Voiko mulla olla esivaihdevuodet??
Olen 38v (tänä vuonna 39). Mulla on jo pidempään ollu yöhikoilua ovulaation jälkeen, oviksen jälkeen myös nukun tosi huonosti. Erityisesti heräilen aamuyöllä. Mielialasta en ees jaksa kirjoittaa se on niin morona välillä. Kuukautiskierto on lyhentynyt ja on nyt 23-28pv, harvoin tuota 28pv. Voiko nämä olla esivaihdevuosien oireita??
Että hormikorvaushoitoa kehiin alle 40v...
Kommentit (16)
Sulla ei siis ole hormonaalista ehkäisyä. Mulla oli noita samoja vaivoja ja aloitin e-pillerit. Ei ole mitään rintasyöpää suvussa eikä muitakaan esteitä niille. Olen nyt 41v. ja näitä voi syödä ihan vaihdevuosiin asti. Ensimmäinen merkki ei sopinut, mutta toiset sopi. Ei toki kaikille sovi. Kannattaa käydä gynellä juttelemassa oireista.
Voipi olla, mulla oli sama juttu sun ikäisenä, nyt 52 vuotiaana korvaushoito.
Todennäköisesti on esivaihdevuodet, on juuri klassiset oireet. Noita oireita voi olla 10 vuottakin ennen menopaussia. Niihin ei yleensä hormonikorvaushoitoa käytetä, koska ongelmana voi olla osin liiika estrogeenikin ainakiin ajoittain eikä sen puute. Aivot yrittävät piiskata munasarjoja toimimaan viimeisillä voimillaan tehokkaammin, ja ne siksi voivat ylitoimia. Ja välillä taas alitoimia. Mutta ei ole kuten varsinaisissa vaihdevuosissa sellainen tilanne että estrogeeniä puuttuu säännönmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tai diabetes.
Pitkä sokeri ja paasto on normaalit.
Ap
Ei oo siis tosiaan mitään hormonaalista ehkäisyä.
Ap
Yhdistelmä-e-pilleri on tosiaan mahdollinen hoitomuoto, koska se laittaa kokonaan oman hormonikierron tauolle. Hormonikorvaushoitoa ei tuossa perimenopaussivaiheessa vielä käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti on esivaihdevuodet, on juuri klassiset oireet. Noita oireita voi olla 10 vuottakin ennen menopaussia. Niihin ei yleensä hormonikorvaushoitoa käytetä, koska ongelmana voi olla osin liiika estrogeenikin ainakiin ajoittain eikä sen puute. Aivot yrittävät piiskata munasarjoja toimimaan viimeisillä voimillaan tehokkaammin, ja ne siksi voivat ylitoimia. Ja välillä taas alitoimia. Mutta ei ole kuten varsinaisissa vaihdevuosissa sellainen tilanne että estrogeeniä puuttuu säännönmukaisesti.
No miten helkkari tätäkin kestää jos 10v päästä alkaa varsinaiset vaihdevuodet 😧
Ap
Voihan hyvinkin olla. Mulla itsellä alkoi vastaava oireilu vähän aiemmin ja kun 4-kymppisenä kävin seulontapapassa ja juttelin hoitajan kanssa muustakin, niin hän sanoi, että hormonikorvaushoito tulisi kysymykseen, jos kuukautiset loppuvat ennen 45 vuoden ikää. Silloinkin siis enimmäkseen osteoporiisiriskin takia. Kohta tulee tuo 45 vuotta mittariin ja menkat tulee edelleen. Eli vaikka oireilu alkaisi ennen 40 ikää, se ei automaattisesti tarkoita vielä varhaista menopaussia. Välttämättä siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten helkkari tätäkin kestää jos 10v päästä alkaa varsinaiset vaihdevuodet 😧
Ap
Aika moni siihen tottuu. Mulla ollut jotain 4 vuotta päällä ja olen vaan oppinut elämään 3-5 tunnni yöunilla, kuumat aallot tulee ja menee ei haittaa mitään, mielialat saa vaihdella ja katselen niitä kuin ulkopuolelta enkä enää päästä purkautumaan kanssaihmisten päälle.
Mutta yhdistelmä-e-pillereiillähän noista pääsee jos tuntuu että on raskaat oireet.
Vierailija kirjoitti:
Voihan hyvinkin olla. Mulla itsellä alkoi vastaava oireilu vähän aiemmin ja kun 4-kymppisenä kävin seulontapapassa ja juttelin hoitajan kanssa muustakin, niin hän sanoi, että hormonikorvaushoito tulisi kysymykseen, jos kuukautiset loppuvat ennen 45 vuoden ikää. Silloinkin siis enimmäkseen osteoporiisiriskin takia. Kohta tulee tuo 45 vuotta mittariin ja menkat tulee edelleen. Eli vaikka oireilu alkaisi ennen 40 ikää, se ei automaattisesti tarkoita vielä varhaista menopaussia. Välttämättä siis.
Miten sä oot kestänyt/hoitanu oireita? Mulla on välilläniin jäätävää ahdistusta, tuntuu että hulluksi tulee! Väillä olo on normaali.
Ap
Itselläni myös esivaihdevuosivaihe, ikää 45. Ollut muutaman vuoden tätä. Olen aika hyvin oppinut pärjäämään pätkittäisen unen ja mielialojeni vaihtelun kanssa, mutta yksi on mikä ärsyttää oikein kunnolla: TYHMENEMINEN! Erityisesti koska työni on älyllisesti vaativaa. Surullista, että olin vielä 5 vuotta sitten melkoisen skarppi ja osaava, nyt kuin joku dementikko joka yrittää pärjätä liian vaativassa paikassa. Lääkärin mukaan on tavallista vaihdevuosivaiheessa, ja yleensä ohimenevää. Johtuu sekä hormonaalisista seikoista että univajeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä oot kestänyt/hoitanu oireita? Mulla on välilläniin jäätävää ahdistusta, tuntuu että hulluksi tulee! Väillä olo on normaali.
Ap
Ei mulla varsinaisesti muuta ole kuin nuo hikoilut (joita ei enää tule välttämättä joka kierrossa) ja lyhentynyt ja runsastunut kuukautiskierto. On siis jotain 24-26 päivää, kun ennen ollut pitkä epäsäännöllinen 31-38 päivää. Rautaa syön.
Nuo uniongelmat on melkein ärsyttävimmät ku oon aina ollu hyvä nukkumaan ja ajattelin että no ehkä ne alkaa 10v päästä niin ketun marjat. Taidanpa tilata vaihdevuositestin netistä, siitä nyt voi jotakin päätellä.
Ap
Yhdistelmäehkäisypillerit ja melatoniini.
Itse en aikanaan ollut tästä varma, mutta kävin netistä löytämästäni ilmoituksen Esileikkikoulusta erään hurmaavan herran johdolla ja olen nyt itse paljon varmempi omasta kehostani.
Tai diabetes.