Marja-aronian marjat! Nyt ruokavirtuoosit vinkkinne tähän!
Marja-aronian marjat on rankattu yksiksi Suomen parhaiksi superfood-marjoiksi. Mustikat jäävät kauas näiden taakse mitä tulee flavonoideihin ja vitamiineihin.
Minulla kasvaa muutamia todella tuuheita marha-aroniapensaita pihalla ja olen kerännyt niistä marjat jo muutamana vuotena. Marjoja tulee 10 litraa per puska, eli syötävää superfoodia riittäisi yllin kyllin.
Ongelma on se, että marjat ovat hapottomia ja kitkeriä, ja kaikki marja-aronia reseptit perustuvat ylettömään sokerin läträykseen, että marjoista kohtuullisesti syömäkelpoisia. Netin ihmemaa on siis selattu reseptien suhteen edestakaisin.
Niinpä käännyn nyt pettämättömän av:n puoleen: Onko marja-aronian marjoille jotain sellaista reseptiä, mikä ei sisällä sokeria, tai muitakaan keinotekosia makeutusaineita (kyseessä suolistosairaus, sokeri ja makeutukset lisäävät tulehdusta, joten ei voi käyttää yhtään). Millä keinoilla siis marjoista herkullisempia?
Kommentit (9)
Minulla oli kerran rasia ylikypsiä päärynöitä. Keitin ne yhdessä aronianmarjojen kanssa ja lopputulos oli herkullista. Omenasose varmaan sopisi aronian kanssa myös.
Vierailija kirjoitti:
Sekoita maukkaampien marjojen tai hedelmien esim. omenan kanssa?
Näin olen tähän asti tehnytkin. Mansikasta tulee hyvin makeutta, mutta aronian maku puskee aika monesta läpi. Marja-aroniaa pystyy laittamaan sekaan vain olemattoman määrän, ettei maku muutu karvaaksi.
Naapuri tekee niistä viiniä ja mehua.
Mies laittaa niitä jukurttiin muiden marjojen kanssa. Itse en syö: maistuvat oksennukselle. Yritin niellä niitä pillereiden tapaan: marja suuhun vettä perään. Vesi meni alas, marja jäi suuhun. Ei kykene.
Mehua niistä saa ainakin, ja voit yhdistää sitä vaikkapa omenaan. Pakastaminen vähentää kitkeryyttä.
https://www.etlehti.fi/artikkeli/ruoka/parhaat-marja-aroniareseptit
Minä käytä niitä smoothiessa, voi laittaa reilusti eikä maistu pahalle. Joukkoon vielä kuusenkerkkiä pakastimesta.
Olen pakastanut niitä kotimaisten päärynöiden kanssa ja käytän smoothieen. Viimetalvena meni 20 litraa:) Pakastaminen vähentää kitkeryyttä. Mehusta ja hillosta ei tullut hyvää.
Omena varmaan sopisi myös
Samoin pakastan ja smoothieen esim herukoiden kanssa, jugurtti taittaa mukavasti makua. Itse totuin nopeasti makuun.
Sekoita maukkaampien marjojen tai hedelmien esim. omenan kanssa?