Miksi matematiikka on niin tärkeää?
Itse olen huono matematiikassa. Miksi joka hemmetin pääsykokeessa tarvitaan matematiikkaa? Huono matikkapää pilaa monen mahdollisuudet päästä ammattiin jossa pärjäisi loistavasti, koska sitä matematiikkaa ei välttämättä itse työssä tarvita juuri lainkaan. Esim. hammaslääkärit.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 23:42"]
Itse olen niin tavattoman huono matematiikassa ja itkua pidellen opetellut kertotauluja (jotka eivät tänäpäivänäkään ole jääneet mulle muistiin) peruskoulun pääsin jotenkuten läpi. Sitten pääsin opiskelemaan unelma-ammattiini mutta sielläkin oli jonkin verran matikkaa ja enhän minä sitä osannut sillä ihan perusasiatki tuotti vaikeuksia :( pääsin vain sinnillä lävitse ja huokaisin helpotuksesta sekä valmistuin.. no nyt työelämässä kuulemma tentataan TAAS! Juuri kun ajattelin ettei enää tarvitse päästä yhtäkään matikankoetta läpi... en tiedä miten tästä päästään!
[/quote]
Ikävä kuulla, mutta tiesitkö kuitenkin, että se kertotaulujen ulkoaoppiminen ei liity paljonkaan matemaattisiin lahjoihin? Oletko pystynyt opettelemaan ulkoa muunlaisia litanioita? Jos olet, niin pystyt kyllä oppimaan kertotaulunkin. Minkä tyyppisiä testejä sinulla tulee nyt vielä työelämässä eteen? Varmasti selviät niistä kuten olet selvinnyt tähänkin asti, mutta olisipa hyvä jos pystyisit lähestymään tätä sinulle vaikeaa aluetta totutusta poikkeavasta suunnasta.
Siinä erotellaan pöljät viisaista.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 23:42"]
Itse olen niin tavattoman huono matematiikassa ja itkua pidellen opetellut kertotauluja (jotka eivät tänäpäivänäkään ole jääneet mulle muistiin) peruskoulun pääsin jotenkuten läpi. Sitten pääsin opiskelemaan unelma-ammattiini mutta sielläkin oli jonkin verran matikkaa ja enhän minä sitä osannut sillä ihan perusasiatki tuotti vaikeuksia :( pääsin vain sinnillä lävitse ja huokaisin helpotuksesta sekä valmistuin.. no nyt työelämässä kuulemma tentataan TAAS! Juuri kun ajattelin ettei enää tarvitse päästä yhtäkään matikankoetta läpi... en tiedä miten tästä päästään!
[/quote]
Ei matematiikka ole ulkoa muistamista, vaan loogista ajattelukykyä, jolloin ei mitään kaavioita tarvitse muistaa!
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 00:33"]
Ei matematiikka ole ulkoa muistamista, vaan loogista ajattelukykyä, jolloin ei mitään kaavioita tarvitse muistaa!
[/quote] Me oltiin kolmannella koulus kun kaveri valitteli ettei muista kertotaulua ulkoa ja sanoin hänelle ihan samaa ettei se ole ulkoa opettelua vaan ymmärtämistä. Aivot pystyy helposti laskemaan ihan mitä tahansa lukuja, antaa niiden tehdä työn ja lakata pänttäämästä asioita ulkoa. Eikä se rajoitu pelkästään matematiikkaan...
Ja miksikö matematiikkaa tarvitaan, kyseli ap, noh, kaikki asiat luonnossa on nähtävissä matemaattisesti joten se on tärkeä sen takia ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 21:57"]
Itse olen huono matematiikassa. Miksi joka hemmetin pääsykokeessa tarvitaan matematiikkaa? Huono matikkapää pilaa monen mahdollisuudet päästä ammattiin jossa pärjäisi loistavasti, koska sitä matematiikkaa ei välttämättä itse työssä tarvita juuri lainkaan. Esim. hammaslääkärit.
[/quote]
Koska kaikki tutkimus ja päätökset pitää pystyä perustelemaan numeroilla, siihen tarvitaan matematiikkaa. Muutoin päätökset perustuisi mutuun tai naamavärkkiin. Hammaslääkäri/ lääkäri tarvii matikkaa pystyäkseen opiskelemaan fysiikkaa, kemiaa, tilastotiedettä, farmalogiaa tai vaikkapa psykologiaa.
Jos synnyt matikkaneroksi ja satut vielä olemaan suomen-ruotsalainen, ei elämässä tule ongelmia ainakaan opiskelun suhteen.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 07:31"]
Jos synnyt matikkaneroksi ja satut vielä olemaan suomen-ruotsalainen, ei elämässä tule ongelmia ainakaan opiskelun suhteen.
[/quote]
Suomenruotsalaiset muuten pärjäävät koulussa huonommin matematiikassa kuin suomalaiset.
Ymmärrän, että täytyy tietää matematiikan perusasiat, mutta mielestäni matematiikkaa painotetaan liikaa pääsykokeissa. Monet helmet jäävät ilman koulutuspaikkaa vain siksi, että eivät pärjää matematiikassa tarpeeksi hyvin. Saattaisivat silti olla itse työssä aivan loistavia.
