Kävivätkö vanhempanne luonanne siivoamassa, kun muutitte pois kotoa?
Toiseen ketjuun (opiskelijan vuokranmaksussa avustaminen, https://www.vauva.fi/keskustelu/3818239/autatteko-kotoa-pois-muuttanutt… ) viitaten; kun muutitte pois kotoa, kävivätkö vanhempanne siivoamassa kämppäänne? Jos kävivät, missä vaiheessa tämä loppui? Kumpaa sukupuolta ja minkä ikäisiä olette?
Omassa kaveripiirissä tätä ei tapahtunut ja jäinkin miettimään, kuinka yleistä tällainen on. Olen nainen, nyt 32 v.
Kommentit (10)
Äitini kävi kerran pesemässä ikkunan soluhuoneessani, kun sitä ei voinut yksin pestä (oli sellainen iso ikkuna joka avautui saranan varaan, ja sitä piti tukea kunnes sen sai taas kiinni). Olin tuolloin noin 20.
Pari kertaa äiti kävi siivoamassa kun lapsi syntyi ja toisessa vaiheessa kun lapsi sairastui pitkäaikaisesti ja en vaan itse enää ehtinyt ja jaksanut.
Eivät käyneet. Tai anoppi halusi tulla pesemään uuden kotimme ikkunat lahjaksi, kun toinen lapsemme oli syntynyt juuri. Olimme olleet pois kotoa silloin kahdeksan vuotta ja olimme kolmekymppisiä. Lasketaanko se mukaan?
Eivät, enkä ole minäkään käynyt omallani.
Muuttosiivouksessa auttoivat. En kyllä olisi suostunut sellaiseen että jotain perus perjantaisiivousta häärii vanhemmat MINUN asunnossani. : D
Ei tietenkään käyneet. En saanut edes mitään taloudellista tukea muuton jälkeen. Kun vanhemmat tulivat vierailulle heillä oli mukanaan yleensä mehua ja hedelmiä. Halusivat varmistaa että saan C- vitamiinia riittävästi.
Eivät käyneet. Mutta muuttaessani äitini otti isovanhempani mukaan "auttamaan muutossa". Muuttolaatikoiden, kalusteiden, styroksipalleroiden ynnä muiden roskien keskellä mammani silitti olohuoneen verhoja. Äiti vielä sihisi minulle, että minun pitäisi olla paljon kiitollisempi kun on isovanhemmatkin auttamassa. Olin varmaan kiittämätön kakara, kun olisin ensin halunnut laittaa huonekalut paikoilleen, tyhjentää pari muuttolaatikkoa tärkeimmistä tavaroista ja sitten imuroida irtoroskat lattialta. Mutta eipähän ollut taitteita verhoissa!
Muuttaessani 19 v. olivat auttamassa.
Eivät käyneet siivoamassa. Äiti ei auttanut ikinä mitenkään, isältä sain aikoinaan hieman apua mm pesukoneen kirjauksessa sekä pari kertaa lastenhoitoon apua.
Minä olen lapsuudenkodin poismuuton jälkeen käynyt siivoamassa vanhempieni luona ilmaiseksi (ovat eronneet) siivoaminen käsittää ikkunoiden pesut, mattojen pesut jne. Molemmat vanhempani olivat tuolloin vielä työelämässä.
Äitini oletti ja vaati, että kotoa poismuuton jälkeen hänelle oli tilattava lehtiä, annettava rahaa, muistettava pienillä ostoksilla ajoittain.
Eihän loppupeleissä äidille sitten mikään riittänyt, vaatimukset kasvoivat. Vetosi siihen miten on meitä lapsia elättänyt meidän ollessa pieniä.
En ole enää muutamaan vuoteen ollut tekemisissä kummankaan kanssa. Välien katkaiseminen oli tehtävä, kohtelivat minua niin oudosti.
En koe menettäneeni mitään. Lapseni ovat aikuisia ja saavat halutessaan ottaa isovanhempiinsa yhteyttä.
Eivät käyneet.
Pikkulapsiaikana(tuli sekä lasten, että äidin kanssa terveysongelmaa) kävi äiti auttelemassa kotitöissä kyllä.
Olemme nyt 47- ja 48- vuotiaat.
Lapset(5) nyt 11-20v.
Eivät käyneet.