En ymmärrä palkkalaskelmaa
Olen kesätöissä. Palkkalaskelmassa lukee näin:
Tuntityö - Yks. 6,00 - A-hinta 6,13
Mitä nuo tarkoittaa?
Kommentit (19)
6 tuntia töitä, tuntipalkka 6,13 euroa
Sitä että teet puoli ilmaiseksi töitä
Todennäköisesti sitä, että oot ollu 6h töissä ja sun tuntipalkkasi on 6,13€. Eli kerrot nuo keskenään, saat maksetun palkan. Mutta tämä on arvaus, pitäisi nähdä se laskelma, että voi varmaksi sanoa.
Tästä sitten vähennetään vielä verot pois.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti sitä, että oot ollu 6h töissä ja sun tuntipalkkasi on 6,13€. Eli kerrot nuo keskenään, saat maksetun palkan. Mutta tämä on arvaus, pitäisi nähdä se laskelma, että voi varmaksi sanoa.
Joo kiitos. Näin arvelin itekkin. Mut oon siis 17v ja kesätöissä laitoshuoltajana. Teen ke-pe 4h päivässä ja la-su 2h päivässä.
Työnantajien on helppo höynäyttää nuoria kesäapulaisia.
Ikävää, mutta totta.
Miksei vanhemmat ole yhtään kiinnostuneita, että lapsiansa kohdellaan oikein?
Sunnuntaista tulee sitten tuplapalkka, olehan tarkka!
Katso työsopimuksesta, mitä työehtosopimusta töissä sinun töiden osalta noudatetaan. Sitten etsi se netistä ja lue huolella läpi. Tee noin joka kerta, kun menet uuteen työpaikkaan. Se on sinun velvollisuutesi ja oikeutesi.
Vierailija kirjoitti:
Tästä sitten vähennetään vielä verot pois.
Opiskelijat saavat tienata verottomana (esim. kesätöissä) tiettyyn summaan saakka. En vaan enää muista mikä se raja on?
Mitä ootte mieltä tuosta 6,13 euron tuntipalkasta kesätyöläisellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kiitos. Näin arvelin itekkin. Mut oon siis 17v ja kesätöissä laitoshuoltajana. Teen ke-pe 4h päivässä ja la-su 2h päivässä.
Ja saat palkan puolentoista päivän välein? Vai onko toi 6hx 6,13€ la tai su palkka? Tarkista, että saat sulle kuuluvat lisät myös, ainakin sunnuntailta ne kuuluu sulle. Eli jos saat palkan kahden viikon välein, sulla pitäisi laskelmalta löytyä: 24hx joku palkka, 4x la-palkka ja 4x su-palkka (joka on kaksinkertainen siihen arkena maksettuun palkkaan nähden).
Vierailija kirjoitti:
Mitä ootte mieltä tuosta 6,13 euron tuntipalkasta kesätyöläisellä?
No eihän se päätä huimaa. Toki jos veroja ei mene...
Muistaakseni kun Helsingin kaupunki palkkasi kesyhillereitä eli frettejä metsästämään citykaneja, niille maksettiin 10 e tuntipakkaa. Vuosia sitten. Tarkennan että eläin sai 10 e vuonna 2009, ihminen saa 6 e vuonna 2020....
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001656379.html
Ensimmäisessä kesätyöpaikassani sain tuntipalkkaa, joka euroaikana vastaa n. 4,5 euroa/h. Se oli vuonna 1975.
Nyt 45 vuotta myöhemmin, joku saa kesätyöstä 6,13 e/h.
Siinä vertailukohde, jos joku ei usko että palkkoja on alennettu viimeisten vuosikymmenten aikana.
Mitä työsopimuksessa on sanottu palkaksi? 6 e on aivan liian pieni. 10-11e kuulostaisi normalilta
Vierailija kirjoitti:
Mitä työsopimuksessa on sanottu palkaksi? 6 e on aivan liian pieni. 10-11e kuulostaisi normalilta
Työsopimuksessa lukee ”tehtäväkohtainen palkka palvelussuhteen alussa 1000 €/kk. (Osa-aikatyössä kokoaikapalkka/osa-%)”
Osa-aikaprosentti on mulla 5,16. Ota tuosta nyt selvää. Mä en ainakaan ymmärrä mitä toi meinaa.
Mun esimies oli laskevinaan että tuntipalkaksi tulis n. 8,30€.. ei nyt kyllä ihan siltä näytä...
Mikä tes?
Kiinteistöalan tessistä taidettiin sunnuntailisät ottaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tes?
Kiinteistöalan tessistä taidettiin sunnuntailisät ottaa pois.
Avaintes
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisessä kesätyöpaikassani sain tuntipalkkaa, joka euroaikana vastaa n. 4,5 euroa/h. Se oli vuonna 1975.
Nyt 45 vuotta myöhemmin, joku saa kesätyöstä 6,13 e/h.
Siinä vertailukohde, jos joku ei usko että palkkoja on alennettu viimeisten vuosikymmenten aikana.
Öö, onko inflaatio tuttu käsite?
No varmaan sitä että olet tehnyt 6 tuntia töitä ja tuntipalkkasi on 6e 13snt.