Mopopkortti maksaa jo yli 500e
Hinta on viisinkertaistunut uudistuksen vuoksi. Onko teillä varaa maksaa sellainen nuorelle??
Meillä lapsista yksi sen tarvitsi koulumatkoihin ja kortti maksettiin juuri ja juuri ennen uudistusta. Tuo nykyinen hinta on ihan kamala!
Kommentit (43)
Meidänkin poika sai juuri ennen uudistusta, tyttö nyt 15v jää valitettavasti ilman kun ei ole rahaa moiseen.
Ei ole, kun nuorisoa on 5 kpl perheessä. Pitää varautua ajokorttien hankintaan, toivon että hinnat kohtuullistetaan ennen sitä aikaa. Onneksi asutaan pk-seudulla missä bussit kulkee ja pyörälläkin pääsee kouluun ja harrastuksiin. Mopoilu olisi pois hyödyllisestä arkiliikunnasta. Mutta maaseudulla ymmärrän kyllä, että nuoret tarvitsisivat kulkupelejä ja tämä uusi hinnoittelu on karannut ihan käsistä.
Rehellisesti sanottuna en ymmärrä, että miksi mopokortti saadaan noinkin edullisesti. Pitäisihän kaikkien osata ne liikennesäännöt ja liikennekäyttäytyminen siellä liikenteessä yhtä hyvin. Mopolla ajavat ovat myös useimiten nuoria, joilla ei monellakaan kehitysvaiheensa tähden järki päätä pakota. Tämän tähden olisi vielä tärkeämpää painottaa sitä oikeaa käyttäytumistä.
Ikävä vain, että uudistuksen ja hinnannousun myötä opetuksen laatu ei ole juurikaan parantunut. Maksaisin mielelläni, jos myös opetuksen laatu kohoaisi viisinkertaiseksi, mutta näin ei ole. Meillä on vain yksi lapsi (poika), jolle kyllä maksetaan mopo- ja ajokortit, mutta jotain kohtuullísuutta näissä hinnoissa pitäisi olla. Alkaa olla samanlainen lypsylehmä nämä autokoulut kuin katsastus.
Ihan loistava uudistus! Sekä mopo-, että autokortiin saisi tulla tuntuvia korotuksia jatkossakin. Ihan kahdesta syystä, saataisiin nuoret pois liikenteestä ja toiseksi saataisiin vanhat pommiautot pois haisemasta, kun jokaisella köyhällä ei olisi varaa siihen korttiin.
Sissältyykö mopokorttiin nyt 5 kertaa enemmän opetusta vai mistä tuo hinnannousu koostuu?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 08:43"]
Ihan loistava uudistus! Sekä mopo-, että autokortiin saisi tulla tuntuvia korotuksia jatkossakin. Ihan kahdesta syystä, saataisiin nuoret pois liikenteestä ja toiseksi saataisiin vanhat pommiautot pois haisemasta, kun jokaisella köyhällä ei olisi varaa siihen korttiin.
[/quote]
Missä vaiheessa nuorista sitten tulee hyviä kuskeja, kun he eivät voi nuoresta asti harjoitella liikenteessä? Onko kolmekymppinen automaattisesti taitava kuljettaja, kun pääsee viimein auton rattiin? Itse luulen, että mitä nuorempana pääsee liikenteessä harjoittelemaan, sitä paremmaksi kuljettajaksi kasvaa. Jos turvallisuuteen halutaan satsata, pitäisi nopeusrajoituksia tuntuvasti alentaa ja nopeusvalvontaa lisätä.
Ajamisestakin tulee rikkaan kansanosan huvi. Köyhät ajetaan ahtaalle, kun toimiva bussiliikenne on vain kaupunkien keskustoissa, mutta asuminen siellä on liian kallista. Miten pärjää ajokortiton nuori perhe? Tämä osaltaan lisää työttömyyttä, kun perheillä ei ole varaa keskunta- tai lähiöasuntoon ja työpaikalle ei pääse kehyskunnista kun ei ole autoa.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 08:43"]
Sissältyykö mopokorttiin nyt 5 kertaa enemmän opetusta vai mistä tuo hinnannousu koostuu?
