Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masentuneen opiskelijan toimeentulotuki

Vierailija
26.05.2013 |

Kertokaapa av-sossut meneekö lain mukaan. Kyseessä on 23-vuotias yliopisto-opiskelija joka ei ole kahteen vuoteen pystynyt opiskelemaan masennuksen vuoksi. Sairaslomat on nyt kulutettu ja kuntoutustukea haetaan. Kuntoutustukipäätös tuli kerran läpi kielteisenä. Sossu aikoo alentaa toimeentulotukea 40 % ja sanoo että pitää mennä työnhakijaksi. Jotta pääsisi työnhakijaksi henkilön pitää luopua opiskelupaikasta ja sitä hän ei halua tehdä, koska haluaa parantua ja jatkaa opintoja. Eikö tällaisessa tapauksessa ole oikeutta täyteen toimeentulotuen perusosaan? Ja tuo työttömyysturvalaki on tosiaan muuttunut tämän vuoden alusta ja opiskelupaikasta pitää luopua että pääsee työnhakijaksi.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa kannattaa varata aika joko sossuun tai työkkäriin ja selvittää tilannetta ihan keskustelemalla. Tai sitten ottaa vastaan se alennettu toimeentulotuki pariksi kuukaudeksi kunnes saa kuntoutuspäätöksen. Alennettuun toimeentulotukeenkin maksetaan reseptilääkkeet, joten niistä ei joudu huolehtimaan.

Vierailija
2/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuori masentui sairasteltuaan fyysisesti paljon ensin, mikä aiheutti väsymystä ja jäi opinnoissa sen takia jälkeen. Ei se masennus välttämättä johdu edes siitä opiskelusta, aika puusilmä on jos ei osaa muuta ajatella. Opiskelija voi masentua täysin opiskelusta riippumattomista syistä, höh. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaksi vuotta on jo maannut sohvalla auttaako se makaaminen mitään vai pitäisikö nyt oikeasti toimeutua jotakin tekemään eikä luuseriutta ruokkia enää enempää??

Totta hitossa minäkin mieluummin lojuisin kotona (NOT) kuin menisin joka päivä töihin ihan paskapalkalla että nämä nuoret "masentuneet" saa rahaa makaamisesta!

Vierailija
4/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja hieman/lievästi masentunut. Pidän kuitenkin opiskeluistani niin paljon, että teen ne kunnolla ja ehkä se on omalla kohdallani auttanut, että pidän opiskelemisesta oikeasti todella paljon. Ehkä sen vuoksi en ole "kovasti" masentunut. Mutta se pitää kyllä sanoa, että rahatilanteella on todella suuri vaikutus masentuneisuuteeni. Elän opintotuella eli vuokran jälkeen jää todella vähän rahaa muuhun ja lainaa en ole halunnut ottaa. Kyllähän se vähän masentaa kun ei pysty ostamaan vaikkapa nyt kenkiä kesäksi.

Vierailija
5/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 hoi, on ihan oma valintasi kun et ottanut lainaa, ei tällä yhteiskunnalla riitä rahaa elättää kaikkia masentuneita ja lainanotosta kieltäytyneitä, käytännössähän annat nyt ymmärtää että masennuksesi pahenee jos et saa ilmaista rahaa ostaaksesi jotakin. mistä taivaasta nämä tyypit oikein luulevat rahan tipahtavan heidän käyttöönsä?????

Vierailija
6/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi tsiisus joo. Ihan jokaisella opiskelijalla on rahasta pulaa. Ei kukaan pelkällä opintorahalla elävä ostele koko ajan uusia vaatteita ja kenkiä ja tee etelänmatkoja. Ne kustannetaan oheistyöllä tai lainalla.

Opiskelu on opiskelijan työtä. Ota itseäsi niskasta kiinni ja lakkaa marisemasta. Ihme luusereita tässä pitääkin elättää verorahoillaan.

Vierailija
7/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli masentuneiden pitää siis ottaa itseään niskasta kiinni ja mennä töihin? Niinpä niin, aivan.

Vierailija
8/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tunnen tuskasi. Minä roikuin vuosia työkyvyttömänä työnhakijana työkkärissä, koska en saanut mielenterveystoimistosta apua tarpeeksi. B-lausunnon sain ja terapiaa lupailtiin, vaan viime hetkellä koko paska jäi kun työntekijä vaihtui ja tämä uusi oli vain väliaikainen. Sairaslomakuntoinen en ollut kun hoidin vammaista lastani, katsoivat että hyvinhän minä pärjään...todellisuudessa harkitsin viikottain itsemurhaa ja söin rauhoittavia. Koska en päässyt sairaslomalle, en saanut kuntoutustukea ja sitä kautta terapiaa; terapia jäi kokonaan. Lopulta olinkin sen ikäinen että sanoivat suoraan ettei Kela myönnä enää. Hupsista perkele! Kela kun ei tue terapiaa ihmisen itsensä vuoksi vaan vain, jos tästä on mahdollista koulia vielä veronmaksaja...ja vaikka minua ei sellaiseksi katsottu, en saanut sairaslomaa tai kuntoutustukea.

