Olen yrittänyt sanoa, että käytä sitä puhelinta niin opit. Mutta kun halua oppia ei ole, minkäs teet. Hänen vanha puhelimensa hajosi tykkänään ja näyttää siltä, että tietokonekin vetelee viimeisiään. Aika eristäytynyt on kyllä sitten, kun mikään ei enää pelitä. Kannattaisi opetella ajoissa.
Tässähän tämä juuri onkin.
Koska olen kotona käytän pöytäkonetta ja älyluurin opettelu ja käyttö olisi siis pelkkää työtä ja ylimääräinen ohjelmanumero.
Älyluuri pitää kasvaa käteen kiinni ja sitten on edellytykset hallita se.
ap
Höpö höpö. Sinulla vain on samanlainen asenne kuin Alzheimeria sairastavalla 86-vuotiaalla äidilläni, joka ei koskaan VIITSINYT opetella minkään käyttämistä, koska se on "turhaa" ja varmaan "epänaisellistakin".
Hän luuli ilmeisesti aina, että jos vahingossa teknisessä laitteessa painaa väärää nappulaa, se suurin piirtein räjähtää silmille.
Oikeasti älykännykkää helpompaa kapinetta ei juuri olekaan. Pyydä lastasi lataamaan sinne perustoiminnot, kuten sähköposti, s-pankkisovellus ja ala prkl käyttää sitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni teki saman tempun. Osti älypuhelimen ja valittaa, ettei osaa käyttää sitä. Olen häntä neuvonut mutta ei kannettu vesi kaivossa pysy. Olen yrittänyt sanoa, että käytä sitä puhelinta niin opit. Mutta kun halua oppia ei ole, minkäs teet. Hänen vanha puhelimensa hajosi tykkänään ja näyttää siltä, että tietokonekin vetelee viimeisiään. Aika eristäytynyt on kyllä sitten, kun mikään ei enää pelitä. Kannattaisi opetella ajoissa.
Tässähän tämä juuri onkin.
Koska olen kotona käytän pöytäkonetta ja älyluurin opettelu ja käyttö olisi siis pelkkää työtä ja ylimääräinen ohjelmanumero.
Älyluuri pitää kasvaa käteen kiinni ja sitten on edellytykset hallita se.
ap
Höpö höpö. Sinulla vain on samanlainen asenne kuin Alzheimeria sairastavalla 86-vuotiaalla äidilläni, joka ei koskaan VIITSINYT opetella minkään käyttämistä, koska se on "turhaa" ja varmaan "epänaisellistakin".
Hän luuli ilmeisesti aina, että jos vahingossa teknisessä laitteessa painaa väärää nappulaa, se suurin piirtein räjähtää silmille.
Oikeasti älykännykkää helpompaa kapinetta ei juuri olekaan. Pyydä lastasi lataamaan sinne perustoiminnot, kuten sähköposti, s-pankkisovellus ja ala prkl käyttää sitä!
Älykännykät on kauheita. Työpaikalla minulta meni alussa moni puhelinsoitto ohi, kun en osannut pyyhkäistä sitä luurin kuvaketta niin, että olisi auennut :D.
22: Kamera on noista ainoa, jota tarvitsisin, ja minulla on jo oikea kamera. Muut mainitsemasi toiminnot ovat ihan turhia.
(26)
Vierailija kirjoitti:
Noh. Minusta on hyvä miettiä, mitä tarvitsee ja mitä ei. Mikä helpottaa elämää ja mikä ei.
Kaikkea ei tarvitse hankkia siksi, että "muillakin on".
Mutta toisaalta on vähän hömelöä hankkia jotain ja jättää sitten peruskäyttö opettelematta.
Ja kyllä, se älykänny on tietokone mukana, eli sillä on monenmoista käyttöä meille kalkkiksillekin:
- se on kamera, voit ottaa kuvia ja vaikkapa tallentaa liikkeen aukioloajat ottamalla kuvan sen ovesta helposti
- se on sähköposti taskussa
- voit viestitellä sen kautta kavereille ja lapsille ilmaiseksi vaikkapa whatsapilla
- siinä on pankkisovellus - tosin sinun kapulasi on niin halpa, että siinä tuskin on sormenjälkitunnistinta, jota s-pankki tarvitsee - helppo tarkistaa saldo.
