Olen ollut työtön vuodesta 1990,haluatko kysyä jotain.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 12:50"]
Kyseessä ei ole työtön vaan työkyvytön ja/tai työhaluton henkilö. On selvää, että noin pitkä aika tekee tehtävänsä ja ihminen ei enää näe omaa tilannettaan. Valitettavasti hänen mahdollisuutensa työllistyä ovat jo olemattomat, sillä jokainen työnantaja ymmärtää, että kaikki ei ole kohdallaan.
[/quote]
No en usko enää ikinä saavanikaan töitä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 12:47"]
Siis olet ihan aktiivisesti halunnut mennä töihin ja oma-aloitteisesti laittanut erilaisiin työpaikkoihin satoja hakemuksia eikä yhtään mikään firma, kunta tai valtio ole palkannut sinua yhtään mihinkään tehtäviin???
[/quote]
Niin ainoa mihin olen päässyt ilman tukityöllistystä on lehtien puhelinmyynti.
[/quote]
Tämä ei kuitenkaan vastaa alkuperäiseen kysymykseeni siitä, että kuinka isosti olet itse halunnut töihin ja aktiivisesti haastanut itsesi pohtimaan itsellesi sopivaa työtä ja pyrkinyt saamaan tällaisen työn. Tuossa ajassa olisit kouluttautunut jo vaikka mihin. Eli en usko, että olet aktiivinen työnhakija ja -haluaja vaan sopeutunut osaasi oleilijana.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 12:47"]
Siis olet ihan aktiivisesti halunnut mennä töihin ja oma-aloitteisesti laittanut erilaisiin työpaikkoihin satoja hakemuksia eikä yhtään mikään firma, kunta tai valtio ole palkannut sinua yhtään mihinkään tehtäviin???
[/quote]
Niin ainoa mihin olen päässyt ilman tukityöllistystä on lehtien puhelinmyynti.
[/quote]
Tämä ei kuitenkaan vastaa alkuperäiseen kysymykseeni siitä, että kuinka isosti olet itse halunnut töihin ja aktiivisesti haastanut itsesi pohtimaan itsellesi sopivaa työtä ja pyrkinyt saamaan tällaisen työn. Tuossa ajassa olisit kouluttautunut jo vaikka mihin. Eli en usko, että olet aktiivinen työnhakija ja -haluaja vaan sopeutunut osaasi oleilijana.
[/quote]
Olen yrittänyt kouluttautua esim.merkonomiksi 3 kertaa oppimisvaikeuksien takia en ole saanut siitä ammattia. Olen hakenut hoitajakouluihin mutta ne on psykologit tyrmänneet. Moniin satoihin työpaikkoihin olen hakenut en ole vaan kotona ollut.
TÄH? Ikää on 27v ja ollut vuodesta 1990 työttömänä (=23v)...?!?!?!? WOOT!???
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:04"]
[/quote]
Ei se kommentoija ollut ap, vaan joku muu. Lue kaikki viestit.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:04"]
[/quote]
Mulla ikää 40v se 27v oli joku toinen tässä ketjussa.
Jos ihminen on ominaisuuksiltaan niin heikko ettei kykene työhön, eikö silloin voi saada työkyvyttömyyseläkettä?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:10"]
Jos ihminen on ominaisuuksiltaan niin heikko ettei kykene työhön, eikö silloin voi saada työkyvyttömyyseläkettä?
[/quote]
En ole päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle ei sille helpolla pääse.
Oleko heikkolahjainen tms? Tässä on ollut nousukausikin välissä, silloin olis luullut johonkin pääsevän.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:20"]
Oleko heikkolahjainen tms? Tässä on ollut nousukausikin välissä, silloin olis luullut johonkin pääsevän.
[/quote]
Ei ole tutkittu en tiedä.
Minä olen myös lähestulkoon samassa tilanteessa kuin ap, eli 90-luvun laman uhri.
Valmistuin ensimmäisen kerran ammattiin -92, suoraan kortistoon 17-vuotiaana. Asuin Helsingissä, ja mitään töitä ei vaan ollut. Jotain yksittäisiä siivouskeikkoja tein rakennuksilla ym. Tein lapsen -94, ja joskus -96 alkoi tulla näitä puhelinmyyntipaikkoja, sitä kokeilin useammassakin firmassa, palkka pelkkä provisio, meni päiviä ihan ilman palkkaa, kovaa työtä 6 tuntia päivässä, ja palkka pienempi kuin työttömyyskorvaus. 2000 opiskelin seuraavan ammatin, ja aloin yrittäjäksi pienellä paikkakunnalla, halusin turvata oman ja lapseni elatuksen ihan itse, siitä n. 5 vuodesta jäi vain kovat velat niskaan. Sitten olin taas työttömänä, ja opiskelin kolmannen kerran, aivan eri ammatin, ammatin josta oli kuulemma paljon jäämässä porukkaa eläkkeelle, että töitä piisaisi. No ei piisannut, ja mieheni ei halunnut että alan taas yrittäjäksi taloudellisen riskin takia. Välillä olin reilun vuoden työllistämistuella töissä. Muutaman kerran olen ollut jollain työkkärin höpöhöpö kurssilla, mutta siinä se työkkärin apu sitten on ollutkin.