[/quote]
Ei sisälly.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 08:43"]
Sissältyykö mopokorttiin nyt 5 kertaa enemmän opetusta vai mistä tuo hinnannousu koostuu?
[/quote] Kyse on hinnan uudistuksesta, ei sisällön!
Poika just autokoulussa hommaamassa mopokorttia + traktori, hinta 398e + viranomaismaksut. Ihan itse on tienannut rahat jakamalla lehtiä. Vanhin sai kortin vanhaan hintaan 4v sitten ja hänkin sen ihan itse maksoi. Lapsia meillä on 8 ja omatoimisuuteen kannustetaan, ja siihen, että työllä voi saada elämäänsä vähän ekstraa jo tuossa iässä.
Mies maksaa mopon kulut (korjaukset ja vakuutukset), itse maksavat bensat.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 08:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 08:43"]
Ihan loistava uudistus! Sekä mopo-, että autokortiin saisi tulla tuntuvia korotuksia jatkossakin. Ihan kahdesta syystä, saataisiin nuoret pois liikenteestä ja toiseksi saataisiin vanhat pommiautot pois haisemasta, kun jokaisella köyhällä ei olisi varaa siihen korttiin.
[/quote]
Missä vaiheessa nuorista sitten tulee hyviä kuskeja, kun he eivät voi nuoresta asti harjoitella liikenteessä? Onko kolmekymppinen automaattisesti taitava kuljettaja, kun pääsee viimein auton rattiin? Itse luulen, että mitä nuorempana pääsee liikenteessä harjoittelemaan, sitä paremmaksi kuljettajaksi kasvaa. Jos turvallisuuteen halutaan satsata, pitäisi nopeusrajoituksia tuntuvasti alentaa ja nopeusvalvontaa lisätä.
[/quote]
Ehkä sillä kolmekymppisellä on kuitenkin vähän enemmän sitä järkeä siellä päässä, kuin parikympisillä räkänokkateineillä.
Sisältöön tuli 3 h ajo-opetusta ja hinta viisinkertaistui. Valmisteluvaiheessa hinnaksi arvioitiin 150-450 €, ja kappas vain. Arviot ylittyivät aika reilusti, ihan samalla tavalla kuin ajokortinkin kanssa.
Ja olen kuullut, että tuo ajo-opetus on suljetulla alueella ja ajelemassa on monta nuorta eli saa ehkä 15 min. ajella sillä mopolla.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 08:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 08:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 08:43"]
Ihan loistava uudistus! Sekä mopo-, että autokortiin saisi tulla tuntuvia korotuksia jatkossakin. Ihan kahdesta syystä, saataisiin nuoret pois liikenteestä ja toiseksi saataisiin vanhat pommiautot pois haisemasta, kun jokaisella köyhällä ei olisi varaa siihen korttiin.
[/quote]
Missä vaiheessa nuorista sitten tulee hyviä kuskeja, kun he eivät voi nuoresta asti harjoitella liikenteessä? Onko kolmekymppinen automaattisesti taitava kuljettaja, kun pääsee viimein auton rattiin? Itse luulen, että mitä nuorempana pääsee liikenteessä harjoittelemaan, sitä paremmaksi kuljettajaksi kasvaa. Jos turvallisuuteen halutaan satsata, pitäisi nopeusrajoituksia tuntuvasti alentaa ja nopeusvalvontaa lisätä.
[/quote]
Ehkä sillä kolmekymppisellä on kuitenkin vähän enemmän sitä järkeä siellä päässä, kuin parikympisillä räkänokkateineillä.