Työkkärissä virkailija sanoi, että kaltaisiani ihmisiä on tuhansia Suomessa. Olemme ns. väliinputoajia eikä meille ole omia palveluita, vaan saamme osan sieltä ja osan täältä. Hyvin tavallista, kuulemma. Minullakin luki tiedoissani että en ole työkykyinen enkä voi ottaa töitä vastaan lapseni vuoksi muutenkaan- olin työkkärissä asiakkaana ainoastaan siksi, että saisin työmarkkinatukea joka on tarkoitettu "oikeille" työttömille...että näin.

Vierailija
9/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 11:22"]

Pitääkö siitä opiskelupaikasta oikeasti luopua? Eikö riitä että ilmoittautuu poissaolevaksi ja todistaa opinto-otteella, ettei ole kahteen vuoteen tullut suorituksia? 

[/quote]

Ei riitä. Laki on muuttunut tämän vuoden alusta. Kiitos Kokoomus!

Vierailija
10/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaa nää nylyajan masentuneet ja paniikkihäiriöiset "opiskelijat" joille kaikki vaan pitää antaa ilmaiseksi.

EIhän toi porukka ole maksanut verojakaan joten millä helvetin oikeudella ne luulee olevansa oikeutettuja kaikkiin KELAn ja sossun rahoihin?

Vierailija
11/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei saa sitä koulua käytyä miksi roikkuu siellä kirjoillakaan?? Töihin vaan, lusmut ja luuserit- vaikka toiveajattelua lienee se!

*kokoomuslainen*

Vierailija
12/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roikkuu ehkäpä siksi kirjoilla, että haluaa vielä käydä opinnot loppuun. Haluaisi yhteiskunnalta apua, jotta voisi parantua ja opiskella loppuun. Yhteiskunta ei kuitenkaan auta.

Vierailija
13/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 16:03"]

Inhottaa nää nylyajan masentuneet ja paniikkihäiriöiset "opiskelijat" joille kaikki vaan pitää antaa ilmaiseksi.

EIhän toi porukka ole maksanut verojakaan joten millä helvetin oikeudella ne luulee olevansa oikeutettuja kaikkiin KELAn ja sossun rahoihin?

[/quote]

Kerrohan montako vuotta on oltava työelämässä, jotta on oikeutettu sairastumaan? Onko kyse tietystä vuosimäärästä vai tietystä veromäärästä? Koskeeko sama myös vaikka syöpään sairastumista? 

Niin, helppo se on laiskaksi haukkua kun itse on saanut terveenä elää. Todella harva sairaus on oikeasti oma valinta.

Vierailija
14/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 11:53"]

Niin, siis 3:lla ei ole b-lausuntoa, koska sairauteni on monioireinen, jonka takia olen käynyt saman sairaalan eri osastoilla. Lääkärit eivät b-lausuntoa kirjoita, vaikka olen asiasta puhunut, ja aina kun haen Kelasta sairauspäivärahaa siitä vähennetään joka kerta omavastuu, koska sairauden ei katsota olevan sama kuin edellisessä hakemuksessa. Hitto tätä byrokratiaa! Ja nyt sitten seuraavaan hakemukseen olisi se b-lausunto saatava, mutta kun en sitä saa vaikka päällä seisoisin. Tai en ainakaan tiedä mistä sitä voisi hakea. No, huomenna on taas käynti sairaalassa, joten kysyn asiasta.

[/quote]

B-lausunnot tehdään tavallisesti oman terveysaseman kautta, varsinkin jos on moniongelmainen tilanne. Sairaalasta pyydetään erikoissairaanhoidon tiedot ja tk-lääkäri tekee yhteenvedon niiden ja oman arvionsa mukaan. Tai toisin päin, tk-lääkäri tekee lausunnon ja pyytää erikoislääkäriltä lisälausunnon tarvittaessa. Kuntoutusasioissa voidaan vielä käyttää Kelan kuntoutustutkimuksia apuna.

Omalta terveysasemalta on joka tapauksessa pyydettäessä saatava lausunto terveydentilasta etuuden hakemista varten. Näiden etuuslausuntojen kanssa täytyy tosin vaan olla ajoissa liikkeellä, monella paikkakunnalla lomien aikana kaikki vastaanotot menevät pelkästään sairaustapausten hoitoon ja lausuntoasiat siirtyvät lomien jälkeen.

Vierailija
15/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut raiskattiin juuri ennen opintojeni alkamista joten sairastuin opiskelun alkaessa vaikeaan masennukseen, joten opiskelu ei onnistunut ennen kuin olin päässyt traumaterapiaan käsittelemään raiskausta, joten kyllä, opintojen aikana VOI masentua, vaikka itse opiskelu olisi kevyttä. Opiskelu kun ei katso elämäntilannetta.

