Biokomposti ja valkoiset madot
Ällöttäviä matoja. Jos ostan Biolanin 400-500 euroa maksavan biokompostin, niin onko se siistimpi?
En osaa, enkä halua hoitaa mitään.
Kommentit (13)
Ne madot on kaksi kertaa isompia kuin kärpänen.
Olen mökillä. Naapurin kanssa komposti puoliksi, hän hoitaa sitä.
Onko sinulla on biolanin biokompostori?
Vierailija kirjoitti:
Kärpäsen toukat eli jauhomadot OVAT tuplasti kärpästä isompia.
Vierailija kirjoitti:
Hyönteisten toukat ovat usein suurempia kuin täysikasvuinen ötökkä.
Liian märkä kompostori. Lisää kuiviketta.
Jos kompostiin on ollut lentävillä hyönteisillä pääsy, niin voivat ne olla jonkn muunkin hyönteisen toukkia.
Jos ne on sellaisia puolen pikkurillin kokoisia, niin voivat olla kultakuoriaisen tai jopa sarvikuonokkaan toukkia. Molemmat ovat upeita hyönteisiä ja täysin harmittomia. Itse nostelisin sellaiset pikkulapiolla turvaan maahan ja anaisin evääksi mukaan pari lapiollista raakaa kompostia.
Mulla on nimenomaan Biolanin kompostori. Oli mielestäni kallis, mutta raha palautuu jätehuoltokustannuksissa, kun saa harvemman tyhjennysvälin. Lisäksi saa hyvää multaa pihan istutuksiin.
Hei, komposti on monen hyönteisen koti. On ihan normaalia ja toivottavaa, että kompostissa viihtyy niin pien- kun suurempikin eliöstö, sillä tavalla luonto toimii. Jos luonto on ällöttävää, niin ei kannata olla sen kanssa tekemisissä.
Meidän kompostissapa on sarvikuonokkaan toukkia! Ne vasta jöötejä on :)
Vierailija kirjoitti:
Hei, komposti on monen hyönteisen koti. On ihan normaalia ja toivottavaa, että kompostissa viihtyy niin pien- kun suurempikin eliöstö, sillä tavalla luonto toimii. Jos luonto on ällöttävää, niin ei kannata olla sen kanssa tekemisissä.
Meidän kompostissapa on sarvikuonokkaan toukkia! Ne vasta jöötejä on :)
Eli palaan takaisin sekajätteeseen. Minua ei ole näköjään luotu jätteen lajittelua varten.
Anna biojätteesi jollekulle, joka haluaa kompostoida. Itse ainakin ottaisin vastaan, jos olisi mahdollisuus.
Kyllä niitä kärpäsentoukkia tulee, vaikka ei kärpänen sinne pääse munimaan. Itse laitoin viime kesänä grillilihojen ne muovirasiat roskikseen ja sieltä alkoi tulla niitä valkoisia matoja.... aivan jumalattomasti. Nyt laitan kaikki pussit miljoonalla solmulla kiinni. Kuolleesta ihmisestäkin kaikenlaisia toukkia alkaa tulla, kun liha mätänee.
Tietäjiä Biolanin biokompostorista? Se oli the kysymys, johon etsin vastausta.
Ap
Kyllähän siellä pitää vaikka mitä öttiäisiä olla jotta se komposti toimii. Ei ne ruuantähteet itsestään maadu.
Vanhaan aikaan kun oli ulkokäymälät ja siellä oli matoja niin sinne heitettiin kalkkia ja ne hävisi.
Taitavat olla kärpäsen toukkia. Sekoita kompostia ja pidä kompostin kansi kiinni, etteivät kärpäset pääse munimaan. Toinen vaihtoehto on aina heti peittää kuivikkeella, kun tuo lisää jätettä kompostiin.
Mulla on biokompostori ja se on helppohoitoinen. Ei tarvitse kuin tuoda jätettä, peittää kuivikkeella ja poistaa alaosasta puolivalmista kompostia.