Suomessa on pakko rakastaa mökkeilyä... Vaikka sitten hampaat irvessä.
Kun kesäloma koittaa, alkaa mökkikausi. Siis kaikki haluavat mökille ja vaikka sitten sinne sukulaisten yhteiselle mörskälle. Kannetaan vettä, kinastellaan tiskivuoroista, käydään tontin perimmäisessä nurkassa olevassa huussissa ja huidotaan kärpäsiä. Nukutaan huonoilla patjoilla ja sitten ihmetellään selkäkipua. Ei kiitos!
Olen jotenkin aivan erilainen ja nautin niin paljon mukavuuksista, etten suostu viettämään pienessä kopissa lomaani. Ja sitten koko ystäväpiiri ja sukulaiset odottaa mökkeilemään.. Onneksi perhe pysyy kanssani kotona! :D
Mutta te jotka nautitte mökkeilystä, niin älkää odottako että kaikki muutkin nauttii siitä. En ilkeyttäni kieltäydy tulemasta, vaan ihan siksi etten viihdy siellä. Kiitos!
Kommentit (28)
Tykkään mökkeilystä jos tarjolla on sähköt, juokseva vesi, suihku, peruskodinkoneet, vesivessa
Ihanaa ap, vihdoinkin kaltaiseni. Tälläistä mielipidettä ei sovi sanoa ääneen Suomessa ja olen luullut olevani ainoa joka tuntee näin. Meidän perhe pysyy myös onnellisena kotona, emme sijoita latiakaan minkään tunkkaisen hajuisen mörskän remontointiin enkä lähde kenenkään toisenkaan mörskälle piikomaan ilmaiseksi.
Ulkohuussi ja itikat. Romantiikka kaukana.
Emme pidä mökkeilystä emmekä maalla olosta lapseni kanssa. Vietämme kesän kaupungissa. Kaupungistakin löytää luontoa, ihania puistoja ym.
Miksi kaikki kuvittelee, että suomalaiselle mökki on tunkkainen mörskä itikoiden keskellä haisevien huusseineen. Harva tuollaisessa oikeasti viihtyy, suurin osa mökistä on ihan muuta.
Ei ole pakko rakastaa mökkeilyä. En viihdy mökeillä, joten aikuisena voin ihan hyvin päättää olla mökkeilemättä. Lapsena oli eri juttu, kun mökille oli aina vain lähdettävä, eikä minun mielipidettäni kysytty.
Iltaroskien kirjoitusten mukaan sitä on pikemminkin pakko inhota hampaat irvessä vaikka oikeasti pitäisi siitä. Jatkuvasti uusia artikkeleita siitä kuinka kamalaa mökillä on. Ihme roskaa.
Olen huomannut saman. Appivanhemmilla on mökki, ei juoksevaa vettä, vanha epäviihtyisä mummon mökki, runsailla hyttysillä, mutapohja järven rannalla. Aina mies ja appivanhemmat kummastelevat kun en halua olla mökille. Ihan kuin se olisi loukkaus appivanhempia kohtaan. Mies viihtyy ja lapset, itse en ymmärrä miksi mutta hyväksyn että ihmiset tykkäävät eri asioista enkä yritä muuttaa heidän mielipiteitään. Heidän vuokseen joskus menen kärvistelemään mökille ja joskus mies menee lasten kanssa ilman mua. Toivoisin vaan että mies ja appivanhemmat ymmärtäisivät myös että kaikki ei vaan nauti samoista asioista ja se on ihan ok.
Olen nauttinut koko kesän mökkeilystä.
Nukun pitkään hyvässä sängyssä. On uudempi kuin kotonani.
Lämmin vesi tulee sisään ja samasta rakennuksesta löytyy sauna ja vessa. Mökki aivan merenrannalla eli olen helteillä saanut maata omalla hiekkarannalla tai laiturilla ja käydä uimassa milloin vain.
Olen käynyt metsälenkeillä ja mennyt sen jälkeen virkistäytymään uimaan tai saunaan, jos on satanut vettä ja tuullut. Ajan kanssa tehnyt ruokaa ja herkutellut perheeni kanssa. Mökki on niin kiva, että nuoret aikuiset lapsemmekin viihtyvät täällä puolisoineen melkein koko kesän.
Eikä ole pappa betalar tai koko suvun mökki, vaan ihan omalla rahalla ostettu ja rakennettu.