Tässä näkee, että nuoret ovat ajattelukyvyltään vielä hyvin naiiveja :( Kaikille kun ei tapahdu traagisia asioita vielä tuon ikäisenä.

Vierailija
16/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 11:51"]

Miten opiskelija voi masentua? Siis oikeasti.

Itse kun opiskelin niin se oli elämäni helpointa ja keveintä aikaa, muistan vieläkin sen miten stressiä ei ollut tai rahahuolia. Kavereiden kanssa juhlittiin ja kesät matkusteltiin euroopassa...

Opiskelut meni nappiin ja valmistuin.

Jos nyt hyvä ihminen masennut niin olet vaikeuksissa kun oikea elämä alkaa ja pitää ottaa vastuu itsestä ja jopa siitä puolisosta ja lapsesta/lapsista.

JA pitää tehdä jotakin eli työtä! Jotta saa toimeentulon.

[/quote]

Oi voi tuota mustavalkoista ajattelua.

Opiskelija voi olla minkä ikäinen vaan.

Minulla on opistoasteen tutkinto, jota täydennän nyt AMK-tutkinnoksi.

Olen aikuisopiskelija, aika pian 40-vuotias.

Olen ollut työelämässä.

Minulla on ollut mies ja olen 2 lapsen äiti.

Miehellä oli paljon omia ongelmia, jätti meidät ja lopulta teki itsemurhan.

Lapseni oireilivat.

Toinen vanhemmistani sairastaa parantumatonta sairautta, joka paheni olleellisesti ja vaati pitkiä sairaalajaksoja, lisäksi hänelle tuli muita ongelmia.

Joten, kaikki opiskelijat ei ole niitä lukiosta tai peruskoulusta käyneitä nuoria. Ja elämäkin voi joskus satuttaa pahemman kerran.

-10-

Vierailija
17/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 16:26"]

Joten, kaikki opiskelijat ei ole niitä lukiosta tai peruskoulusta käyneitä nuoria. Ja elämäkin voi joskus satuttaa pahemman kerran.

-10-

[/quote]

..siis lukiosta tai peruskoulusta juuri päässeitä nuoria.

Vierailija
18/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis 3:lla ei ole b-lausuntoa, koska sairauteni on monioireinen, jonka takia olen käynyt saman sairaalan eri osastoilla. Lääkärit eivät b-lausuntoa kirjoita, vaikka olen asiasta puhunut, ja aina kun haen Kelasta sairauspäivärahaa siitä vähennetään joka kerta omavastuu, koska sairauden ei katsota olevan sama kuin edellisessä hakemuksessa. Hitto tätä byrokratiaa! Ja nyt sitten seuraavaan hakemukseen olisi se b-lausunto saatava, mutta kun en sitä saa vaikka päällä seisoisin. Tai en ainakaan tiedä mistä sitä voisi hakea. No, huomenna on taas käynti sairaalassa, joten kysyn asiasta.

[/quote]

Pojallani on kolme eri sairautta ja sama lääkäri on kirjoittanut ne kaikki lausuntoon, vaikka eri sairauksia hoidetaan eri osastoilla. Hän on laittanut vakavimman ja eniten haittaavan aina siksi, mikä on hakemuksen peruste. Pyydä tekemään noin. 

Vierailija
19/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 16:17"]

[/quote]

B-lausunnot tehdään tavallisesti oman terveysaseman kautta, varsinkin jos on moniongelmainen tilanne. Sairaalasta pyydetään erikoissairaanhoidon tiedot ja tk-lääkäri tekee yhteenvedon niiden ja oman arvionsa mukaan. Tai toisin päin, tk-lääkäri tekee lausunnon ja pyytää erikoislääkäriltä lisälausunnon tarvittaessa. Kuntoutusasioissa voidaan vielä käyttää Kelan kuntoutustutkimuksia apuna.

Omalta terveysasemalta on joka tapauksessa pyydettäessä saatava lausunto terveydentilasta etuuden hakemista varten. Näiden etuuslausuntojen kanssa täytyy tosin vaan olla ajoissa liikkeellä, monella paikkakunnalla lomien aikana kaikki vastaanotot menevät pelkästään sairaustapausten hoitoon ja lausuntoasiat siirtyvät lomien jälkeen.

[/quote]

Kiitos vastauksesta! Tämä selvensi asiaa minulle.

Vierailija
20/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 16:35"]

[/quote]

Pojallani on kolme eri sairautta ja sama lääkäri on kirjoittanut ne kaikki lausuntoon, vaikka eri sairauksia hoidetaan eri osastoilla. Hän on laittanut vakavimman ja eniten haittaavan aina siksi, mikä on hakemuksen peruste. Pyydä tekemään noin. 

[/quote]

Onko lausunto saatu tk:n vai sairaalan kautta?