Musikaalisuutta ei arvosteta, mutta matemaattisesti lahjakas saa heti "neron leiman".
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 07:43"]
Musikaalisuutta ei arvosteta, mutta matemaattisesti lahjakas saa heti "neron leiman".
[/quote]
No ei pianon pimmuttamisella tms. yhteiskuntaa kehitetä. Tosiasiassa matematiikkaa ei sen tärkeyteen nähden Suomess osata kunnolla arvostaa.
31: musikaalisuus ja matemaattinen lahjakkuus kulkevat monesti käsi kädessä :)
Ja omastakin lapsesta näkee, että musiikin harrastaminen esim. nuotin luku tukee myös matematiikan oppimista.
Matikka on jotakuinkin helpoin ala päästä opiskelemaan - edellyttää toki, että sitä matikkaa osaa.
Pitkän matikan E antaa suoraan opiskelupaikan ilman pääsykoetta.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 07:40"]
Ymmärrän, että täytyy tietää matematiikan perusasiat, mutta mielestäni matematiikkaa painotetaan liikaa pääsykokeissa. Monet helmet jäävät ilman koulutuspaikkaa vain siksi, että eivät pärjää matematiikassa tarpeeksi hyvin. Saattaisivat silti olla itse työssä aivan loistavia.
[/quote]
Siis ne matematiikan tehtävät siellä pääsykokeissa ovat ihan peruskauraa. Laskuja, joita työelämässäkin tulee vastaan, mikäli edes kerran mitään tutkimusta tai julkaisua tekee. Bakteerien ja virusten lisääntymisen laskeminen vaatii usein potenssilaskuja ja logaritmeja. Niiden määrän vaihtelua kuvataan exponenttifunktioilla. Neperin luku ja muita luonnonvakioita, jotka hämmentävät aina matematiikkaa harrastamattomia, pyörii myös laskuissa. Kuvaajien helppo tulkitseminen ja erilaisten funktioiden sujuva laskeminen on ihan pakollista lääkärille.
Lääkkeiden määrääminen, erityisesti lapsipotilaille, vaatii nopeaa päässälaskutaitoa. Potilaisiin käytettävää aikaa menisi hukkaan, kun joku matemaattisesti tumpelo kaivaa kynän, paperia la laskimen. Jos määrätään vielä useampaa lääkettä samaan aikaan niin että joku lääke rajoittaa toisen lääkkeen annostelua, tulee laskemisesta vielä vähän vaikeampaa ja matikkatumpelolla tulee helposti virhe. Sitten onkin kiva viedä se lapsipotilas vatsahuuhteluun, ellei farmaseutti huomaa laskuvirhettä annostelussa.
Miksi hammaslääkikseen pitäisi ottaa koulutettavaksi matemaattisesti tyhmiä ihmisiä, jotka ovat vain hyviä lääkäreitä, mutta eivät koskaan kykene viemään itse alaa tai hoitoa eteenpäin. Mielummin otetaan sellainen, joka on hyvä lääkäri JA kykenee suorittamaan ne simppelit laskut mitä pääsykokeissa on.
Musiikkihan on matematiikkaa. Schopenhauerin määritelmän mukaan musiikki on "aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömiksi aistihavainnoiksi".
Itse olen musikaalisesti erittäin lahjakas, mutta matematiikka ollut aina 5 tai 6 todistuksessa. =)
37, sulla on ollut huonot opet ja motivaatio nollassa ;) ja piilevät matemaattiset kykysi eivät ole päässeet valloilleen.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 08:49"]
Musiikkihan on matematiikkaa. Schopenhauerin määritelmän mukaan musiikki on "aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömiksi aistihavainnoiksi".
[/quote]
Ja liikunta, uskonto ja kotitalous. Tiedämme tämän ilman filosofien höpinöitäkin. Onneksi esim. fysiikassa tai teknisissä tieteissä ei tarvita matematiikkaa.
Hairitsee tuo, etta jos ei osaa matematiikkaa, ei ole looginen. Matematiikka on koulussa yksi oppiaine, jota pitaisi pystya osaamaan, jos harjoittelee, ei siis mittaa loogisuutta. Olemme loogisia olentoja. Yksi osoitus tasta on esim. se, etta tiedamme ovea avatessamme, etta nyt ovesta on mahdollista kulkea.
Äitiysneuvolassa terkkari laski viikottaisen painon laskukoneella, kun käyntien välillä oli ollut kaksi viikkoa. Ei siis pientä lukua osannut edes puoliksi jakaa päässään!
Miettikääpä samaa tilannetta lääkärissä lääkkeiden kanssa. "Tätä lääkettä saa syödä 150 milligrammaa päivässä ja sitä otetaan aamuin illoin, eli hetkinen *napu napu* 75 mg otat aamulla ja saman verran illalla!"
Ja noin 5% ihmisistä on matematiikan oppimisvaikeus - siis synnynnäisesti sellainen aivorakenne tai aivotoiminta, että matematiikan oppiminen tuottaa suuria vaikeuksia.