Ei kai tuollaista mökkeilyä kukaan rakastakaan.
Tietenkin mökillä täytyy olla sähkö, juokseva vesi ja sisävessa. Mielellään astianpesukone ja pyykinpesukone.
Välillä on kivaa, hyvällä säällä siis, vierailla sukulaisten mökillä just näissä perinteisissä olosuhteissa, eli ei juoksevaa vettä, sähköä, sisävessaa, mutta mulle tulee kyllä aika nopeasti ikänä omaa mökkiä.
Suomen säät on niin epävarmoja että haluan oman mökkini olevan varustettu mukavuuksilla. Lapsuus meni tuollaisella perinteisellä mökillä keväästä syksyyn ja inhosin sitä taskulampun kanssa pimeällä ulkohuussin könyämistä ja sadepäivinä koko perheen ahtautumista johonkin 20 neliön kokoiseen tönöön.
No ei oo pakko. Myytiin meidän työleiri pois ja ostettiin asunto merinäköalalla Pärnusta. Suosittelen!
Kyllä siitä on jo vuosikymmeniä, kun olen nähnyt haisevan ulkohuussin. Ulkohuusseja on toki, mutta niissä käytetään kuiviketta ja ei siellä todellakaan haise, eikä ole kärpäsiäkään.
Taitaa vain nämä vanhat toistellut mandrat mökeistä kateellisitaa toistua vuosikymmenestä toiseen. Ehkä jollain sellainen pula-ajan huussi vielä on (joskus käytettiin kalkkia huusseissa ja niissä haisi tosi kauhealta).
Höps. Pitäköön aatamin aikuiset mökkinsä. Minä nautin hedonistisesti modernista teknologiasta.
Ihmisillä tuntuu olevan kovin vihamielistä tuttavapiiriä, kun kaikki ratkaistut aina lytätään.
Omassa tuttavapiirissä taas on arvostettu ja kunnioitettu sen verran aina toisten ratkaisuja ettei tarvitse selitellä mistä tykkää tai on tykkäämättä.
Nykyään tuntuu siltä, että varsinkaan kukaan nuori ei saa tykätä mökkeilystä. Keväällä töissä puhuttiin lomanvietosta ja suurin osa kauhisteli, miksi kukaan haluaa mennä hyttysten syötäväksi haisevaan huussiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Höps. Pitäköön aatamin aikuiset mökkinsä. Minä nautin hedonistisesti modernista teknologiasta.
Minäkin nautin heroiinista modernissa teknoluolassa.
Minä olen HC-mökkeilijä, elä vietän kesäni pienessä, saaressa sijaitsevassa mökissä missä ei ole sähköjä, juoksevaa vettä saati sisävessaa. Rakastan tuota paikkaa ihan älyttömästi ja tätä elämäntyyliäni.
Mutta. Aina mökiltä palattuani pidän itseäni lähinnä hulluna. Tästä johtuen en jaksa kesäisin tavata lainkaan mökillisiä ystäviäni. Heidän puheensa on lähinnä länkytystä siitä kuinka "kaupunkilaiset" eivät ymmärrä oikeaa elämää, jäävät kaikesta paitsi ilman mökkiä ja kuinka ahdistavaa nytkin olisi olla kaupungissa, mukavuuksien ja elämyksien äärellä. Minusta tämä mökki-touhu on ihan kajahtanutta, vaikka sen tien olenkin itselleni valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä on jo vuosikymmeniä, kun olen nähnyt haisevan ulkohuussin. Ulkohuusseja on toki, mutta niissä käytetään kuiviketta ja ei siellä todellakaan haise, eikä ole kärpäsiäkään.
Taitaa vain nämä vanhat toistellut mandrat mökeistä kateellisitaa toistua vuosikymmenestä toiseen. Ehkä jollain sellainen pula-ajan huussi vielä on (joskus käytettiin kalkkia huusseissa ja niissä haisi tosi kauhealta).
Ei ne haise, mutta eipä siellä pysty itseään pesemäänkään. Eli kaipaan bideetä. Myös käsienpesumahdollisuus usein vähän sitä sun tätä. Jos jotain on järjestetty, ei siinä kuitenkaan voi pestä käsiään saippualla tarpeeksi kauan.
Olette te tavallisia kermapyllyjä. Ette osaa edes nauttia mökkeilystä. No jokainen tavallaan.
Oi sinä uniikki lumihiutale!