Ompelukoneen paininjalka jumittaa, kangas ei liiku alla.
Ompelen harvoin ja nyt konen teki tenän. Painijalka jumittaa ja painaa kangasta niin, että neula tikkaa paikallaan. Mikä avuksi?
Kommentit (6)
Ethän ole vahingossa laskenut syöttäjiä alas? Eli siinä paininjalan alapuolella koneessa on sellaiset väkäshampaat mitkä liikuttavat kangasta, monissa koneissa nämä voi ottaa pois käytöstä jolloin kangas ei liiku ellei sitä itse liikuta.
Toinen vaihtoehto on, että paininjalan puristus on liian suuri. Usein säädetään pyöritettävästä rullasta, joka löytyy koneen yläosasta paininjalasta ylöspäin mentäessä, ei aivan kohdalta vaan kenties vasemmasta laidasta. Voi olla muuallakin.
Kolmas vaihtoehto on, että alalanka on juuttunut jonnekin tai pujotettu väärin jolloin se ei kulje ja kangas jää ruttuun paikoilleen.
Eikä se huoltokaan huono vaihtoehto ole, jos et muuten itse löydä vian aiheuttajaa.
Yksi yleinen syy on se, että syöttäjä on täynnä nukkaa. Silloin siitä tulee tasainen (vrt. kolmosen vastaus väkäsistä) eikä kangas liiku.
Uskoisin, että olet valinnut kankaansyöttäjälle käsinsyöttö-tilan, jolloin kangas ei liiku, koska mikään osa koneesta ei sitä liikuta.
Mulla oli langankiristäjä liian löysällä sekä liian paksu neula ohuelle kankaalle. Nämä kun selvitin koneen käyttöohjeesta, ei jumitellut kone ja ompeli ohuetkin kankaat!
Paininjalka jää liian ylös. Olen ottanut irti ja laittanut uudestaan paikalleen mutta paininjalka jää liian ylös. Ja olen kokeillut toisiakin paininjalkoja.
Jonkin aikaa kulunut kun sulla ollut ongelmaa ompelukoneen paininjalan kanssa, miten selvisi. Kysyn koska mulla nyt sama probleema tosin niin etten saa paininjalkaa yläasentoon, jotta edes kiinnitettyä saisi. Oliko iso korjattava juttu sulla?
Vie se kone kunnon huoltoon....