Nyt olin kotihoidontuella ja taas reilu vuosi työttömänä. Yksi hyvä työpaikka meni sivu suun kun on luottotiedot menneet entisen yrityksen takia. Hyvin harvoin on edes töitä joita voisin hakea, saati että niihin pääsisin. Hakijoita on aina todella paljon, ja nyt kun sain yllätyksenä kaksoset, ei ole varaa mennä vajailla tunneilla esim. kaupan kassalle kympin tuntipalkalla 20 tuntia viikossa. Lasten päivähoitomaksu on 500€/kk. Mutta toisaalta, ennen poikien syntymää en päässyt edes lähiön salen kassalle, vaikka olen vuosia pyörittänyt omaa firmaa, joten osaan käyttää kassakonetta ja laittaa ryynipaketteja hyllyyn.
Minulla ei siis ole kertaakaan elämäni aikana ollut kunnon työpaikkaa, niin että joku olisi palkannut minut ja palkkaa tulisi normaalisti joka kuukausi joku x €. Ja meitä on kyllä muitakin, kaikenlaisia hanttihommia voi tehdä, jos on varaa, mutta elämä on aina epävarmaa, eikä tiedä mistä saa rahat ensikuun elämiseen. Työkkärinraha on ainoa kun pysyttelee pikkukeikoista erossa.
kuinka ISOSTI olet halunnut töihin?
mistä näitä lässyttäjiä sikiää?
Nro 32 minkä ikäinen olet?montako lasta sulla on? ja nrolle 33 kyllä olen halunnut todella kovasti töihin ei ole mitenkään mieltä ylentävää olla vuodesta toiseen kotona kun haluaisi osallistua perheen elättämiseen ja sukulaiset ja tututkin halveksuvat kun on vaan kotona.ap
Nouskukaudella otettiin ne töihin ensin, jotka eivät olleet työttömiä, eli olivat juuri lähtemässä joko koulusta tai toisesta työpaikasta, mitä pidempään ihminen on työttömänä, sitä epätodennäköisemmin joku haluaa sinut palkata. Työhönottajilla on käsitys, että jos on ollut työttömänä on jotain vikaa. Mikään vakuuttelu ei auta. Parasta ennen päivä tulee aika nopeasti. On tutkittu että 3kk alkaa olla jo raja, yli 6kk vaikeuttaa jo huomattavasti työnhakua.
Nuorempi sisareni valmistui koulusta nousukauden ajalle, eikä ole ollut päivääkään työttömänä, on tehnyt kaksi lasta siinä välissä, ja nyt on koulussa, kyllästyi alaansa ja opiskelee uutta. Työpaikkoja on aina vaihtanut lennosta. Siskoni aina ihmettelee sitä että en saa töitä, vaikka tiedän ja osaan niin paljon kaikenlaisia asioita, hän kysyy opiskellessaan aina minulta apua koulutehtäviin, ja on tyytyväinen kun pystyn puhelimessakin suoralta kädeltä sanelemaan mitä hän voi johonkin esseehin tms. kirjoittaa. Olen aina ollut kiinnostunut monista asioista, ja tykännyt oppia lisää, olen mukana politiikassa ja muissakin erilaisissa yhdistyksissä, se pitää minut suurinpiirtein järjissäni, kun työyhteisöä ei ole.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:37"]
Nro 32 minkä ikäinen olet?montako lasta sulla on? ja nrolle 33 kyllä olen halunnut todella kovasti töihin ei ole mitenkään mieltä ylentävää olla vuodesta toiseen kotona kun haluaisi osallistua perheen elättämiseen ja sukulaiset ja tututkin halveksuvat kun on vaan kotona.ap
[/quote]
18v tytär ja 4v kaksospojat. Olen 38v. Kyllä näin on, työttömänä olet B-luokan kansalainen, miksi et vain mene töihin, kyllä töitä tekevälle löytyy!
32
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:37"]
[/quote]
18v tytär ja 4v kaksospojat. Olen 38v. Kyllä näin on, työttömänä olet B-luokan kansalainen, miksi et vain mene töihin, kyllä töitä tekevälle löytyy!
32
[/quote]
Ok sun miehellä sentään hyvät tulot kun maksaisitte täyden päivähoitomaksun meillä miehelläkin yrittäjänä pienet tulot ja tarkkaa saa suunnitella kaikki menot.
Mies tienaa n. 40 000€/vuosi/brutto, valtion virkamies, 11 tunnin päivävuorot ja 13 tunnin yövuorot, on raskasta kyllä kun ei ole nuori mies enää, voi olla että määrätään nyt terveystarkastuksessa tekemään pelkkää päivävuoroa, sitten tulotkin laskevat muutaman satasen kuussa.
32
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 12:49"]
Oletko saanut ja saatko nyt työttämyyspäivärahaa? Millä elät?
[/quote]
Työmarkkinatukea saan sillä ja mieheni elättää.