[/quote]
Ehkä, mutta asenne voi olla vammautunut eikä sitä mikään kolmen tonnin autokoulukaan muuta. Sitten kun on vielä varaa ostaa tehokas Audi tai BMW jolla öykkäröidä 200 km/h, tulee huonoa jälkeä. Suurin osa kuljettajista on ihan normaaleja ja tavallisia ihmisiä joiden pitäisi käydä töissä ja hakea lapsia tarhasta. Kun julkinen liikenne ei kehity samaan tahtiin kuin autokoulumahdollisuuksia heikennetään, tulee ongelmia. Alle kolmekymppistenkin on päästävä töihin.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 08:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 08:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 08:43"]
Ihan loistava uudistus! Sekä mopo-, että autokortiin saisi tulla tuntuvia korotuksia jatkossakin. Ihan kahdesta syystä, saataisiin nuoret pois liikenteestä ja toiseksi saataisiin vanhat pommiautot pois haisemasta, kun jokaisella köyhällä ei olisi varaa siihen korttiin.
[/quote]
Missä vaiheessa nuorista sitten tulee hyviä kuskeja, kun he eivät voi nuoresta asti harjoitella liikenteessä? Onko kolmekymppinen automaattisesti taitava kuljettaja, kun pääsee viimein auton rattiin? Itse luulen, että mitä nuorempana pääsee liikenteessä harjoittelemaan, sitä paremmaksi kuljettajaksi kasvaa. Jos turvallisuuteen halutaan satsata, pitäisi nopeusrajoituksia tuntuvasti alentaa ja nopeusvalvontaa lisätä.
[/quote]
Ehkä sillä kolmekymppisellä on kuitenkin vähän enemmän sitä järkeä siellä päässä, kuin parikympisillä räkänokkateineillä.
[/quote]
Tiedätkö, että nykyään tuolla liikenteessä on 18-vuotiaita linja-autonkuljettajia? Teinejä, joilla ei ole minkäälaista ajokokemusta tai liikennesilmää ehtinyt kehittymään. Räkänokkateinejä, joilla 20-30 tonnia painava auto alla ja kymmeniä matkustajia takana.
Näitä joudun oman toimen ohella opastamaan.
En jaksa edes laimeasti tuskastua noista välihuuteluista, joita tässäkin ketjussa on, mutta väännettäköön nyt rautakangesta tämäkin:
Kaikki nuoret eivät asu kattavien bussi-, juna-, metro-, ja ratikkayhteyksien verkossa. Mopo on ehdoton kulkupeli lukioon ja kavereille, kun matkaa on jopa 5- 20km eikä bussivuoroja ole. Kaikki eivät myöskään aja päättömästi ja vain häiriötä aiheuttaakseen herättelemässä vauvoja päivunilta ja pelottelemassa mummukoita.
Opetusluvalla maksaa 250 e
meidän teini on juuri isänsä opissa, tällä tavalla saat ihan niin monta ajotuntia kuin haluat, kouluissa ei 500 e saa kuin muutaman tunnin....
Poikani ajaa juuri mopokorttia Oulussa. Viranomaismaksujen kanssa hinnaksi tulee himppasen yli 600 e. Se kirpaisee, kun muutaman vuoden päästä pitäisi ajaa ajokortti eikä tuosta mopokortista saa mitään hyvitystä, vaikka liikennesääntöjä nytkin pitää oppia.
Yhteensä menee nuorella yli 2000 e ajoneuvokortteihin, mikä on minusta järjetön summa.
Ja niile jotka kertoo, ettei ajoluvat ole välttämättömiä, niin ei todellakaan ole. Mikään ei ole välttämätöntä tässä maailmassa, mutta se ei nyt kuulu tähän keskusteluun.
Saisi maksaa vieläkin viisi kertaa enemmän.
Tietenkin meillä olisi varaa maksaa 500 e mopokortista, mutta emme sellaista maksa. Mopot ovat ihan turhia täällä kaupungissa.