- siinä on tosiaan se netti, jos haluat tarkistaa uutiset tai sääennusteen vaikkapa
- siihen voi ladata spotifyn ja kuunnella musiikkia, todelöa kätevää ainakin minusta
- ja toki voit myös vaikkapa lukea tai kuunnella sen kanssa kaunokirjallisuutta tai faktakirjallisuutta tai mitä vain.Nämä nyt ainakin minulle ovat arvokkaita toimintoja, joita on helppo käyttää, jos ei ole noin nuivalla asenteella liikenteessä kuin ap selvästi on.
Tekninen tumpulointi ei ole mikään kehuskelun aihe.
N53
Kiitos tästä luettelosta ja vinkeistä.
Tuota sormenjäkitunnistusta ei todellakaan ole, että voisi saldon katsoa. Saldoa minun ei tosin tarvitse tarkistaa, kun tiedän että tilillä on katetta. Kasvojentunnistus löytyy, jos se auttaisi tuohon tilille tunnistautumiseen.
Tietysti tyhmää ostaa mitään, ja jättää käyttämättä, mutta voin antaa tämän luurin jollekin, jos itse en ala käyttämään. Menee kyllä käyttöön.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olet tipahtanut kehityksen kelkasta.
Älypuhelin on 5 kertaa hitaampi käyttää kuin pöytäkone. Pöytäkoneella voit olla samalla discordissa jauhamassa paskaa, whatsapata + 2 lisänäyttöä niin sulla on peli siinä vieressä päällä ja youtube toisessa ja kolmannella voit tehdä jotain itseäsi kehittävää. Ja käytät hiirtä ja näppäimistöä. Sanoisin että ainakin 10 kertaa nopeampaa on pöytäkoneella multitaskaaminen. Jos ihminen tarttee älypuhelimen kun se lähte ulos, niin aito eivät toimi normaalisti. Sitäpaitsi se älypuhelin on vakoilulaite.
Vastaukset väittämiisi:
- se on kamera, voit ottaa kuvia ja vaikkapa tallentaa liikkeen aukioloajat ottamalla kuvan sen ovesta helposti - Kamera on keksitty ennen puhelinta, mihin tarvitsee noita aukioloaikojen tallennusta?
- se on sähköposti taskussa - sähköpostia en muutenkaan tarkista kuin pari kertaa viikossa, miksi se pitää olla taskussa? Työasiat hoidan pöytäkoneella ja sen sähköpostilla.
Ihmisen ei tarvitse olla aina tavoitettavissa, ei pieniä lapsia. Viestit voi lähettää pöytäkoneellakin.
Tälle ei ole tarvetta, koska pöytäkone ja läppäri tätä varten, en tarvitse pankkisovellusta ja tilien saldot tiedän katsomattakin.
Kartat on keksitty ja etukäteissuunnittelu.
Näitäkään ei tarvitse jatkuvasti tarkistella, sään huomaa kyllä.
Eivät ole välttämättömiä, hiljaisuus tekee hyvää.
- ja toki voit myös vaikkapa lukea tai kuunnella sen kanssa kaunokirjallisuutta tai faktakirjallisuutta tai mitä vain.
Ei tarvetta.
Se ei ole teknistä tumpulointia, vaan elämän valintoja. Kun oikein mietit - näitä ei todellakaan tarvitse.
62
Noh, elämä on valintoja. On myös se kultainen keskitie. Minä, nainen 56 käytän älypuhelinta sujuvasti mutta ei se todellakaan ole kasvanut käteen kiinni. Käytän sitä silloin ja niihin tarkoituksiin missä siitä on hyötyä. Kun se kerran on, kannattaahan sitä opetella käyttämään. Kaikki oppiminen on hyväksi ihmiselle, oli se sitten pitsin nypläystä, swahilin kielen opiskelua kansanopistossa tai sitten kännykän käyttö.
Mun vanhemmat, yli 75 vuotiaat, käyttävät älykännyä sujuvasti. Koko perheen WhatsAppiryhmälle menee viestit kätevästi. Soittaminen ja vastaaminenkin sujuu :D Enpä voisi kuvitella, että heille kuitenkaan olisi kännykkä kasvanut käteen kiinni.
S-pankin käyttäjänä tiedän, siinä kirjautumis sivulla olevan vaihtoehdot käyttääkö S-mobiilia vai verkkopankkia. Kirjautuessa koneella saa vielä koodin tekstiviestillä joka pitää syöttää ruudulle ja siinä se.
Aina, kun käyttää tunnusluku-taulukkoa niin kännykkään tulee viestillä koodi, joka pitää syöttää näytöllä olevaan kenttään.